Merrie kan niet tegen merrie brokken.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

jansje73

Merrie kan niet tegen merrie brokken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-18 08:00

Beste Bokkers ,

mijn merrie is nu 10 maanden drachtig van haar eerste veulen , over een weekje of 4 a 5 is ze uitgerekend. ( tussen 17 en 25 juni in kan haar veulentje komen , haar uier is nog niet heel groot dus kan zijn dat het nog wel langer duurt voordat het veulentje komt.)

Sinds kort krijgt mijn merrie ( tinker) merrie brokken , ze kan niet tegen brokken en heeft erg veel jeuk en gaat schuren aan haar staart en gisteren zag ik ook aan haar benen en ook aan haar manen.

Ik heb mijn merrie nu 6 jaar ( heb ook een tinker ruinen gaat ook schuren als hij brokken krijgt) en in het begin toen ik ze brokken gaf ging ze ook al schuren ( net als mijn ruin) dus ben ik van de brokken afgestapt en overgegaan na muesli, hier heb ik ook een aantal soorten muesli van gevoerd. Mijn merrie en als mijn ruin kunnen niet tegen suikers , eiwitten en vooral zetmeel.

Sinds een paar maanden voer ik mijn paarden Subli Senioren priores en hier doen ze het goed op. Ze schuren beide niet meer.

Nu mijn vraag aan jullie wat raden jullie mij aan voor mijn drachtige merrie te voeren ? Ik hoor jullie wel.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 08:06

Vroeger had je al die verschillende soorten brokken niet en ik heb toch heel wat veulentjes gezond groot zien worden.

Ik denk dat het belangrijker is dat je ruwvoer van goede kwaliteit is en dat je dit onbeperkt geeft.
Als je merrie ook nog op de wei staat moet dit prima lukken.
Je zou eventueel kunnen aanvullen met een vit korrel.

Als ze het goed doet op de SP waarom veranderen.?

LinSa

Re: Merrie kan niet tegen merrie brokken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 08:09

Ik voer mijn merrie Breed en Grow van Feral Horse Care omdat deze laag is in suiker en zetmeel. Het ziet eruit als een soort muesli. Mijn merrie doet het er goed op!

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 08:13

De reden dat merriebrok zo heet, is juist vanwege de iets hogere eiwitten en energiewaarde dan 'basisbrok'. De meesten kunnen prima zonder hoor! Als je maar aan de juiste vitamines en mineralen komt voor de merrie. Dat kan ook prima met een voldoende dosering vitaminekorrel zoals vitalbix, equilin, marstall force of een van de andere merken op dit vlak.

Op alleen hooi / ruwvoer is niet verstandig, dan ga je vaak tekorten opbouwen (in NL veelal koper, natrium, zink) en die voedingsstoffen zijn voor zowel merrie als ongeboren veulen wél relevant. Heb je eiwitten nodig voor de melkproductie: kijk dan ook eens naar gewoon luzerne.

Mijn advies zou zijn: onbeperkt goede kwaliteit hooi en ruim gemeten vitaminekorrel. (niet de minumumbehoefte geven voor 'rust' , want dracht (zeker de laatste fase) vreet energie. Voeren wat je van zo'n korrel aan een paard in arbeid zou moeten geven dus.
Zoals hierboven aangegeven: de breed en grow van feral horse (vitalbix) is ook een goede optie als je iets anders dan een vitaminekorrel wil geven. de vitaminekorrel zit wel IN deze muesli, maar heeft wat hogere knabbelwaarde :)

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 08:20

Eiwitten zal je merrie zeer veel nodig hebben. Om het veulen te kunnen zogen en te kunnen laten groeien. Normaal gesproken heeft een zogende merrie niet zo snel te veel eiwitten. Hoe ziet je merrie er uit? Zit ze goed in het vlees of kun je nu al soms de ribben zien?

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 08:26

Rizette schreef:
Eiwitten zal je merrie zeer veel nodig hebben. Om het veulen te kunnen zogen en te kunnen laten groeien. Normaal gesproken heeft een zogende merrie niet zo snel te veel eiwitten. Hoe ziet je merrie er uit? Zit ze goed in het vlees of kun je nu al soms de ribben zien?

Ze kunnen inderdaad in het zogen niet zonder eiwitten, maar wel zonder merriebrok natuurlijk. Eiwitten zijn er ook plantaardig, zonder de extra ballast van merriebrok qua suiker / zetmeel - waar veel paarden toch best gevoelig op zijn.

Je wil een dragende / zogende merrie in goede darmgezondheid hebben, en dan is bijv luzerne een veiligere eiwitkeus voor een gevoelig paard dan merriebrok.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 08:30

Heb je al verschillende merken geprobeerd? Cavalor, pavo, subli, havens en nog veel andere merken hebben merrie brok.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 08:38

Agrobs fetura is een grasbrok met veel eiwit.
Normale
Grasbrok, luzerne of vitalbix breed zouden ook opties kunnen zijn samen met een vitamine korrel.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 08:52

Ik zou voor nu de merriebrok eraf halen, en pas als ze echt heeft geveulend voorzichtig wat bijvoeren. Nu is het nog niet echt nodig.

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 08:56

Vraag me af of het schuren van de merriebrok komt, zijn ook enorm veel mugjes al en die veroorzaken het eerder denk ik. Niet zomaar aannemen zou ik zeggen, eerst testen

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 08:59

deess schreef:
Vraag me af of het schuren van de merriebrok komt, zijn ook enorm veel mugjes al en die veroorzaken het eerder denk ik. Niet zomaar aannemen zou ik zeggen, eerst testen

Die mugjes steken wel méér als er teveel suiker en zetmeel in het voer zit en daarmee de darmgezondheid in het gedrang komt. Ervaring mee, ook bij een drachtige merrie.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 09:12

LinSa schreef:
Ik voer mijn merrie Breed en Grow van Feral Horse Care omdat deze laag is in suiker en zetmeel. Het ziet eruit als een soort muesli. Mijn merrie doet het er goed op!

Deze wou ik ook aanraden. Die van mij krijgen het, niet omdat het drachtige merries zijn maar omdat het de enige muesli was die voldeed aan wat ik in een muesli zocht (lage suiker en zetmeel, geen ongewenste ingrediënten zoals mais, knoflook enz). Ze eten het erg goed, er zitten geperste brokjes in en ook sprieten en af en toe een erwtenvlok of iets wat er op lijkt.

Mijn merrie (shetlandpony) is ook erg gevoelig op jeukjes. Ze heeft wat last van de knutten en daarnaast heeft ze een gevoelige maag en darmen. En zij gaat heel goed op deze muesli. Ze heeft niet méér last gekregen van het schuren nu met deze muesli. Overigens komt schuren door een voerverandering eerder door suikers dan door eiwitten. In merriebrokken van bij voorbeeld Pavo zit heel veel suiker. Dat zal allemaal voor de energie zijn, maar sommige sobere paarden kunnen daar dus niet mee overweg.

Ik heb 1 ruin en 1 merrie van 28. Allebei uiteraard niet drachtig :+ maar dus wel op deze muesli. De brokjes die er in zitten zijn erg klein waardoor ze ook geschikt zijn voor een veulentje. Ze zijn ook tamelijk goed te eten (gisteren toevallig even geproefd). Feral heeft ook proefzakjes, die kun je via hun webshop bestellen.

Daarnaast is onbeperkt ruwvoer van een goede kwaliteit natuurlijk ook superbelangrijk in het dieet. Je merrie heeft veel nodig, en je veulen/jaarling ook tegen de tijd dat hij hooi/gras/muesli/brokjes gaat eten. Hij is dan in de groei en heeft meer voer nodig dan een volwassen dier.

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-18 09:35

Dank je wel dames , ga mijn merrie van de merrie brokken af zetten . Ik weet wel als straks het veulentje er is dat ze wel veel eiwitten nodig zal hebben. Mijn merrie heeft eerst merrie brokken van Subli gehad en nu van Havens . Maar bij brokken met teveel aan suikers en zetmeel gaan ze schuren.

Nu krijgt ze ook veel hooi bij gevoerd en staat op gras.

deess schreef:

het ligt echt aan de (merrie) brokken , bij andere brokken ook als daar veel suikers en zetmeel in zit gaat ze schuren. Ook lopen ze met een Bucas zebra vliegendeken op buiten daar komen echt geen mugeen doorheen.
Laatst bijgewerkt door C_arola op 16-05-18 10:10, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 09:39

In gras zit ook veel suiker.

Je veulen heeft niet alleen eiwitten nodig. Maar ook veel silicium, calcium, fluor enz enz enz. "Veel" in de zin van: meer dan een volwassen dier. De weefsels groeien nog erg en die wil je zo sterk mogelijk hebben. Veel beweging draagt daar aan bij (spelen met een kameraadje) maar goede gehaltes aan dit soort bouwstoffen in het voer natuurlijk ook. Als je ruwvoer in orde is: top. Alleen is Nederlands ruwvoer helaas nogal eenzijdig en niet altijd in evenwicht. Merrie- en veulenkorrel bestaat niet voor niets.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 09:54

hier heb ik 4 arabische veulentjes gefokt, en nooit merriebrok gegeven. Mijn eerste fokproduct is 1,63 geworden...
Zonder merriebrok doen ze het ook prima.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 11:27

Koper schreef:
In gras zit ook veel suiker.

Je veulen heeft niet alleen eiwitten nodig. Maar ook veel silicium, calcium, fluor enz enz enz. "Veel" in de zin van: meer dan een volwassen dier. De weefsels groeien nog erg en die wil je zo sterk mogelijk hebben. Veel beweging draagt daar aan bij (spelen met een kameraadje) maar goede gehaltes aan dit soort bouwstoffen in het voer natuurlijk ook. Als je ruwvoer in orde is: top. Alleen is Nederlands ruwvoer helaas nogal eenzijdig en niet altijd in evenwicht. Merrie- en veulenkorrel bestaat niet voor niets.

In mijn ogen bestaat het voornamelijk voor de bankrekening van de fabrikant. Niet dat ik hiermee beweer dat het slecht is.

We vergeten wel eens dat paarden eigenlijk sobere dieren zijn maar toch proppen we ze vol met van alles en nog wat.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 14:40

jansje73 schreef:
Dank je wel dames , ga mijn merrie van de merrie brokken af zetten . Ik weet wel als straks het veulentje er is dat ze wel veel eiwitten nodig zal hebben. Mijn merrie heeft eerst merrie brokken van Subli gehad en nu van Havens . Maar bij brokken met teveel aan suikers en zetmeel gaan ze schuren.

Nu krijgt ze ook veel hooi bij gevoerd en staat op gras.

deess schreef:

het ligt echt aan de (merrie) brokken , bij andere brokken ook als daar veel suikers en zetmeel in zit gaat ze schuren. Ook lopen ze met een Bucas zebra vliegendeken op buiten daar komen echt geen mugeen doorheen.

Vitalbix breed & Grow is speciaal voor dit soort paarden. Is een muesli.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 15:04

Mijn zeer sobere merrie die extreem gevoelig is voor suikers voer ik sinds het einde van haar dracht en nu met veulen aan de voet Vitalbix Breed & Grow. Dat heb ik voorzichtig opgebouwd en is verder tot nu toe geen probleem gebleken. Wellicht is die “merriebrok” het proberen waard.
Een andere optie is misschien Pure, en dan specifiek de Stud variant. Deze is itt Vitalbix vrij van luzerne, waar sommige paarden van gaan schuren.

Het gaat vooral om specifieke spoorelementen, mineralen en vitaminen, en eiwitten, waar hogere concentraties van nodig zijn. Energie hebben ze ook nodig met een veulen aan de voet, maar dat is grotendeels ook uit ruwvoer te halen. Dan is voeren van een afgestemd voer natuurlijk makkelijker dan het zelf afstemmen, al kan dat natuurlijk ook. Zo deed men “vroeger” natuurlijk niet anders. Dan hoef je ook geen kilo’s en kilo’s te voeren trouwens.

Als ik kijk naar wat je tot nu toe hebt geprobeerd zijn dat natuurlijk klassieke merriebrokken met hoge concentraties suiker en met name zetmeel. Beide 6,6% suiker en richting 30% zetmeel. Dat is nogal wat. Daar zou ik mijn eigen merrie mee hebben doodgevoerd, ook in kleine hoeveelheden.
Ik zou toch eens kijken naar de Vitalbix of Pure Feed. Denk dat die zeker het proberen waard zijn. Vanwege de soberheid van je merrie kun je dan onderin het voeradvies gaan zitten, daar heeft mijn merrie nl. ook genoeg aan. Het zijn echt de vit., min. en dergelijke die nodig zijn voor de groei en ontwikkeling van het veulen. Daar moet je op letten en dan is een afgestemd voer makkelijk, maar is ook met o.a. een balancer op te lossen. Ik heb het zelf in samenspraak met een voedingsdeskundige op mijn merrie afgestemd en zij krijgt dus toch Vitalbix erbij. :j

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 15:20

Wij voeren gewoon de (basis)brok door en geven daarbij een supplement.
Zowel tijdens de laatste maanden van de dracht als tijdens de zoogperiode.
De laatste jaren geven we Liquihorse Fok. Vroeger gaven we PodoCare van Pavo, op dezelfde manier.
Bevalt prima. Voordeel: paarden houden hun eigen bekende voer en krijgen via het supplement de extra mineralen binnen. Je kunt ook makkelijker doseren, want je hoeft niet meer brok te voeren aan paarden die toch al de neiging hebben om snel dik te worden.
De basis tijdens de zoogperiode is trouwens - niet te kort en niet alleen Engels raai - gewoon gras, gras, gras....

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 15:22

Als ze er tegen kunnen is gras wel ideaal ja.

Supplementen is wel een goed idee maar die moeten toch over brok heen. En zo te lezen kan de merrie van TS helemaal niet tegen brok.

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 18:08

Mijn zogende merrie kan dus niet tegen gras. Dus wil ik mijn veulen niet moederloos op hoeven te voeden, zal ik toch met grasmasker, glucobalance en beperkt gras aan de slag moeten. Overigens betekent dat niet automatisch dat het veulen van alles te kort komt.

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-18 19:11

LinSa schreef:

Dat is toch ook van Vitalbix ? Daarin zit echt laag suikers en zetmeel gehalte en ik weet ook ik het kan halen.

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 21:09

jansje73 schreef:
LinSa schreef:

Dat is toch ook van Vitalbix ? Daarin zit echt laag suikers en zetmeel gehalte en ik weet ook ik het kan halen.

Ja klopt!

Gemma87

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 21:27

Mijn ook gevoelige merrie,veulen aa de voet van 2 weken nu krijgt speciale muesli voor lacterende merries is van cavalor.daarnaast nog fibra soort lucerne.
Verder overdag paar uur op het land en op stal wat hooi
Ze heeft echt een flinke uier en veulen ziet er echt prima uit..

michelleH90

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 12:21

Mijn ezels zijn erg dik, dus wilde ook geen merriebrok voeren. Advies gevraagd bij de veearts en zij zei dat als ze genoeg vet van zichzelf hebben dat het niet nodig is.
Nu weet ik niet meer zeker of ze zei dat eiwitten wel nodig waren.. Mijn ezeltjes staan 24/7 op de wei met gras en dat was iig. Voldoende. Ze krijgen verder hooi en 1 koek per dag van SuperVit.