Tips gezocht voor hardnekkige wonde

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Granoek

Tips gezocht voor hardnekkige wonde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-18 13:36

Hi!

Al een hele tijd getwijfeld om dit topic te openen maar heb binnen mijn kennis alles geprobeerd
en hoop dat jullie me nog een richting uit kunnen sturen die ik misschien over het hoofd zie.
Ga gelijk het hele verhaal neerschrijven om zo veel mogelijk verwarring te voorkomen, maar als ik dingen vergeet dan vraag het gerust.

In januari kwam mijn (toen) jaarling Duke met zijn rechter achterbeen vast te zitten in de draad van de omheining. Hij heeft 2 weken kreupel gelopen en kreeg boxrust op advies van 3 DA's. Stallen hier zijn 5m x 5m en Duke was toen nog een (relatief gezien) Dukie dus hij kon in zijn stalletje lekker rondscharrelen, dit was bevorderlijk voor de genezing en de afname zwelling. Hij kreeg antibiotica en vanalles elke dag en dit leek snel te genezen, er is een echo gemaakt en daar was goed op te zien dat er geen pezen oid geraakt waren, het was dus enkel een serieuze kneuzing die tijd nodig had om te genezen. Na 2 weken zagen we duidelijk verbetering, gelukkig.

Na een maand mocht hij weer naar buiten, zijn been was niet meer dik (cortisone spuit deed wonderen) en hij liep gewoon weer regematig, dit is tot op heden zo gebleven.

Maar nu heeft hij na een week buiten te zijn, zijn hele rechter achterbeen open geschuurd. Mijten van op stal te staan? Mogelijks, maar raar. Zijn andere benen hadden niks, weidemaatjes hadden niks, hij schuurde niet etc.. enkel dus dat been. Evengoed gewassen met sebacil, voor de zekerheid. Better to be safe than sorry! Mijn vermoeden gaat echter dat hij een soort allergie heeft voor het stro ofzo, weet het anders ook niet..

Maar oliebol, sebacil heeft de wonde 2x zo groot gemaakt. Mijn eigen domme fout natuurlijk. En daar begon de ellende. De wonde zit er nu al van februari en ik krijg hem met geen mogelijkheid dicht.

We hebben geprobeerd:
Honingzalf
Groene leem
Niks doen en met rust laten
Dagelijks afspoelen en ontsmetten met betadinezeep
Enkel dagelijks afspoelen
Neocutigenol (zalf met antibiotica)
Blauwspray

Het kan 's avonds dicht zijn met een korst en 's morgens gewoon weer aan het bloeden, hij kan zich in de wei nergens aan schuren, bijt hij het zelf open? Ik zie hem er niet aan zitten maar het kan natuurlijk als ik niet kijk.

Heeft iemand nog tips voor dingen die ik kan proberen, die nog niet in mijn lijstje staan?
Het enige dat ik nog weet is om er verband rond te doen maar ik betwijfel of dit een goed idee is met de warmte die er onder ontstaat...

Hoor het graag!
Foto's kan ik later toevoegen, die moet ik even zoeken. Heb ze normaal van verschillende stadia.

Caira

Re: Tips gezocht voor hardnekkige wonde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 13:37

Wat onwijs vervelend, heb je foto’s?

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-18 13:44

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Krijg ze even niet in volgorde maar de laatste foto is de eerste dag. 2e foto is een paar dagen later en foto 3 is de meest recente, je ziet het roze randje dat genezen is en dan de korst. Zoals het op foto 3 is, is het nu al dik 2 maanden. Afwisselend open/met korst

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 13:48

Pfff, heftig hoor. Ik lees mee, ben ook erg benieuwd naar een mogelijke oplossing. Peesbeschermers gaan het zo idd niet worden.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 13:52

Wat raad de dierenarts aan?
En een verband er om heen?

Room_Soesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 13:53

Het ziet eruit alsof hij hem inderdaad zelf open maakt, waarschijnlijk door te schuren met de hoef van zijn linker achterbeen. Wat ik gedaan heb toen er hier 1 met zo'n open geschuurde wond stond is blijven smeren met uiercreme om het soepel te houden. Eventueel kan je toch kijken om zodra je ziet dat er een korst op zit het tijdelijk af te dekken zodat het iets meer tijd krijgt om te genezen (wel elke dag even luchten).
Moet zeggen dat het er eigenlijk al best mooi uit uit ziet :j

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-18 13:58

Ja ik zal een foto maken van vandaag voor een juist beeld, vandaag is het weer aan het bloeden.

Wat ik tot nu toe geprobeerd heb is telkens in overleg met de DA geweest, het enige dat ik zelf had gedaan is die groene leem en toen zei de DA dat ik dat beter niet kon doen... die wil ik misschien wel nog overwegen als ik daar goede reacties over lees.

Verbinden heb ik nog niet gedurfd, heb ik ook nog niet overlegd eerlijk gezegd omdat ik die tip net pas kreeg

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-18 13:59

Edit: dubbel gepost

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 14:02

Vulketan gel op de wondrandjes smeren.
Trekt een wond van dicht terwijl je erbij staat :)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 14:17

Het is natuurlijk lastig te zeggen zo vanaf een paar foto's, ziet er iig niet heel fijn uit.
Je zou eventueel nog cortisone zalf proberen (stond volgens mij niet in je lijstje) hydrocortisone heet dat geloof ik. Is wel hormoonzalf dus zelf wel mee uitkijken bij eventuele gevoeligheid.

Als je het toch wilt verbinden zou ik het alleen snachts doen en dan zorgen dat er niets aan de wond blijft plakken zodat je het niet zelf open trekt ;) vette watten of lap dus.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-18 14:19

Ja dat was ik me ook aan het bedenken, als ik het verbind moet er wat tussen komen idd. Cortisone zalf idd nog niet geprobeerd, thanks!

Krijg nog de tip om bepanthen te proberen

Sanne_com

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 14:22

Heb er zelf geen verstand van, maar ik kwam laast een topic tegen over het laseren van wonden. En de foto's en voorgang in dat topic waren echt enorm! Qua prijs of mogelijkheid heb ik geen idee, maar misschien een idee om dat topic op te zoeken?

edit: [MD] Grote wond borst & laser therapie

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 14:23

Er kan natuurlijk ook infectie bijzitten... leem, betadine enzo zou ik niet doen. Honingzalf is goed maar zorg dat je een zalf hebt die vnl uit honing bestaat. Verder verband tegen schuren. Open maken doet ie met de andere hoef helaas. Lasertherapie zou ook nog een goede optie zijn. Geen cortisone gebruiken want dan heelt het te traag

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 14:25

palousa_boy schreef:
Het is natuurlijk lastig te zeggen zo vanaf een paar foto's, ziet er iig niet heel fijn uit.
Je zou eventueel nog cortisone zalf proberen (stond volgens mij niet in je lijstje) hydrocortisone heet dat geloof ik. Is wel hormoonzalf dus zelf wel mee uitkijken bij eventuele gevoeligheid.

Als je het toch wilt verbinden zou ik het alleen snachts doen en dan zorgen dat er niets aan de wond blijft plakken zodat je het niet zelf open trekt ;) vette watten of lap dus.

Corrison mag niet op open wonden gedaan worden dus dat zou ik niet gebruiken.
Denk dat bij zoiets laser therapie nog wel eens goed kan helpen.

BelgenGek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 14:28

pure honing heb je dat al geprobeerd ?
niet dat uit een supermarkt maar van de imker.

laddie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 14:55

Ecostyle Pyrogenium ,stimuleert de aanmaak van witte bloedcellen en verhoogt de weerstand. Ik heb het standaard in huis en geef het zowel aan mijn paarden ,als honden wanneer ze een wond hebben ,werkt geweldig ! Om in te nemen!!!

laddie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 14:57

Ecostyle Pyrogenium ,stimuleert de aanmaak van witte bloedcellen en verhoogt de weerstand. Ik heb het standaard in huis en geef het zowel aan mijn paarden ,als honden wanneer ze een wond hebben ,werkt geweldig ! Om in te nemen!!! en ik smeer graag Manuka honing op de wond!

Wyb_ster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 15:00

Als er een korst op zit kan je en spenenzalf/uierzalf op smeren, dat doe ik hier altijd! Het helpt tegen de jeuk en houdt de korst "zacht", waardoor het verder kan genezen. Dan schuurt hij het zelf niet meer open

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-18 15:06

Even op iedereen tegelijk;

Pure honing heb ik niet, ik heb het met vetramil gedaan? Kan wel aan honing geraken eventueel.
Leem werd me door DA ook afgeraden, heb ik er op gedaan en toen ze zei: had je beter niet gedaan heb ik het ook niet meer herhaald.

Dat topic met die lasertherapie kijk ik straks even op mijn gemakje na, thanks!

Uierzalf zou ongeveer hetzelfde moeten zijn als die bepanthen?

Cortisone dus geschrapt, heb het al erger gemaakt door sebacil te gebruiken bij open wonde en daar wil ik dus geen herhaling van.

Heb nog een pb gekregen voor specifieke tips/instructies ivm verbinden, super blij mee.
Gaat toch zoiets moeten worden denk ik. Als hij het verband dan maar laat zitten. Ga zo even op mobiel een foto van 5min geleden uploaden.

Edit: foto’s

Afbeelding

Afbeelding

Dat groene is dus van die spray maar die werkte totaal niks

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 15:09

Mijn idee is dat hij dit zelf in stand houdt: elke keer als de wond een beetje geneest, jeukt het, en dan gaat ie krabben met het andere achterbeen. Ik sluit me aan bij Wyb_ster: zorgen dat de wond niet trekt of jeukt, dus beetje vettig houden.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 15:15

De producten van Prontosan van Braun. Niet goedkoop maar werken perfect

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 15:19

Lelijke plek. Ik zou de wond goed vrij maken van haren door goed eromheen haren weg te knippen / scheren. Dat zorgt mogelijk ook voor jeuk.
Nu zou ik dagelijks afspoelen met water om de veiligheid eruit te spoelen en dan insmeren met een dikke laag honingzalf. Liefst 2 x daags smeren zodat het goed bedenkt blijft. Ook blijven smeren zolang er korst zit.
Als de wond dicht is zou je op de dichte huid iets van vette zalf kunnen smeren om het soepel te houden waardoor de jeuk minder is.

Wyb_ster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 15:21

Blauwspray droogt de wond alleen maar in en doodt bacterien (als ik het goed begrepen heb). Dat spul kan wonderen verrichten op het juiste moment! Ik zou het niet verbinden want dan kan er geen zuurstof meer bij en het advies luidt juist over het algemeen dat open lucht goed is voor een wond. Ik zou op zoek gaan naar de manier waarop hij de wond open haalt. Hier hebben we ook een grapjas die elke winter opnieuw zijn koten kapot trapt aan de onderkant van de hooiruif, wij hebben er allemaal sjorbanden en stof omheen gedaan zodat als ze trapt, het niet meer zo ernstig open gaat. Als je natuurlijk kan vinden hoe hij de wond open maakt, kan je daar op anticiperen en het proberen te voorkomen. En dan komt er snel een korstje en dan kan je er voor zorgen dat het vettig blijft.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-18 15:23

Ja de prijs is niet onbelangrijk maar momenteel even bijzaak, ben nu ook me blauw aan het betalen aan tubetjes honingzalf dus dat is ook niks. Als ik maar weet dat het wat doet. Heb de DA even geappt ivm het verbinden en de tips die ik hier kreeg

Dat idee heb ik ook Maflinger, ga ik ook gelijk halen morgen als de winkels weer open zijn.

Twinducklin, ik ben eigenlijk een beetje over de honingzalf heen. Heb het intensief geprobeerd en ik merk amper verschil na 2 maanden.. Misschien probeer ik nog met pure honing

Wybster, blauwspray merk ik inderdaad dat het droog wordt maar het is na een paar uur er af en de wonde gaat evengoed nog open. Betreft verbinden wacht ik even op reactie van DA, dat had ik met haar nog niet overlegd.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 15:34

Blauwspray droogt uit waardoor de nieuwe wondhuid die je niet ziet beschadigd wat heling vertraagd. Prontosan heb je in gel en spray en kan ook prima zonder verband, het houd het soepel en enigzins vochtig waardoor die wondhuid in tact blijft.