Hooikoorts bij paard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ev_a

Hooikoorts bij paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-18 22:20

Ik heb sinds 1 mei mijn eigen droompaard waar ik helemaal verliefd op ben. Nu heeft ze alleen last van (ik denk) hooikoorts. Tijdens het rijden doe ik nu (op aanraden van de voormalige eigenaresse) een neusnetje voor, dat werkt heel goed. Als ik dit niet doe schud ze continu met haar hoofd tijdens het rijden. Op de wei schud ze niet veel met haar hoofd en staat ze redelijk rustig.
Heeft iemand tips om haar van het schudden af te helpen? Ik heb er door het netje niet heel veel last van, maar voor haarzelf lijkt het me fijner als het kan verminderen.
Ik heb wel eens iets voorbij horen komen over (homeopatische) druppels, iemand die daar meer over weet?

upendo

Re: Hooikoorts bij paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 22:29

Aanvulling; ze heeft bij de vorige eigenaresse een veulen gehad. Daarvoor had ze geen last van headshaken, daarna wel.

In de winter doet ze het niet.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 22:48

Tanden zijn nagekeken?

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 22:54

Zoek hier maar eens op head shaking syndroom. Vrees dat je er niet blij van gaat worden. Paard met head shaking is echt geen pretje zeker voor het paard zelf niet.. er loopt een centraal topic over met tips. Bv ceterizine kan helpen.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 23:01

HSS is toch het hele jaar door?

Ev_a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-18 23:01

daantjuhhh schreef:
Tanden zijn nagekeken?

Nee maar staat wel op de planning! Denk je dat dat ermee te maken kan hebben?

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 23:04

Nee HSS kan perfect seizoens gebonden zijn. Echter zijn er verschillende triggers. Bv een pollen allergie of zonne allergie, iets fysiek met de tanden of oren,... mijn paard reageert enorm op regen bv.

Als je even tussen mijn berichten zoekt vind je al snel het topix over mijn paard. Bij de mijne denken ze een overprikkelde trigeminale zenuw in haar hoofd (door bv stress of pollen,...) en ik loop nu in de kliniek hiervoor. Maar een HS paard kan ook geholpen worden met bv ceterizine als het echt een soort hooikoorts is. Of cranio sacraal therapie helpt ook in veel gevallen..

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 23:08

Ev_a schreef:
daantjuhhh schreef:
Tanden zijn nagekeken?

Nee maar staat wel op de planning! Denk je dat dat ermee te maken kan hebben?

Dat zou kunnen.

Het zou ook HSS kunnen zijn
Maar voordat zou ik eerst het gebid willen uit sluiten.
Problemen in de mond kunnen voor heel veel andere problemen zorgen

Ev_a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-18 23:10

En kan dat ook op latere leeftijd ontstaan? Ze heeft het nu sinds vorig jaar, sinds ze een veulen heeft gehad dus..
Ik zal je berichten in dat topic eens nalezen!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 23:18

Ev_a schreef:
En kan dat ook op latere leeftijd ontstaan? Ze heeft het nu sinds vorig jaar, sinds ze een veulen heeft gehad dus..

Dat kan hoor.

racebiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 07:05

Een van mijn paarden heeft t ook. Inderdaad neusnetje, maar daarnaast krijgt hij Hilton Herbs Shake No More Gold for Horses (kun je bij medpets bestellen) en smeer ik neusvleugels in met rhinoblock (is voor humaan gebruik). Alles helpt een beetje

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 07:37

Mijn paard heeft wss pollenallergie. Heeft ieder voorjaar wel gehad dat hij tijdens het rijden (vooral in draf & galop) wat met zn hoofd ging gooien. Maar nooit heel vaak (hooguit 20x op een hele training denk ik)
Dit jaar echter volledig anders. Paar weken geleden wedstrijd gehad en kon gewoon niet meer rijden. Alleen maar met zn hoofd aan het schudden. Meneer wordt volgende week 18.

Inmiddels rij ik met neusnetje en krijgt hij homeopatische druppels (puur pollen). Hij briest nog wel wat maar schud eigenlijk totaal niet meer (afgelopen buitenrit 1x gedaan op hele rit)

In de wei toont hij echter nooit last

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 09:01

Ev_a schreef:

Dit is een verborgen gebrek en daar kun je de koop op ontbinden. (Mits je dat wil natuurlijk en wat je doel met het paard is) Heb je het paard gekocht om wedstrijden mee te rijden heb je een probleem. Overigens kan HSS rijden met zo'n paard erg in de weg staan, want dat gegooi met het hoofd is geen pretje.
Of begrijp ik nu dat je het paard hebt gekocht met de wetenschap van dit probleem?
Hoe weet je nu zeker dat het paard het niet had voor ze een veulen heeft gekregen. Ik ben nooit zo geneigd om verkopers op hun woord te geloven.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 13:53

Hoezo heb je dan een probleem? Met een neusnetje doet ze het niet meer.. Het lijkt me dat je daar simpelweg dispensatie op kan aanvragen.

De betrouwbaarheid van de verkoper staat in dit topic ook niet ter discussie. We weten waar ze vandaan komt. :) Er wordt gevraagd naar mogelijke manieren om het voor haar aangenamer te maken.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 14:34

upendo schreef:
Hoezo heb je dan een probleem? Met een neusnetje doet ze het niet meer.. Het lijkt me dat je daar simpelweg dispensatie op kan aanvragen.

De betrouwbaarheid van de verkoper staat in dit topic ook niet ter discussie. We weten waar ze vandaan komt. :) Er wordt gevraagd naar mogelijke manieren om het voor haar aangenamer te maken.

ik vraag me af waarom je in vredesnaam een paard zou willen kopen met zo'n probleem. Als t even tegenzit kun je het rijden wel vergeten.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 14:35

upendo schreef:
Het lijkt me dat je daar simpelweg dispensatie op kan aanvragen.

Het lijkt mij dat je dat dan van te voren uitzoekt. Voordat je zo'n paard koopt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 14:37

Ev_a schreef:
IIk heb er door het netje niet heel veel last van, maar voor haarzelf lijkt het me fijner als het kan verminderen.

Ik lees hier dat ze het met het netje nog wel doet maar minder. Dat is wel wat anders dan niet.

Ev_a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-18 15:08

Babootje schreef:
upendo schreef:
Het lijkt me dat je daar simpelweg dispensatie op kan aanvragen.

Het lijkt mij dat je dat dan van te voren uitzoekt. Voordat je zo'n paard koopt.

Ik heb ervoor gekozen om het paard wel te kopen dus dat is nu niet meer relevant om te bediscussiëren. Het gaat mij in dit topic over tips om het voor haar zelf comfortabeler te maken, ik heb namelijk geen last van het schudden maar ik was benieuwd of er manieren waren om haar er helemaal mee te laten stopen.

Ev_a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-18 15:09

Renee_S schreef:
Mijn paard heeft wss pollenallergie. Heeft ieder voorjaar wel gehad dat hij tijdens het rijden (vooral in draf & galop) wat met zn hoofd ging gooien. Maar nooit heel vaak (hooguit 20x op een hele training denk ik)
Dit jaar echter volledig anders. Paar weken geleden wedstrijd gehad en kon gewoon niet meer rijden. Alleen maar met zn hoofd aan het schudden. Meneer wordt volgende week 18.

Inmiddels rij ik met neusnetje en krijgt hij homeopatische druppels (puur pollen). Hij briest nog wel wat maar schud eigenlijk totaal niet meer (afgelopen buitenrit 1x gedaan op hele rit)

In de wei toont hij echter nooit last

Ik ga eens kijken naar Puur Pollen, ben benieuwd of het wat voor haar doet!

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 15:16

upendo schreef:
Aanvulling; ze heeft bij de vorige eigenaresse een veulen gehad. Daarvoor had ze geen last van headshaken, daarna wel.

Ben jij de verkoper van dit paard? Of een toevallige kennis? Weet dat het off-topic is, maar misshien snappen mensen het dan beter.

Is het geen optie om het paard altijd een neusnetje voor te doen?

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 15:17

Babootje schreef:
Ev_a schreef:
IIk heb er door het netje niet heel veel last van, maar voor haarzelf lijkt het me fijner als het kan verminderen.

Ik lees hier dat ze het met het netje nog wel doet maar minder. Dat is wel wat anders dan niet.

Ze doet het nu alleen op de poetsplaats.

Maargoed, de discussie gaat nogmaals dus niet over al dan niet aankopen. Gaan we dus verder niet meer op in.

Als je nog relevante informatie hebt over middelen die haar kunnen helpen hoor ik het uiteraard graag. :)

San4nie: ik ben de vriendin van TS. :)

Ev_a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-18 15:19

san4nie schreef:
upendo schreef:

Ben jij de verkoper van dit paard? Of een toevallige kennis? Weet dat het off-topic is, maar misshien snappen mensen het dan beter.

Is het geen optie om het paard altijd een neusnetje voor te doen?

Nee ze is mijn vriendin en daardoor mede-eigenaar van de merrie waar het om gaat!

Altijd een neusnetje is ook een optie, maar ik was benieuwd of er nog andere fijne opties zijn

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 15:28

ik tob al 9 jr met mijn paard
gekocht toen hij 9jr was van de fokker , bij die mensen nooit wat gemerkt [ stond op stal Wennekers vlakbij bos ]
bij mij in Hellevoetsluis na 3 weken [ gekocht in mei ] begon hij wat vreemd te doen

na lange tijd van onderzoeken blijkt hij dus allergisch voor gras en boompollen ,myten en insecten

elke zomer weer een gevecht om hem zo fijn mogelijk erdoor te loodsen

ik heb hem ook niet terug gegeven hierdoor het is een pechpaard geweest maar ik ben super blij met hem...
Laatst bijgewerkt door mirgino op 04-05-18 15:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 15:28

Nou succes ermee dan

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 15:39

Als ik het goed heb uit het andere topic heb je haar dan een maand op proef? Ik zou er in dat gevsl heel goed over nadenken of je hiermee verder wilt. Beter nu nadenken want na een maand kun je al flnk gehecht zijn en daardoor een minder reëele beslissing nemen. Zou je het acceptabel vinden als het erger wordt? Is het bij jou net zo erg als bij de verkoper of heeft ze er op de locatie waar ze nu staat er meer last van? ( geen ervaring met shackers maar kan me voorstellen dat dat net zoals zomerexceem aan de kust minder erg is als in een bosrijke omgeving). Als ze het op de nieuwe locatie erger heeft is het dan eerlijk naar het paard om haar te houden? Dat zijn allemaal vragen die ik in mijn overweging mee zou nemen.

In ieder geval wel jammer om zo te starten met je nieuwe paard. Met een nieuw paard wil ie vooral in het begin gewoon zorgeloos kunnen genieten. Problemen komen er altijd wel in meer of mindere mate maar zo wil je liefst niet van start.