Hoe krijg je je paard dikker?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Zulandra14

Hoe krijg je je paard dikker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-18 08:47

Hoihoi,

Ik heb een 14 jarige kwpn merrie waar je nog wel een beetje der ribben ziet. Ze is 2 jaar ondervoed geweest maar ze is al 1 jaar bij ons en in de zomer is ze opgenakpt maar in de winter is ze weer vet verloren. Ik zou der ribben weer weg willen werken :) hebben jullie goede tips? Er is niks met der aan de hand ze is kern gezond. Ze is ook ontwormd. Ik geef der nu 3 maanden merrie brok waar ik wel een beetje al van merk dat ze aankomt. Ze mag nu ook anderhalf uur in de grote wei (met dus veel gras) en ik pluk zelf altijd heel veel vers gras. Weten jullie verder wat ik nog kan bij voeren wat echt zal helpen?
Alvast bedankt

Groetjes Emma

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 08:50

Bij mijn pony werkt 24/7 de wei op nog het beste. Maar dat kan niet in de winter helaas..
Onbeperkt/veel hooi en elke dag een emmer bietenpulp met een scheut lijnzaadolie werkt hier tot nu toe het beste.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 08:50

Belangrijk is ook te kijken naar de hoeveelheid ruwvoer die er in gaat en of de kwaliteit er van goed is.
Weet je hoeveel kilo ze op eet per dag?

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 08:52

Ruwvoer, ruwvoer, ruwvoer: onbeperkt hooi of voordroog, aangevuld met tweemaal daags een volle schep droge materie aan bietenpulp of seniores priores (geweekt is dat twee keer een flinke halve emmer) en dan eventueel aanvullen met linamix (lijnzaadbrok) en luzerne / luzernebrok en als dat nog niet voldoende is: jaarlingbrok van Horsefood doet in mijn ervaring méér dan merriebrok.

En inderdaad: 24/7 op de wei doet wonderen, als de wei niet te schraal is. (Wel opbouwen, niet ineens buiten gooien)

Paard kan tot maximaal ongeveer 2% droge stof aan lichaamsgewicht opnemen, dus zorg echt voor goede kwaliteit ruwvoer met hoge energiewaarde. Je wil dat de energiewaarde van het voer hoog is, zodat ze aankomen - er moet meer energie IN dan er verbruikt wordt.

Zulandra14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-18 08:53

ellepel schreef:
Belangrijk is ook te kijken naar de hoeveelheid ruwvoer die er in gaat en of de kwaliteit er van goed is.

Ja sochtends krijgt ze 1 kilo omdat ze bij een haflinger staat die best snel eet en als hij klaar is komt hij buurten bij haar dus ze moet niet heel veel hebben. En smiddags geef ik haar 3 kilo merriebrok. Dus op één dag krijgt ze 4 kilo. :)

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 08:55

Zulandra14 schreef:
ellepel schreef:

Ja sochtends krijgt ze 1 kilo omdat ze bij een haflinger staat die best snel eet en als hij klaar is komt hij buurten bij haar dus ze moet niet heel veel hebben. En smiddags geef ik haar 3 kilo merriebrok. Dus op één dag krijgt ze 4 kilo. :)

De vraag is hoeveel ze eet op een dag, niet hoeveel BROK ze eet op een dag. Krachtvoer zou maximaal 15% van het rantsoen moeten zijn. als 4kg krachtvoer gevoerd wordt met een gemiddelde droge stof gehalte van 88%, dan blijft er weinig ruimte over voor vulmiddelen in ruwvoer... Andersom gaan denken: ruwvoer éérst. Véél ruwvoer!

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 08:57

4 kilo merriebrok zonder een veulen aan de voet ? :wow:
Ik zou je paardje gewoon meer op het land zetten en de merriebrok achterwege laten.
En dan een paar weken aankijken wat het doet. Het gras is nu heel rijk, dus dit zou toch wel wat moeten aanzetten. :)

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 08:57

Mijn pony komt ook niet aan van meer brok. Wordt ze alleen maar stuiterig van.

Zulandra14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-18 08:58

Skippy01 schreef:
Ruwvoer, ruwvoer, ruwvoer: onbeperkt hooi of voordroog, aangevuld met tweemaal daags een volle schep droge materie aan bietenpulp of seniores priores (geweekt is dat twee keer een flinke halve emmer) en dan eventueel aanvullen met linamix (lijnzaadbrok) en luzerne / luzernebrok en als dat nog niet voldoende is: jaarlingbrok van Horsefood doet in mijn ervaring méér dan merriebrok.

En inderdaad: 24/7 op de wei doet wonderen, als de wei niet te schraal is. (Wel opbouwen, niet ineens buiten gooien)

Paard kan tot maximaal ongeveer 2% droge stof aan lichaamsgewicht opnemen, dus zorg echt voor goede kwaliteit ruwvoer met hoge energiewaarde. Je wil dat de energiewaarde van het voer hoog is, zodat ze aankomen - er moet meer energie IN dan er verbruikt wordt.

Oohja dat is wel veel keuze. Ik denk dat ik dan eerst maar begin met luzernebrok. En als dat idd niet voldoende is kijk ik bij je berichtje even terug;) Heel erg bedankt voor je berichtje. Hier kan ik vast wel mee vooruit. Hopen dat ze er dikker van gaat worden.

Zulandra14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-18 08:59

Pandora2 schreef:
4 kilo merriebrok zonder een veulen aan de voet ? :wow:
Ik zou je paardje gewoon meer op het land zetten en de merriebrok achterwege laten.
En dan een paar weken aankijken wat het doet. Het gras is nu heel rijk, dus dit zou toch wel wat moeten aanzetten. :)

Hoii,

Ja alleen de paardjes mogen eigenlijk nog niet op het land. Het moet nog door groeien. Ze staan nu wel bijna elke dag anderhalf uur in de wei. Ik zal eens kijken of ik het kan afzetten. 4 kilo krijgt ze bijna elke dag wel :) is me ook aangeraden.

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 09:01

Kan je paard niet langer op het grote weiland met volop gras lopen?
Voer je paard Subli Senioren Priores bij. Wat hier boven al staat beschreven.

Shirley

Onbeperkt ruwvoer (echt hooi) van goede kwaliteit, het grazen opbouwen en eventueel Seniores Priores bijgeven.
Ik ben ook geen voorstander van merriebrok, dat heeft een heel ander doel dan dikmaker...

Majabeestje

Vooral veeeel hooi. Luzernebrok fijn om erbij te geven maar de basis is hooi. De rest is 'bijvoeding'.
Jouw paard gaat niet aankomen als ze te weinig hooi krijgt. Hoeveel brok je er dan ook in stopt.

Marg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 09:04

Skippy01 schreef:

Helemaal mee eens. Ik had een dun paard en deed alles al tot en met de Luzerne en Linamix. Heb onderzoeksteam doen door DA en daar kwam uit dat hij erg veel zand in de darmen had. Daar eerst aan gewerkt en merrie brok gaan bijvoeren. Dat mocht overigens maar een kilo zijn op een dag bij alles wat ik al gaf. Ik heb ook ander hooi en kuil kunnen vinden wat hij smakelijker eet en langzaam komt hij nu bij.

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 09:06

Mijn ruin valt in de winter ook altijd in. Wij voerden hem eerst een emmer speedybite bij, maar persoonlijk met weinig resultaat. Tot mijn zwager een keer met een zakje MPB mix aan kwam lopen (Mix mais-perspulp-bierbostel), daar voeren we hem nu 4 tot 5 kilo extra van op een dag en hij blijft mooi op gewicht. Daarnaast krijgt hij nog brok en voor de lekker soms wat muesli.

Hij is niet zo'n hooi eter, is er snel zat van en als hij weet dat ze de wei op gaan, laat hij het ook gerust liggen. (en ja, tandarts etc. komt altijd netjes elk jaar)

Zulandra14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-18 09:26

Daantjuh88 schreef:
Mijn ruin valt in de winter ook altijd in. Wij voerden hem eerst een emmer speedybite bij, maar persoonlijk met weinig resultaat. Tot mijn zwager een keer met een zakje MPB mix aan kwam lopen (Mix mais-perspulp-bierbostel), daar voeren we hem nu 4 tot 5 kilo extra van op een dag en hij blijft mooi op gewicht. Daarnaast krijgt hij nog brok en voor de lekker soms wat muesli.

Hij is niet zo'n hooi eter, is er snel zat van en als hij weet dat ze de wei op gaan, laat hij het ook gerust liggen. (en ja, tandarts etc. komt altijd netjes elk jaar)

Ja klopt ik heb een beetje hetzelfde. Ze staan nu in een kaal weiland daar eet ze uiteraard der hooi keurig op maar met een land vol gras laat ze t mooi staan. Dankjewel voor je bericht. Ik ga er zeker wat mee doen :)

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 09:48

Zulandra14 schreef:
Skippy01 schreef:

Oohja dat is wel veel keuze. Ik denk dat ik dan eerst maar begin met luzernebrok. En als dat idd niet voldoende is kijk ik bij je berichtje even terug;) Heel erg bedankt voor je berichtje. Hier kan ik vast wel mee vooruit. Hopen dat ze er dikker van gaat worden.

Geen probleem hoor, voeding is een beetje mijn obsessie ;)

Kinke

Re: Hoe krijg je je paard dikker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 10:01

maar hoeveel ruwvoer krijgt ze nou eigenlijk, daar is volgens mij nog geen antwoord op gegeven?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 10:05

Klopt.
Ruwvoer is hooi of kuil.
Dus hoeveel kilo krijgt je dier daar van per dag?

Zulandra14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-18 10:52

Ik weet niet perse hoeveel kilo ze krijgt. Ze krijgt 3x op een dag 3 plakjes hooi. ( best veel) en gras krijgt ze ( als ik het pluk) 3 volle emmers van. En zelf staat ze anderhalf uur in de wei met veel gras.

Zulandra14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-18 10:52

Afbeelding

Zulandra14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-18 10:53

Zo ziet ze er nu uit :)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 10:54

Zulandra14 schreef:
Ik weet niet perse hoeveel kilo ze krijgt. Ze krijgt 3x op een dag 3 plakjes hooi. ( best veel) en gras krijgt ze ( als ik het pluk) 3 volle emmers van. En zelf staat ze anderhalf uur in de wei met veel gras.

Een paard moet ook "best veel" hooi hebben helaas. Zou anders leuker zijn om te voeren :Y)
Hier krijgen ze ongeveer 10kg per paard per dag, en dat is een flinke hoop hoor. Heb wel eens baaltjes gehad van 8kg dus dan gingen er 2,5 per dag doorheen.

Die wei staat zo te zien technisch gezien geen gras op.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 10:56

Zulandra14 schreef:

3x 3 plakken of in totaal 3 plakken? Het vervelende van rekenen met plakken, is dat je het gewicht niet weet... Ik ga ervanuit dat het een warmbloed merrie betreft. Dan heb je gemiddeld zeg maar 550-600 kg. Ze kan 2% droge stof maximaal opnemen - voor aankomen reken ik met het maximum. Echt droog hooi heeft 85% droge stof ongeveer. 2% van 600 kg is 12 kg droge stof, dat is ruim 14kg hooi dat je dan moet voeren, als je volledige rantsoen uit hooi zou bestaan. Gras heeft maar een laag percentage droge stof, zeg maar 17% grofweg. Om aan 2% droge stof met alleen gras te komen, zou je paard 70kg gras van standweide (lijkt op standweide bij jullie) moeten wegsmikkelen in 24 uur... dat zit niet in een paar emmers...

Overigens vind ik het paard op de foto weliswaar schraal, maar niet mager.
Laatst bijgewerkt door Skippy01 op 25-04-18 10:58, in het totaal 1 keer bewerkt

jesss_amigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 10:58

Mijn paard kwam heel schraal bij mij terecht. Meteen begonnen met serniores priors en luzerne. Daarnaast onbeperkt hooi natuurlijk.
Verschil in een half jaar:

Afbeelding
Afbeelding

Kleine kanttekening: paard was onbeleerd en staat inmiddels in training. Dus het is deels ook spier toename. Maar voornamelijk gewoon vet :D