Jong gras, pony komt enorm aan

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Charaz

Jong gras, pony komt enorm aan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-18 23:01

Op een paar dagen tijd is het gras enorm gaan groeien en de omvang van mijn pony ook.... helaas want ze was al wat stevig.

Welke training moet er tegenover staan wil zo'n dikkertje afvallen?

Zijn er meer die bijna niet tegen het groeiende gras aan kunnen trainen?

Hutcherson

Re: Jong gras, pony komt enorm aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 23:31

Mijne valt wel mee, die is nog aan het opbouwen met tijd in de wei.
Staat nu wel op een kort weitje, maar juist dat is een dikmaker. Dat jonge, korte gras is nu heel suikerrijk.
Vaak gebruikt men een graasmasker of uren in de wei beperken en in paddock zetten met ruwvoer.
Hoe oud is het paard? Wat krijgt het verder gevoerd en welke beweging geef je hem normaal?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 02:06

Ik denk dat je er met alleen trainen niet komt wat dit betreft; vind een manier de voedsel intake te beperken. Graasmasker, randbegrazing, beperkte graastijd.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 06:04

De mijne kon helaas echt geen 24 uur per dag op het land..
Ik ging er dus in de avond heen om hem er op te zetten en in de ochtend voor mijn werk om hem er af te halen.

Overdag stond hij in een paddock met wat hooi.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-18 09:07

Ze staat van 8.30 tot ongeveer 17.00 op het gras. Ze is 20 jaar, het is een Haflinger die van zichzelf niet slank is. De normale beweging is minimaal, dus dat wil ik graag weer oppakken.

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 09:13

Ik heb weleens gelezen dat pony's in 3 uur tijd hun volledige dagrantsoen aan gras naar binnen kunnen werken. Stel dat de jouwe dat in 4 uur lukt. Ben bang dat als hij zo lang op de wei staat er niet tegenaan te rijden of bewegen is. Ik zou proberen de grasinname te beperken.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-18 09:14

Vanaf morgen kan ze gelukkig op een minder volle wei. Dat idee heb ik inderdaad dat ze dat doet, mijn andere pony waarmee ze samen in de wei staat is wel iets aangekomen, maar zij is echt extreem dik geworden in een paar dagen tijd.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 11:14

Zal ook wel een hoop vocht bij zitten hoor! Maar vervelend is het wel!

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 11:17

Onder het mom van: wat er niet aankomt, hoeft er ook niet af ;) vind je een graasmasker niet fijn om te gebruiken?
Het scheelt echt enorm, al is het maar een deel van de dag...

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 11:19

De leeftijd, het ras en weinig beweging in combinatie met veel ( jong ) gras is gewoon een hele slechte match :+
Gelukkig kan ze op een minder volle wei. Maar veilig is het nog steeds niet...helaas.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 11:38

Hier staan ze 24/7 op de wei. Tot nu toe zijn de 2 die beweging krijgen niet aangekomen.
Ik denk dat beweging wel heel belangrijk is als ze veel op de wei staan. Vorig jaar heb ik ze in ieder geval wel op gewicht weten te houden. Afvallen is lastig dan moet je echt beweging opvoeren(als je het gras niet kan verminderen). Hier lopen ze 2 tot 4 keer in de week. Dat is dan 40 tot 60 minuten bakwerk of 1,5 tot 3 uur in het bos. Soms ook wat minder maar probeer dat wel aan te houden.
Naar mijn idee werkt het beste om kilometers te maken. Dus paar keer per week de bossen in en veel draven. Natuurlijk opbouwen als ze nog weinig conditie hebben maar dat spreekt voor zich.

Wat ik bv wel merk is als ik ze op een wat vollere wei zet de singel ´s avonds ook moeilijke dichtgaat dan als ze op hun eigen weide blijven staan waar wel voldoende gras is maar minder. Dat vindt ik niet zo´n probleem.

SweetVanille

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 11:48

Graasmasker een idee?

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 13:09

strip begrazing wat je voor geeft achter weghalen werkt hier prima.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-18 13:48

Graasmasker heb ik gehad toen de paarden nog aan huis stonden, maar kreeg ze enorme schuurplekken van omdat ze dusdanig hard ermee tegen de grond duwt om maar zoveel mogelijk te eten.

Vanaf morgen komen ze op de andere wei en ik moet inderdaad de beweging maar flink opvoeren.

Afbeelding

Zo dik is ze nu dus (een week geleden was ze enkel wat stevig)

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 13:53

Hier precies hetzelfde, en daarom gaat ze met een graasmasker om de wei in zolang er zulk lang, vers gras staat. Niet leuk, maar liever dat dan een pony die straks veel te dik is en daardoor weer problemen gaat krijgen.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 13:54

Strookbegrazing is gemakkelijk te realiseren en eerlijk tegenover je pony.
Dat ze nu ineens veel moet bewegen omdat ze in een vette weide staat, lijkt mij niet helemaal fair.
Wat er niet aankomt, hoeft er ook niet af.
Bewegen is natuurlijk goed, maar wel passend bij de conditie van het paard.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-18 13:58

Wat is veel? Ik laat ze natuurlijk niet ineens 2 uur keiharde training doen, maar bouw het op. Ook mijn eigen vetlaag mag wat minder dus voor ons beide goed om op te pakken.

Strookbegrazing is een goed idee maar moet de stalhouder wel achterstaan. Ze mogen vanaf morgen op een andere wei wat imo ook een prima oplossing is.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 14:29

senna21 schreef:
Dat ze nu ineens veel moet bewegen omdat ze in een vette weide staat, lijkt mij niet helemaal fair.

Lijkt me niet meer dan normaal om het op te bouwen. Maar waarom zou het niet fair zijn?
Je kan het ook anders zien door het paard bv 6 uur per week te laten werken kan die gewoon lekker in de wei blijven grazen. Zonder beperkingen. Lijkt mij zo slecht nog niet.
Een gezond paard kan echt wel 3x per week een staprit van 1 uur aan en dan het draven langzaam uitbouwen. Wordt natuurlijk wel anders als het paard echt veel overgewicht heeft.
Laatst bijgewerkt door Tigra_ op 25-04-18 14:32, in het totaal 1 keer bewerkt

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 14:31

Tigra_ schreef:
senna21 schreef:

Lijkt me niet meer dan normaal om het op te bouwen. Maar waarom zou het niet fair zijn?
Je kan het ook anders zien door het paard bv 6 uur per week te laten werken kan die gewoon lekker in de wei blijven grazen. Zonder beperkingen. Lijkt mij zo slecht nog niet.

Ook met 6 uur werk in de week kan niet elk paard op de wei blijven (6 uur vind ik niet eens zoveel btw).. mijn paard kon dat echt niet.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 14:35

IMJ schreef:
Tigra_ schreef:

Ook met 6 uur werk in de week kan niet elk paard op de wei blijven (6 uur vind ik niet eens zoveel btw).. mijn paard kon dat echt niet.

Die van ts staat ook niet 24/7 op de wei dus dan moet je een eind komen zeker als het paard nu miinder beweging krijgt. Ieder paard is anders en daar kom je pas achter als je gaat proberen. Bij voorbaat al spoken zien schiet ook niet op. Alles met paarden is gewoon proberen om te kijken wat werkt.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 14:41

Oh eens hoor! Maar omdat je schrijftmet 6 uur werk zonder beperkingen laten grazen... die vlieger gaat helaas niet altijd op..

Ik heb er destijds een flink onderzoek naar gedaan. Probleem is dat veel weides in nederland uit Engels Raaigras bestaan, dit is erg goed voor de melkproductie van koeien maar niet goed voor onze paarden, te weinig vezels en teveel eiwitten en fructaan.. daar zou het dus heel goed aan kunnen liggen.
Waar mijn paard stond kon maar de helft fulltime op het land, de andere helft absoluut niet, bijna jaarlijks was er wel 1 bevangen..

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 14:42

Strookbegrazing is het handigst over het algemeen. Of een track maken, en de binnenwei in weitjes verdelen die ze etappegewijs kunnen opeten. Voor de sobere typjes is enige beperking in voorjaarsgras wel handig, ook om bevangenheid te voorkomen

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 14:48

Soms is het zo raar wat bij de ene wel werkt. Maakt het ook altijd lastig om paarden in groepen te houden ze hebben eigenlijk allemaal andere behoeftes.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-18 15:53

Een track maken met binnen wei gaat mijn stalhouder niet mee akkoord, de paarden wisselen regelmatig van wei en hij moet er ook komen met de tractor.

Mijn ideaal zou inderdaad zijn haar voldoende beweging te geven (uiteraard bouw ik het op) zodat ze overdags lekker in de wei kan lopen. Maar hoeveel beweging zou daar tegenover moeten staan voor een obese Haflinger?

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 16:01

Het schijnt beter te zijn om elke dag een half uurtje iets te doen dan een paar keer per week een uur.
Ben ooit begonnen met stapritten van een kwartier en in een paar maanden uitgebouwd naar een uur kunnen rijden met alle gangen. Maar dit paardje was ook hoefbevangen geweest dus moest heel voorzichtig opbouwen. Hij is toen in een jaar tijd 125 kg afgevallen (waar vet ook plaats heeft gemaakt voor spier)
Jij kunt dit denk ik al wat sneller oppakken met je merrie, als ze geen gebreken heeft. Stapritten maken bijvoorbeeld.
Of, omdat je zelf ook wilt afvallen als ik het goed begrepen heb, samen gaan wandelen of stukjes hardlopen.