Magnesium bijvoeren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xJoJo

Magnesium bijvoeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-18 12:45

Hallo allemaal

Ik zit te denken om mijn merrie magnesium bij te voeren.
Ze is snel gespannen. Niet alleen met het rijden maar ook op stal of op de wei/ aan de hand grazen.
Er zijn allerlei symptomen die ik online vind die overeenkomen met het gedrag van mijn merrie.

Nu ben ik zelf al een beetje gaan onderzoeken en ik zie door de bomen het bos niet meer. Ik las bijvoorbeeld dat huidaandoeningen ook een symptoom zijn van magnesiumtekort. Nerveusheid, en het niet mee willen werken een symptoom? Overmatig zweten als symptoom?
Als ik het zo lees vermoed ik dat ze er veel baat bij heeft als ik dit ga bijvoeren.
Eigenlijk geloof ik niet zo in supplementen maar omdat ik hoe meer ik lees hoe meer ik overtuigd raak van de werking ervan.

Er staat wel vaak dat wanneer een paard slechte nieren heeft dit niet of in overleg met de DA te geven. Nu is naar mijn inziens niks mis met de nierfunctie van m'n merrie maar kan ik dit supplement wel zomaar geven?

Ik lees ook dat het vanzelfsprekend met andere enzymen samenhangt, om de effectiviteit te bevorderen.
misschien een chaotisch verhaal zo maar ik ben door alle info even de rode draad kwijt en wil graag jullie hulp dit wat duidelijker te krijgen.

Tot slot en als belangrijkste vraag, welke is het beste en waarom.

Edit:
Dit krijgt ze op het moment gevoerd in totaal per dag
-halve schep conditiebrok horsefood
-halve schep mais-lijnzaad brok horsefood
-Staat dagelijks buiten op een grote weide tot het donker word.
-Op stal heeft zo continue hooi
(- krijgt soms een schep paardenmeel van de Dungense Molen als ze hard gewerkt heeft)
Laatst bijgewerkt door xJoJo op 24-04-18 13:07, in het totaal 1 keer bewerkt

joelleo97

Re: Magnesium bijvoeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 12:50

Ik ben op aanraden van iemand anders toentertijd om dezelfde reden magnesium gaan voeren. Met het idee baat het niet dan schaadt het niet. Mijn merrie is hier erg van opgeknapt en een stuk bewerkbaarder geworden. Welke ik voer weet ik niet precies, meerdere paarden op stal krijgen het en het wordt dus door de stalbaas ingekocht.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 12:51

Ik heb een tijdje de magnesium van de welkoop gevoerd, duurde best een poosje voordat ik resultaat zag, een week of 3/4 maar daarna werd mijn merrie wel iets minder sensibel en rustiger in de omgang. Ben er inmiddels weer mee gestopt omdat ze nu ook nog weer twee andere supplementen krijgt op aanraden van de DA en ze anders meer poeder dan voer eet. :+

roekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 12:55

Na bloedonderzoek bleek dat 1 van mijn ponys een magnesium tekort had. Nu ik de magnesium van paard natuurlijk voer zijn de waardes weer goed en ik heb een ontspannen pony! Ik zag na 4 dagen voeren al verschil in zijn gedrag

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 12:58

Veel paarden hebben magnesium tekort, kan je met een bloedonderzoek aantonen
Mijn dierenarst gaf wel aan Magnesiumoxide te nemen en geen citraat

xJoJo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-18 13:04

Het lastige is, elke site of merk beveelt eigen magnesiumsupplement met een logische onderbouwing, nu ben ik wel benieuwd wat het beste is? of is het een kwestie van uitproberen wat werkt.
En heeeeel eerlijk gezegd neem ik het niet zo super serieus dat ik het via de dierenarts wil gaan regelen met alle onderzoeken die erbij komen kijken. ik ben benieuwd naar de ervaringen en welke eventueel het beste zou zijn.

NienkeV1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 13:09

Ik gebruik het ook voor mijn paard, die behoorlijk sensibel en nerveus is, met inderdaad het idee, baadt het niet dan schaadt het niet. Bij haar heeft het echt verschil gemaakt, alsof de scherpe randjes er vanaf zijn. Ze vindt nog steeds dingen spannend maar het is wat gematigder. Nav mijn ervaring zijn stalgenoten het ook gaan voeren met soortgelijke ervaringen

xJoJo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-18 15:25

Welk supplement gebruiken jullie? waar te verkrijgen etc??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 15:33

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 15:36

Het werd mij vorige maand aangeraden door de kliniek naar aanleidign van maagzweren. Preventief tegen maagzweren omdat het zijn stressgehalte naar beneden zou halen en vandaar ook minder zure oprispingen door stress. Bij hem werkt het, hij is rustiger als er iets eng gebeurd. De opkomende stress explodeert minder. Ik geef https://www.paardendrogist.nl/product/b ... te/102407/ omdat ik daar veel positieve reacties las en het is een mengeling van magnesiumfosfaat, magnesiumoxide en chelaat magnesium. Gezien ik niet weet welke bij hem beste zou opgenomen worden, koos ik voor de mengeling ervan. Voor extreme stress geef ik een kuur van 25gr/dag gedurende 10 à 20dagen op aanraden van kliniek.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 16:14

xJoJo schreef:
Welk supplement gebruiken jullie? waar te verkrijgen etc??

Ik gebruik de magna gries 90% magnesiumoxyde van de welkoop.
15 euro voor 20 kilo

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 16:29

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 16:54

Ik heb bij mijn paard die best wat stress vertoonde magnesium van het merk Puur (witte pot, blauwe deksel) gebruikt. 2x daags een maatschepje. Heeft hem veel geholpen. Volgens mij was dit magnesium citraat
Puur is niet goedkoop maar je doet er best lang mee.

xJoJo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-18 17:07

Wijslander schreef:
In dit topic staat wel wat interessante info:

[VS] 90% magnesiumoxide

Helemaal top!! Ga straks alles goed doorlezen

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 17:10

Voor 2 van mijn zenuwachtige merries ook geprobeerd, maar 0 verschil bemerkt helaas. Ik had zo'n versie van volgens mij paard natuurlijk? Was in ieder geval een soort die volgens hun het best opneembaar was.

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 17:15

Silly1972 schreef:

Omgekeerd.
Een echt magnesiumtekort komt maar heel zelden voor.
Een paard moet al ondervoed zijn om magnesium tekort te hebben.
En paarden met reëel magnesiumtekort worden niet nerveus, maar net flegmatiek en lethargisch.

Extra magnesium voeren is niet zonder risico's.
Je vergroot namelijk het risico op darmstenen en koliek.

xJoJo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-18 17:31

Ik heb net het getipte topic gelezen en zoek nu dus verkoopplaatsen van de 90% magnesiumoxide.

roekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 18:19

Wel koop verkoopt de oxide 90%. Dit deed niks bij mijn pony. Ik voer de chelaat van paard natuurlijk.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 19:08

BigBen schreef:
Silly1972 schreef:

Omgekeerd.
Een echt magnesiumtekort komt maar heel zelden voor.
Een paard moet al ondervoed zijn om magnesium tekort te hebben.
En paarden met reëel magnesiumtekort worden niet nerveus, maar net flegmatiek en lethargisch.

Extra magnesium voeren is niet zonder risico's.
Je vergroot namelijk het risico op darmstenen en koliek.

Oké weer dezelfde discussie als in vorig topic....
Nogmaals, leg dan eens uit waarom elke dierenarts dit constateerd en elk paard er tot nu toe beter wordt van magnesium bijvoeren ipv slechter?

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 19:09

xJoJo schreef:
Ik heb net het getipte topic gelezen en zoek nu dus verkoopplaatsen van de 90% magnesiumoxide.

Dat staat exact in dat topic beschreven :P
Bij de Welkoop, maar je moet het wel aan de kassa bestellen.

MelissaYM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 19:14

Pharma Horse heeft hele goede producten, heb je daar al eens gekeken?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 19:35

Je kunt met de gewone en zeker veel goedkopere magnesiumoxide beginnen. Alle andere merken zit lang niet zo veel magnesium in en kosten je klauwen met geld. Bij een volwassen paard ongeveer 20 gram per dag gewoon over het voer toedienen. Nog even een vraag, is je merrie altijd zo geweest?? is ze normaal hengstig, verhaart ze snel en goed?? Wanneer je ja kunt antwoorden op alle vragen gewoon gaan voeren en anders laten testen op cushing. Waarom?? Cushing veroorzaakt een hoog stressniveau in het lichaam en dat vreet magnesium, dan kun je voeren tot je een ons weegt maar helpt het niets. En aangezien magnesium moeilijk is te testen via het bloed heeft dat ook weinig zin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 19:50

Citaat:
Oké weer dezelfde discussie als in vorig topic....
Nogmaals, leg dan eens uit waarom elke dierenarts dit constateerd en elk paard er tot nu toe beter wordt van magnesium bijvoeren ipv slechter?

[***] schreef:
Het schijnt dat het genoemde magnesiumtekort op een rekenfout berust.

https://annekehallebeek.wordpress.com/2 ... rekenfout/

Niemand neemt blijkbaar de moeite om dit stuk te lezen. Daar staat duidelijk in waarom dierenartsen magnesium blijven voorschrijven. Ook staat erin dat bloedonderzoek niet veel zegt over een eventueel tekort.

Een alinea uit het stuk van Anneke Hallebeek;

De bombarie die is gemaakt in populaire tijdschriften heeft ertoe geleid dat de boodschap over magnesium goed beklijft. Zowel dierenartsen als paardeneigenaren zijn overtuigd dat er vaak een magnesiumtekort is in het rantsoen, en dat tekort moet dus worden aangevuld. Nu blijkt dat dit allemaal wat te voorbarig in het nieuws is gebracht en magnesium een minder grote rol speelt dan men dacht. Het magnesiumtekort is een eigen leven gaan leiden en op internet staat veel onzin over de gevolgen hiervan. Het zal heel wat overtuigingskracht kosten om de meningen weer bij te stellen, maar de feiten laten aan duidelijkheid niets te wensen over. Goed wetenschappelijk onderzoek moet uiteindelijk de basis zijn waarop uitspraken worden gebaseerd. Helaas iets wat voor de leek en zelfs voor dierenartsen niet altijd makkelijk is uit te zoeken.

Bij mijn sensibele merrie heeft het suplementeren van magnesium niets uitgehaald.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 20:15

[***], het is wel de gemakkelijkste en goedkoopste manier om uit te vinden of er een tekort is, daarmee bedoel ik het bvb vier weken bijvoeren van de magnesiumoxide . Kost een paar euro en op een zo korte periode kan het absoluut geen kwaad. En over bovenstaand stukje, er zijn meerdere kanten aan dit verhaal, de landbouwgrond word steeds magnesiumarmer, dus ook de grondstoffen voor het paardenvoer. Zowel in gras als in hooi/kuil en voedingsmiddelen die er van geoogst worden. komt bij dat magnesium word opgeslagen in vet en spieren en zeer weinig in het bloed dus aantonen kan eigenlijk alleen via spierbiopt. En op het moment dat er een ernstig tekort is dan is het paard al ver heen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 20:19

bigone schreef:
[***], het is wel de gemakkelijkste en goedkoopste manier om uit te vinden of er een tekort is, daarmee bedoel ik het bvb vier weken bijvoeren van de magnesiumoxide . Kost een paar euro en op een zo korte periode kan het absoluut geen kwaad. En over bovenstaand stukje, er zijn meerdere kanten aan dit verhaal, de landbouwgrond word steeds magnesiumarmer, dus ook de grondstoffen voor het paardenvoer. Zowel in gras als in hooi/kuil en voedingsmiddelen die er van geoogst worden. komt bij dat magnesium word opgeslagen in vet en spieren en zeer weinig in het bloed dus aantonen kan eigenlijk alleen via spierbiopt. En op het moment dat er een ernstig tekort is dan is het paard al ver heen.

Ben het met je eens dat het de makkelijkste en goedkoopste manier is. Ook verarmd de landbouwgrond, maar het gaat mij erom dat de hype "veel paarden hebben een magnesiumtekort" gewoon standhoud. En ernstige tekorten komen zeer zelden voor.

Ik laat al jaren mijn ruwvoer testen en heb nog nooit meegemaakt dat er een tekort aan magnesium inzit. Wel een tekort aan selenium, maar het is bekend dat dat in bijna heel Europa te laag is.