Gevoelig lichaam / minder mesten, moet ik me zorgen maken?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lovelygirly

Gevoelig lichaam / minder mesten, moet ik me zorgen maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-18 07:49

Goedemorgen allemaal,

Omdat ik me “lichtelijk” zorgen maak, vraag ik het toch liever hier na,

Normaal bel ik al snel een dierenarts, maar omdat de weekenden voor spoed zijn, en het enigszins nog niet als spoed voelt , wil ik niet de ruimte afpakken voor eventuele echt spoed gevallen.

Mijn oudere paarden ( helaas ingeslapen door kanker) kon ik altijd precies uitlezen wanneer ze pijn hadden en wat voor pijn , maar hij is “tamelijk” nieuw en heb bij hem moeite om dingen te kunnen uitlezen nog.

Kort samen gevat :

Mijn paard heeft redelijk opgetrokken vlanken,
Komt ontzettend slecht uit zijn wintervacht ,
Mest 3/4 hopen per dag (Normaal mest hij zeker een halve kruiwagen aan mest weg.)

Als je hem borstelt rond de buik/ rug/ vooral kont
Of je spuit hem op die plekken af , dan trekt hij helemaal samen , alsof hij echt heel gevoelig / pijnlijk is daar .

Iemand enige tips / ideeen ?

Hij is 2 maand geleden wel verhuisd naar een nieuwe stal, maar deze problemen beginnen zich nu pas echt te uiten, zich te laten zien.

Hij heeft voor nu een vitaminekuurtje gehad, hem door de vacht etc heen te helpen,
Hij heeft een Himalaya blok in zijn stal voor de zouten.
De bloedonderzoek een paar maanden geleden gaf een selenium te kort aan, deze vul ik netjes aan.
Wormen was rond november gedaan,
Gisteren wou ik zijn mest weg brengen voor onderzoek, echter heb ik van 4 tot 6 gewacht maar helaas geen mest voordat de dierenarts sloot

Dus maandag een nieuwe kans om te proberen.
Dus dat zijn wel dingen waar ik al mee bezig ben.

Amalarab

Re: Gevoelig lichaam / minder mesten, moet ik me zorgen maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 07:52

zandtest kan je wel al zelf doen!

xxwienekexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 07:55

Geen tips, maar ik zou je paard dit weekend even goed in de gaten houden en zodra hij in negatieve zin ook maar een beetje veranderd toch gelijk DA bellen. Dan maar dubbele kosten, wellicht geen 1000% spoedgeval van mn paard stort ieder moment om, en zekerheid van DA ;)

Hoe is de urine van het paard? En is hij na de verhuizing of recent op ander/meer voer gezet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 07:57

Zou ook even zandtest doen, maar sowieso voor de zekerheid zand kuurtje geven. Wat voer je m?

lovelygirly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-18 08:05

Kosten maken me niks uit, de gezondheid van mijn paard is belangrijker dan wat dan ook!

Hij krijgt juist minder voer.
Hij zit op 2 keer per dag een handje/ kwart schep natures best.
Dat is begin van de verhuizing wel ander voer geworden dan eerst.

Heb hem 1 keer zien plassen toen ik er bij pas,
Niet op de urine gelet , wel merkte ik dat het zeker een minuut duurde voordat hij echt kon plassen.

Voor dat ik het vergeet,
Wat ik zowiezo extra in de gaten blijf houden :
Gisteren vond ik hem met de achterkant wat wijd beens staan, “teken van koliek” maar vind hem
Er nog niet echt koliekerig er uitzien.

Zand zal ik vandaag zelf even testen,

Bedankt voor jullie tips

Vleddertje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 08:07

En hoeveel ruwvoer krijgt hij? Is dat verandert ( voordroog ipv hooi? ) zie je veranderingen in eetgedrag?

lovelygirly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-18 08:10

Vleddertje1 schreef:
En hoeveel ruwvoer krijgt hij? Is dat verandert ( voordroog ipv hooi? ) zie je veranderingen in eetgedrag?

Hij krijgt 3/4 maal per dag.

Het is wel gegaan van voordroog naar voordroog/kuil. Geen grote verandering.

Nee zie geen verandering in eet gedrag.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 08:30

Maar hoeveel krijgt hij op een dag aan kilo's ruwvoer?
Minder mest is minder eten denk ik
Opgetrokken flanken duid vaak op te weinig ruwvoer.
Moet toch minimaal wel 10 kilo in gaan :j

lovelygirly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-18 08:35

ellepel schreef:

Ik geloof niet dat hij minder als normaal eet
Maar ik zal de stal eigenaren nog eens precies navragen wat hij nu gemiddeld krijgt .

Dankjewel .

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 09:02

Wanneer is hij voor het laatst ontwormt?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 09:33

Ik zou maandagochtend gewoon de dierenarts bellen.
Zolang hij nog mest is hij niet direct in gevaar, maar er is overduidelijk iets mis.
De combinatie van opgetrokken flanken, minder mest dan gebruikelijk en gevoelig op aanraking duidt op problemen. Stopt ie met mesten, heb je een accuut probleem.

Tot die tijd zou ik hem (naast het ruwvoer) eten geven dat makkelijk te verteren is, zoals seniores priores of ander slobberachtig voer. Het kan ook geen kwaad alvast een scheut lijnzaadolie door het voer te mengen.
Niet te lang op het gras, je wilt hier geen gasvorming bij hebben.

Vleddertje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 11:56

Als hij minder mest zal hij toch echt wel minder eten ook....ik zou idd eens nagaan hoeveel ruwvoer hij krijgt...3 x per dag een pluk scheelt veel met 3 x per dag 4 kg...daarbij kan er wel degelijk veel verschil zitten in voordroog...als dit veel slapper/ natter is dan kan hij daar echt wel last van hebben..een opgetrokken buik is wel teken...
Bij aanhoudende klachten iig dierenarts mee laten kijken en voedingintake goed nagaan

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 22:28

Hoe oud is je paard en hoe lang heb je hem nu? Buiten dat hij minder mest, hoe ziet de mest eruit?
Wanneer is het laatste bloedonderzoek gedaan? Misschien is het tijd om weer een bloedonderzoek te doen. Het komt volgens mij niet zo vaak voor dat er een seleniumtekort is en geen vitamine E tekort. Wel weet ik dat je van Selenium al snel teveel geeft en dat dat link kan zijn, dus als dat nu teveel bij jouw paard naar binnenkomt, geeft dat ook klachten.

Weet je of hij wel goed drinkt? Opgetrokken flanken is vaak wel een teken van minder goed drinken. Dan wordt de mest wel vaster, heel soms kan daar ook een verstopping uit voortkomen.

Slecht door zijn haren komen kan een aantal oorzaken hebben, je zou kunnen voerwegen om hem gekookte lijnzaad of lijnzaadolie door zijn muesli te geven. Lijnzaad werkt tweezijdig, het maakt dat het verharen beter gaat, maar het maakt ook dat eventueel zand in de darmen beter afgevoerd kan worden.

Verder zou ik hem nu zeker ontwormen met Equest. November de laatste wormenkuur, nu is het april. Ik weet niet waarmee je in november ontwormd hebt, maar in die tijd kapselen veel wormeitjes zich in en Equest ( of Equest Pramox) zijn de enige wormenkuren die ingekapselde wormen kunnen aanpakken.

Ben je dichtbij verhuisd of van de ene regio naar de andere?

Veel vragen, maar misschien kunnen we zo weer wat zaken uitsluiten. Sterkte ermee hoor!

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 22:39

Ik gok op een maagzweer aan je symptomen te zien. Wellicht uit zn verleden!m? Door de verhuizing ect.

PrizTwir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 22:44

Saaams schreef:
Ik gok op een maagzweer aan je symptomen te zien. Wellicht uit zn verleden!m? Door de verhuizing ect.

Ook het eerste wat ik dacht.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 22:47

Dat zou ook kunnen, maar gaan ze daar ook slecht van verharen? Verminderde weerstand weet ik van dat ze wel minder goed kunnen verharen, maar van maagzweren weet ik dat niet.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 07:05

Slecht verharen kan ook een andere oorzaak hebben.

lovelygirly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-18 09:06

Mijn paard wordt dit jaar 16 in juni.
Ik heb hem sinds eind december 2016
Dus bijna 1.5 jaar.

Van vrijdag rond 16.00 tot zaterdagochtend rond 09.00 dat hij weer op de wei ging
Had hij maar 2 hopen mest, en vrij kleine drolletjes/ weinig . Het was heel donker “bruin”/ neigde een beetje naar zwart.

De laatste keer dat ik bloedonderzoek had gehad is rond oktober/ november 2017 zo even uit mijn hoofd denkend.
Daaruit kwam selenium en vitamine te kort. ( en een hele lichte bloedarmoede)
Die heb ik toen een tijdje aangevuld , mee gestopt om niet te veel te geven
En nu ongeveer sinds een week vul Ik weer vitamine E en selenium door het voer heen.

Gezien de natte vlekken op de grond rond zijn automatische drinkbak , drinkt hij wel, maar kan helaas niet exact zeggen hoeveel natuurlijk.
Laat hem wel op de poetsplaats/ wasplaats uit de slang drinken wat hij graag doet.

Zand ga ik vandaag weer even controleren.
In januari heeft hij nog een zandweg kuurtje gehad. En tot januari nog lijnzaad door zijn voer gehad, deze kan ik inderdaad weer even aanvullen.

Hij is toen met equest pramox ontwormt,
En zie net dat dit in 18 december gebeurd is, inplaats van november wat ik dacht .

Afgelopen vrijdag wou ik bij de dierenarts mest afleveren helaas had hij tot aan sluitingstijd niet gemest.. dus maandag even een nieuwe poging.

Hij is ongeveer een kwartiertje (met de auto) verder verhuisd als waar hij voorheen stond.
Dus niet een hele ernstige verhuizing.

Heb afgelopen vrijdag een vitamine kuurtje gegeven, er komt wel iets haren los, maar hij zit nog steeds behoorlijk vast in zijn vacht.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 09:10

Dan zou ontwormen ook wel eens kunnen helpen

lovelygirly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-18 09:11

Verder allemaal heel erg bedankt voor de tips en reacties !

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 10:34

Heb je hem wel eens laten testen op Cushing/PPID ( zoals dat tegenwoordig heet)? Daar past slecht door het haar heenkomen ook wel bij.

Heeft hij alleen opgetrokken flanken of is hij verder ook wat dun? Zie je zijn ribben en zijn ruggengraat, voel je ze of zit er echt spek overheen zeg maar? Of zie je niet dat hij wat dun is door de dikke vacht, maar kan je wel zijn ribben voelen?

Merk je met poetsen verschil tussen de linkerkant en de rechterkant? Spuit je af met koud water of met warm water?

Mest op zand testen kan je het beste een paar dagen achter elkaar doen, zand komt er vaak met golven uit, dan weer niet, dan weer wel. Test je één keer en zie je niets of bijna niets, kan hij dus evengoed zand in zijn dikke darm hebben.

lovelygirly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-18 10:58

Nee niet laten testen op cushing/ ppid. Dit is pas voor het eerst bij hem. Vorig jaar geen enkele problemen gehad.

Nee hij is zeker niet te dun,
Mist bespiering maar ziet er naar mijn mening er nu netjes uit.
Je ziet geen ribben oid.

Als je hem aankijkt vanaf de voorkant , is hij rechts wel
Gevoeliger als links, desondanks beide kanten gevoelig.
Ik spuit met lauw water af. Niet te koud en niet te warm.

Daar ben ik van op de hoogte ,
Maar alsnog bedankt voor alle tips !

https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... 451&type=3

Bovenste foto is hoe hij er nu uit ziet , kwa lichaamsbouw.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 22:53

Dan denk ik toch dat testen op PPID ook een idee is. Ook gezien zijn leeftijd. Hij ziet er op zich wel goed uit, maar wat je zegt, hij mist wel bespiering en dat zie je vaker ook bij PPID.

Als ik het goed begrijp, is het dus de linkerkant van je paard ( waar je normaal gesproken opstapt) die gevoeliger is, maar is hij eigenlijk wel op allebei kanten gevoelig. Rechts net voor de lies ligt de blinde darm, als hij aan die kant gevoeliger is, kan dat daarmee te maken hebben, maar dat is dus niet het geval.

Qua afspuiten met lauw water, daarvan zou je denken dat hij daar normaal gesproken niet op hoeft te reageren. Hij reageerde daar zeker eerder niet op?

Fijn dat je al wist hoe het gaat met zandtesten, heel veel denken dat 1 keer genoeg is.

Sterkte ermee hoor, hoop dat je uitvindt wat er mis is!

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 23:08

ellepel schreef:

Als er zich elke dag zo'n helft van wat je paard at opgehoopt had in de buik had je nu wel een serieus probleem gehad. Je paard moet minstens 8 flinke drollen per dag doen als hij normaal ruwvoer krijgt qua volume.

lovelygirly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-18 05:05

Dat hij deels bespiering mist , moet ik wel zeggen dat het geheel mijn schuld is.
Afgelopen jaar , heb ik heel erg weinig met hem kunnen doen behalve heel andere vrijheidsdressuur een keertje rijden of een keertje longeren. Mijn (inmiddels overleden) merrie, was echt een zorgenkindje en slokte daardoor de meeste tijd naar binnen, wat niet erg is natuurlijk maar waardoor ik lichamelijk niet aan hem kon kon werken.

Dat is beter uitgelegd , aan de kant waar ik
Op stap is hij inderdaad gevoeliger als de andere kant, maar aan de andere kant is hij inderdaad ook lichterlijk gevoelig.
Nee eerder reageerde hij nooit zo “heftig” op afspuiten of borstelen.

Ik ga straks na mijn werk de dierenarts bellen, en eens overleggen wat hun hierin adviseren en vertellen, en dan neem ik de genoemde punten van jullie mee.

Allemaal bedankt !