Het gaat om een oud(er) paard, wordt over 2 weken 25 jaar, die de laatste jaren last heeft met de warmte. Misschien heeft hij dat altijd al wel gehad, ik weet het niet (heb hem nog niet zijn hele leven), heb wel het idee dat het erger wordt maar dat kan ook zo lijken omdat ik er zo op zit te kijken

Toen het een tijdje terug wat warmer werd merkte ik het, daarna ging het weer even beter maar nu de voorbije dagen is het weer zover en dat zal niet zo meteen beteren gok ik. Er gebeurd niet zoveel, hij heeft het gewoon wat moeilijk/benauwd. Hij hangt dan wat meer in de stal (schaduw) en ook het eten gaat anders dan normaal (normaal boeft hij alles achter elkaar binnen, nu neemt hij meer pauzes, wat op zich niet slecht is maar het is wel anders).
Wat moet ik doen? Hoe kan ik hem het beste helpen?
Mijn gevoel zegt zoveel mogelijk met rust laten, dus niet teveel van hem willen. Eens wat poetsen, laten rollen, wat grasjes gaan knabbelen, ... Verder niks. Eerder gingen we regelmatig een paar kilometer wandelen maar dat lijkt me nu niet zo handig. Echter, door dat niet meer te doen sleurt hij mij wel alle kanten op als ik hem uit de paddock haal. Zelf heeft hij er duidelijk geen last van

Grootste symptomen:
- benauwd (open neusgaten), wordt erger na beweging en een pak erger als hij met z'n neus in het gras heeft gezeten
- neusloop & traanogen .. Ik verdenk hem van hooikoorts maar niet extreem (mijn andere heeft het veel feller)
- moe/hangerig/slaperig (op de poetsplaats bv.)
Hij is verder wel alert genoeg, heeft nog steeds alles mee en als je met nieuw/ander eten aankomt staat hij ook meteen klaar. Dus het is niet dat hij niet eet of dergelijke.
Wat heeft hij niet:
- hoest
- dubbele ademhaling
- koorts
Dus ik denk gewoon moeite met warmte, eventueel in combinatie met wat hooikoorts. Ik weet alleen niet waar ik goed aan doe mbt beweging .. juist wel (rust roest en hij is al niet 100%, wil wel nog graag naar mijn idee) of toch met rust laten?
Kan ik nog dingen doen of geven om hem te ondersteunen?
Hij krijgt momenteel een ruimte portie bietenpulp/lijnzaad en het hooi wordt nat gemaakt, de schuilstal opstrooien gebeurd als hij buiten hooi staat te eten (ook elke dag volledig uitgemest). Ik heb vorig jaar zomer aan beiden foenegriek gegeven maar had niet het idee dat het veel verschil maakte.
Qua verharen is hij goed bezig, al zit er nog wel genoeg op momenteel, dat zal ook wel meespelen. Heb wel het idee dat hij dit jaar beter door zijn haren komt dan vorig jaar (heb wat in de voeding aangepast omdat ze vorig jaar beiden een dipje hadden in mijn ogen, en dat lijkt wel wat te doen).
Denk dat ik wel zo'n beetje volledig ben qua info, moesten er nog vragen zijn mogen deze natuurlijk gesteld worden.
Gelukkig trekt hij het zich allemaal niet zo aan