Jeukende schilferende staartwortel, wat is dit?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

SBravour

Jeukende schilferende staartwortel, wat is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-18 21:41

Mijn merrie heeft al 2 maand last van haar staart, wat begon met kleine roos is laatste 2 weken uitgestort in grote dikke schilvers. Ze heeft er regelmatig jeuk aan. Wat is dit?
Smeer er al 2 weken 2x per week Derfen lotion clean op, en wilde het eigenlijk gaat wassen vandaag, helaas is ze dat nog niet gewend en lukte dat dus niet. Heeft iemand suggesties/tips?

Deze schilvers zitten over heel de staartwortel:
Afbeelding

Afbeelding

Ze heeft momenteel een blessure, het lijkt wel ofdat alles tot uitting komt plots, ze heeft namelijk ook een klein mok plekje achter. Ik voer nu Puur Pees voor haar blessure en de afvoer van de afvalstoffen misschien dat dat ook wat voor de mok doet. Merrie krijgt vital vitamine brok, onbeperkt hooi en 2 handen luzerne. Een tekort lijkt mij onwaarschijnlijk?

elbony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 22:07

Het zou een reactie op de luzerne kunnen zijn. Je geeft Vital waar al luzerne inzit, en daarnaast nog los luzerne. Ik weet natuurlijk niet hoelang je dit al zo voert. Bij mijn paard had ik na 1 week Vital voeren om te proberen (NB: dit was alléén Vital zonder los luzerne erbij), een ongelofelijke jeukexplosie. Meteen gestopt, en vrijwel direct hield de jeuk op.

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-18 07:52

elbony schreef:
Het zou een reactie op de luzerne kunnen zijn. Je geeft Vital waar al luzerne inzit, en daarnaast nog los luzerne. Ik weet natuurlijk niet hoelang je dit al zo voert. Bij mijn paard had ik na 1 week Vital voeren om te proberen (NB: dit was alléén Vital zonder los luzerne erbij), een ongelofelijke jeukexplosie. Meteen gestopt, en vrijwel direct hield de jeuk op.

Ja zou je denken? Is het een probleem als ik stop met de vital brokjes, of moet dat eerst wordenafgebouwd?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 18:28

Zou kijken of je met een spons en wat lauw water goed de huid kunt schoonmaken
Mijn ervaring met derfen is trouwens dat dat ook schilfers geeft.
zou dus even niet smeren met een middel,maar met een spons of doekje of iets dergelijks de boel even schoonmaken en laat het even zo.

Staartjeuk kan komen door wormen, verharen geeft schilfers wat ook kan jeuken.
Kan ook wat hormonaal zijn.
Zou even afwachten of het na goed schoonmaken en niet meer smeren ook wegtrekt.

Staat ze stil voor de blessure?
Sommige paarden gaan wat schuren uit verveling. En idd stoppen met lucerne

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-18 19:41

Bedankt voor de reactie! Het schuren is al begonnen voor de blessure, het is dus niet zo zeer verveling ben ik bang.
Wormen zullen komende maand wel weer gecontroleerd worden! En ik ga stoppen met de Pavo vital en de luzerne (Daily plus), en overstappen naar muesli van Marstall wat graan vrij en heel laag is suikers is.

elbony

Re: Jeukende schilferende staartwortel, wat is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 22:30

Als je dan toch nog een balancer zou willen toevoegen zou je b.v. Jepaardgezond&fit Balancer kunnen proberen. Zit minder luzerne in, in de zin van : mijn paard kan daar in iedergeval wel tegen qua lijf. We zijn het alleen niet eens over de smakelijkheid: hij vind de Vitalbix WEL lekker, en JPG&F is gewoon stom, en dus niet lekker;-). Gevolg: ik moet het opleuken met iets LEKKERS: Agrobs groene haver vindt hij OK.

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-18 07:43

Oi lastig als die van jou vital al lekker vindt, hoef ik niet aan de balancer van dat merk te beginnen :) Mijn merrie vindt de vital niet eens lekker. Balen dus. Ik zit nu te denken aan een graan vrije en melasse arme complete muesli van Marstall..

elbony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 13:13

Dat mijn paard Vital lekker vindt zegt niet alles SBravour. Mijn paard heeft gewoon een eigen smaak ;-), en is misschien een tikkeltje verwend. 2x per week krijgt hij een oud bruin erbij, en dan is alles lekker. Op het bier na, voer ik hem dus ook graanvrij. En dat gaat prima zo. Ik heb het idee dat mijn paard minder goed kon tegen het normale zakgoed (zeg maar commerciële paardenvoeders). Er zit toch van alles in, wat niet altijd allemaal als ingrediënt op de zak vermeld staat. Zeg maar ballaststoffen. Sinds hij dat niet meer krijgt, zit hij een stuk beter in zijn vel, letterlijk en figuurlijk. (Eerder voerde ik als LEKKER bij de balancer een muesli, en daarmee at hij de balancer ook goed. Maar die muesli zat mij niet lekker, vanwege o.a. mais en luzerne en andere reut, dus ben gaan zoeken naar wat anders)

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-18 13:27

Ik ga me even verdiepen in de balancer! Dankjewel, ik laat het nog weten :)

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-18 13:46

Nogmaals dank, toch denk ik dat ik liever voor een complete muesli ga. Omdat ze heel selectief/kieskeurig is...

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 13:48

SBravour schreef:
Nogmaals dank, toch denk ik dat ik liever voor een complete muesli ga. Omdat ze heel selectief/kieskeurig is...

Houd er wel rekening mee dat er ook paarden zijn die heftig reageren op zowel lucerne als granen.

Hier heb ik nu compact gras, bietenpulp en pavo vital in tonnen zitten. Dat gaat goed.

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-18 17:07

Reageren jou paarden niet op de Pavo vital? Hier zitten namelijk geen granen in, maar weldegelijk lucerne.. Mocht ze daar niet tegen kunnen, dan krijgen we ook daarmee problemen...

Marstall Vito, wat ik nu wil gaan voeren, dat is granenvrij :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 17:12

SBravour schreef:
Oi lastig als die van jou vital al lekker vindt, hoef ik niet aan de balancer van dat merk te beginnen :) Mijn merrie vindt de vital niet eens lekker. Balen dus. Ik zit nu te denken aan een graan vrije en melasse arme complete muesli van Marstall..

Elbony heeft het over Vitalbix. Dat is niet het zelfde als Pavo Vital. Vitalbix heeft een vitaminebrok, een muesli, een slobber en een merrie/veulenbrok. Het is een merknaam, net zoals Pavo.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 17:16

Die van mij heeft ook vaak schilfers in de staart wat goed helpt is paar dagen insmeren met Zwitsal rijke olie met advocado dan kan je daarna de schilfers er zo uitkammen

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 17:20

SBravour schreef:
Reageren jou paarden niet op de Pavo vital? Hier zitten namelijk geen granen in, maar weldegelijk lucerne.. Mocht ze daar niet tegen kunnen, dan krijgen we ook daarmee problemen...

Marstall Vito, wat ik nu wil gaan voeren, dat is granenvrij :)

Zowel de Vitalbix als Pavo Vital gaan, zodra ik daar 2 handjes losse lucerne bij geef beginnen ze te schuren.
Basisbrok kan ik ook echt niet 200 gram geven helaas.
Maar met wat opletten is het goed te doen er is tegenwoordig zoveel aan alternatief.

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-18 17:23

Koper schreef:
SBravour schreef:

Elbony heeft het over Vitalbix. Dat is niet het zelfde als Pavo Vital. Vitalbix heeft een vitaminebrok, een muesli, een slobber en een merrie/veulenbrok. Het is een merknaam, net zoals Pavo.

Oh sorry, overheen gelezen! Vitalbix, dat bevat géén lucerne en melasse toch?
Ik ga even op de site koekeloeren.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 17:25

Ja, wel luzerne. Maar minder dan bij voorbeeld Metazoa. Bij de vitaminebrok van Vitalbix bestaan de brokjes uit luzerne en cichoreischroot (waar andere balancers vaak alleen luzerne gebruiken), plus dan natuurlijk nog de vitamines er doorheen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 17:26

Mag ik vragen of er ook wondjes of verdikkingen op de staartwortel zitten.

Pavo vind ik trouwens altijd erg rijk aan melasse en zetmeel...

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-18 17:31

Nee, geen wondjes, echt enkel de schilfers. De staartwortel is wel iets warmer, maar dat is natuurlijk niet gek met al die schilfers en jeuk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 17:43

SBravour schreef:
Nee, geen wondjes, echt enkel de schilfers. De staartwortel is wel iets warmer, maar dat is natuurlijk niet gek met al die schilfers en jeuk.

Misschien dat je hem eens alleen op hooi moet zetten en alle extras achterwege moet laten, zien hoe het dan gaat. Nu klinkt het alsof het lijf zich ontdoet van alle overschot zeg maar. Ik probeer altijd helemaal back to basic te gaan en zien hoe het paard dan reageert.

Houd de staartwortel vettig, kam met een hele fijne kam alle schilfers er uit.

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-18 17:48

Mindim schreef:
SBravour schreef:

Misschien dat je hem eens alleen op hooi moet zetten en alle extras achterwege moet laten, zien hoe het dan gaat. Nu klinkt het alsof het lijf zich ontdoet van alle overschot zeg maar. Ik probeer altijd helemaal back to basic te gaan en zien hoe het paard dan reageert.

Houd de staartwortel vettig, kam met een hele fijne kam alle schilfers er uit.

Balen dat je dat denkt. Ik probeer juist zo mijn best te doen, haar zo natuurlijk mogelijk te houden. Beloningen in de vorm van wortels, en de vitamine korrels gemengd met luzerne, omdat dat het dichts bij hooi zou staan.
Ik geef haar nu Marstall Force met 2 sprietjes luzerne, maar dit laat ze liggen in haar bak.
Wat ik ga doen, is Marstal Vito bestellen, dat is graanvrij en melassevrij voer, voor paarden met stofwisselings problemen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 18:06

SBravour schreef:
en de vitamine korrels gemengd met luzerne, omdat dat het dichts bij hooi zou staan.

Volgens wie dan? Luzerne is nou niet echt een product wat ik die van mij er zomaar bij zou willen geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 18:25

SBravour schreef:
Balen dat je dat denkt. Ik probeer juist zo mijn best te doen, haar zo natuurlijk mogelijk te houden. Beloningen in de vorm van wortels, en de vitamine korrels gemengd met luzerne, omdat dat het dichts bij hooi zou staan.
Ik geef haar nu Marstall Force met 2 sprietjes luzerne, maar dit laat ze liggen in haar bak.
Wat ik ga doen, is Marstal Vito bestellen, dat is graanvrij en melassevrij voer, voor paarden met stofwisselings problemen.

Ik denk helemaal niets en al helemaal niet dat jij niet je best zou doen. Ik heb een paard met zomereczeem en heb helaas vrij veel ervaring met het proberen van voeders, vitaminenkorrels en noem het maar.
Mijn paard zijn jeuk verergerd door suikerrijke dingen, ook wortels, want dit zijn suikerbommen. Verder let ik erg op aanwezigheid van melasse en zetmeel in voer en korrel. Te veel zetmeel wordt ook weer omgezet in suiker namelijk. Subli dieetmix was voor mij daarom devies en ook de marstall force, welke hij nu krijgt met een handje care4life (gaat ook goed).
Wat ik probeerde te zeggen om eens helemaal terug te gaan naar soberheid, verbetert het dan of niet, dan langzaam aan kijken wat er gebeurt als je iets aan zijn dieet toevoegt...etc, zodat je misschien kunt achterhalen of het aan voeding ligt of niet, dat was alles wat ik bedoelde :) Excuus als dat anders overkwam

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-18 18:40

Oh nee joh! Ik heb het echt niet negatief opgevat hoor, ik ben blij met elk advies! :) Het was meer dat ik het jammer vind dat ik toch niet goed blijk te voeren :)
ik ga mij verder verdiepen in het voer, echt fantastisch.. veelste veel keuze :D

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-18 18:45

Koper schreef:
SBravour schreef:
en de vitamine korrels gemengd met luzerne, omdat dat het dichts bij hooi zou staan.

Volgens wie dan? Luzerne is nou niet echt een product wat ik die van mij er zomaar bij zou willen geven.

Niemand, dat was mijn eigen simpele gedachte gang. Maar daar ben ik nu dus wel van terug gekomen :)