Paard opeens paniekerig en trillen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Marlis

Paard opeens paniekerig en trillen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-18 21:38

Ik snap werkelijk niks meer van die gekke merrie.
Paar weken geleden begon mijn jongste merrie, alleen maar liggen, waterdunne mest die werkelijk waar overal heen spoot. Dierenarts gelijk laten komen en zelf ook snel die kant op. Daar aangekomen was mijn oudste merrie dus ook begonnen. Leek een reactie op voer dacht de dierenarts. Beide injectie gekregen en knapte erg snel op.

Sinds die tijd gewoon de oude. Super fijn te rijden en meewerkend. Ook bij de nieuwe bijrijders erg voorzichtig en super braaf. Helemaal fijn dus.

Vandaag bericht van de bijrijders.
Peep niet op de poetsplek te krijgen, stijgeren, bokken en wegrennen. Helemaal in paniek ook. Trillen en bezweet. Wondje op neus van het gek doen. Terug in de groep (hit actief ) niks aan de hand.

Na het werk langs gegaan omdat dit toch echt niks normaals is voor haar. In de groep leek alles oké, stond te eten in het biks station. Meegenomen naar de poetsplaats en wanneer je er bijna was begon het. Weg willen rennen, paniek etc. Toch vast kunnen krijgen en madame ging helemaal staan trillen bij haar flanken en achterbenen.

2x goed gemest in de middag. Eet en drinkt goed en een temp van 37,8 ook niks raars.

Terug in de groep heel schrikachtig. Staat in het binnen verblijf en komt een auto het erf op rijden gelijk weg rennen en bokken en springen. Alle andere paarden wegjagen en lelijk naar doen. Jongste merrie haalt iedereen bij haar weg en blijft bij haar.

In het ruwvoer station gezet met jongste merrie er naast (haar dochter) en beide rustig eten. Trillen neemt ook af.

Kortom allemaal vage dingen die ik niet kan linken. Er is niks veranderd... staat vanaf begin februari in de hit actief en heeft der plekje gevonden.

Ze wordt iig goed in de gaten gehouden.

Filmpje van trillen
https://m.youtube.com/watch?feature=you ... pOtkE7SbB4

Jennyxx

Re: Paard opeens paniekerig en trillen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 21:44

Zou er niet iets gebeurd zijn op de poetsplek met je nieuwe bijrijders? Iets waar ze van geschrokken is? Kan het trillen, wat je op het filmpje ziet, niet gewoon van de vele regen zijn die vandaag gevallen is? :-)

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-18 21:47

Jennyxx schreef:
Zou er niet iets gebeurd zijn op de poetsplek met je nieuwe bijrijders? Iets waar ze van geschrokken is? Kan het trillen, wat je op het filmpje ziet, niet gewoon van de vele regen zijn die vandaag gevallen is? :-)

Nee niks gebeurd. Begon al toen ze erheen wouden lopen en bij ons dus precies hetzelfde.. bijrijders zijn ook volwassen dames die super met ze omgaan en ons gelijk op de hoogte brachten.

Ze hebben meerdere schuilmogelijkheden die ze regelmatig ook gebruiken. Hele grote inloopstal en nog een overkapping.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 21:47

Wat raar meschien inderdaad in shock van iets

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-18 21:48

shilady schreef:
Wat raar meschien inderdaad in shock van iets

Ja echt heel vreemd Daan. Kunnen het niet plaatsen en gedrag past ook echt niet bij der. Gister nog een relaxte buitenrit gemaakt niks aan het handje ..

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 21:49

Trillen kan van de regen zijn maar ook een reactie op angst.
Denk toch dat ze ergens van geschrokken is bij de poetsplaats en daardoor zo doet. Dit lijkt me niet te maken te hebben met spuitpoep van laatst.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 21:49

Is ze al een keer hengstig geweest dit seizoen?
Misschien zit dat dwars?

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 21:50

Heeft ze het niet gewoon koud vd regen? Vond het vadaag ook echt koud in de regen

annelies01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 21:51

is er niemand anders die haar gepakt zou kunnen hebben? en er daarbij wat gebeurt is waardoor ze zo doet :?

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-18 21:52

annelies01 schreef:
is er niemand anders die haar gepakt zou kunnen hebben?

Nee erf is afgesloten dus komt niemand op die e niks te zoeken heeft.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-18 21:52

Shirley schreef:
Is ze al een keer hengstig geweest dit seizoen?
Misschien zit dat dwars?

Ja ze is al hengstig geweest dit seizoen.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-18 21:53

suikermeisje schreef:
Trillen kan van de regen zijn maar ook een reactie op angst.
Denk toch dat ze ergens van geschrokken is bij de poetsplaats en daardoor zo doet. Dit lijkt me niet te maken te hebben met spuitpoep van laatst.

Lijkt ook niet te komen door kou of iets. Schuilmogelijkheid genoeg die ze ook gebruiken en zijn buiten staan gewend.

Gedrag is vooral heel raar ook maar waarvan geen idee. Andere merrie gewoon rustig en andere paarden ook.

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 21:54

Misschien vreemd, maar wat in mij opkomt is magnesium tekort? Maar dat zou niet zo van de een op andere dag moeten kunnen. Geeft wel spiertrillingen, nervositeit enz...

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-18 21:56

Twinklebel schreef:
Misschien vreemd, maar wat in mij opkomt is magnesium tekort? Maar dat zou niet zo van de een op andere dag moeten kunnen. Geeft wel spiertrillingen, nervositeit enz...

Mocht het aanblijven houden even bloed laten prikken. Maar is nu echt plots gister op buitenrit nog de rust zelve. Niks aan het handje.

Ze is ook niet stijf en liep gewoon zuiver.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 22:01

Echt heel raar...je zou toch denken dat er dus op die plaats iets gebeurd moest zijn...
Kunnen de paarden daar zelf ook komen?

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 22:04

Is het de eerste keer dat ze naar de poetsplaats moet met zulke regen? Kan het daardoor komen? Misschien regen ergens op wat haar bang maakt, wat ook in de hit actief te horen was waardoor ze daar zo onrustig was?

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-18 22:05

Shirley schreef:
Echt heel raar...je zou toch denken dat er dus op die plaats iets gebeurd moest zijn...
Kunnen de paarden daar zelf ook komen?

Nee paarden kunnen daar zelf niet komen.
Gister voor en na buitenrit er nog gestaan, niks aan de hand. Gepoetst, gezadeld, afgezadeld en erna weer de groep in gezet.

Heb haar al 13 jaar en gedrag is niet herkenbaar.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-18 22:07

theadora99 schreef:
Is het de eerste keer dat ze naar de poetsplaats moet met zulke regen? Kan het daardoor komen? Misschien regen ergens op wat haar bang maakt, wat ook in de hit actief te horen was waardoor ze daar zo onrustig was?

Regen hoor je niet tot nauwelijks daar en al vaker met de regen daar gestaan zonder problemen, bijna elke dag staat ze er.

Vloog alle paarden ook aan, gaat ze normaal UT de weg. Schrikken van auto geluiden terwijl ze verkeersmak is en nergens van schrikt.

Kortom heel vreemd. Kan me vinger er niet opleggen. Ze is net nog gecontroleerd en later op de avond nogmaals. Morgen ochtend ga ik zelf weer.
Laatst bijgewerkt door Marlis op 28-03-18 22:08, in het totaal 1 keer bewerkt

fierefluiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 22:07

Jeej, wat gek.
Ik zou ook denken dat er iets geks is gebeurd op de poetsplaats. Doet ze echt alleen daar zo gek?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 22:09

Vind het zo raar dat het alleen aan de achterhand is.
Bij kou of stress zou ze helemaal trillen, lijkt me.

Ook niks te zien onder de staart?
Is haar urine ook normaal?
Geen pijn op of rond de nieren?

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-18 22:09

Sophie1999xx schreef:
Jeej, wat gek.
Ik zou ook denken dat er iets geks is gebeurd op de poetsplaats. Doet ze echt alleen daar zo gek?

Het begon zodra je daar bijna was. Helemaal door het lint. Maar eenmaal terug in de groep toen wij er einde vd dag zelf waren bleef ze in de groep heel schrikachtig en nukkig naar de andere paarden.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 22:11

Lijkt mij ook op kou hoor, en buiten staan gewent, die van mij ook maar de wintervacht is er wel vanaf.
dus dat scheelt een hoop.

Verder kan zo trillen ook een uiting zijn van pijn of koliek, ook paniekgedrag kan een reactie zijn op buikpijn.of andere pijn
Ik vind 37,8 aan de hoge kant.
Zou toch even een dierenarts er morgen bij halen als ik jou was. :j

Wat voor voer krijgt je paard?
Laatst bijgewerkt door ellepel op 28-03-18 22:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-18 22:12

Shirley schreef:
Vind het zo raar dat het alleen aan de achterhand is.
Bij kou of stress zou ze helemaal trillen, lijkt me.

Ook niks te zien onder de staart?
Is haar urine ook normaal?
Geen pijn op of rond de nieren?

Urine geen idee niet zien plassen. Aanrakingen lukte amper zo stuiterend en gek dus niet echt kunnen voelen en reactie kunnen kijken.

Temp was normaal 37,8.
Twee keer normale mest ook.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-18 22:14

ellepel schreef:
Lijkt mij ook op kou hoor, en buiten staan gewent, die van mij ook maar de wintervacht is er wel vanaf.

Verder kan zo trillen ook een uiting zijn van pijn of koliek, ook paniekgedrag kan een reactie zijn op buikpijn.of andere pijn

Voor haar geen afwijkende temp.
Mocht ze morgen nog zo zijn uiteraard een dierenarts maar at, dronk en meste goed. Dus had niet gelijk paniek om een DA te bellen.

Stond nu net na controle staleigenaar er goed bij.
Twee weken geleden gebeld toen ze niet in orde waren en dierenarts moest komen en nu houden ze haar ook goed in de gaten. Top service. Wordt straks nog een x gechekt

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-18 22:15

ellepel schreef:

Wat voor voer krijgt je paard?

Ze krijgt (droog) voordroog en 1 kg biks verdeeld over 24 uur.