Pssm, magnesium en vit.e

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

funnyhorses

Pssm, magnesium en vit.e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-18 13:09

Hallo allemaal

Ik zit mij het volgende af te vragen nml hebben pssm paarden ook constant tekort aan magnesium en vit.e in het bloed?

Zijn er mensen met pssm paard die dit kunnen bevestigen?
En wat kan er tegen gedaan worden?

Anoniem

Re: Pssm, magnesium en vit.e

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 13:14

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-18 13:19

Goeie tip dankjewel!

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 13:29

Of die van mij een (ernstig) te kort heeft/had geen idee, maar als ik extra vitamine E (minimaal 2000iu) geef merk ik dat wel enorm. Dus het zal mij niks verbazen als hij zonder extra vitamine E een te kort heeft. Verder heb ik ongetest ruwvoer, dus het kan zomaar zijn dat daar genoeg magnesium zit inc. met de balancer.

Op facebook heb je ook een engelse versie (pssm forum), ook erg leerzaam mocht je een beetje engels kunnen. Je hoeft er gelukkig niet te reageren, mag wel. Lezen gaat bij mij beter dan schrijven, zelf reageer ik ook nooit op de engelse. :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 16:02

Ik volg ook even.

Weet iemand hier toevallig ook of er een supplement bestaat waar zowel magnesium als vit E en selenium in zit in de goede verhoudingen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 16:07

Op het forum op Facebook worden veel supplementen genoemd waarin de juiste verhoudingen zitten. :) Veel blijft echter proberen, geen PSSMer reageert exact hetzelfde.

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 16:11

8nnemiek schreef:
Ik volg ook even.

Weet iemand hier toevallig ook of er een supplement bestaat waar zowel magnesium als vit E en selenium in zit in de goede verhoudingen?

Gras.
Indien niet beschikbaar, hooi of voordroog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 16:16

Gras is heel erg slecht voor PSSMers! Daar worden ze in veel gevallen veel zieker van.

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 16:53

Gras zou je moeten uitproberen. Hier als het fructaan hoger is dan 10 (op de site van paardnatuurlijk geloof ik) gaat de graasmasker op. Dan gaat het prima tot nu toe. Maar er zijn ook paarden die geen eens een uurtje met graasmasker op het gras kunnen staan. Als ik hem nu met hoger dan 10 zonder masker zet heb ik de volgende dag een sacho paard met harde spieren en stijf loopt. Als het al niet dezelfde dag is. :=

Ik heb zelf equimins vitamine E olie en magnesium oxide poeder. De olie heb ik in een wekpotje en gebruik een 5 ml spuitje om af te meten. De ene keer heb ik 2000iu nodig en de andere keer 5000iu. Magnesium geef ik max 8 gram, anders eet hij zijn eten niet op. Maar met de extra magnesium geen verschil gemerkt.

Afgelopen paar dagen heb ik zelfs alleen vitamine E gegeven, want meneer vertikte het om zijn brokjes op te eten. Dus een plukje gras gepakt en daar de vitamine.E olie ingespoten. Met de vitamine.E merk ik heel veel verschil. Dus dat moet hij dan hoe dan ook binnen krijgen. En gelukkig vind hij een plukje gras niet erg. :9

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-18 18:26

En hoe ziet het bloedbeeld van een pssm paard eruit? Altijd tekort in magnesium en vit.e en verhoogde spier- en leverwaarden?

Ik heb een Tinker die nu getest word op PSSM1 via haren.
Ik had al eens een spierbiopt laten doen en daar kwamen geen afwijken uit tevoorschijn. Volgens dierenarts die aan huis komt is er dan wel nog een kans op PSSM1, klopt dat?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 18:51

Mijn PSSMer had eigenlijk nooit tekorten en van magnesium werd ze slechter. Schijnt dat meer dieren er slechter van worden omdat het een uitwerking heeft op de suikerstofwisseling.
Als het paard al ziek is dan moet je dat ook in het biopt kunnen zien.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-18 19:04

Sizzle schreef:
Mijn PSSMer had eigenlijk nooit tekorten en van magnesium werd ze slechter. Schijnt dat meer dieren er slechter van worden omdat het een uitwerking heeft op de suikerstofwisseling.
Als het paard al ziek is dan moet je dat ook in het biopt kunnen zien.

Toch heeft ze alle symptomen van PSSM helaas.
Maar bij bloedonderzoeken zie je toch steeds die verlaagde waarden van magnesium en vit.e
Dus lijkt me logisch dat ze verzuurd en daardoor ook verhoogde cpk en ldh heeft.
Ze is nooit stijf, valt niet af heeft geen harde spieren of andere akelige zichtbare dingen.

Ze plast van tijd tot tijd out off the blue plots zeer donkere urine en afentoe heeft ze spiertrillingen net boven de elleboog zeg maar daar waar de spek zit.
Verder zet ze vaak rechtsachter op rust.

Heel veel dingen zijn al onderzocht en waren het dus niet.....zucht.... -O-
Spierbiopt is in de kliniek in Luik gedaan, die hebben ze genomen na een soort van inspanningstest ook bloed is toen erbij afgenomen.

Waarom krijg ik die magnesium en vit.e maar niet omhoog? Ze krijgt goed eten en ik let erop dat alles goed in balans is.
Ze staat dus gewoon op voordroog (ivm hoesten) en wiesenchips van Marstall omdat ik daar de vitamine/mineralen in kan stoppen.
Ze word niet gereden enkel wat longeerwerk. Toch zou ze steeds weer spierbevangen zijn gezien de donkere urine en volgens d.a aan huis.

Ik ben echt ten einde raad ;(
Het erge is dat telkens als ik roep; jippie ze gaat super! Dan kan ik er de klok op zetten dat ze de dag erna bruin, rood of zelfs zwart piest. :wow:

Alsof de duvel ermee speelt -O- -O-

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 19:26

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-18 19:31

Die had ik idd gevonden. Ik vind het best ingewikkeld allemaal.
Maar als een spierbiopt geen rare dingen aan het licht brengt mag je er dan vanuit gaan dat pssm uitgesloten kan worden?
Maandag stuur ik haren op naar het lab in Wageningen om zeker te zijn.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 19:40

Als de spierwaarden niet verhoogt zijn dan is ze niet spierbevangen, dan heeft die kleur een andere reden.

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 20:32

Zover ik weet zegt een spior biopt niet alles en dat er zowel valse positieve als valse negatieve uitslagen uit zijn gekomen. PSSM1 laat je al testen, pssm2 kan je testen via equiseq.com. Is alleen wel duurder, maar dan weet je wel zeker of het pssm is of niet.
Zou eerst de pssm1 afwachten en als je paard vrij is van pssm1, zou ik laten testen op pssm2. Want dan weet je of je eventueel de management moet aanpassen.

Als je nu al weet dat je paard tekorten heeft zou ik gaan aanvullen waar nodig. Dan kan je kijken of het gaat beteren. Ik weet niet hoe hoog je zit met alles, maar op de engelse pssm forum lees ik wel eens erg hoge getallen, bijvoorbeeld 30 gram magnesium en 10.000iu vitamine.E. Dus kan best zijn dat je nu nog steeds te laag zit als je al bijgeeft.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-18 20:33

Spierwaarden zijn verhoogd maar niet dramatisch hoog het loopt echt niet in de 1000den ofzo.
Ik denk doordat ze steeds zo laag in de magnesium en vit e zit dat ze daarom zo verzuurd.
Maar omhoog krijgen lukt me ook niet.
Word er gek van joh maak me zo veel zorgen pffff

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-18 20:40

puppy1128 schreef:
Zover ik weet zegt een spior biopt niet alles en dat er zowel valse positieve als valse negatieve uitslagen uit zijn gekomen. PSSM1 laat je al testen, pssm2 kan je testen via equiseq.com. Is alleen wel duurder, maar dan weet je wel zeker of het pssm is of niet.
Zou eerst de pssm1 afwachten en als je paard vrij is van pssm1, zou ik laten testen op pssm2. Want dan weet je of je eventueel de management moet aanpassen.

Als je nu al weet dat je paard tekorten heeft zou ik gaan aanvullen waar nodig. Dan kan je kijken of het gaat beteren. Ik weet niet hoe hoog je zit met alles, maar op de engelse pssm forum lees ik wel eens erg hoge getallen, bijvoorbeeld 30 gram magnesium en 10.000iu vitamine.E. Dus kan best zijn dat je nu nog steeds te laag zit als je al bijgeeft.

Dankje voor je antwoord!
Dus ik zou gewoon nog meer kunnen geven.
Ik geef nu zo'n 2000ie vit e per dag. Dit is natuurlijke vit.e dus goed opneembaar net als de capsules. Merk is Equimin's
Magnesium is de citraat deze heeft 11.9% opneembare magnesium merk Pharmox van Vitstore. 4schepjes per dag.
Ik wacht idd even de test af komt hier niks uit test ik idd nog eens op pssm2.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 20:42

Mijn dierenarts had met een lab in de USA gesproken en deze had gezegd dat de pssm2 test niet betrouwbaar is.
Weet nu niet wat waar is en wat niet....

Overigens zat mijn paard ook nooit extreem hoog in de spierwaarden, maar wel standaard verhoogd.

Als je paard PSSM zul je gericht moeten zoeken of er een dieet is wat past.
Bij mijn paard mocht helaas niets baten.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-18 21:15

Sizzle schreef:
Mijn dierenarts had met een lab in de USA gesproken en deze had gezegd dat de pssm2 test niet betrouwbaar is.
Weet nu niet wat waar is en wat niet....

Overigens zat mijn paard ook nooit extreem hoog in de spierwaarden, maar wel standaard verhoogd.

Als je paard PSSM zul je gericht moeten zoeken of er een dieet is wat past.
Bij mijn paard mocht helaas niets baten.

Wat zag je qua symptomen bij jou paard Sizzle?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 21:26

Uit een ander topic:
Sizzle @ [MD] PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken
Sizzle schreef:
Mijn paard had zo ongeveer alle vage kenmerken uit die lijst. Daarentegen juist niet de typische zoals spierbevangen.
Wel slaan met de voorbenen, galop problemen, lastig bij de hoefsmid, extreem kriebelig op de huid, tekenen van insuline resistentie, verschijnselen die leken op patella fixatie, soms onverklaarbare pijnlijke rugspieren . Toen in laat stadium ataxie achtig zwalken en koliekverschijnselen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 09:20

Een spierbiopt is een momentopname en zegt dus alleen iets over de situatie op dat moment, dus als het paard een aanval heeft, zie je dat. Het zegt verder niets over de aanwezigheid van het gen. Daarvoor zijn de tests nodig met haren (PSSM1) en bloed (alle varianten van PSSM2). Equiseq is bezig met onderzoek en gaan met publicaties komen. Wetenschappelijk is de PSSM2 test nog niet gevalideerd, maar dat zit er wel aan te komen. Zie http://pssm.eu/nl/testen.html

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-18 13:00

Jessica schreef:
Een spierbiopt is een momentopname en zegt dus alleen iets over de situatie op dat moment, dus als het paard een aanval heeft, zie je dat. Het zegt verder niets over de aanwezigheid van het gen. Daarvoor zijn dat tests nodig met haren (PSSM1) en bloed (alle varianten van PSSM2). Equiseq is bezig met onderzoek en gaan met publicaties komen. Wetenschappelijk is de PSSM2 test nog niet gevalideerd, maar dat zit er wel aan te komen. Zie http://pssm.eu/nl/testen.html

Aaaahhhh kijk nu is het mij duidelijk!!!!
Ik heb haar toen naar de kliniek gebracht toen ze zo donker deed plassen. Daar plaste ze uiteraard weer normaal.

De spierbiopt hebben ze na inspanning genomen en onderzocht op afwijkingen en die waren niet aanwezig. Mij lijkt als die spieren een optater hebben gehad dit toch te zien moet zijn?

Hun beweerden dat er niks te vinden was wat ook maar iets in de richting van pssm ging.
Wel vonden ze haar te dik en dat het daaraan zou liggen.

Ik let al giga op dat ze niet teveel energie naar binnen vreet. Im ben me zeer bewust ervan dat je een paard er geen plezier mee doet maar ze krijgt al kleine porties.
Ik kan haar toch niet enkel op liefde en lucht laten leven?

Ze heeft een stokmaat van 1.50m en woog laatst bij EquiTom zo'n 513kg.
Is dat teveel gewicht?
Ook de dokter zei dat er wat minder aan mocht zitten.
Ben ik dan zo blind???

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 13:26

Mijn paard heeft pssm1 maar gelukkig nog nooit symptomen gehad.
Hij krijgt iets vit E en selenium bij zijn voer.

Hij is 150cm en weegt 480 kg. Moet niet dunner worden, heb hem het liefst op 500 kg.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-18 13:44

Oke dus dan valt 513kg toch mee of niet?
Wat krijgt jou tinker te eten in kg?

Hier krijgt ze 8kg voordroog per dag in slowfeeders en 2x daags zo'n 125gr wiesenchips deze week ik tot een papje en daar gaan de supplementen/vit./mineralen doorheen.
Daarbij soms wat wortels of stukje droog brood als dat over is.

Is dit dan zo teveel voor haar? :?