Advies/ervaringen gevraagd paard met vier slechte benen.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Advies/ervaringen gevraagd paard met vier slechte benen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 17:26

Situatie is als volgt:

Paard (19 jaar)
3 jaar geleden spat geconstateerd aan beide achterbenen. Gaat nu redelijk. Er wordt nog weinig mee gedaan. Voor de winter af en toe licht gereden of wat grondwerk. Nu voor de 4e keer in een jaar tijd kreupel aan, naar het leek, rechter voorbeen. Paardenarts erbij gehad. Op het harde stokkreupel aan beide voorbenen. Vandaag foto's genomen en ze heeft ernstige verbening van het hoefkraakbeen aan beide voeten. Speciaal beslag is geen optie omdat ze die zo weer kwijt is aangezien ze de hele dag lekker buiten loopt. Weer of geen weer. Paard heeft heel veel pijn. Heeft nu pijnstillers en zou die de rest van haar leven moeten krijgen. Naar mijn idee is dat dan meer voor mijn plezier dan voor haar, aangezien het toch rotzooi is. Bovendien is het paard in het verleden behandelt voor maagzweren. Is het eerlijk tegenover het paard om haar zo verder te laten gaan en wat zal dit voor gevolgen gaan hebben op haar spat en eventuele rugproblemen ivm compensatie. Iemand hier ervaring mee?

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 17:29

Rationeel gezien zou ik ermee stoppen. Emotioneel gezien is dit een heel stuk moeilijker.
Het paard is al op leeftijd en je zou hem vol moeten stoppen met medicijnen om zijn leven wat dragelijker te maken. Zonde voor het paard en zonde van je geld...

Orchidee14 schreef:
Situatie is als volgt:

Paard (19 jaar)
3 jaar geleden spat geconstateerd aan beide achterbenen. Gaat nu redelijk. Er wordt nog weinig mee gedaan. Voor de winter af en toe licht gereden of wat grondwerk. Nu voor de 4e keer in een jaar tijd kreupel aan, naar het leek, rechter voorbeen. Paardenarts erbij gehad. Op het harde stokkreupel aan beide voorbenen. Vandaag foto's genomen en ze heeft ernstige verbening van het hoefkraakbeen aan beide voeten. Speciaal beslag is geen optie omdat ze die zo weer kwijt is aangezien ze de hele dag lekker buiten loopt. Weer of geen weer. Paard heeft heel veel pijn. Heeft nu pijnstillers en zou die de rest van haar leven moeten krijgen. Naar mijn idee is dat dan meer voor mijn plezier dan voor haar, aangezien het toch rotzooi is. Bovendien is het paard in het verleden behandelt voor maagzweren. Is het eerlijk tegenover het paard om haar zo verder te laten gaan en wat zal dit voor gevolgen gaan hebben op haar spat en eventuele rugproblemen ivm compensatie. Iemand hier ervaring mee?

Anoniem

Re: Advies/ervaringen gevraagd paard met vier slechte benen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 17:30

Klopt. Dat is ook precies mijn dilemma. Van mij mag ze 30 worden maar dan wel zonder pijn.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 17:31

Maakt het nog wat uit hoe of wat qua compenseren?
4 kapotte benen, stokkreupel zou voor mij genoeg reden zijn om het paard te laten hemelen.
En als ik jou verhaal zo lees, denk je er hetzelfde over.

Heel veel sterkte!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 17:33

different1 schreef:
Maakt het nog wat uit hoe of wat qua compenseren?
4 kapotte benen, stokkreupel zou voor mij genoeg reden zijn om het paard te laten hemelen.
En als ik jou verhaal zo lees, denk je er hetzelfde over.

Heel veel sterkte!

Dank je. De spat heeft ze monenteel geen last van. Is al aardig vergroeid. Vandaar mijn vraag wat if dat zo blijft.

mirm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 17:44

Ik zou haar ook laten gaan. Is voor jullie allebei niet leuk meer zo...

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 17:45

Ik zou hier niet lang over nadenken, sterker nog, ik had hem al een stuk eerder laten gaan.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 17:48

Ik zou hier zelf absoluut niet mee door willen gaan. Permanent pijn en niet zonder pijnstillers kunnen is voor mij een no-go, hoe ongelofelijk poedersuiker en moeilijk dat ook is.

Sterkte met je beslissing.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 17:48

Lastige ik heb twee keer een paard gehad met beenproblemen, eerst Karuna met twee voorbenen met hoefkatrol problemen en verbeend kraakbeen. Zij heeft het op alleen speciaal beslag (ook continue buiten lopen geen enkel probleem alleen iedere 6 weken laten beslaan) jaren zonder problemen rondgehobbeld. Mijn grens was te veel pijnstilling nodig hebben. Af en toe had ze een of twee dagen wat nodig maar dat was hooguit 8 keer per jaar of zo.

Connor oude tinker had twee achterbenen met artrose. Ook daar de grens was teveel pijnstilling is niet ok meer. Karuna is ingeslapen om een andere reden. Connor omdat ook de pijn te hevig werd, hij niet meer lekker wilde en kon rennen rollen opstaan enz.

Heb je speciaal beslag al geprobeerd? Of ga je ervan uit dat dat niks gaat worden?

Heb je beslag al geprobeerd is mijn mening geen paardwaardig bestaan door niet goed kunnen lopen zonder pijnstilling is geen dierwaardig leven meer

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 17:51

Ik zou nooit een paard laten leven op pijnstilling en zonder kans op verbetering. Hoe erg ook, eerlijker om haar te laten gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 17:55

Kuggur schreef:
Ik zou hier niet lang over nadenken, sterker nog, ik had hem al een stuk eerder laten gaan.

Beetje rare reactie. Heb er eerder een veearts bij gehad en die zei steevast dat ze zich verstapt had. De spat is vergroeid en daar heeft ze geen pijn aan. Vandaag zijn pas de foto's genomen en kwam dit er uit. Met de spat had ze gewoon oud kunnen worden. Al had ik nooit meer kunnen rijden dan was dat nog geen reden om haar in te laten slapen. Je doet nu net overkomen alsof ik haar onnodig heb laten lijden.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 17:57

Tja, als het op 4 benen zit...

Je hebt natuurlijk maagvriendelijke pijnstillers zoals Previcox, dan is het nog doenbaar. Hangt ook af wat het paard je kost, paard op pension waar je niets mee doet wordt natuurlijk ook prijzig, en die pillen zijn ook niet goedkoop, en werken vaak onvoldoende bij gewone dosering.

Heb hier ook eentje al jaren op pijnstillers (is nu 23), loopt nog kreupel, maar heeft behalve artrose in de kroon verder geen mankementen of compensatie, bloedwaarden en organen zijn perfect, eet goed, is alert, kan nog heel makkelijk liggen en opstaan, maar ik heb haar dan ook aan huis, is geen grote kost, op pension had ik haar ook al laten inslapen. De blik in hun ogen zegt veel, ik ben het niet eens met veel bokkers hier dat een kreupel paard een onwaardig leven heeft, alle ouwe mensen die met een stok of rollator stappen, gaan we toch ook niet afschieten of een spuitje geven?

Jouw keuze, moeilijke beslissing, en je kan die maar 1x nemen, er is geen weg terug.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 18:02

hwn schreef:
Tja, als het op 4 benen zit...

Je hebt natuurlijk maagvriendelijke pijnstillers zoals Previcox, dan is het nog doenbaar. Hangt ook af wat het paard je kost, paard op pension waar je niets mee doet wordt natuurlijk ook prijzig, en die pillen zijn ook niet goedkoop, en werken vaak onvoldoende bij gewone dosering.

Heb hier ook eentje al jaren op pijnstillers (is nu 23), loopt nog kreupel, maar heeft behalve artrose in de kroon verder geen mankementen of compensatie, bloedwaarden en organen zijn perfect, eet goed, is alert, kan nog heel makkelijk liggen en opstaan, maar ik heb haar dan ook aan huis, is geen grote kost, op pension had ik haar ook al laten inslapen. De blik in hun ogen zegt veel, ik ben het niet eens met veel bokkers hier dat een kreupel paard een onwaardig leven heeft, alle ouwe mensen die met een stok of rollator stappen, gaan we toch ook niet afschieten of een spuitje geven?

Jouw keuze, moeilijke beslissing, en je kan die maar 1x nemen, er is geen weg terug.

Laat dát nou juist in het voordeel van een dier zijn? Ik hoef ook geen 100 te worden met allerlei klachten en veel pijn?! Laat mij dan maar gaan....Als de da zegt dat het paard nooit meer zonder pijnstilling een fijn leven kan hebben, zou ik geen enkele twijfel meer hebben.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 18:05

Het 'juiste moment' is heel moeilijk te bepalen. Goed dat je er over nadenkt. Wat zegt de dierenarts?
Bij mij in de buurt staat een oude pony. De mensen zijn heel gehecht aan het diertje en geven veel zorg. Hij heeft hoefschoenen etc., maar ik zie dat dit beestje continu pijn heeft. Dit ontstaat sluipenderwijs. Als buitenstaander is dat vaak beter waar te nemen. Ze zeggen dat ze veel van deze pony houden.
Liefhebben is soms ook loslaten.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 18:13

Ik vind wel dat een (permanent) kreupel paard een dieronwaardig leven heeft, je kan dat niet vergelijken met een bejaarde met stok of rollator. Ten eerste omdat paarden prooidieren zijn en zich dus langer zullen 'verbijten' als ze pijn hebben, wij als mensen hoeven het niet zo te verbergen. Daarnaast moet een paard het grootste gedeelte van de dag staan en lopen, kreupele mensen kunnen het grootste gedeelte van de dag lekker zitten als ze dat fijner vinden.

Ik zou het paard ook laten gaan als ik het zo lees, maar die keuze is niet aan mij maar aan TS. Ik heb zelf een dier met drie slechte benen (voor slechte straalbenen en RA spat). Zolang hij zonder pijnstilling niet kreupel is en helder uit de ogen kijkt is het ok, zodra er aan 1 van de twee voorwaardes niet meer wordt voldaan is het afgelopen.
Deze winter hebben we een paar twijfelmomenten gehad, voornamelijk doordat hij mentaal het zwaarder lijkt te krijgen. Voor mij al genoeg reden om hem van de zomer (even ervan uitgaande dat hij dan weer wat opknapt, zoals gewoonlijk) heel goed in het oog te houden en te bedenken of ik hem nog een keer de winter in laat gaan. Nu ben ik wel van de mindset dat dood zijn niet zielig is, ik vind het vooral sneu voor de rest van de groep (en mezelf :o ).

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 18:15

Waarom eens niet proberen met speciaal beslag? Ik had hier een 21 jarige met artrose in de knieën en spat/ocd's in de achterbenen. Paard liep hele dagen buiten zonder problemen ivm hoefijzers en werd wekelijks geregeld, iets wat echt nodig is. Van stilstaan werd hij stijf en pijnlijk. Paard is 1 maal ingespoten geweest in de voorbenen om pijn wat te verlichten en heeft daarna pijnvrij verder gegaan op glucosamine en duivelskruid/kurkuma.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 18:21

Wat een nare diagnose. Ik zou het paard laten gaan. Verbening is een vorm van artrose en zal dus alleen maar erger worden. Besef je dat als je nu besluit dat het met pijnstilling acceptabel is, dit vooral uitstel is. Want goed wordt het nooit meer. Een paard laat pijn pas zien als het al laat is. Ze zijn vaak zo hard en lopen gewoon door. Wij mensen kunnen dingen beredeneren en plezier halen uit heel veel zaken, pijnlijke plekken ontlasten en zo ons leven aanpassen. Een paard kan dit niet. Het is niet natuurlijk voor een paard om even te gaan liggen om je benen rust te geven, of niet te galopperen op momenten dat de pijnstilling goed werkt omdat het dan weer erger wordt. Je paard zal zich uiten op zoals hij zich nu voelt. Dat is prachtig, maar maakt ook dat wij mensen soms keuzes moeten maken die erg moeilijk zijn. Pijn zou voor mij niet acceptabel zijn. Paarden compenseren een hoop, als een paard echt niet meer vooruit wil, dan ben je in mijn ogen heel erg laat. Maar nogmaals, luister ook naar je eigen gevoel en neem rustig de tijd om een beslissing te maken. Als hij nu met pijnstilling een beetje comfortabel staat, kun je jezelf die tijd nog geven, tot je het zeker weet voor jezelf. Sterkte!

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 18:22

Niet kreupel is niet per definitie pijnvrij. Sommige paarden zijn wat dat betreft knetterhard voor zichzelf.
En als alle benen zijn aangedaan, lopen ze meestal ook niet echt kreupel. Het blijft belangrijk om je paard goed te observeren.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 18:26

Orchidee14 schreef:
Paard heeft heel veel pijn. Heeft nu pijnstillers en zou die de rest van haar leven moeten krijgen. Naar mijn idee is dat dan meer voor mijn plezier dan voor haar, aangezien het toch rotzooi is. Bovendien is het paard in het verleden behandelt voor maagzweren.

Als ik dit zo lees heb je heel goed door hoe het zit. Hoe moeilijk ook, op grond hiervan; veel pijn hebben en dat opheffen met pijnstillers voor de rest van haar leven, wat weer gevolgen heeft voor de organen, zou ik haar laten gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 18:27

senna21 schreef:
Niet kreupel is niet per definitie pijnvrij. Sommige paarden zijn wat dat betreft knetterhard voor zichzelf.
En als alle benen zijn aangedaan, lopen ze meestal ook niet echt kreupel. Het blijft belangrijk om je paard goed te observeren.

Klopt. Ze is inderdaad heel hard voor zichzelf. Bij de spat heeft ze ook pas wat laten merken toen het al een mooi eind heen was.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 19:51

hwn schreef:
De blik in hun ogen zegt veel, ik ben het niet eens met veel bokkers hier dat een kreupel paard een onwaardig leven heeft, alle ouwe mensen die met een stok of rollator stappen, gaan we toch ook niet afschieten of een spuitje geven?.

Het is pas (een beetje) vergelijkbaar als die oudjes die die hulpmiddelen nodig hebben deze niet kunnen gebruiken. Ze moeten zich maar redden zonder. Immers paarden kunnen ook niks gebruiken om te compenseren.

Ook ik zou kiezen voor afmaken. Pijn is vreselijk!

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 13:50

Kijk eens naar vloeibare silicium als supplement, bijvoorbeeld van silicahorse. Ervaringen met kreupelheid en ernstige gevallen die te maken hebben met hoeven, spieren en botten geven aan hele goede resultaten te zien mwt het product.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 15:26

RoyceMack schreef:
Kijk eens naar vloeibare silicium als supplement, bijvoorbeeld van silicahorse. Ervaringen met kreupelheid en ernstige gevallen die te maken hebben met hoeven, spieren en botten geven aan hele goede resultaten te zien mwt het product.

Ze staat momenteel op metacam en zelfs daarmee loopt ze nog kreupel.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 16:12

Orchidee14 schreef:
RoyceMack schreef:

Dat zegt toch eigenlijk al genoeg TS.
Dier heeft duidelijk veel pijn aan 4 benen tegelijk. Het enige eerlijke naar dat dier toe is haar laten gaan. Zo snel mogelijk.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 16:22

Orchidee14 schreef:
RoyceMack schreef:

Ts, ik ben normaal ook van toch nog even iets anders proberen, echter, dit lezend zou ik haar nog een fijne week geven met heel veel pijnstilling , veel lekkere hapjes,grasjes ,brokjes enz en dan laten gaan. Want dit is gewoon geen paardwaardig bestaan meer, sterkte.