Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Orchidee14 schreef:Situatie is als volgt:
Paard (19 jaar)
3 jaar geleden spat geconstateerd aan beide achterbenen. Gaat nu redelijk. Er wordt nog weinig mee gedaan. Voor de winter af en toe licht gereden of wat grondwerk. Nu voor de 4e keer in een jaar tijd kreupel aan, naar het leek, rechter voorbeen. Paardenarts erbij gehad. Op het harde stokkreupel aan beide voorbenen. Vandaag foto's genomen en ze heeft ernstige verbening van het hoefkraakbeen aan beide voeten. Speciaal beslag is geen optie omdat ze die zo weer kwijt is aangezien ze de hele dag lekker buiten loopt. Weer of geen weer. Paard heeft heel veel pijn. Heeft nu pijnstillers en zou die de rest van haar leven moeten krijgen. Naar mijn idee is dat dan meer voor mijn plezier dan voor haar, aangezien het toch rotzooi is. Bovendien is het paard in het verleden behandelt voor maagzweren. Is het eerlijk tegenover het paard om haar zo verder te laten gaan en wat zal dit voor gevolgen gaan hebben op haar spat en eventuele rugproblemen ivm compensatie. Iemand hier ervaring mee?
different1 schreef:Maakt het nog wat uit hoe of wat qua compenseren?
4 kapotte benen, stokkreupel zou voor mij genoeg reden zijn om het paard te laten hemelen.
En als ik jou verhaal zo lees, denk je er hetzelfde over.
Heel veel sterkte!
Kuggur schreef:Ik zou hier niet lang over nadenken, sterker nog, ik had hem al een stuk eerder laten gaan.
hwn schreef:Tja, als het op 4 benen zit...
Je hebt natuurlijk maagvriendelijke pijnstillers zoals Previcox, dan is het nog doenbaar. Hangt ook af wat het paard je kost, paard op pension waar je niets mee doet wordt natuurlijk ook prijzig, en die pillen zijn ook niet goedkoop, en werken vaak onvoldoende bij gewone dosering.
Heb hier ook eentje al jaren op pijnstillers (is nu 23), loopt nog kreupel, maar heeft behalve artrose in de kroon verder geen mankementen of compensatie, bloedwaarden en organen zijn perfect, eet goed, is alert, kan nog heel makkelijk liggen en opstaan, maar ik heb haar dan ook aan huis, is geen grote kost, op pension had ik haar ook al laten inslapen. De blik in hun ogen zegt veel, ik ben het niet eens met veel bokkers hier dat een kreupel paard een onwaardig leven heeft, alle ouwe mensen die met een stok of rollator stappen, gaan we toch ook niet afschieten of een spuitje geven?
Jouw keuze, moeilijke beslissing, en je kan die maar 1x nemen, er is geen weg terug.
Orchidee14 schreef:Paard heeft heel veel pijn. Heeft nu pijnstillers en zou die de rest van haar leven moeten krijgen. Naar mijn idee is dat dan meer voor mijn plezier dan voor haar, aangezien het toch rotzooi is. Bovendien is het paard in het verleden behandelt voor maagzweren.
senna21 schreef:Niet kreupel is niet per definitie pijnvrij. Sommige paarden zijn wat dat betreft knetterhard voor zichzelf.
En als alle benen zijn aangedaan, lopen ze meestal ook niet echt kreupel. Het blijft belangrijk om je paard goed te observeren.
hwn schreef:De blik in hun ogen zegt veel, ik ben het niet eens met veel bokkers hier dat een kreupel paard een onwaardig leven heeft, alle ouwe mensen die met een stok of rollator stappen, gaan we toch ook niet afschieten of een spuitje geven?.
RoyceMack schreef:Kijk eens naar vloeibare silicium als supplement, bijvoorbeeld van silicahorse. Ervaringen met kreupelheid en ernstige gevallen die te maken hebben met hoeven, spieren en botten geven aan hele goede resultaten te zien mwt het product.
Orchidee14 schreef:RoyceMack schreef:Kijk eens naar vloeibare silicium als supplement, bijvoorbeeld van silicahorse. Ervaringen met kreupelheid en ernstige gevallen die te maken hebben met hoeven, spieren en botten geven aan hele goede resultaten te zien mwt het product.
Ze staat momenteel op metacam en zelfs daarmee loopt ze nog kreupel.
Orchidee14 schreef:RoyceMack schreef:Kijk eens naar vloeibare silicium als supplement, bijvoorbeeld van silicahorse. Ervaringen met kreupelheid en ernstige gevallen die te maken hebben met hoeven, spieren en botten geven aan hele goede resultaten te zien mwt het product.
Ze staat momenteel op metacam en zelfs daarmee loopt ze nog kreupel.