Is het nou een ruin of hengst?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

te_kla1

Is het nou een ruin of hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-18 18:26

Hoi!
Ik hoop dat het goed staat, anders excuses alvast.
Ik heb sinds kort een eigen shet en in de ad stond dat hij ruin is. Maar laatst begon ik toch te twijfelen, en voor de zekerheid nog eens naar zijn paspoort gekeken.
Ik dacht dat ik het al eerder had zien staan, maar na een hele tijd het boekje doorbladeren kon ik het nergens meer vinden. Ook mijn moeder en oma zeiden dat ze het wel ergens hadden zien staan, die ook nog es bladeren. Maar niks.. :?
Mijn oma vertelde mij dat bij haar bok (ze houdt zelf geiten) het wel was weggehaald maar er alsnog wel ballen zaten, maar dat de inhoud ervan weg was gehaald. Dit lijkt ook het geval bij mijn shet, want er zit nog wel wat achter zijn koker.

Nu las ik op bokt dat er echt niets meer hoort te zitten van ballen omdat het anders toch echt nog een hengst is.
Dus heel verhaal, maar ik heb een foto gemaakt, zou je daarmee met zekerheid kunnen zeggen of het een hengst of ruin is?
Ik hoop dat het niet een hele domme vraag is, maar ik twijfel best wel. 8)7

Afbeelding

Alvast bedankt!
Laatst bijgewerkt door te_kla1 op 25-02-18 18:31, in het totaal 1 keer bewerkt

SandravdB

Re: Is het nou een ruin of hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 18:30

Duidelijk een hengst

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 18:31

dat lijkt me gewoon een hengst

Caitlin_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 18:31

Ziet er uit als een hengst...

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 18:33

Ja dat is een intacte hengst. Anders zouden die zakken leeg zijn namelijk. Laat hij je er ook aan zitten? Dan kun je namelijk voelen dat er ballen inzitten namelijk.

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 18:33

Denk ook een hengst. Maar bij echte twijfel toch gewoon een DA erbij halen (heerlijk Bokt cliché, sorry :')). Kan je ook gelijk een afspraak voor castratie maken, mocht je dat willen.

te_kla1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-18 18:35

Fennadev schreef:
Ja dat is een intacte hengst. Anders zouden die zakken leeg zijn namelijk. Laat hij je er ook aan zitten? Dan kun je namelijk voelen dat er ballen inzitten namelijk.

Ik heb er nog niet echt aangezeten, omdat ik hem eerst wilde laten wennen. Maar laatst leek het wel een vrij gevoelig plekje. Maar ik zal even proberen of hij het toelaat! Dankjewel

Dankjewel voor alle reacties! Ik vraag me af of de vorige eigenaar het wist. Of dat het een verkoop trucje was waardoor hij meer geld op zou leveren. Ze had hem nog maar een halfjaar dus zou zo maar kunnen dat ze geen idee heeft.
Laatst bijgewerkt door Dyonne op 04-03-18 10:57, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd die direct na elkaar geplaatst zijn.

Yank

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 18:39

Dat is een hengst zo te zien. Apart houden van eventuele merries dus!
Laatst bijgewerkt door Yank op 25-02-18 18:41, in het totaal 2 keer bewerkt

hildemenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 18:40

Dit lijkt mij ook een hengst.

Fellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 18:42

Pff, wat een lef om dan zomaar in de advertentie te zetten dat het een ruintje is.. :\

te_kla1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-18 18:46

Ik baal dan ook wel een beetje, want na een week kwamen we erachter dat hij luizen had. Had de vorige eigenaar ookal niet gezien. Nu dit weer. Hoeveel verschilt een ruin nou van een hengst in prijs? Ik heb hem gekocht voor €275 en hij is 12 jaar. Zit er dan ook nog veel verschil in prijs, want dan voel ik me echt in de zeik genomen zeg maar.. |o

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 18:48

Ik denk niet dat je een hele slechte prijs hebt betaald. Is hij beleerd?

Rivjenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 18:49

te_kla1 schreef:
Dankjewel voor alle reacties! Ik vraag me af of de vorige eigenaar het wist. Of dat het een verkoop trucje was waardoor hij meer geld op zou leveren. Ze had hem nog maar een halfjaar dus zou zo maar kunnen dat ze geen idee heeft.

Nou ga er maar vanuit dat de vorige eigenaar wist dat het een hebgst is.
Hengstjes zijn niet zo goed te verkopen en belanden vaak bij de slacht of op transport naar het buitenland.
Castratiekosten is niet iets waar ze op zitten te wachten aangezien de castratiekosten tot verhouding naar de aanschafkosten vrij hoog zijn.
Weet niet hoe jij de pony hebt staan..? Of er merries in de buurt staan zeg maar, op pensionstal of bij huis..

Jorex

Shetland hengsten zijn helaas niet zo heel veel waard, in ieder geval niet zoveel als een ruin. Hij kende ook niks qua voor de kar lopen of andere prestaties zeker? Dan is ie geen bijna 300 euro waard, eerder rond de 150. Ik heb je topic toen gelezen, dus vandaar dat als hij geen prestaties heeft in bv mennen dat ie echt geen 275 waard is. Wel balen dat de vorige eigenaar je zo in de zeik heeft genomen, maar nu weet je voor de volgende keer dat je er echt even onder moet gaan hangen.

Overigens om zijn getrek naar andere paarden te laten stoppen, kun je hem het best laten castreren.
Laatst bijgewerkt door Jorex op 25-02-18 18:53, in het totaal 2 keer bewerkt

cobiie

Ik denk dat je je ook niet echt kan beroepen op verborgen gebrek, aangezien ze zichtbaar zijn.

Bij een klophengst had je de koop makkelijker kunnen ontbinden.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 18:52

Voortaan dus eerst even een foto maken zoals deze, als iemand een ruin zou willen kopen. Tis in elk geval een hengst en de verkoper heeft zichzelf al dan niet bewust de castratie kosten bespaard.

*edit: en bespaard op het ontluizen. Maar dat kan hij ook bij jou hebben opgelopen met de stress van het verhuizen. Overigens... als dit je enige pony is waarom zou je ruinen? Ik heb ook een hengst én merries. Geen centje pijn hoor, als ik de afstand ertussen maar groot genoeg houd.

te_kla1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-18 18:53

Rivjenn schreef:
te_kla1 schreef:

Nou ga er maar vanuit dat de vorige eigenaar wist dat het een hebgst is.
Hengstjes zijn niet zo goed te verkopen en belanden vaak bij de slacht of op transport naar het buitenland.
Castratiekosten is niet iets waar ze op zitten te wachten aangezien de castratiekosten tot verhouding naar de aanschafkosten vrij hoog zijn.
Weet niet hoe jij de pony hebt staan..? Of er merries in de buurt staan zeg maar, op pensionstal of bij huis..

balance schreef:
Voortaan dus eerst even een foto maken zoals deze, als iemand een ruin zou willen kopen. Tis in elk geval een hengst en de verkoper heeft zichzelf al dan niet bewust de castratie kosten bespaard.

*edit: en bespaard op het ontluizen. Maar dat kan hij ook bij jou hebben opgelopen met de stress van het verhuizen. Overigens... als dit je enige pony is waarom zou je ruinen? Ik heb ook een hengst én merries. Geen centje pijn hoor, als ik de afstand ertussen maar groot genoeg houd.

Klopt van het luizenverhaal, maar het was vijf dagen na de koop. En hij zat er echt onder! Over zijn hele lijf, dus vandaar dat ik vanuit ga dat hij ze al had. Ik heb wel weer wat geleerd in ieder geval, voor de volgende keer.

Nee gelukkig geen merries bij huis, wel in de buurt, dus hopen dat hij niet ontsnapt en gekke dingen gaat doen..
Laatst bijgewerkt door Dyonne op 04-03-18 10:58, in het totaal 1 keer bewerkt

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 18:59

En niet alleen jij, alle meelezers ook. Dank voor het delen dus.

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 21:08

Wat zuur, TS, ik kan me voorstellen dat je je in de zeik genomen voelt. Heb een soortgelijk verhaal gehad, inclusief luizen. Die heb ik bestreden door Veerust te spuiten, en na tien dagen weer herhalen ivm uitgekomen neten. Toen was die van mij er vanaf.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 21:33

Het ziet eruit als een hengst tenzij hij op een andere manier gecastreerd is waarbij de testikels in tact blijven. Maar dit wordt eigenlijk nooit bij kleine pony's gedaan op die manier.

te_kla1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-18 21:37

marley93 schreef:
Wat zuur, TS, ik kan me voorstellen dat je je in de zeik genomen voelt. Heb een soortgelijk verhaal gehad, inclusief luizen. Die heb ik bestreden door Veerust te spuiten, en na tien dagen weer herhalen ivm uitgekomen neten. Toen was die van mij er vanaf.

Ja vervelend inderdaad! In preciepe ben je als het goed is, er vaak snel weer vanaf, maar ja, wel een lekker begin..

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 21:38

Heb je die luizen bij het bezichtigen niet gezien?

Heel banketstaaf om er zo achter te moeten komen maar je weet nu wel waar de aankoop keuring goed voor is

te_kla1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-18 21:42

Suzanne F. schreef:
Het ziet eruit als een hengst tenzij hij op een andere manier gecastreerd is waarbij de testikels in tact blijven. Maar dit wordt eigenlijk nooit bij kleine pony's gedaan op die manier.

En in dat geval zou je ook geen ballen meer voelen? Hoe kan ik zien/voelen of deze manier is gebruikt? Weet je hoe deze manier heet? Dan google ik even, ben wel nieuwsgierig.

Polly schreef:

Heel banketstaaf om er zo achter te moeten komen maar je weet nu wel waar de aankoop keuring goed voor is

Ik geloof dat autocorrectie bezig is geweest in je tweede zin :P
De luizen heb ik niet gezien bij de aankoop, vrijwel heel de shet is wit dus dat was moeilijk te zien. Ik heb ze ook gevonden op het kleine stukje bruin wat hij heeft.
Klopt volgende keer toch maar even laten keuren.
Laatst bijgewerkt door Dyonne op 04-03-18 10:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 21:48

Voor hetzelfde geld heb je dus 3 merrie’s staan, koop je een leuk ‘ruintje’ en zit je vervolgens met 3 extra shetjes... vind het ontzettend raar dat de verkopers daar niet eerlijk over zijn geweest. Je mag er toch vanuit gaan dat mensen tot op zekere hoogte (geslacht) wel eerlijk zijn!

Die luizen zijn een ander verhaal, die kan hij eventueel ook door de verhuizing hebben opgelopen.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 21:49

te_kla1 schreef:
Polly schreef:

Ik geloof dat autocorrectie bezig is geweest in je tweede zin :P
De luizen heb ik niet gezien bij de aankoop, vrijwel heel de shet is wit dus dat was moeilijk te zien. Ik heb ze ook gevonden op het kleine stukje bruin wat hij heeft.
Klopt volgende keer toch maar even laten keuren.

Dat is de bokt censuur wat jij ziet :P