Ik heb sinds een aantal jaar een leuke, niet zo makkelijke, ruin.
De eerste maanden dat hij bij ons was stond hij 24/7 buiten. Resultaat: Zware peesblessure links nadat hij op de weide aan het spelen was. Lange reva maar alles goed gekomen.
Dus paard terug de weide op... resultaat: peesblessure rechts. Hup, terug DA en reva. Na 3 maanden terug alles genezen en we waren weer vertrokken.
Ondertussen ook opgemerkt dat zijn rug vrij zwak is, dus osteo er bij om de 3 maanden en aangepast lessen om hen sterker te maken.
Eerste jaar dat ik hem had heb ik de helft van het jaar plezier kunnen beleven met hem. De andere helft stond de stukkelaar in zijn box. Mijn hart breekt als ik dit zie.
Het jaar nadien ging het beter maar zijn rug bleef hem parten spelen dus zadelpasser en op maat gemaakt zadel. En nog steeds om de 3 maanden osteo. Dit staat zo ingepland en doet hem zeer veel deugd!
Maar ook dat jaar paard terug mank van de weide gehaald. Mijn eigen DA kon niet komen dus andere DA laten komen (die eigen kliniek heeft en alle materialen mee brengt aan huis) Vermoeden van scheur in de diepebuigpees. Mijn wereld verging...
Toch leek mij dit niet echt de correcte diagnose en ook mijn vriend had vraagtekens. Paard op ontstekingsremmers gezet en na 10 dagen eigen DA. Paard stapte perfect. Aangepast beslag gekregen + nog 14 dagen extra rust voor de zekerheid.
Paard liep terug top. Zelfs het beste ooit! Over de rug naar ontspanning en ik kon beginnen dromen van dressuurmatig aan de slag te gaan. Zij gangen lukten en de ontspanning in rug, hals en kaak waren er. Een droom kwam uit.
Nu zijn we aan jaar 3 begonnen. Tijdens de winter heb ik daar een zeer drukke job en een zoontje van 2.5 maar weinig tijd om te rijden dus paardjes zo veel mogelijk op de weide. ('s nachts binnen en overdag 4 tot 8 uur buiten)
En wat nu... paard terug mank binnen.... De weide is vet en modderig en voor mijn paard dus dodelijk...
Ik word hier zoooo triest van.... Je wil dan het beste voor je paard door hem buiten te zetten en hem niet op te sluiten in zijn stal en telkens doet dit meer kwaad dan goed.
Het plan is er om een grote paddock aan te leggen zodanig dat ze daar kunnen staan in de winter en de weide niet moeten stuk lopen maar ik hoop dat hij daar zijn voeten dan niet omslaat.
Ik kan wel huilen....

Mijn vraag naar jullie toe. Hoe zouden jullie dit aanpakken? En wat nog doen? Ik heb al heel veel geïnvesteerd in alle nodige DA en zorgen naar rug toe. Echo's zijn genomen en speciale ijzers helpen zijn benen en pezen te ondersteunen.