Oud, PPID, kieskeurig en plots ook moeite met brok. Wat nu?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Astorga

Oud, PPID, kieskeurig en plots ook moeite met brok. Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-18 01:06

Als eigenaar van een shet die al dik werd van lucht heb ik het altijd makkelijk gehad. Veel geschikt ruwvoer was meestal al meer dan genoeg.
Maar pony's blijven niet eeuwig jong en daarom moet ik nu toch echt op zoek naar aanvullend voer. Mijn ooit alleseter is erg kieskeurig geworden, vitaminebrok gaat er bijv echt niet in. Heb meerdere merken geprobeerd. Supplementen hoef ik al helemaal niet te proberen. En door de PPID-medicatie is haar eetlust niet beter geworden. Tot voor kort bestond het dieet uit gras indien aanwezig, hooi en een handje basisbrok.

Ik merk nu dat ze meer nodig heeft, want ze valt af. Misschien wel meer dan ik denk, zo'n dikke vacht maakt het niet beter in te schatten. Hooi eet ze erg graag, maar ze deelt de ruif met meerdere pony's, dus weet niet precies hoeveel ze eet.
Tegelijkertijd krijgt ze dat handje brok ook slechter weg dan voorheen. Ze lijkt moeite te hebben met kauwen en zich te verslikken. Ik ga hier de veearts naar laten kijken, maar ben bang dat er niet veel te redden is. Bij de vorige controle waren haar kiezen nl al behoorlijk op aan het raken.
Dus moet sowieso op zoek naar aanvullend voer.
Pony kan 24/7 naar buiten met schuilstal en vrienden. Als het niet te nat is overdag in de wei. Draagt geen deken en heeft een luizenleventje.

Dus: wat is er makkelijk weg te krijgen, is geschikt voor een PPID'er en is bovenal ontzettend lekker en aantrekkelijk? Slobber,luzerne,..?
Qua merken zou pavo, subli of havens in eerste instantie het fijnste zijn. Dan kan ik het vandaag nog halen.

Ik heb dus echt nul verstand van voer helaas. Wil graag zo goed mogelijk voor mijn oudje zorgen en heb daar dus nu wat hulp bij nodig.

Visitor

Re: Oud, PPID, kieskeurig en plots ook moeite met brok. Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 01:10

Speedibeet en gooi er een beetje lekkere musli of brok doorheen voor de smaak (bijv pavo 18 plus)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 01:18

Je kan ook ergens een hooibak zetten met alleen een hoge draad waar zij wel onderdoor kan naar de bak en de rest niet bijvoorbeeld.

Verder zijn wiesencobs mooi voer, maar hebben de genoemde merken niet. Je kan even checken of er een marstall dealer in de buurt zit? Kun je natmaken en valt erg snel uit elkaar, dus hoef je niet uren op te wachten.

Speedibeet van pavo is snel geweekt. Daar kun je je basisbrok bij doen tijdens het weken. Dat weekt dan ook mee.

Als ze nog wel wil kauwen, heb je diverse lucerne en grasmixen. Het is soms nog koud, dus ze hebben ruwvoer nodig om warm te blijven. Het kost energie en daarom valt ze misschien iets af als ze te weinig eet.

Havens heeft de mix, dat is een lucerne mix, maar zit wel een brokje doorheen. Niet heel veel overigens.

Subli heeft de bekende sp wat een complete vervanger is. Dit moet je wel een flinke tijd weken. Bij zoiets moet je het toch ergens voor haar neer kunnen zetten of het echt vaker op een dag aanbieden. Ze mag niet te lang zonder eten staan en 1x op een dag heel veel in 1x is ook niet goed.

In principe kun je heel veel biks en muesli's wel natmaken als dat het eten makkelijker zou maken.Wanneer was de vorige controle? Als ze nu echt zo slecht eet, kan het wel pijn doen.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 02:09

Aan mijn oude bokje die niet meer goed kan kauwen geef ik mpb mix, dat is ook voor paarden geschikt.
Dat is vergelijkbaar met ruwvoer, het lijkt op zaagsel (snijmais) en het is erg smakelijk, de geiten, de ponnies en de hond vinden het ook erg lekker.
Het is verkrijgbaar in zakken van 25 kilo.
Ik haal altijd in 1x een voorraad zodat ik weer een aantal maanden vooruit kan.
Misschien een optie voor je.

Bokel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 06:13

Van subli senior priores; complete voeding juist geschikt voor oudjes die moeilijk kunnen eten

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 07:55

Ik heb Bambi die echt een skelet was, geen hooi meer kon eten, en Cushin had, op gewicht gekregen met 3 maal daags seniores priores. Als je er heet water bij gooit kun je het binnen een uur voeren. Goed kijken of de bietenpulp die erin zit uitgezet is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 08:18

Seniores priores! Absoluut een aanrader. Mijn dame van bijna 30 heeft ook cushing en is erg kieskeurig. Dit eet ze graag. Ze krijgt een emmer vol (3 scheppen en 9 liter water). Dit krijgt ze s'avonds zodat ze er de hele nacht over kan doen. Nooit problemen mee gehad. Meerdere porties per dag geven is voor mij niet mogelijk.

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 08:25

Ik voer mijn 20-jarige ppid’er de 18 plus muesli van pavo. Tijdens de SR periode krijgt hij een hele pil per dag en neemt zijn eetlust dusdanig af dat hij bijna alles laat staan (brokken, appels, luzerne, grasbrok). 18 plus is het enige dat hij met smaak blijft eten. Je kunt deze ook als slobber aanmaken.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 08:33

Seniores priores :j Echt een fijn product dat graag gegeten wordt en goed aanzet. Het moet wel een halve dag weken.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 08:45

Hier al jaren iedere winter speedibeet met maismeel voor de oudjes en 18+ voer.
Onze bijna 28 jarige redt het daar nog mee, ondanks nog maar 1 tand..... Hooi gaat er ook prima in, kiezen zijn nog redelijk.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 08:47

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 09:37

Seniores priores is inderdaad een aanrader, maar mijn pony kreeg het niet weg. Ik ben pavo 18+ gaan voeren, dit kan zowel droog als nat gevoerd worden en hoeft niet lang geweekt. Dit vond mijn pony heel smakelijk, zelfs toen hij ziek was, at hij dit goed.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 09:38

Seniores priores inderdaad. Die van mij was ook mager en at niet meer zo goed door de prascend, maar hij doet het nu weer perfect :)

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 09:47

Seniores priores gaan proberen.. dat kan echt ruwvoer vervangen. Hopelijk eet ze het

Caaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 10:14

Ik deed aveve recup mash :) maar het maakt niet uit wat ik voer, als ik er twee drupjes Sinaasappel Essentiële olie (geschikt voor consumptie) doorheen doe eten ze alles :)

SuperZodiaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 10:16

Seniores priores! De smaak wordt aangetast door de ppid dus ze eten daarom echt minder makkelijk. Hier gaat de seniores priores er wel super in

itske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 10:21

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 10:23

Seniores priores idd. Ik heb een 26-jarige ruin die zes kiezen mist en twee jaar geleden de diagnose PPID heeft gekregen. Hooi krijgt hij nog wel weg, alleen draait hij wel proppen en dat gaat niet beter meer worden. Hij krijgt 2x per dag een aardige hoeveelheid SP vermengd met Pavo 18+ (of soms Nature's Best, als de 18+ op is) en een scheut zonnebloemolie, en dat eet hij met smaak, inclusief zijn PPID-pil. Het is nooit makkelijk geweest om hem in de winter op gewicht te houden, maar met dit menu en een goede deken (200 grams) doet hij het al voor de derde winter op rij heel prima.
Laatst bijgewerkt door Karin op 16-02-18 10:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 10:25

Heeft ze het wel warm genoeg?
Bi PPID werkt de interne kachel helaas ook niet meer goed, dus ondanks een berenvacht kunnen ze het toch koud hebben. En om warm te blijven verbrand je extra, dus kan het zijn dat je in een cirkeltje zit die je met alleen voer niet opgelost gaat krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 10:36

Deken is ook een goeie inderdaad. Mijne staat nu onder een 200 grams en red zich daar prima onder. Maar heb ook nog wel dikkere dekens liggen mocht ze het koud krijgen.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 12:36

Hier nog een enthousiaste Seniores Priores voerder!
Zijn er maar weinig die het niet lusten, maar ik maak het dan stiekem wel wat smakelijker door het te mengen met SlobberMash van Pavo :o

Tweede bijkomend voordeel daarvan is, mocht je om wat voor reden dan ook eens te laat zijn met het aanmaken van je Priores, je de Mash ook een keertje puur kan geven omdat ze al aan de smaak gewend zijn en het in handomdraai klaar is om gegeten te worden :Y)

Ik geef het driemaal daags vers gemaakt en op kamertemperatuur.
Vinden ze duidelijk lekkerder dan zo'n koude klets en het blijft dan ook smeuïger.
Een uur of 4-6 vantevoren klaarmaken met heet water en alles is prima uitgebroeid en afgekoeld!

Dekentje vind ik ook een aanrader +:)+

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 12:39

Hier ook een tevreden Seniores Priores-klant.

Ik kan me bij een moeilijke eter echter ook voorstellen dat ze het niet lekker vindt. Van de brok die je geeft kun je best meer geven en dit kun je ook weken zodat je shetje er niet op hoeft te kauwen.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 12:49

Mijn PPID-er eet gelukkig nog als een slootgraver.

Ook ik ben tevreden over Seniores Priores. Verder geef ik nog zemelen bij met muesli en luzerne (maar ik heb dan ook een KWPN-er van ca. 1.70. Die heeft ook wel iets meer nodig dan een Shet ;) )

Ik heb wel een gelezen dat ze bij de Paardenkamp in Soest geweekte merriebrok met zemelen geven.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 13:16

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 13:41

SP moet je eerst wel even lekker maken met brok erdoor, maar mijn jonkie die ook te mager is, vreet het nu alsof zijn leven ervan afhangt. Ik merk na een week al dat ie voller wordt. En dat terwijl hij eenmaal daags nog geen kg krijgt. Anders komt zijn maatje te lang op gras.