IR paarden bestaat geen medicatie voor?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Charaz

IR paarden bestaat geen medicatie voor?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-18 19:22

Na veel lees en speurwerk over insulineresistentie bij paarden (voor mijn werk begeleidt ik mensen met diabetes dus dit onderwerp interesseerde me), lijkt mij de conclusie dat behalve een dieet er geen medicatie aan de paarden wordt gegeven.

Dit verbaasde me eigenlijk omdat het enige wat je kan doen dus afwachten is tot het paard een dusdanig hoge suiker heeft tot hij echt insuline bij gespoten moet hebben.

Bestaat er geen metformine voor paarden?

beatje

Re: IR paarden bestaat geen medicatie voor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 19:34

Hier een eigenaar van een ir paard. Voor zover ik weet is er helaas geen medicatie zoals voor cushing. Waar mijn ir paard wel veel baat bij heeft is gluco balance van.phytotonics en beweging en een dieet.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 19:37

De behandeling van paarden bestaat eenvoudig uit het aanpassen van het dieet ; ervoor zorgen dat de disbalans tussen energie-inname en verbruik wordt hersteld. Bij paarden werkt dit in de regel goed. (Die kunnen zelf niks uit de koelkast pakken :D ) Maar ook daarbij is het een kwestie van opletten en volhouden; volle weidegang lukt bijvoorbeeld al niet met een paard met IR.
Toch bestaan er wel middelen die daarbij een beetje helpen, zoals glucobalance.

Afwachten, zeker niet doen. Insuline spuiten doen we bij paarden ook niet.
Overigens lijkt een dieet waarbij suikers / koolhydraten worden geschrapt ook goed te helpen bij diabetes 2.
VGZ verzorgd vergoedt inmiddels een dieetprogramma "keer diabetes om"
https://www.vgz.nl/diabetes2

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 19:47

Wat ook erg belangrijk is bij IR paarden is dat ze echt 24/7 kunnen eten. Mijn paard stond op een paddock met een paar keer per dag (te weinig) hooi en die ontwikkelde ondanks de Gluco Balance echt van die typische IR-stressvetbulten over zijn hele lichaam (dikke, harde manenkam, 'zadeltassen' vet op de ribben, boven de staart enz) terwijl hij verder eigenlijk te dun was. Vervolgens is hij verhuisd naar de plek waar hij nu staat en waar hij overdags op het gras staat en op stal altijd hooi heeft en hij heeft alleen nog maar een dikke manenkam (maar veel minder dik en hard dan die ervoor was), de rest van de IR-vetbulten zijn verdwenen. En dat terwijl ik eigenlijk dacht dat die nu wel erger zouden worden omdat hij ook op het gras staat, maar blijkbaar was zijn IR vooral gekoppeld aan suikerpieken door te weinig voermomenten, en is hij nu hij de hele dag door kan vreten gewoon stabiel.

* afkloppen *

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-18 19:49

Niet elke patient (en paard dus imo ook) is te helpen met enkel een dieet en voldoende beweging. Als eigenaar kan je hier natuurlijk goed in ondersteunen, maar wat als ondanks het dieet en beweging de glucose waardes te hoog blijven?

Dan heb je dus gewoon vette pech met je diabetes paard?

Ik wil mijn ouwe sok binnenkort laten testen op insulineresistentie, dieet en beweging heeft hij al en gaat goed.

Paarden kunnen natuurlijk niet praten, dus dingen als neuropathie, droge mond, moeheid neem je voor lief als je verder niet kan behandelen.

Is er een dierenarts in de zaal die weet of het in Nederland wel voorgeschreven kan worden voor paarden? Metformine, pioglitazon of insuline?

Wat is zinvol om te checken bij paarden? Mijn patiënten prikken 1x per jaar glucose nuchter, hba1c, lipiden en nierfunctie + urineonderzoek op albuminurie en elke 3 maanden glucose nuchter + hba1c.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 19:53

Dat is wel een interessante waarneming Xyzutu; ik zou een IR paard ook niet de hele dag op de wei durven zetten. Zou best kunnen dat vooral de suikerpieken zo'n paard de das omdoen.
Ik geloof er zeker in dat een paard (niet alleen IR) de hele dag moeten kunnen eten. Maar in de regel heeft een IR paard heel veel honger en stopt niet met eten. Althans de mijne deed dat niet. Ook de stal at hij helemaal leeg, inclusief het vieze stro. Vreten vreten en nog eens vreten.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-18 19:55

Ik vraag me af of je dat met medicatie dus niet op zou kunnen lossen, honger komt neem ik aan door onvoldoende glucose in de cellen krijgen door het lichaam en daardoor een toenemende vraag naar glucose en vreten.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-18 19:58

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 20:03

Ik heb nog nooit gehoord van paarden die insuline gespoten krijgen. Ik weet ook niet of je paarden qua bloedsuikerspiegelschommeling welk kunt vergelijken met mensen? Paarden zijn gebouwd op 16+ uur per dag vrijwel non-stop eten. Dat is bij mensen compleet anders, vandaar dat ik me ook kan voorstellen dat die schommelingen anders lopen en andere effecten hebben.

Een zijweg is dat veel IR paarden uiteindelijk Cushing/PPID krijgen en daar krijgen ze dan wel medicatie tegen, namelijk pergolide/prascend. Veel Cushingpaarden worden suf, humeurig en moe van deze aandoening en worden een stuk fitter en actiever als ze pergolide/prascend krijgen. IR is namelijk niet het eindstadium qua paardendiabetes, dat ontwikkelt zich vrij wel altijd verder.
Als je naar IR bij paarden kijkt dan moet je Cushing/PPID en EMS dus eigenlijk altijd meenemen in het totaalplaatje, want die zijn heel direct aan elkaar gekoppeld.

@ Babootje; ik vond het ook erg griezelig om hem als IR paard zo op de wei te gooien en de eerste maand liep hij dan ook met graasmasker (als enige, arm paard :') ), maar uiteindelijk vroeg de stalhouder of we het niet ook eens zonder masker konden proberen omdat hij het zo sneu vond in de groep, en dus staat hij nu sinds september 8 uur per dag op een weiland van 1,5 hectare en hij is IR-vetbultlozer en mooier op gewicht dan ook. Het graasmasker hou ik wel achter de hand voor de lente/zomer, maar ik had dit nooit durven hopen. Hier staat iedereen elke dag 8 uur op het gras en ik had eigenlijk dus ook wel flink wat hoefbevangenheid verwacht omdat veel paarden/pony's behoorlijk dik zijn, maar gek genoeg heeft niemand daar hier last van.
Maar goed, fingers crossed...

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-18 20:13

Diabetes patiënten met een koolhydraatarm dieet en meer ruwvoer (groenten) hebben over het algemeen een stuk lagere waardes en als ze een reep chocolade over de dag verdelen in kleine beetjes blijven de suikers ook veel beter dan wanneer ze s avonds voor de tv in 1x een reep wegeten.

Als je zou gaan voor een langwerkende insuline zou dat geen probleem moeten zijn als je geen maaltijdpieken hebt.

Ik weet wel dat honden en katten insuline krijgen, van
paarden heb ik het ook nog nooit gehoord.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 20:31

Ik vind het wel interessant. Ik denk dat een van de problemen bij paarden is dat ze eigenlijk nog niet heel veel weten over hoe bloedwaardes horen te zijn. Zo is er ook nog steeds veel discussie over wanneer een paard nou eigenlijk PPID heeft, want iedereen hanteert andere normaalwaardes en bovendien blijken de waardes in het paardenlichaam zelf met de seizoenen mee enorm te schommelen (seasonal rise), wat zelfs normaal/gezond is. Dat hebben menselijke diabetespatienten niet, terwijl PPID wel als een vorm van paardendiabetes gezien wordt.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-18 20:38

PPID heeft met de hypofyse en cortison spiegel te maken toch?

Ook erg eigenlijk hoe onder ontwikkeld de dierengeneeskunde nog is ten opzichte van de humane geneeskunde (ook minder geld mee te verdienen door fabrikanten natuurlijk).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 20:52

Ja, maar IR is wel hét symptoom van PPID, en dus zal een paard dat IR-symptomen tegenwoordig altijd getest worden op PPID.

Hier is trouwens een goed artikel over de Seasonal Rise waardoor zelfs IR/PPID paarden die al jaren geen gras meer krijgen in de herfst toch steeds weer hoefbevangen worden: https://www.ecirhorse.org/seasonal-rise.php
Cortisolproductie is bij paarden namelijk gekoppeld aan de glucose/insuline verhouding. Uit mijn hoofd is het zo dat als in de herfst de G/I ratio van je IR/PPID paard lager wordt, je het advies krijgt om tot januari pergolide bij te voeren, daar in januari mee te stoppen en dan te testen of de seasonal rise weer achter de rug is.
Het probleem is dus niet de seasonal rise zelf en dat daardoor de glucose/insulinespiegel van het paard jaarlijks extreem schommelt, maar dat sommige paarden door IR/PPID/enz van nature een minder gunstige basisspiegel hebben waardoor de jaarlijkse seasonal rise die bloedspiegels te ver laat escaleren en paarden dan plotseling hoefbevangen worden terwijl er helemaal niets veranderd is aan het voer.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-02-18 20:54, in het totaal 1 keer bewerkt

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 20:53

Wij doen mee met het onderzoek van pavo hierna !
Erg interessant

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 21:45

Ik volg dit even. Ik heb een pony met IR. dat weet ik pas sinds eind 2017. Wij doen ook mee met het Pavo onderzoek.

marietje1000

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 18:33

Alternatief zijn er wel mogelijkheden om van IR af te komen. Dit weet ik uit eigen ervaring. Die paarden lopen zomers weer gewoon op de wei, zonder medicatie.

dioni

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 18:47

Ik denk dat het verschil in lichaamsgewicht ook een rol speelt. De dosering van medicatie is vaak gewichtafhankelijk. Daardoor kunnen de kosten van een bepaald medicijn bij paarden aardig oplopen.

Je ziet het al bij prascent, niet iedereen kan of wil dat betalen.

samirah

Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 18:50

Ik volg ook mee. Dit is interessant om eens verder in te verdiepen, zeker omdat we een Ppid-er hebben.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 18:51

Mijn paard loopt 24/7 op de wei.Ik ben altijd wel voorzichtig als ik een nieuwe wei open.Ik heb zelf een pensionstalling dat scheelt veel,kan een boel aanpassen.
Ik heb haar op een stal gehad in pension ook en daar deed ze het erg slecht.Wel minder last van vet pakken maar enorm vaak ziek en veel koliek.Dat is over sinds we altijd buiten staat.Bij ons is er altijd wat te knabbelen dus of hooi of gras. Ik geef 2 bussen gluco en dan stop ik weer.Ik ga nu eind vd maand weer beginnen met het te voeren.

Mijn Da zei mij dat er geen medicatie voor bestond.Ze is ook op cushing getest dat heeft ze niet.Wat mij en andere mensen ook opvalt is dat het geen continu eter is,het is over het algemeen geen gretige eter best wel kieskeurig ook.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 19:49

Als het IR paard ook PPID heeft, dan is prascend een goeie oplossing. Zonder PPID is het lastiger, dan valt of staat alles met meer beweging en minder eten, maar vooral meer beweging. En vooral ook niet 24/7 toegang tot ruwvoer. Ik ben nu al zoveel IR en zelfs HB paarden tegengekomen die 'alleen maar hooi kregen' en de hele dag met hun neus in het hooi kunnen staan en geen moer uitvoeren.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 19:56

Als het al mogelijk is, ben ik benieuwd naar de kosten, denk dat dat aardig in de papieren kan gaan lopen. Pergolide is voor veel eigenaren al hoge horde qua kosten.
Stofwisseling en hormoonhuishouding paard zit net weer anders in elkaar dan hond of kat.. en voerpatroon al helemaal.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 19:59

prascend is duur ja, maar vaak geeft een kwart of een halve pil al veel verlichting. Soms kun je zelfs weer afbouwen of afbouwen naar een lagere dosering.

Er is nog maar weinig bekend over hoeveel je een paard moet geven en hoe lang. Het standaard advies is vaak een hele pil, ongeacht de ACTH waarde.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 20:01

Arabesk schreef:
prascend is duur ja, maar vaak geeft een kwart of een halve pil al veel verlichting. Soms kun je zelfs weer afbouwen of afbouwen naar een lagere dosering.

Er is nog maar weinig bekend over hoeveel je een paard moet geven en hoe lang. Het standaard advies is vaak een hele pil, ongeacht de ACTH waarde.

Diegenen die ik ken zijn gelukkig niet met hele pil meteen begonnen, maar echt op geleide van hoe het paard reageerde opgebouwd. (en dan ook ongeacht waarde)

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 20:03

Metformine werd jaren geleden al aan paarden gegeven. Maar of het veel geholpen heeft, is een andere zaak. :+
Beter voorkomen dan genezen dus. VDH -dieet is hier perfect voor :D Meeste paarden zijn gewoon te vet. En dit veroorzaakt het grootste deel van de metabolische problemen.
Onbeperkt eten is niet zaligmakend voor een paard. Voor een mens ook niet trouwens :')

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 20:10

beatje schreef:
Hier een eigenaar van een ir paard. Voor zover ik weet is er helaas geen medicatie zoals voor cushing. Waar mijn ir paard wel veel baat bij heeft is gluco balance van.phytotonics en beweging en een dieet.

Mee eens. Zo doe ik het met de mijne ook. Gluco balance, droog hooi en flink bewegen.
Staat gewoon op het gras.