Hotspot/wonden, hoe nu verder?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xkikidegroot

Hotspot/wonden, hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-18 23:47

Wie o wie kan mij helpen. Ik zit met mijn handen in mijn haar. Ik heb sinds vorig jaar mei een 18 jarige ruin hij is in top condite! Maar ik heb helaas een groot probleem gekregen.

Ik wilde mijn paard graag scheren ivm dat hij echt een erg dikke vacht krijgt en dit niet handig is met trainen. Ik heb dit rond eind november gedaan. De messen waren nieuw. Na het scheren heb ik een nieuwe 300 grams deken met hals er opgelegd. Dit ging goed tot dat ik na 2/3 dagen een plek zag op zijn kont. Ik heb even met een stal genootje overglegd en we kwamen tot conclusie dat het een hotspot plek was. Aangezien mijn paard erg veel jeuk had heb ik gelijk de dierenarts gebeld ze is ook gelijk langsgekomen en heeft onderzocht zij was er ook zeker van dat het een hotspot was. Zo heeft hij een prik tegen de jeuk gehad waardoor de jeuk binnen een aantal uur weg moest zijn. Ook kreeg ik een zalf voor op de wond. De volgende dag merkte ik nog niet echt veel verschil en heb ik het nog even aangekeken. Na een dag of 6 smeren kon ik zien dat hij al wat minder jeuk had maar het was nog lang niet weg. De avond erna ben ik naar stal gegaan maar het was verre van weg er waren in een keer in 12 uur 5 wondjes en 1 hele grote wond bij gekomen die echt heel erg kapot was. Ik heb gelijk de dierenarts gebeld. We kregen een sterke antibiotica en nog sterke zalf. Ik merkte dat de jeuk al veel verminderde. Ik smeerde het elke dag in en hij kreeg 2 x per dag antibiotica toegdiend. De antibiotica was op en een tijdje daarna de zalf ook, de jeuk was er bijna niet meer, maar de wond was nog steeds erg groot en genas ook niet echt. Dus weer de da gebeld en ben ik weer nieuwe pot zalf op gaan halen. Tot nu ben ik nog steeds bezig met die pot. Ook is de wond nog steed niet genezen, krijgt hij nieuwe wondjes over heel zijn lichaam en begint de jeuk op sommige plekken weer terug te komen.

Ik zit echt met mijn handen in mijn haar! Wie o wie heeft er tips? ;(

De kant met de meeste hotspots
Afbeelding

De hele grote
Afbeelding

De nieuwe die er nu bij komen
https://boktimg.nl/img/m/tXVcYZ.png
https://boktimg.nl/img/m/fsYv2m.png

https://boktimg.nl/img/m/2BfCzQ.png
Laatst bijgewerkt door Dyonne op 07-02-18 21:47, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt en teveel foto's in link gezet.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 23:50

Heb je al geprobeerd een andere deken erop te leggen?
Het kan nl ook een allergische reactie zijn op de stof of het (was)middel wat nog in de deken zit.
Evt laten wassen en opnieuw waterdicht laten maken.

MiniMaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 23:53

Als het echt hotspots zijn kan je de druppels van PUUR hotspot proberen. Deze werkte bij mijn hond erg goed toen hij een hotspot had.

Verder neem ik aan dat je paard nog steeds onder de deken staat. Het kan dat deze irriteert en of te warm is en hierdoor weer jeuk en irritatie geeft en zo blijf je in dat cirkeltje. Dus miss een andere deken met andere voering proberen. Aangezien hij geschoren is zet je hem ook niet zomaar zonder. De irritatie kan ook nog van het geschoren haar onder de deken komen.

Brainless

Re: HULP GEVRAAGD!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 23:55

Staat hij 's nacht binnen (in een redelijk dichte stal) en heeft hij dan ook zijn 300grams op?
Dan kan het zijn (wat hierboven ook gezegd werd) dat het te warm wordt onder de deken.

xkikidegroot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-18 23:58

Brainless schreef:
Staat hij 's nacht binnen (in een redelijk dichte stal) en heeft hij dan ook zijn 300grams op?
Dan kan het zijn (wat hierboven ook gezegd werd) dat het te warm wordt onder de deken.

Hij staat in een stal met wat luchtopeningen. Bedankt voor de tip! Ik denk dat ik maar is ga kijken naar een 200 grams deken.

xkikidegroot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-18 23:59

MiniMaxi schreef:
Als het echt hotspots zijn kan je de druppels van PUUR hotspot proberen. Deze werkte bij mijn hond erg goed toen hij een hotspot had.

Verder neem ik aan dat je paard nog steeds onder de deken staat. Het kan dat deze irriteert en of te warm is en hierdoor weer jeuk en irritatie geeft en zo blijf je in dat cirkeltje. Dus miss een andere deken met andere voering proberen. Aangezien hij geschoren is zet je hem ook niet zomaar zonder. De irritatie kan ook nog van het geschoren haar onder de deken komen.

Bedankt voor de tip! Ik ga kijken naar 200 grams deken. Ook ga ik eens kijken maar die druppels. :j

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 00:01

Het kan zelfs zijn dat de 200 grams ook aan de warme kant is voor binnen.
Je kan evt een 100 of 200 grams staldeken gebruiken en voor buiten een regendeken erover heen.
Een staldeken is nl wel warm, maar ademt beter dan een (dichte) winterdeken.

xkikidegroot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-18 00:06

Brainless schreef:
Het kan zelfs zijn dat de 200 grams ook aan de warme kant is voor binnen.
Je kan evt een 100 of 200 grams staldeken gebruiken en voor buiten een regendeken erover heen.
Een staldeken is nl wel warm, maar ademt beter dan een (dichte) winterdeken.

Ik heb een 200 grams onderdeken zou die eventueel ook kunnen voor binnen?

MiniMaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 00:07

Zit net nog even naar de foto’s te kijken. Paard van een kennis had dezelfde plekken. En de huid en vacht laten ademen is de grootste ondersteuning die je kan geven. Zoveel mogeljjk deken eraf. Zij laat haar paard op de dagen dat detemp wat hoger is gewoon zonder staan en bij regen een regendekentje op. De stal is vrij constant qua temp dus dat levert geen probleem op. Dit betreft ook een kwpner met zeer kort vachtje.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 00:15

Je een onderdeken is ook niet waterdicht waardoor hij veel beter ademt dan een waterdichte deken.
Kijk ook even wat de temp op stal is 's avonds, als deze boven de 15 graden is hoef hij helemaal geen deken op.

xkikidegroot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-18 00:21

Brainless schreef:
Je een onderdeken is ook niet waterdicht waardoor hij veel beter ademt dan een waterdichte deken.
Kijk ook even wat de temp op stal is 's avonds, als deze boven de 15 graden is hoef hij helemaal geen deken op.

Oke top bedankt! Ik ga echt even kijken naar minder zware deken. Met deze temperaturen kan de 300 grams er toch wel opblijven?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 00:33

Buiten? En geschoren?
Dan zou ik zeker de 300 grams ophouden.
Mijn arabiertje (niet geschoren maar dun vachtje) staat nu onder een 200 grams.

xkikidegroot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-18 00:59

Brainless schreef:
Buiten? En geschoren?
Dan zou ik zeker de 300 grams ophouden.
Mijn arabiertje (niet geschoren maar dun vachtje) staat nu onder een 200 grams.

Dacht ik al. Bedankt!

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 01:03

Je zou inderdaad voor s nachts kunnen kijken naar een (iets lichtere, bv 150) staldeken. Deze zijn niet waterdicht waardoor ze beter ademen. En zijn vaak ook een stuk lichter in gewicht waardoor ze minder drukking geven. De deken er af zou ik zeker nu met een geschoren paard niet doen!

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 11:29

Heb je al eens een afkrabsel laten nemen om schimmel uit te sluiten?

Women2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 11:42

Ik zou eerst een afkrabsel laten nemen om er achter te komen wat het exact is waar hij last van heeft.

Heb je een deken met een gladde voering? Mijn merrie krijgt daar enorm jeuk van een deken met fleece of katoenen voering geeft geen problemen. Maar die synthetische voeringen kan ze niet over.

Anders een deken van volledig natuurproduct kopen. Lamers in Siebengewald verkoopt 100% natuurstoffen dekens. Canvas met katoenen binnenvoering. Super sterk, ademen goed en zijn warm genoeg. Houden ook water buiten. Ze zijn alleen zwaar en niet zo hip om te zien... Maar ideaal voor paarden met huidproblemen en ze vormen echt naar het lichaam van je paard.

Je mag me wel even een pb sturen voor meer info als je wil.

Sophie_Wind

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 11:56

Toen onze hond een hotspot had hadden we groene klei zalf of groen leem erop gesmeerd. Een beetje een natuurlijk product, dat hielp wel goed!

lolotjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 12:15

Het is per paard verschillend wat voor deken je op kunt doen na het scheren.de mijne een haflinger is voor na het scheren 300gr te warm dus is min 200gr tot 250gr genoeg.
Hij heeft nu een 200gr op intussen tijd is zijn vacht ook weer een beetje gegroeid maar niet zo dik als voor het scheren. Kijk naar je paard wat hij het nodig heeft op dit moment. Mischien heeft hij een iets lichtere deken nodig dan dat hij nu op heeft dit kun je makkelijk aanvoelen door je hand even onder de deken te voelen wat de temperatuur is

Femia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 12:28

Probeer eens honingzalf. Werkt vaak goed op wonden die slecht genezen

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 16:38

Het lijkt me sowieso lastig om een hotspot (als het dat is) te laten genezen onder een warme (en niet ademende) deken te laten genezen. Dus zeker voor zoveel mogelijk bloot gaan en anders zo dun en ademend mogelijk. En wellicht toch een afkrabsel laten maken.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 00:25

Bij onze hond hielp het heel erg door de plekken met betadine te wassen en eiwit arm voer

Nu moet je paard niet direct op eiwitarm voer zetten. Maar ik weet niet wat voor hooi je hebt. Als dat echt heel eiwit rijk is zou je kunnen proberen om wat droger hooi te geven

boyca

Re: Hotspot/wonden, hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 08:48

plekken wassen met Betadine en daarna insmeren met groene klei.
Deze kun je krijgen in tubes en poedervorm , ik zou de poedervorm nemen dan kan je het zelf zo dik of zo vloeibaar maken als nodig is.
Hotspots zijn dan zo verdwenen, iig wel bij mijn hond en de hond van onze ex stalbaas

Sophie_Wind

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 16:35

Of je pakt als je er een hebt oude deken (of koopt een tweedehandse) en knipt daar precies op de plek waar de wond zit een gat, naait aan de zijkanten goed vast zodat het niet gaat rafelen, en dan kan de wond goed 'ademen' :D

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 16:20

Is je paard droog onder de deken als je die na het werk weer opdoet?
Wat voor binnenvoering heeft de deken? Fleece wilt nog wel eens voor irritatie zorgen op een geschoren vacht.
Heeft ze het er niet gewoon te warm onder? Mijn geschoren pony staat overdag buiten onder max 200 gram en is er lekker warm onder.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 16:37

Je kunt proberen te behandelen met vetericyn of skin relief.
Detox of liver comp druppels zou je kunnen proberen om het lichaam op te schonen.

Als dat niet werkt inderdaad eens wat op kweek laten zetten en als je er regulier niet uit komt info inwinnen bij Den Hoek (Laarakker)