Hoetsen, stofallergie en pollenallergie

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MarritdeG

Hoetsen, stofallergie en pollenallergie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-18 10:54

Hoi allemaal,

Jullie zullen vast tijdens het lezen van de titel wel denken, weer een paard wat hoest, ga toch naar de dierenarts. Ik zal het uitleggen. Bij mijn paard is een pollenallergie vastgesteld. Ik verdenk hem ook van een stofallergie. Ik heb hem 2 maanden op de luchtwegkruiden van de groene os gehad, hij vind dit niet te vreten en ik krijg het er met moeite in. We zijn nu een week gestopt op aanraden van de groene os. Dit ging goed tot gister... Tijdens het zadelpassen moest ik even een proefrijden. De buitenbak was te nat dus met lood in mijn schoenen naar de binnenbak gegaan want binnenbak is stoffig en ik was al bang voor wat ging gebeuren. Paard liep op wat spanning na top! Hij vind alles wat hij niet kent zo eng, dus ook de zadelmakers is eng... Maar hij deed gigantisch zijn best. Ik was blij, top zadel gevonden tot paardlief 2 keer hoestte. Op dat moment kon ik wel janken, uitstappen en terug op stal. Hier hoestte hij nog 2 keer, toen was mijn humeur helemaal weg... Je moet weten dat ik al tig keer een dierenarts erbij heb gehad, hij heeft bronchitis gehad van het zomer en toen ventipulmin gekregen. Ik weet eigenlijk niet meer zo goed wat ik moet doen. Iedere keer maak ik me zo'n zorgen maar dan bel ik de DA en die komt toch uit bij die allergie. Maar het voelt niet goed, het voelt gewoon vreselijk slecht. De stalhouder hoort hem nooit hoesten en denkt zo langzamer hand dat ik gek ben volgens mij. Hij staat al op hennepstrooisel met eucalyptus, overdag de hele dag buiten s nachts binnen in een goed geventileerde stal want s nachts buiten dat ging niet, krijgt nat hooi en fenegriekzaadjes want poedertjes eet hij niet... Ik heb hem 3 keer in de binnenbak gereden en 3 keer daarna kuchen... Ik doe dat dus ook noooooit meer maar het kon nu niet anders...

Moet ik dit maar aankijken en dan iedere keer zoveel zorgen maken of toch iedere keer weer een dierenarts laten komen? Paardje is al 18, ik heb hem al 14 jaar en hij betekend te wereld voor me. Hij ziet er fantastisch uit, lijkt topfit! Gedraagt zich ook zo, zadelmaker kon bijna niet geloven dat hij al 18 was. We maken kilometers achter elkaar op buitenrit, los van de keer dat hij bronchitis had hoor ik hem op buitenrit nooit hoesten of kuchen, al maak ik me wel zorgen over de zomer want dan kunnen de zandpaden wel eens stoffig worden... Dit is de eerste keer in de 18 jaar dat hij wat heeft. Wel kreunt hij af en toe voordat hij briest maar dit hoor ik meerdere paarden doen bij ons op stal. Hij heeft meer energie dan ik, heldere ogen, haat stilstaan en wil altijd aan het werk.

Misschien schrijf ik dat alleen maar om het even van me af te schrijven, of om mensen te vinden die hetzelfde hebben meegemaakt, ik weet het niet....

kwii

Re: Hoetsen, stofallergie en pollenallergie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 11:23

Hij hoest dus alleen als je aan het rijden bent?
Dit doet mijn pony namelijk ook, dierenarts vertelde mij dat ik me daar bij neer moest leggen. (als het gaat om 1 of 2 kuchjes, geen hoestbui natuurlijk)

MarritdeG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-18 11:29

kwii schreef:
Hij hoest dus alleen als je aan het rijden bent?
Dit doet mijn pony namelijk ook, dierenarts vertelde mij dat ik me daar bij neer moest leggen. (als het gaat om 1 of 2 kuchjes, geen hoestbui natuurlijk)

Hij hoestte gister 2 keer tijdens het rijden en 2 keer vlak na het rijden. Ik ben nog ruim twee uren op stal gebleven en heb hem niet meer gehoord.

De laatste 2 keer dat hij hoestte (in 3 maanden tijd, zat steeds heel wat tijd tussen) heeft hij 2 keer gehoest tijdens een longeersessie en 1 keer 2 kuchjes toen ik hem een keer aan het poetsen was, daarna gaan rijden en niks aan de hand. Het zijn altijd maar 1 of 2 kuchjes, komt ook niet uit zijn tenen. Hij draaft gewoon door.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 11:50

Onderdeel van bronchitis is vaak slijmvorming. Bij beweging komt dit los. Daarom is beweging ook goed, zodat slijm niet op kan bouwen en nieuwe problemen veroorzaakt. Als slijm los komt kan dit een paar keer hoesten achter elkaar veroorzaken. Blijft hij doorhoesten dan is het anders, maar twee keer kuchen achter elkaar kan gewoon slijm zijn dus. Plus dat stof van de bak ook bij mensen en paarden zonder problemen kan zorgen voor een hoestreactie. Bij een paard waarbij de luchtwegen al licht geirriteerd zijn, komt zo'n hoestreactie wat sneller op.

Ik herken en snap je zorgen, mijn paard heeft dit ook. Je hebt al hele goede maatregelen getroffen qua stalling en ruwvoer. Soms zal hij ondanks alles toch een keer hoesten of kuchen. De irritatie zal er licht blijven zitten en hij zal toch wat meer slijm aan blijven maken. Zolang hij niet door blijft hoesten, kortademig wordt, buikademhaling krijgt, etc. zal het toch een beetje bij hem gaan horen ben ik bang. Natuurlijk moet je altijd alert blijven, het moet niet weer erger worden, maar ik heb geleerd dat je enorm zorgen maken bij ieder kuchje ook niet behulpzaam is. Hopelijk helpt dit.

MarritdeG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-18 12:06

Nado schreef:
Onderdeel van bronchitis is vaak slijmvorming. Bij beweging komt dit los. Daarom is beweging ook goed, zodat slijm niet op kan bouwen en nieuwe problemen veroorzaakt. Als slijm los komt kan dit een paar keer hoesten achter elkaar veroorzaken. Blijft hij doorhoesten dan is het anders, maar twee keer kuchen achter elkaar kan gewoon slijm zijn dus. Plus dat stof van de bak ook bij mensen en paarden zonder problemen kan zorgen voor een hoestreactie. Bij een paard waarbij de luchtwegen al licht geirriteerd zijn, komt zo'n hoestreactie wat sneller op.

Ik herken en snap je zorgen, mijn paard heeft dit ook. Je hebt al hele goede maatregelen getroffen qua stalling en ruwvoer. Soms zal hij ondanks alles toch een keer hoesten of kuchen. De irritatie zal er licht blijven zitten en hij zal toch wat meer slijm aan blijven maken. Zolang hij niet door blijft hoesten, kortademig wordt, buikademhaling krijgt, etc. zal het toch een beetje bij hem gaan horen ben ik bang. Natuurlijk moet je altijd alert blijven, het moet niet weer erger worden, maar ik heb geleerd dat je enorm zorgen maken bij ieder kuchje ook niet behulpzaam is. Hopelijk helpt dit.

Dankjewel voor je reactie, dit stelt me wel iets gerust. Ik vind het ook heel naar van dat ik me zo'n zorgen maak. Ik help hem er ook niet mee en mezelf ook niet. Het erge is ook dat zodra er iets met hem is, ik me een beetje voor hem afsluit. Heel stom maar zodra hij begint te hoestten wil ik weg omdat ik het zo vervelend vind om het te zien en er bij iedere kuch meer zorgen komen. Ik vind het ook lastig om te beoordelen of hij een buikademhaling heeft. Zijn buik komt iets omhoog bij het ademen. Ik heb bij andere paarden gekeken en sommige hebben die ook maar de meeste niet. Hij ademt wel heel rustig, geen grote neusgaten oid. Hij ademt heel gelijdelijk niet schokkigerig. Toen hij bronchitis had ademde hij als het ware een extra keer uit, dit zag er heel typisch uit. Dit doet hij nu niet meer.

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 12:17

Hier ook een pony met lichte luchtwegproblemen, hoest ook een paar keer na het rijden of tijdens het rijden. Vergeleken met eerst is het al enorm verbeterd, ze staat 24/7 buiten, schuilstal met de helft vlas en krijgt dagelijks foenegriek granulaat bij. Hier is het ook een kwestie van accepteren en wat meer geduld hebben met inrijden en uitstappen en ook goed uitdraven ipv meteen stappen. De dierenarts kan niks horen aan de longen, dit laten we checken elk jaar. Afgelopen week heeft ze 1 dag gehad dat ze heel veel hoestte, toen heb ik ook niet gereden en even een dubbele dosis foenegriek gegeven en 2 dagenlanger was het over. Dit lag waarschijnlijk ook aan het weer (kouder en vochtiger). Zolang de dierenarts niets kan horen aan de longen, zal het waarschijnlijk meevallen, een paar keer hoesten is niet erg, zolang het geen hoestbuien zijn bijvoorbeeld. Je kan natuurlijk altijd kijken of je zo min mogelijk in de binnenbak gaat rijden maar ik zou me niet zo druk maken over een paar hoestjes :)

MarritdeG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-18 12:21

Dankjewel voor je geruststellende reactie :)

MarritdeG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-18 12:39

Nog meer ervaringen of goede raad?

Dartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 14:34

Ik heb jaren een merrie gehad met een pollenallergie. Die had het zo erg dat ze ook niet buiten op de wei kon staan. Die stond dus op stal met zaagsel (vlas at ze op), geen hooi maar geweekt grasbiks en lucerne. Ze had geen stofallergie volgens mij, de binnenbak werd ze niet benauwd van. Wel in de buitenbak als de bomen in bloei stonden, dan kon ik haar na 10 minuten op stal zetten.

Ze hoestte vaak één of twee keer bij het aandraven, dat was geen enkel probleem. Dan kwam het even los en kon ze daarna gewoon lekker lopen.

In de winter had ik ook weinig problemen, dan kon ik het af met een schep HMP (kruidenmengsel) per dag. In de zomer stond ze standaard op ventipulmin en corticosteroïden. Niet gezond maar zonder had ik haar gelijk weg kunnen brengen.

Ik heb er uiteindelijk voor gekozen om haar de laatste jaren toch op de wei te zetten voor een paar uur per dag. Ik had eindelijk een stal gevonden waar ze op de wei mocht want ze kon niet met andere paarden staan en hier kon ze apart op een eigen wei. Ik denk wel dat het haar leven verkort heeft. In de zomer stond ze soms na een half uur al heftig te pompen, dan haalde ik haar naar binnen. Ik heb haar uiteindelijk in laten slapen op 22 jarige leeftijd toen ik vond dat ze het vaker benauwd had dan niet en er een hittegolf aankwam. Dat wilde ik haar besparen.

Maar ze heeft dus wel 15 jaar geleefd met die allergie. Ik heb tot op het laatst nog op haar kunnen rijden.

MarritdeG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-18 14:57

Dartel schreef:
Ik heb jaren een merrie gehad met een pollenallergie. Die had het zo erg dat ze ook niet buiten op de wei kon staan. Die stond dus op stal met zaagsel (vlas at ze op), geen hooi maar geweekt grasbiks en lucerne. Ze had geen stofallergie volgens mij, de binnenbak werd ze niet benauwd van. Wel in de buitenbak als de bomen in bloei stonden, dan kon ik haar na 10 minuten op stal zetten.

Ze hoestte vaak één of twee keer bij het aandraven, dat was geen enkel probleem. Dan kwam het even los en kon ze daarna gewoon lekker lopen.

In de winter had ik ook weinig problemen, dan kon ik het af met een schep HMP (kruidenmengsel) per dag. In de zomer stond ze standaard op ventipulmin en corticosteroïden. Niet gezond maar zonder had ik haar gelijk weg kunnen brengen.

Ik heb er uiteindelijk voor gekozen om haar de laatste jaren toch op de wei te zetten voor een paar uur per dag. Ik had eindelijk een stal gevonden waar ze op de wei mocht want ze kon niet met andere paarden staan en hier kon ze apart op een eigen wei. Ik denk wel dat het haar leven verkort heeft. In de zomer stond ze soms na een half uur al heftig te pompen, dan haalde ik haar naar binnen. Ik heb haar uiteindelijk in laten slapen op 22 jarige leeftijd toen ik vond dat ze het vaker benauwd had dan niet en er een hittegolf aankwam. Dat wilde ik haar besparen.

Maar ze heeft dus wel 15 jaar geleefd met die allergie. Ik heb tot op het laatst nog op haar kunnen rijden.

Jeetje wat een heftig verhaal. Mijn paardje heeft een vrij milde vorm van pollenallergie hij scoorde een 3 op de schaal van 5 waarbij pas vanaf 3 een vermoeden is van een allergie. Hij is gelukkig nog nooit echt benauwd geweest.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 20:08

Hier ook een, copd, pollenallergie,zomereczeem, is voor veel zaken allergisch.

Is 25 jaar,staat 24/7 buiten ...en ja bij hem kan dat met pollenallergie omdat de struiken en meeste grassen waar hij op reageerd gelukkig niet bij stal/wei staan
Hij staat met een fijne deken en daar rij ik ook nog op.
Kwa voeding krijgt hij voordroogkuiil,in hooi blijft ondanks natmaken toch teveel stof zitten waar hij op reageerde dus zijn we overgestapt naar voordroogkuil.
Hij krijgt graanvrije muesli,omdat hij ook een allergie heeft oor granen, is vaak met luchtwegproblemen zo.
En als ondersteunend supplement geef ik zwarte kummel.
Op google kun je daar wel info over vinden.

Ceterizine kan ook goed ondersteunend werken bij hooikoorts,even overleggen met je veearts of dat een optie is

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 22:12

Wanneer je de kans krijgt te testen hoe het gaat wanneer je je 24/7 buiten houdt en uitsluitend nat of gestoomd hooi geeft zou ik dat doen.
Dan weer je of het binnen staan het toch teveel triggert.

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 23:00

Pff naar dat je het als zo heftig ervaart. 2 keer hoesten doen wij ook wel eens :(:)
Hele andere vraag gezien het alleen tijdens het rijden is. Hoe is het gebit? Soms als kiezen niet helemaal in de rij staan of ruimte tussen de kiezen zit, wil daar wel eens voer tussen blijven zitten. Dit kan ook los schieten tijdens het rijden.

MarritdeG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-18 09:35

ellepel schreef:
Hier ook een, copd, pollenallergie,zomereczeem, is voor veel zaken allergisch.

Is 25 jaar,staat 24/7 buiten ...en ja bij hem kan dat met pollenallergie omdat de struiken en meeste grassen waar hij op reageerd gelukkig niet bij stal/wei staan
Hij staat met een fijne deken en daar rij ik ook nog op.
Kwa voeding krijgt hij voordroogkuiil,in hooi blijft ondanks natmaken toch teveel stof zitten waar hij op reageerde dus zijn we overgestapt naar voordroogkuil.
Hij krijgt graanvrije muesli,omdat hij ook een allergie heeft oor granen, is vaak met luchtwegproblemen zo.
En als ondersteunend supplement geef ik zwarte kummel.
Op google kun je daar wel info over vinden.

Ceterizine kan ook goed ondersteunend werken bij hooikoorts,even overleggen met je veearts of dat een optie is

Bedankt voor de tips. Zwarte kummel ga ik eens uitzoeken. Hij is alleen erg kieskeurig qua supplementen en eet bijna niks... Ceterizine is een antihistamine? Volgens mijn DA moet je dat bij paarden zo hoog doseren voordat er effect is dat het in ons geval meer kwaad zal doen dan goed. Hij vind de klachten te mild om hoog in te zetten met medicatie. Opzich een goed teken natuurlijk...

MarritdeG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-18 09:36

quickie schreef:
Pff naar dat je het als zo heftig ervaart. 2 keer hoesten doen wij ook wel eens :(:)
Hele andere vraag gezien het alleen tijdens het rijden is. Hoe is het gebit? Soms als kiezen niet helemaal in de rij staan of ruimte tussen de kiezen zit, wil daar wel eens voer tussen blijven zitten. Dit kan ook los schieten tijdens het rijden.

Zijn gebit is voor een 18 jarige in erg goede staat, hij wordt ieder jaar behandeld door de tandarts maar het kan natuurlijk altijd zo zijn dat er iets dwars zit. De keren dat hij de laatste keer hoestte had hij altijd veel lastig van spanning. Was hij erg onrustig en gestresst nu bijvoorbeeld door de zadelmaker die hij dood eng vond, de vorige keer omdat hij alleen op stal stond en zijn vriendje net weg ging. Ik heb het idee dat het misschien wel met elkaar te maken heeft. Zou dat kunnen?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 09:56

Respi comp. van Phytonics is een aanrader (2x pd 15 dr. flesje opmaken).

MarritdeG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-18 12:12

singasong schreef:
Respi comp. van Phytonics is een aanrader (2x pd 15 dr. flesje opmaken).

Dankjewel! Mag ik vragen waarom dit een aanrader is? Kan je me iets over jou ervaring vertellen?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 15:06

Ninx schreef:
Wanneer je de kans krijgt te testen hoe het gaat wanneer je je 24/7 buiten houdt en uitsluitend nat of gestoomd hooi geeft zou ik dat doen.

:D

MarritdeG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-18 15:15

Ninx schreef:
Ninx schreef:

:D

24/7 buiten gaat niet. Dat heb ik al geprobeerd.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 15:47

MarritdeG schreef:

Wat werkte er toen niet?

MarritdeG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-18 09:36

Ninx schreef:
MarritdeG schreef:

Wat werkte er toen niet?

Dan wordt hij echt ziek..

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 09:53

Heel herkenbaar verhaal. Mijn paard heeft ook heel erg gehoest. Long spoeling gehad, bronchoscopie, ventupilmin kuren, sputolysin, prednison en nat hooi. Maar hij bleef hoesten.

Totdat ik van stal veranderde en hij op zijn nieuwe plek alleen maar voordroog kreeg. Binnen no time de prednison afgebouwd en hij heeft niet meer gehoest.

Nog een keer uitgeprobeerd of het echt aan het hooi lag en dat was inderdaad zo. Zodra hij hooi krijgt, gaat hij hoesten. Bij voordroog geen enkel kuchje, hoestje of knijpende ademhaling.

Wil niet zeggen dat dit ook voor jouw paard de uitkomst is, maar het is het uitproberen waard.

MarritdeG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-18 12:33

hetbommeke schreef:
Heel herkenbaar verhaal. Mijn paard heeft ook heel erg gehoest. Long spoeling gehad, bronchoscopie, ventupilmin kuren, sputolysin, prednison en nat hooi. Maar hij bleef hoesten.

Totdat ik van stal veranderde en hij op zijn nieuwe plek alleen maar voordroog kreeg. Binnen no time de prednison afgebouwd en hij heeft niet meer gehoest.

Nog een keer uitgeprobeerd of het echt aan het hooi lag en dat was inderdaad zo. Zodra hij hooi krijgt, gaat hij hoesten. Bij voordroog geen enkel kuchje, hoestje of knijpende ademhaling.

Wil niet zeggen dat dit ook voor jouw paard de uitkomst is, maar het is het uitproberen waard.

Ben heel benieuwd want ik ben net overgestapt op voordroog! Gister hebben we een buitenrit gedaan, ik dacht we doen het rustig aan maar hij dacht daar anders over. Na een flinke galop deed hij wel vaak briesen voorafgaand aan de bries kreunde hij wat... Hij wilde ook graag zijn hals strekken, ik dacht als hij nog hoest dan gaat hij dat nu doen maar het hoesten bleef uit... Daarna ook in stap hoorde ik hem duidelijk ademen hij gaf bij zijn ademhalen een klein geluidje kan het niet echt beter omschrijven. Ik vond het niet echt een prettig geluid maar na een stukje stappen wilde hij alweer vrolijk verder draven. Rit op een fijn tempo gereden en goed uitgestapt hij ademde helemaal niet snel, was niet bezweet stond ook niet te pompen of te knijpen, los van dat gekke moment had hij helemaal nergens last van.

Moet ik me zorgen maken over dat gekreun en gebries? Ik overweeg toch om er weer een DA bij te halen om hem te laten luisteren of hij niks geks hoort.. Maar dan nu een andere DA.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 13:39

MarritdeG schreef:

Ook wanneer hij wel een inloop heeft zonder bedekking en een deken om? Dat hij daar ziek van zou worden is wel zorgelijk, dan moet je kijken hoe je zijn weerstand optimaliseert.

Kun je iets vertellen over de manier waarop hij toen gehouden werd? Dat kan helpen om gericht mee te denken.

MarritdeG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-18 14:44

Ninx schreef:
MarritdeG schreef:

Ook wanneer hij wel een inloop heeft zonder bedekking en een deken om? Dat hij daar ziek van zou worden is wel zorgelijk, dan moet je kijken hoe je zijn weerstand optimaliseert.

Kun je iets vertellen over de manier waarop hij toen gehouden werd? Dat kan helpen om gericht mee te denken.

De hele ellende is juist begonnen toen hij 24/7 buiten stond... Eerder had hij nooit problemen. Als hij vooral in de zomer 24/7 buiten staat wordt zijn pollenallergie teveel getriggerd, hij krijgt dan dikke ogen, jeuk, kriebel in de neus, hij kreeg zelfs mok (in de zomer), kale plekken en overal bulten... Ook is hij toen begonnen met hoesten dit bleek toen bronchitis en daarvoor is hij behandeld. Later hebben we een allergie onderzoek gedaan waaruit kwam pollenallergie. Ik ga een paard met een pollenallergie niet 24/7 in de pollen zetten. Op dit moment vind ik het te nat bij ons op de weides om de paarden 24/7 buiten te zetten en geloof me ik ken mijn paard en 24/7 werkt op dit moment niet voor ons. Hij wordt er niet gelukkig van...

Het is heel jammer dat het er nu op lijkt dat hij ook een stofallergie heeft want ik weet dat wanneer hij op stof reageert hij het beste 24/7 buiten zou kunnen staan.. De combinatie is lastig...

Hij had toen geen inloop en een vliegendeken deken, rambo sweet itch hoodie, hij kon schuilen onder de bomen, dit was dan ook in de zomer periode. Zijn weerstand was toen ook heel slecht, inmiddels gaat het beter met zijn weerstand door supplementen en betere huisvesting. Ik heb hem ook verhuisd omdat ik die omstandigheden slecht vond. Ik heb hem juist weer naar binnen gehaald met goed ruwvoer, supplementen en warme stal om hem aan de laten sterken. Dit is ook aardig goed gelukt op dat ene kuchje waar ik me dan wel weer veel zorgen om maak na. Hij is inmiddels weer top fit en vorlijk. Toen hij 24/7 buiten stond was hij doodmoe, slechte weerstand.. Mocht in de toekomst 24/7 buiten voor hem een goede optie zijn dan kan ik dat zeker weer proberen, maar vooralsnog nog even niet. Ik heb dit allemaal ook in overleg met verschillende dierenarts gedaan...
Laatst bijgewerkt door MarritdeG op 05-02-18 15:08, in het totaal 1 keer bewerkt