Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
kwii schreef:Hij hoest dus alleen als je aan het rijden bent?
Dit doet mijn pony namelijk ook, dierenarts vertelde mij dat ik me daar bij neer moest leggen. (als het gaat om 1 of 2 kuchjes, geen hoestbui natuurlijk)
Nado schreef:Onderdeel van bronchitis is vaak slijmvorming. Bij beweging komt dit los. Daarom is beweging ook goed, zodat slijm niet op kan bouwen en nieuwe problemen veroorzaakt. Als slijm los komt kan dit een paar keer hoesten achter elkaar veroorzaken. Blijft hij doorhoesten dan is het anders, maar twee keer kuchen achter elkaar kan gewoon slijm zijn dus. Plus dat stof van de bak ook bij mensen en paarden zonder problemen kan zorgen voor een hoestreactie. Bij een paard waarbij de luchtwegen al licht geirriteerd zijn, komt zo'n hoestreactie wat sneller op.
Ik herken en snap je zorgen, mijn paard heeft dit ook. Je hebt al hele goede maatregelen getroffen qua stalling en ruwvoer. Soms zal hij ondanks alles toch een keer hoesten of kuchen. De irritatie zal er licht blijven zitten en hij zal toch wat meer slijm aan blijven maken. Zolang hij niet door blijft hoesten, kortademig wordt, buikademhaling krijgt, etc. zal het toch een beetje bij hem gaan horen ben ik bang. Natuurlijk moet je altijd alert blijven, het moet niet weer erger worden, maar ik heb geleerd dat je enorm zorgen maken bij ieder kuchje ook niet behulpzaam is. Hopelijk helpt dit.
Dartel schreef:Ik heb jaren een merrie gehad met een pollenallergie. Die had het zo erg dat ze ook niet buiten op de wei kon staan. Die stond dus op stal met zaagsel (vlas at ze op), geen hooi maar geweekt grasbiks en lucerne. Ze had geen stofallergie volgens mij, de binnenbak werd ze niet benauwd van. Wel in de buitenbak als de bomen in bloei stonden, dan kon ik haar na 10 minuten op stal zetten.
Ze hoestte vaak één of twee keer bij het aandraven, dat was geen enkel probleem. Dan kwam het even los en kon ze daarna gewoon lekker lopen.
In de winter had ik ook weinig problemen, dan kon ik het af met een schep HMP (kruidenmengsel) per dag. In de zomer stond ze standaard op ventipulmin en corticosteroïden. Niet gezond maar zonder had ik haar gelijk weg kunnen brengen.
Ik heb er uiteindelijk voor gekozen om haar de laatste jaren toch op de wei te zetten voor een paar uur per dag. Ik had eindelijk een stal gevonden waar ze op de wei mocht want ze kon niet met andere paarden staan en hier kon ze apart op een eigen wei. Ik denk wel dat het haar leven verkort heeft. In de zomer stond ze soms na een half uur al heftig te pompen, dan haalde ik haar naar binnen. Ik heb haar uiteindelijk in laten slapen op 22 jarige leeftijd toen ik vond dat ze het vaker benauwd had dan niet en er een hittegolf aankwam. Dat wilde ik haar besparen.
Maar ze heeft dus wel 15 jaar geleefd met die allergie. Ik heb tot op het laatst nog op haar kunnen rijden.
ellepel schreef:Hier ook een, copd, pollenallergie,zomereczeem, is voor veel zaken allergisch.
Is 25 jaar,staat 24/7 buiten ...en ja bij hem kan dat met pollenallergie omdat de struiken en meeste grassen waar hij op reageerd gelukkig niet bij stal/wei staan
Hij staat met een fijne deken en daar rij ik ook nog op.
Kwa voeding krijgt hij voordroogkuiil,in hooi blijft ondanks natmaken toch teveel stof zitten waar hij op reageerde dus zijn we overgestapt naar voordroogkuil.
Hij krijgt graanvrije muesli,omdat hij ook een allergie heeft oor granen, is vaak met luchtwegproblemen zo.
En als ondersteunend supplement geef ik zwarte kummel.
Op google kun je daar wel info over vinden.
Ceterizine kan ook goed ondersteunend werken bij hooikoorts,even overleggen met je veearts of dat een optie is
quickie schreef:Pff naar dat je het als zo heftig ervaart. 2 keer hoesten doen wij ook wel eens![]()
Hele andere vraag gezien het alleen tijdens het rijden is. Hoe is het gebit? Soms als kiezen niet helemaal in de rij staan of ruimte tussen de kiezen zit, wil daar wel eens voer tussen blijven zitten. Dit kan ook los schieten tijdens het rijden.
hetbommeke schreef:Heel herkenbaar verhaal. Mijn paard heeft ook heel erg gehoest. Long spoeling gehad, bronchoscopie, ventupilmin kuren, sputolysin, prednison en nat hooi. Maar hij bleef hoesten.
Totdat ik van stal veranderde en hij op zijn nieuwe plek alleen maar voordroog kreeg. Binnen no time de prednison afgebouwd en hij heeft niet meer gehoest.
Nog een keer uitgeprobeerd of het echt aan het hooi lag en dat was inderdaad zo. Zodra hij hooi krijgt, gaat hij hoesten. Bij voordroog geen enkel kuchje, hoestje of knijpende ademhaling.
Wil niet zeggen dat dit ook voor jouw paard de uitkomst is, maar het is het uitproberen waard.
MarritdeG schreef:Dan wordt hij echt ziek..
Ninx schreef:MarritdeG schreef:Dan wordt hij echt ziek..
Ook wanneer hij wel een inloop heeft zonder bedekking en een deken om? Dat hij daar ziek van zou worden is wel zorgelijk, dan moet je kijken hoe je zijn weerstand optimaliseert.
Kun je iets vertellen over de manier waarop hij toen gehouden werd? Dat kan helpen om gericht mee te denken.