Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Mizora schreef:Ik houd zelf de bovengrens van 1mg/100kg paard aan qua selenium,
Mizora schreef:maar de CVB en de NRC (Nederlandse en Internationale voedingsbijbel voor paarden) houden 4-5mg Se/100kg paard aan. De minimale dosis is 0.2mg (NRC) of 0.3mg (CVB)/100kg lichaamsgewicht. Met gemiddeld Nederlands hooi zit je met 2% lichaamsgewicht aan ruwvoer op 0.1-0.2mg/100kg paard aan selenium. Door 0.2mg/100kg paard aan selenium te supplementeren (en dat is vaak al boven het advies van de fabrikanten), zit je nog steeds ruimschoots onder de veiligste bovenmarge. Die 4-5mg Se/100kg kom je al helemaal niet aan.
anjali schreef:Kun je als mens ook seleniumtekort krijgen? En hoe zou je dat merken?
Morganlefay schreef:anjali schreef:Kun je als mens ook seleniumtekort krijgen? En hoe zou je dat merken?
De vleeseters onder ons krijgen het via het vlees binnen wat ze eten.
In het meeste voer in varkens/runderen/pluimvee zit seleen
Als vegetariër kan je het best paranoten eten.
Problemen met de hartspier en spieraanhechtingen.
Mizora schreef:Het verhaal van EORTH door te veel selenium heb ik ook wel eens gehoord, maar ik weet niet of daar een werkelijke (wetenschappelijke of semi-wetenschappelijke) bron achter zat.
xyzutu2 schreef:Mizora schreef:Het verhaal van EORTH door te veel selenium heb ik ook wel eens gehoord, maar ik weet niet of daar een werkelijke (wetenschappelijke of semi-wetenschappelijke) bron achter zat.
Er zit niet een bron achter maar meerdere bronnen die verzameld zijn in dit artikel en waarin gedocumenteerde seleniumstapelingen in specifieke weefsels (tandvlees bij EORTH, bij IR in lever en spierweefsel enz) gekoppeld worden aan chronische seleniumoverschotten die wel in het lichaam te meten zijn maar niet in het bloed: https://naturalhorse.de/?s=selenmangel
De hypothese van dit overzichtsartikel is dat de enorme groei aan welvaartsziektes (IR, Cushing, EORTH, zomereczeem enz) gekoppeld zou kunnen worden aan het idee dat paarden meer selenium zouden moeten krijgen, terwijl de grootste en beste Duitse stoeterijen al honderden jaren juist op selenium-arme grond hebben gelegen zonder dat dat de prestaties of gezondheid van die paarden slechter waren.
Ik vond het erg interessant en hoop dat er meer onderzoek naar wordt gedaan.
Citaat:Ik zit al mn hele leven ( 40+ ) in de paarden, 25 jaar professioneel denk ik en zo een 9jaar in de voeding sector. Het blijft me verbazen dat we juist steeds meer problemen tegenkomen, waar we juist meer ons best doen.
Ik maak analyses, maar denk vaak terug aan de tijd waar paarden gewoon 30 werden op niet te beste voeding en stalling en vraag me goed af waar dat door komt. Er verandert veel meer in mijn ogen dan we weten en zien.