Senior priores bij hoefbevangenheid?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Debbie

Senior priores bij hoefbevangenheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-18 23:22

Hoewel er al veel topics over hoefbevangenheid zijn gemaakt heb ik nog niet echt een antwoord kunnen vinden op mijn vraag..

Een van onze twee shetten is momenteel weer vreselijk hoefbevangen. Ze is hier erg gevoelig voor dus we letten altijd op haar eten. Ze staat samen met haar 'man' overdag in een paddock met afdakje en 's nachts samen in een grote stal. Ze eten enkel en alleen hooi en een keer per dag een bak senior priores omdat de tanden van vooral haar man want minder worden.

Het ging eigenlijk al maanden, misschien wel jaren, hartstikke goed en nu plots staat ze er weer erg slecht bij terwijl er niks veranderd is in hun eten. Dit hooi krijgen ze al enkele maanden en dus elke avond een bak pap.

Ik heb een tijd terug via Facebook bij Subli de vraag gesteld of senior priores geschikt is voor paarden die gevoelig zijn voor hoefbevangenheid en zij gaven toen aan dat het product juist heel geschikt is hiervoor.

Heeft iemand hier ervaring mee? Zou het toch aan de pap kunnen liggen? Of kunnen ze na maanden nog anders reageren op het zelfd type hooi? Wij weten even niet meer wat te doen.. dus staan open voor alle tips en mogelijkheden!

Uiteraard is er al contact met de dierenarts en krijgt ze zakjes tegen de pijn, maar ze komt er gewoon niet echt doorheen.

Anoniem

Re: Senior priores bij hoefbevangenheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 23:29

Heb je haar al eens laten testen op cushing?
Mijn oudje krijgt ook seniores priores (en best veel, een emmer per dag), heeft cushing en is dus ook gevoelig voor hoefbevangenheid.
Maar hier geen last van!

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 23:33

Ik zou ook eerst op ok is laten testen.

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 23:33

Ik zou ook eerst op ppid is laten testen.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 23:37

Seniores vindt ik zelf niet perse geschikt voor hoefbevangen paarden omdat er veel energie etc in zit. Hoefbevangen paarden zie ik liever op alleen hooi met een mineralen brok.
Maar als ze door de tanden seniores moeten kan je weinig anders. Hoeveel krijgt ze?

En inderdaad testen op ppid, dat kan op latere leeftijd heel goed een oorzaak zijn van hoefbevangenheid. Heeft je DA daar niets over gezegd?

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-18 23:38

Nee, daar haar is ze nog niet op getest, wel een idee om het daar eens met de dierenarts over te hebben. Ze heeft verder geen symptomen die daarop wijzen, maar checken kan nooit kwaad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 23:52

Had mijne ook niet, alleen regelmatig lichtjes hoefbevangen... Kwam toch cushing uit. Kan het inmiddels al 3 jaar onder controle houden met weinig medicijnen!

Sabientjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 00:01

De bevangen pony van mij krijgt alleen compleet onbemest hooi en Metazoa brok. Daar krijgt ze ruim een kilo van en is er nooit meer bevangen op geweest. Maar als ze een wormenkuur krijgt of toch teveel gras van de buren heeft gehad door op de knieën plat onder het draad te gaan liggen zie je toch dat ze even gevoelig kan zijn. Gras is gewoon uit den boze. Ik zou ook echt op een soort als Metazoa overgaan. Dat kun je evt ook weken als dat makkelijker eet. Onze sportpaarden doen het ook goed op het onbemeste omhoog en Metazoa brok. Plus zoveel mogelijk bewegen is toch wel het beste als ze bevangen zijn.

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 00:11

Nee, slechte ervaring mee. Je kunt zeker wel wat anders voeren, met oog op het gebit. Hier voerde ik Agrobs en Dodson en Horrell. De site van Rene Wielens kun je dit vinden.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 00:26

Sabientjuh, een paard met een minder gebit op enkel metazoa en arm hooi gaat niet.
Dat is juist het probleem hier.
Maar een kilo metazoa? Hoe zwaar is je pony?
Metazoa zit flink ijzer in, dat weet je?

Mijn smurfje met EMS doet het heel goed op je paard gezond en fit.
Hij haalt er niet genoeg energie uit, dus krijgt muesli aangevuld omdat hij iets suiker
nodig heeft, 2x daags 100 gram met 38% suiker/zetmeel.
Minder suiker en zetmeel moet ik dubbel zoveel geven, het is niet anders.
Hij krijgt wel chroom bijgevoerd, en vast afgewogen porties hooi in netten.
Dit is wel een lastig dilemma wat je hebt, pure paardenvoeding heb ik fijne ervaringen mee, ze is enorm vindingrijk.
Coolstance copra schijnt aan te zetten zónder gevaarlijk te zijn voor de suikers.
Dat is iets op basis van kokos, maar ach als het werkt..

HarmonieC

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 00:59

Jeetje, wat sneu. Hoefbevangenheid is zo vreselijk naar.
Het kan zowel aan het hooi of aan het krachtvoer liggen. Hooi kan soms verbazingwekkend veel suikers bevatten. Op het oog lastig te beoordelen. Ik heb begrepen dat door het hooi te weken het hooi lager in suikers wordt.
Ik zou zelf kiezen voor een volledig graanvrij voer (en daarnaast uiteraard laag in suiker/zetmeel).
Beterschap. Ik hoop dat het snel beter gaat met jouw pony.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 01:48

En grasbrok weken I.p.v de SP?

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 02:05

moonfish13 schreef:
Sabientjuh, een paard met een minder gebit op enkel metazoa en arm hooi gaat niet.

Nee, dat is niet het probleem hier. De pony zelf heeft geen slecht gebit maar krijgt het omdat haar maatje het ook krijgt (en hij het wel nodig heeft).

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 15:34

Hoefbevangenheid komt meestal door '' teveel '', zelden door te weinig.
Dus ik zou die hb shet op beperkt hooi en een mineralenbrokje zetten. Al de rest achterwege laten.
De andere met het slechte gebit apart zijn papje geven :D

Ook al gaat het jaren goed, op een bepaald moment loopt het '' metabolisch vaatje '' over en heb je ellende.

Testen op ppid kan nooit kwaad natuurlijk.

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 15:53

Ik zag dit topic toevallig langs komen ik moest gewoon reageren..afgelopen dinsdag hebben wij onze allerliefste meid moeten afgeven aan deze k..ziekte..slechts een half jaar na haar moeder die ook HBV was dus ik ben er kapot van.
We hebben alles gedaan wat mogelijk was maar als leven uitzichtloos lijden wordt moet je die allermoeilijkste beslissing nemen..beide ponies stonden onder behandeling van hoefsmid en artsen bij Dierenkliniek Emmeloord en hun advies zet ik hier ook maar even neer:
Zeker bij (kleine) ponies geven we 99.9% van de 100% Teveel...al te vaak komt het advies "onbeperkt ruwvoer" voorbij maar dat is simpelweg teveel. Onze ponies (een A Welsh en haar dochter, kruising minipaard van 1.00 meter) kregen beperkt hooi, verdeeld over verschillende porties per dag, absoluut geen kuil.
Krachtvoer, eigenlijk bijna al het krachtvoer, is too much. Ze kregen een klein handje Balancer of Vitalbix voor de broodnodige vitaminen en mineralen en dat was het, niks geen muesli's of brokjes erbij. En dan nog zag je dat ze het vet werkelijk overal opsloegen..om gek van te worden.
Seniores Priores is niet echt een voer dat je een HBV dier voorzet, er zit simpelweg veel te veel in.
Onze ponies konden een aanval van HBV krijgen zonder aanwijsbare oorzaak, ze stonden niet op gras, hetzelfde rantsoen..deze dieren zijn zo vreselijk gevoelig en hun stofwisseling ligt natuurlijk behoorlijk overhoop dus probeer alles zo laag mogelijk in suikers te houden maar dan nog kun je soms niet voorkomen dat het toch weer verkeerd gaat.
Misschien een mogelijkheid om ze gescheiden te voeren?

Zoals Pandora2 hieronder neerzet; bij ons is het jarenlang (redelijk) goedgegaan met een bepaald regime maar het vaatje is helaas overgelopen, ondanks alle zorgen.
Ook is het heel belangrijk om de hoeven echt goed bij te houden, zeker als er al sprake is van kantelingen maar ik denk dat jullie dat zelf ook wel weten.
Less is more denk ik in het geval van deze ziekte.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 16:52

Ja precies Tosadog, less is more :j
Onbeperkt hooi gaat hier ook niet voor de ex-hb. De andere 2 doe ik het ook niet trouwens, ik heb mijn lesje wel geleerd :Y) . En dat zijn gewoon paarden, geen kleine ponies.
Back to basics al een aantal jaar. Waarbij ze in de herfst / winter wel wat mogen interen. Zoals het in de natuur ook gaat.

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-18 19:58

Bedankt voor alle reacties. Ze krijgt in iedergeval per direct geen senior priores meer en wellicht toch iets minderen in hooi. Dan zullen we ze toch iets meer apart moeten houden want de andere shet heeft toch extra hooi en pap nodig.

Ze is anderehalve week terug nog bij de hoefsmid geweest, die hebben we speciaal eerder laten komen omdat ze zo slecht liep. Meestal knapt ze daar wel van op maar dit keer niet.

Vanmorgen weer contact geweest met de DA. We gaan weer een week aan de zakjes en daarna eventueel bloedprikken om cushing uit te kunnen sluiten (of niet..).

Sabientjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 20:03

moonfish13 schreef:
Maar een kilo metazoa? Hoe zwaar is je pony?
Metazoa zit flink ijzer in, dat weet je?

Mijn smurfje met EMS doet het heel goed op je paard gezond en fit.
Hij haalt er niet genoeg energie uit, dus krijgt muesli aangevuld omdat hij iets suiker
nodig heeft, 2x daags 100 gram met 38% suiker/zetmeel.
Minder suiker en zetmeel moet ik dubbel zoveel geven, het is niet anders.
Hij krijgt wel chroom bijgevoerd, en vast afgewogen porties hooi in netten.
Dit is wel een lastig dilemma wat je hebt, pure paardenvoeding heb ik fijne ervaringen mee, ze is enorm vindingrijk.
Coolstance copra schijnt aan te zetten zónder gevaarlijk te zijn voor de suikers.
Dat is iets op basis van kokos, maar ach als het werkt..

Rond de 375 gok ik. Is een D pony. Krijgt een halve lucerne brok en halve superfit. En soms een hand vol esparcette

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 20:06

Als ze nu zo slecht loopt, is frog pads misschien een tijdelijke oplossing
https://www.google.be/url?sa=i&rct=j&q= ... 6141718614

Even de link als voorbeeldje. Ik had ze destijds via mijn DA en was dag en nacht verschil.
Je kleeft dit onder de straal en met ducttape plak je alles goed vast. Vermindert de druk op de diepe buigpees aanzienlijk en dus ook de pijn.

Je kan dit eventueel ook wel zelf maken met iets van rubber of piepschuim. Zolang het maar tegendruk aan de straal geeft.

marietje1000

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 18:45

Hoefbevangenheid is heel vaak een symptoom van een inwendige vergiftiging. Bijvoorbeeld door een slecht werkende lever of nieren. Dat los je dan niet op met een dieet, dat geeft hooguit wat verlichting.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 18:57

Locanda schreef:
En grasbrok weken I.p.v de SP?

Grasbrok bevat 13% suiker + zetmeel en SP 11%
Daarnaast bevat SP alle benodigde vitamines/mineralen en GB niet.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 19:17

SP bevat alleen alle benodigde vitamines+mineralen als je er 1.2kg/100kg lichaamsgewicht van voert (droog gewogen), dus als compleet voer. SP bevat inderdaad 11% Z+S dus ik verwacht niet dat dit een hele grote invloed heeft gehad, maar het kan net wel de druppel zijn geweest.

Als je er iets naast wilt blijven voeren, zou ik Marstall Faser-Light doen. Dit bevat slechts 2.6% zetmeel en 5.9% suiker, dus in totaal 8.5% Z+S. En doordat het een zeer vezelig geheel is, zijn ze er best een tijdje mee bezig.
http://www.marstall.nl/pdf/marstall_faser-light.pdf

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 21:32

marietje1000 schreef:
Hoefbevangenheid is heel vaak een symptoom van een inwendige vergiftiging. Bijvoorbeeld door een slecht werkende lever of nieren. Dat los je dan niet op met een dieet, dat geeft hooguit wat verlichting.

ehmm..dit hoor ik voor het eerst :=

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 23:14

Tosadog schreef:
marietje1000 schreef:

ehmm..dit hoor ik voor het eerst :=

Het is niet geheel onwaar.
Hbh komt niet alleen maar door overvoering of een opeenhoping van suikers.
Hormoonafwijkingen(waar je nooit iets van hoeft te zien) of het niet goed functioneren van organen waardoor er teveel afvalproducten in de bloedbaan komen(lever en nieren die onvoldoende werken bijvoorbeeld) kunnen ook een storing in de stofwisseling veroorzaken welke hbh tot gevolg heeft.
Zo heb ik ooit eens een merrie accuut hb gehad door mastitis. Ik was daar niet op tijd bij met antibiotica en plop...hb!
Wel gaat het hier dan meestal om de acute vorm die met behandeling vaak nog wel recht te trekken is.

marietje1000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 19:34

Het hoeft echt niet alleen bij acute hoefbevangenheid. Ook bij chronische hb speelt inwendige vergiftiging vaak een rol. Juist een slecht werkende lever of nieren zijn sluipmoordenaars omdat je paard (of hond, kat of mens) dan heel geleidelijk aan achteruit gaan.