Artrose, laten inslapen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Spirit_

Artrose, laten inslapen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-18 19:35

Hallo allemaal,

Ik zal bij het begin beginnen. Ik heb een KWPN ruin van 9 jaar. Ik heb hem ongeveer 3,5 jaar geleden gekocht en toen zijn we vanaf de basis begonnen. Eerst was het gewoon voor de lol en toen besefte ik dat het eigenlijk best goed. Hij is zo uitgegroeid tot een stoere bink met heel veel spieren. Juli 2017 reden we onze eerste wedstrijd, wat had ik genoten.

Ik had na de wedstrijd 2 keer een masseur laten komen. De eerste keer vond ik hem niet fijn en enkele weken later kwam ze voor de tweede keer. Ik voelde wel verbetering en hij was fijn en soepel in zijn lichaam. We zijn van stal verhuisd in augustus omdat de faciliteiten op de vorige stal helaas niet altijd fijn zijn (zware en natte bak vooral). Lekker aan de slag op de nieuwe stal maar toch ging het niet goed, hij was moeilijk in de rechterbuigingven niet voorwaarts. Hij begon te staken en te bokken, niks voor hem. Mijn instructrice was er en heeft me direct weer naar stal gestuurd omdat zij hem ook niet kende zo.

Een week later ging ik naar de kliniek met de intentie dat de chiropractor/osteopaat baat kon hebben. Helaas had ze mijn paard snel over gegeven aan de dierenarts en sterkte gewenst. Achteraf is hij zo los gemaakt door de masseur dat hij de artrose niet meer kon verbloemen, hij had zich dus ontlast en daardoor vast gezet in een ander deel van zijn lichaam.

Bevindingen van de rug; rug en hals gevoelig en strak maar wel goed bespierd.
Slecht voorwaarts en vooral op de harde ondergrond.

Toen werd hij verdoofd in zijn ondervoet en opnieuw buigproeven, LV buigproeven negatief en rv positief.

Hij is op de foto gegaan, rechtsvoor zijn ondervoet:
-milde artrose kogel
-forse artrose kroongewricht (foto’s kan ik laten zien)

De diagnose was voor de lange termijn sportgebruik geen afdoende therapie en slechte prognose. Ik moest thuis nadenken of een afweging maken hem op weide pensioen te zetten.

De keuze werd al gauw gemaakt. Hij ging op pensioen en ik heb thuis een schuilstal met verhard stuk en paddock met aangrenzend een weiland voor hem gemaakt, hij loopt er met een Shetlander en dat gaat heel goed samen.

Toch begin ik enkele weken erg te twijfelen aangezien de hoefsmid aan heeft gegeven dat zijn hoef wel anders afslijt en dat geeft aan dat hij het been wel ontlast. Rond de kerst zag ik hem zijn been ontlasten. Hij leunt er niet op en trilt af en toe(ik heb eventueel een filmpje). Ook vind ik hem erg dof uit zijn ogen kijken en hij staat alleen maar voor de stal als ik hem zie, een heel enkel keertje wacht hij me op of staat hij in de blubberwei.
Hij heeft ook een paar dagen afstandelijk gedaan en hij wilde geen aandacht.

Nu heb ik hem op devils relief van naf, daar zit duivelsklauw in en ik moet zeggen dat hij niet meer zijn been zo ontlast. Maar toch is de wazige blik aanwezig in zijn ogen.

Ik hoop vooral verhalen en ervaringen te kunnen delen. Al denk ik dat ik onbewust de keuze al aan het maken ben dat het wellicht beter is als hij ingeslapen wordt. Toch vind ik de keuze te lastig om te maken. Dingen houden me aan het twijfelen zoals zou hij nu slechte dagen hebben, zou hij het werken missen, zou hij het niet naar zijn zin hebben? Kan hij zo snel achteruit gaan in 4 maanden?

Het zal de moeilijkste keuze ooit worden. Vrijdag gaat er waarschijnlijk een dierenarts kijken en anders wil ik graag langs de kliniek om te vragen of hij daadwerkelijk pijn heeft.

Groetjes Lisa

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 19:58

Ik denk dat je de keuze al gemaakt hebt en wees je er van bewust dat het lastig is, maar jij kent je paard het beste. Soms is houden van ook loslaten... heel veel sterkte :(:)

anjali

Re: Artrose, laten inslapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 20:19

Stond hij eerst s'nachts wel op stal? Want koud en vochtig weer laten artrose verergeren.Nu even s'nachts op stal zou een verbetering kunnen geven.Het paard is pas 9, kan hij dan zo snel zo'n zware artrose hebben gekregen?Aangezien dat meestal een slijtageproces van jaren is. Maar goed,ik ben geen veearts.

Spirit_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-18 20:22

Hoi anjali,

Hij is gewend 24/7 buiten te staan dus daar is geen verandering in gekomen. Wij vermoeden dat de artrose er al was toen ik hem kocht, helaas de fout gemaakt om hem toen alleen klinisch te laten keuren..

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 20:25

Als jij je paard wil laten inslapen omdat hij 'dof uit zijn ogen kijkt', doe dat dan. Neem zelf je beslissingen, en wees er dan ook verantwoordelijk voor, in plaats van hier een paraplu te komen zoeken.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 20:27

Misschien kun je hem in overleg met een dierenarts een poosje op pijnstillers zetten.

Als z'n oogjes weer gaan glimmen en hij is actief, dan weet je genoeg.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 20:28

Bigben: dat is wel een redelijk botte reactie zeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 20:28

Artrose is iets rottigs... ze kunnen er soms lang en nagenoeg pijnvrij mee leven, maar soms gaat het ook heel snel.
Wat je beschrijft hebben wij met onze Kwpn'er meegemaakt, hij ontlastte zijn been door hem naar voren te zetten en als hij dat niet deed, trilde zijn been inderdaad ook.
Wij hebben hem op pijnstilling gezet, maar zelfs dat was niet voldoende en je zag inderdaad zoals jij ook al beschrijft, dat er 'geen leven' meer in zit.

Hoe is jouw paard met gaan liggen en daarna opstaan?
Wij hebben toen de beslissing gemaakt om hem te laten gaan.

En wat BigBen zegt; kijk daar goed naar... als jouw gevoel zegt; 'het is niet meer eerlijk, hij heeft het niet meer fijn', dan klopt dat.
Als iemand je paard kent, ben jij het wel. :j

Tenminste, ik denk dat ze dat ermee bedoelt. :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 20:32

BigBen schreef:
Als jij je paard wil laten inslapen omdat hij 'dof uit zijn ogen kijkt', doe dat dan. Neem zelf je beslissingen, en wees er dan ook verantwoordelijk voor, in plaats van hier een paraplu te komen zoeken.

Slokje azijn teveel gehad vandaag? :')
De TS geeft aan dat ze er vrijdag een dierenarts bij haalt en dat als die haar niet verder kan helpen dat ze naar een kliniek gaat om hun oordeel te vragen en te kijken of er nog iets mogelijk is. Dit staat allemaal in de openingspost. Wat moet ze in vredesnaam nog meer doen om wél jouw goedkeuring te krijgen? Daar ben ik echt heel erg benieuwd naar, want het klinkt alsof de TS alles tot zover heel netjes volgens het boekje heeft gedaan?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 20:38

Uiteraard ga je altijd wel iets merken aan een paard wanneer die gewrichtsproblemen heeft. Er is "iets" mis in het bewegingsapparaat dus het zou gek zijn om geen enkel verschil met een kerngezond paard te willen zien (als in hoeven die anders afslijten of benen die ontlast worden). Of dat echter altijd meteen te linken is aan een verscheurende pijn die paardwaardig leven onmogelijk maakt, durf ik betwijfelen, maar is iets wat je met de DA moet bespreken.

24/7 buiten in dit rotweer van de laatste maanden kan ik me trouwens ook wel voorstellen dat dat niet echt bevorderlijk is voor de artrose. Voer je iets als Glucosamine bij? Wat heeft je DA voorgesteld als mogelijkheden om de artrose onder controle te houden?

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 20:40

Waarom heb je hem stil gezet? Was het toen zo erg dat hij kreupel liep? Want ook net zoals bij mensen geldt het ook voor paarden: rust roest.

Mijn merrie heeft ook artrose maar wordt wel gewoon gereden. Krijgt al jarenlang speciaal beslag (siliconen met zooltje) en glucosamine/MSM. Zonder kan ze niet meer maar ze is nog fit, wordt gereden en heeft plezier in het leven.

Maar als hij 'op' is......dan weet jij als eigenaar als beste wanneer het juiste moment is om hem te laten gaan. Heel veel sterkte!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 20:42

Mijn pony had artrose en kon op slot dr stal niet meer uitkomen. Kon amper nog lopen. Had gigantische ligplekken. Van de een op de andere dag was het veel erger geworden. De dag ervoor liep ze alleen wat stijfjes maar kon wel gewoon lopen. Ik had haar eerder in moeten laten slapen vind ik, dan had ze minder pijn hoeven hebben.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 20:53

Als een paard niet meer spontaan beweegt, en zeker als een paard nooit meer spontaan eens een drafje laat zien in de wei, ga er dan maar van uit dat-ie véél pijn heeft. Als jouw paard altijd stil bij stal staat. doet bewegen 'm (te) veel pijn.
Artrose wordt ook nooit meer beter, ook glucosamine doet niks op het ziekteproces en geeft ook geen extra smering oid, vermoedelijk nemen paarden het zelfs niet goed op. Als het al wat doet, is het lichte pijnstilling, maar dan kan je beter duivelsklauw blijven geven.
Duivelsklauw werkt vergelijkbaar als metacam, dus eigenlijk hoef je dat (metacam dus) al niet meer te proberen.

Laat je goed voorlichten door je DA en/of de kliniek, maar hou in je achterhoofd dat het sowieso nooit beter kan worden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 21:01

Ts, om er achter te komen hoeveel pijn hij nu eigenlijk heeft kun je hem gewoon een week op zware pijnstilling zetten, heb je dan je oude paard weer terug dan weet je genoeg. Keus kan niemand voor je maken maar voor zover mogelijk kun je het jezelf wel zo eenvoudig mogelijk maken. Sterkte, altijd klotezooi zo'n beslissing.

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 21:13

Poeh lastige beslissing.
Ik sta voor dezelfde keuze.
En heb besloten mijn kanjer in te laten slapen.
Hij is pas 8 jaar maar heeft ernstige Artrose in zijn knie gewricht. De laatste tijd is het heel hard achteruit gegaan. Nu sinds een week staat hij op pijnstilling en ik heb weer een vrolijk paard.
Maar ik wil hem niet eeuwig op pijnstilling laten omdat het proces van artrose evengoed achteruit gaat.
Volgende maand is het zover als ik er aan denk heb uk zoveel verdriet. Maar ik mag niet egoïstisch zijn.
Ik ga morgen een weekje weg en daarna mag hij lekker op het land.
Dan ga ik de afspraak maken.
moeilijk
Als je erover wilt praten mag je me een berichtje sturen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 21:15

De mijne stond ook op pijnstillers, maar op slot werkte het niet meer. Plus dat je erop leeg loopt...

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 21:17

AmyPony schreef:
De mijne stond ook op pijnstillers, maar op slot werkte het niet meer. Plus dat je erop leeg loopt...

Pijnstillers zijn inderdaad fijn
Maar het artrose proces stopt daar niet mee
Dat heeft mij doen besluiten mijn kanjer te laten inslapen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 21:20

Lastig besluit, maar het eerlijkst tegenover je trouwe viervoeter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 23:35

KoudbloedKim schreef:
Artrose is iets rottigs... ze kunnen er soms lang en nagenoeg pijnvrij mee leven, maar soms gaat het ook heel snel.
Wat je beschrijft hebben wij met onze Kwpn'er meegemaakt, hij ontlastte zijn been door hem naar voren te zetten en als hij dat niet deed, trilde zijn been inderdaad ook.
Wij hebben hem op pijnstilling gezet, maar zelfs dat was niet voldoende en je zag inderdaad zoals jij ook al beschrijft, dat er 'geen leven' meer in zit.

Hoe is jouw paard met gaan liggen en daarna opstaan?
Wij hebben toen de beslissing gemaakt om hem te laten gaan.

En wat BigBen zegt; kijk daar goed naar... als jouw gevoel zegt; 'het is niet meer eerlijk, hij heeft het niet meer fijn', dan klopt dat.
Als iemand je paard kent, ben jij het wel. :j

Tenminste, ik denk dat ze dat ermee bedoelt. :o

Dat naar voren zetten(van meestal hetzelfde been) dat zie ik wel vaker bij paarden, te vaak eigenlijk. Maar als ik dan zeg dat ik vermoed dat er wat mis is met dat been, verklaren mensen me voor gek.

Ik ben trouwens nog nooit een paard tegen gekomen die het werken mist :+ Dat is volgens mij een menselijke interpretatie van bepaald gedrag.

Er zijn een paar punten waar je in mijn inziens naar moet kijken of iets paardwaardig is of niet.
- gedrag. Het paard verandert zowel naar jou als naar de kudde. Afgezonderd door de kudde, niet meekomen met de kudde, ander gedrag naar jou (afstandelijker, agressiever), wil niet meer graag meelopen.
- beweging. Het paard beweegt anders/minder. Het paard rolt minder, is minder druk in de weide, gebruikt bepaalde plekken minder.
- Uiterlijk. Verslechtering van de vacht, uitstraling(hoofd meer laten hangen, minder alert), oogopslag, (verlies van)gewicht.
- Belasting. Paard loopt anders(korter, stijver), staat anders op rust(bijv 1 voorbeen naar voren/buiten de massa), wil niet graag meer draven of galopperen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 23:53

Dat zijn inderdaad de dingen die ik in pb ook noemde. :j
Vooral het afzonderen van de anderen, gedragsverandering naar de anderen toe en het bewegen, dat was hier wel echt het duidelijkste.

Het zijn vaak meerdere dingen die je tot een besluit doen komen.
Maar makkelijk is het nooit.

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 00:05

bigone schreef:
Ts, om er achter te komen hoeveel pijn hij nu eigenlijk heeft kun je hem gewoon een week op zware pijnstilling zetten, heb je dan je oude paard weer terug dan weet je genoeg. Keus kan niemand voor je maken maar voor zover mogelijk kun je het jezelf wel zo eenvoudig mogelijk maken. Sterkte, altijd klotezooi zo'n beslissing.

Ik zou inderdaad hetzelfde doen. Zie je je paard opleven door de pijnstilling dan weet je dat hij echt pijn heeft. Volg je gevoel, jij kent je paard het beste. Ik denk dat je hem beter een half jaar eerder kan laten inslapen dan een half jaar te laat (bij wijze van).

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 00:29

Dit verhaal klinkt bekend. En je naam is ook nog eens het zelfde. Ben jij de lisa van Dex?

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 00:33

Ibbel, heb je daar harde bewijzen van, dat glucosamine en duivelsklauw niet werken of is dat gebleken bij jouw paard?
Puur ter info, ik geef mijn paard met artrose namelijk glucosamine en duivelsklauw, vandaar mijn vraag.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 00:42

Ik denk dat je vooral moet kijken naar wat het eerlijkste is naar je paard toe.
Als er meer slechte dagen en momenten zijn dan goede, dan zou het voor mij voldoende reden zijn om het dier te laten gaan. Dat omslagpunt kan even duren maar als het eenmaal zover is, is er geen ontkennen meer aan.
Je zou kunnen proberen de aanloop naar dat punt te rekken met medicatie inderdaad. De vraag is dan, voor wie je dat doet.
Paard zelf heeft er niks aan in mijn optiek. Maar voor jou als eigenaar kan het prettig zijn zodat je rustig afscheid kan nemen, al komt de dood altijd onverwacht.

Spirit_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-18 07:09

Bedankt allemaal voor de reacties.

Via PB heb ik al fijn verhalen uit kunnen wisselen.

Vrijdag laat ik hem op pijnstilling zetten en daarna ga ik mijn keuze maken.

Joolien het lijstje komt mij inderdaad bekend voor, helaas.

Mala26, uhu ik ben het inderdaad!