Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Vliendertje schreef:Ik vind ze er duur en vraag mij af hoeveel voedingswaarde er nog in zit.
suffie schreef:De bundels worden grotendeels gemaakt op bestelling. Daarom willen ze ook dat bestellingen tot 5 dagen voor leverdatum binnen zijn, zodat ze weten hoeveel bundels er gemaakt moeten worden. Een kleine hoeveelheid hebben ze op voorraad voor mensen die op zaterdag zelf komen halen.
Dees schreef:Ze verkopen geen hooi in folie. Hoe ze de boel zonder folie stofarm willen houden, is mij een raadsel.
Ik geloof er niet in.
FlyAway schreef:Mizora schreef:Ze ontstoffen het voordat het geperst, daarmee is het stofprobleem in principe getackeld. Verreweg de meeste stof in hooi zit in de pakken, niet er bovenop.
Enig idee hoe ze dat doen dan? Ik zie het zo even niet voor mij.
ElCid schreef:FlyAway schreef:
Enig idee hoe ze dat doen dan? Ik zie het zo even niet voor mij.
Het hooi wordt in grote balen aangeleverd en dan omgepakt in kleine baaltjes; tijdens dat proces wordt het hooi geschud waarbij dus het overgrote deel van het stof er uit valt. Wij hebben de machine die ze gebruiken hiervoor gezien toen we een keer hooi gingen halen. Heel mooi apparaat.
Overigens hebben wij ook de grote, vierkante en ronde, balen gevoerd en daarbij valt de hoeveelheid stof ( vergeleken bij veel ander hooi) ook nog erg mee. Maar de kleine baaltjes zit dus nog minder, bijna geen stof meer, in.
ElCid schreef:Wij voeren al een paar jaar hooi van Venhorst en het hooi uit de bundels is inderdaad stofarm ( dat is iets anders dan stofvrij!). Het is altijd goed geurend, nog een beetje groen van kleur met veel kruiden en er wordt speciaal opgelet dat er geen ongewenste planten in terecht komen als kruiskruid of Herfsttijloos. We gaan binnenkort verhuizen ( naar Drenthe) en laten ook daar dit hooi bezorgen.
Het is zeker niet het goedkoopste hooi maar de gezondheid van onze paarden staat voorop en sinds we dit voeren gaat het dus goed; 1 van de paarden is extreem gevoelig op de luchtwegen en we durven dit hooi zelfs droog te voeren omdat er vrijwel geen stof en al helemaal geen schimmels in zitten.
Venhorst heeft niet voor niets een keurmerk en de bundels die ze maken worden bijv. ook aan PAVO geleverd. We voeren nu ook de chunks, deels gemaakt van het kruidenhooi, en die bevallen ook erg goed.
We hebben uitermate slechte ervaringen met Nederlands hooi( te kort gedroogd, teveel stof, schimmel, muizen/ ratten poep erin, te hoog fructaan, etc. etc). Voordroog of kuil voeren we sowieso niet; daarmee hebben we nog slechtere ervaringen! We laten het nu dus thuis bezorgen en laten straks met de nieuwe hooi oogst ( zal waarschijnlijk juni worden) een jaar voorraad komen.