Pony is te dik, wat nu?!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

moni48

Pony is te dik, wat nu?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-18 23:41

Halloo!

Ik heb een haflinger die bij vrienden van mij op stal staat. Zij voeren haar ook elke dag. Ze krijgt elke dag gewoon hooi en verder af en toe eens een wortel en heel soms een handje muesli. Nu is het probleem dat ze echt te dik is (hiermee bedoel ik echt te dik en niet de normale brede vormen van een haflinger) Ze heeft nu 2 maand stil gestaan, dus het is niet zo gek dat ze wat dikker wordt als ze niks doet. Maar voor die tijd toen ik gewoon 3x in de week reed was ze ook al wat aan de dikke kant. Ik ben nu begonnen om haar trainingen weer rustig aan op te bouwen.
Mijn vraag is nu of iemand mij kan helpen met haar voeding. Mijn shetlander krijgt elke dag een halve Pavo summer fit koek en hooi en is totaal niet dik. Is dit ook een idee voor mijn haflinger?
Ik weet echt niet wat ik kan doen en ik vind het echt niet okee dat ze te dik is :( Dus iedereen die tips heeft mag reageren! :)

Groetjeessss

ikheetesmee

Re: Pony is te dik, wat nu?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 23:42

Een foto plaatsen zou wel helpen. Hoe zit en qua ontwormen? Is dit recent gedaan met de juiste stof?

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 23:43

Kan ze zwanger zijn?
Wat voor voer heeft ze?
Is ze ontwormd en zo ja, waarmee?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 00:02

Hooi geven in slowfeeders zodat ze langer bezig is per portie hooi.
Hooi wegen per dag 1,5% van lichaamsgewicht.
Haflinger weegt ongeveer 500kg x 1,5% = 7,5kg hooi per dag
In verschillende porties per dag, minimaal over 4 porties.
En vitaminekoek en verder niks.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 00:08

Volgens mij zit er in de pavo koek nogal wat suiker dus dat lijkt me geen aanrader voor een paard dat al te dik is. Het beste is iets van een vitamine korrel. Volgens mij is Pavo Vital vitamine brok.
Krijgt het paard echt hooi of eventueel voordroog of kuil? Hoe meer beweging hoe beter. Staat het paard ook op de weide nu? Het paard zal niet dik worden van een handje muesli maar voldoende vitamine kan die er ook niet uithalen en je wil ook niet dat hij te korten gaat krijgen.

moni48

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-18 00:18

Ze wordt ontwormd met spul dat we van de veearts krijgen. En we controleren best vaak of we iets in haar poep zien.

Ze staat tussen de merries, dus zwanger kan niet.

Ik kan morgen een foto maken! Maar voor de beeldvorming, je moet zeg maar de ribben kunnen voelen zonder te veel te drukken. Maar bij haar moet je toch echt wel drukken om iets te kunnen voelen.

Ze staat elke dag in de bak met 3 andere paarden en daar hebben ze een soort slowfeeder. Ze kan in ieder geval niet alles direct naar binnen schrokken. Alleen op stal heeft ze dat niet, misschien is dat nog een idee.
Ik zal eens vragen hoeveel hooi ze ongeveer op een dag krijgt.
Ik zal ook eens kijken naar pavo vital vitamine brokken. Misschien werkt dat!

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 00:19

Meten is weten ;)
Ik zit zelf ook in een afvaltraject met mijn pony.
Als je Pavo Vital gaat voeren (vitaminebrok) zit er een gratis meetlint bij in. Zo kan je in de gaten houden of ze ook echt afvalt of dat je nog wat moet gaan aanpassen aan het voer en trainingschema.
Hooi wegen en in slowfeedernetten aanbieden en aanvullen met een vitaminekorrel. En daarnaast het trainen weer opbouwen. Succes!!

moni48

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-18 00:21

sumic schreef:
Meten is weten ;)
Ik zit zelf ook in een afvaltraject met mijn pony.
Als je Pavo Vital gaat voeren (vitaminebrok) zit er een gratis meetlint bij in. Zo kan je in de gaten houden of ze ook echt afvalt of dat je nog wat moet gaan aanpassen aan het voer en trainingschema.
Hooi wegen en in slowfeedernetten aanbieden en aanvullen met een vitaminekorrel. En daarnaast het trainen weer opbouwen. Succes!!

Ah super bedankt, ik ga m’n best doen!

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 07:02

Je hebt al een paar goede tips gehad qua voer.

Voor de beweging heb ik nog een andere tip: dagelijks een half uur matig intensief bewegen helpt beter dan om de dag een uur.
En dan het liefst flink doorstappen of een klein drafje.

Misschien is dit ook een interessant topic voor je: [VS] [CENTRAAL] paarden met overgewicht.

Succes!

moni48

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-18 08:35

Wijslander schreef:

Voor de beweging heb ik nog een andere tip: dagelijks een half uur matig intensief bewegen helpt beter dan om de dag een uur.

Misschien is dit ook een interessant topic voor je: [VS] [CENTRAAL] paarden met overgewicht.

Succes!

Dankjewel! Maar helaas kan dit niet aangezien ik studeer en dus op kamers woon en dus niet elke dag even langs kan..

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 09:07

Waarom wordt ze momenteel niet gereden?

Mijn fjord moet ik toch ook eigenlijk zeker 4x per week rijden om m een beetje in vorm te behouden (slank zal die nooit worden hoor)

Is een verzorgster zoeken geen optie? Die haar wat extra beweging geeft als je studeert?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 09:14

Ik zou je aanraden om te bekijken of je haar armer hooi kan voeren. Ikzelf had altijd moeite om m'n pony's op gewicht te houden. Toen ben ik overgestapt op graszaadhooi. Dat is meer buikvulling dan dat het voedend is. Dus ik combineer het met gewoon weidehooi. Ideaal omdat ze zo de hele dag door wat te knabbelen hebben zonder te dik te worden.

Pavo vital even goed de calcium fosfor verhouding checken met de rest van je voer. Mijn pony's gingen overmatig aan hun liksteen en aan modder likken. Dat was over toen ik overstapte op marshall force.

Op YouTube staan handige filmpjes om te checken hoeveel ze te dik is (ze kijken naar de hals, schouders, rug, heupen, buik en kont). Ik denk dat dat een betrouwbaarder beeld geeft dan een lint.

moni48

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-18 12:08

Ze werd niet gereden omdat het te nat was in de bak, het was letterlijk blubber, en op buitenrit kon daarom ook niet. Dat was veel te gevaarlijk in deze buurt. De bak is nu weer goed en de paden buiten zijn ook weer te betreden dus daarom begin ik nu weer.
Verder is een bijrijder geen optie omdat ik niemand heb gevonden die geschikt is. Ik heb liever 2x in de week beweging dan dat er ongelukken gaan gebeuren :)

Ik zal ook eens kijken naar marshall force of dat wat is!

Koosnaamloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 12:37

Afvallen door bewegen is vaak beter dan minder voer. Wel minder suiker in voer kan een oplossing zijn.

moni48

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-18 18:31

Koosnaamloos schreef:
Afvallen door bewegen is vaak beter dan minder voer. Wel minder suiker in voer kan een oplossing zijn.

Klopt! Ze krijgt nu ook zeker een stuk meer beweging. Ze hoeft ook niet minder te eten, maar ik wil wel graag dat ze gezond eet! :)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 00:14

Heb je trouwens het idee dat de pony momenteel op hetzelfde gewicht blijft?
Het beste is om het voer iets minder te geven en meer beweging. Zeker als je niet heel veel beweging kan geven zul je meer resultaat behalen als je het voer ook terug brengt maar een paard heeft wel het minimum nodig. En iets van beweging is altijd nog beter als geen. Alle kleine beetjes helpen. Als je maar een kwartier de tijd hebt ga dan gewoon flink doorstappen aan de hand.
Ik zag dat het paard in de bak staat met slowfeeder nadeel is dat ze daar waarschijnlijk ook weinig beweegt uit zichzelf. Het blijft moeilijk als ze te dik zijn.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 00:19

moni48 schreef:
Wijslander schreef:

Succes!

Dankjewel! Maar helaas kan dit niet aangezien ik studeer en dus op kamers woon en dus niet elke dag even langs kan..

Kun je niet iemand zoeken die met haar kan wandelen en longeren voor je? Rijden hoeft dan nog niet eens. Met alleen voeding aanpassen ga je er niet komen namelijk... Was het maar zo simpel!

Faitherr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 00:52

ik heb mijn haflinger in september gekregen en zo zag ze er uit:

Afbeelding

ze had bij de vorige eigenaar alleen buiten gereden en stond toen al een tijdje stil, ze kreeg alleen gras, verder niks bijgevoerd gehad, nooit trouwens in haar leven.

eind october zag ze er zo uit:
Afbeelding

Ik ben vanaf 1 oktober begonnen met metazoa voeren en verder kreeg ze elke ochtend een strook gras en elke avond.
Hier blijkt dus uit dat ze inderdaad af is gevallen puur door bewegen want ze kreeg juist meer voer hier.

Nu rijdt ik haar ongeveer 5x in de week (nouja niet altijd rijden, ook longeren, wandelen, grondwerk etc.) ze krijgt altijd minimaal 1 rustdag voor de spieren.
Ik vind het ook heel moeilijk om haar op gewicht tte houden want ze kreeg tot vorige week zo goed als onbeperkt hooi en een bekertje metazoa en was alsnog te dik, terwijl ze genoeg beweegt! Nu geven we toch wat minder hooi en wat meer verspreid over de dag. Verder voer ik nu ook luzerne omdat de spieren wat achterbleven en ze krijgt een pompje lijnzaadolie. Oja en misschien kun je eens kijken naar gluco balance, hier geef ik ook een schepje van, hadden we nog staan en het kan zeker geen kwaad. Ik merk niet echt iets bijzonders maar ze krijgt dan ook geen echte suikerpieken in het voer momenteel. Veel succes!

edit; ik weet dat ze extreem snel is afgevallen, dit is niet eens bewust gebeurd, ik ben gewoon lekker rustig aan de slag gegaan en heb het rustig opgebouwd omdat ze natuurlijk niet zoveel gewend was. Ik heb geen idee hoe het zo snel is gegaan dus maar niet dat jullie denken dat ik haar heb laten uithongeren of dergelijke.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 00:57

Denk dat de haflinger hierboven vooral een grasbuik had. Ze ziet er in ieder geval op de eerste foto niet echt vet uit. Vooral buikig. Dat zal ook de reden zijn dat het verschil zo groot lijkt.

Faitherr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 01:02

Tigra_ schreef:
Denk dat de haflinger hierboven vooral een grasbuik had. Ze ziet er in ieder geval op de eerste foto niet echt vet uit. Vooral buikig. Dat zal ook de reden zijn dat het verschil zo groot lijkt.

dat dacht ik ook maar bij de keuring werd gezegd dat ik er wel echt op moest letten omdat het zo niet meer lang door kon.

Afbeelding
Afbeelding
misschien dat dit helpt?

Is het vet of toch grasbuik, ik heb ook nog lang getwijfeld

moni48

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-18 02:20

Mensen, jk ben zeker niet van plan om voeding te minderen om haar dunner te krijgen. Ik wilde alleen weten wat voor voeding goed is voor haar en of ik iets kan veranderen! Dunner worden wil ik doen door haar meer beweging te geven. Ze heeft nog steeds een flinke conditie. Plus ze staat elke dag buiten. En niet alleen te eten ze staat ook te rusten en ook even stoeien met de andere paarden.
Dus geen eten minderen alleen eventueel aanpassen. Ook 2x in de week en af en toe 3x in de week beweging vind ik wel voldoende :)

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 07:45

2-3 keer per week bewegen is niet genoeg om af te vallen. Dan moet je eerder denken aan 5-6 keer per week.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 13:53

Wijslander schreef:
2-3 keer per week bewegen is niet genoeg om af te vallen. Dan moet je eerder denken aan 5-6 keer per week.

Dat is maar net hoe snel je het resultaat wil. Als het paard nu op gewicht blijft is en momenteel geen beweging heeft gaat die zeker wel afvallen met 2-3 keer in de week. Niet zo snel als met 5-6 keer in de week al hangt dat natuurlijk ook weer wel af van hoe intensief je gaat trainen.

Heb nog even de OP gelezen en zag dat het paard dus wel is aangekomen in de 2 maanden dat hij stilstond? Ik zou eerste even meten dan weet je waar je nu bent en dan beginnen met beweging geven en dan over een maand nog eens meten kijken waar je dan bent, als er geen verschil is dan nog eens kijken waar je eventueel nog wat verbetering kan behalen.

De haflinger zal vast wel wat vet gehad hebben maar het grootste verschil zit hem wel in de buik. Kan ook gedeeltelijk met training te maken hebben. Dat het paard nu de buikspieren meer aanspant, dat helpt natuurlijk ook. Het is altijd opletten als ze te zwaar zijn maar het is niet dat ik die haflinger nu echt heel vindt oogt. Maar dat is natuurlijk vanaf de foto altijd lastig.

In ieder geval succes TS. Ben benieuwd of het een beetje wil lukken.

moni48

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-18 14:24

Tigra_ schreef:
Wijslander schreef:

Dat is maar net hoe snel je het resultaat wil. Als het paard nu op gewicht blijft is en momenteel geen beweging heeft gaat die zeker wel afvallen met 2-3 keer in de week. Niet zo snel als met 5-6 keer in de week al hangt dat natuurlijk ook weer wel af van hoe intensief je gaat trainen.

Heb nog even de OP gelezen en zag dat het paard dus wel is aangekomen in de 2 maanden dat hij stilstond? Ik zou eerste even meten dan weet je waar je nu bent en dan beginnen met beweging geven en dan over een maand nog eens meten kijken waar je dan bent, als er geen verschil is dan nog eens kijken waar je eventueel nog wat verbetering kan behalen.

De haflinger zal vast wel wat vet gehad hebben maar het grootste verschil zit hem wel in de buik. Kan ook gedeeltelijk met training te maken hebben. Dat het paard nu de buikspieren meer aanspant, dat helpt natuurlijk ook. Het is altijd opletten als ze te zwaar zijn maar het is niet dat ik die haflinger nu echt heel vindt oogt. Maar dat is natuurlijk vanaf de foto altijd lastig.

In ieder geval succes TS. Ben benieuwd of het een beetje wil lukken.

Mee eens!

Ze is iets aangekomen in die twee maand. Natuurlijk niet extreem veel, het was maar 2 maand. Maar er hebben al meerdere mensen gezegd dat ze echt te dik is. (Dierenarts, hoefsmid, zadelmaker etc)
Ik heb haar opgemeten met een lint dus ik ga nu inderdaad in de gaten houden of er verbetering is. Ik verwacht zeker niet dat ze een mooi slank paardje wordt, het is en blijft een haflinger. Als ik dat had gewild had ik een sportpaard moeten kopen :D
Ook hoeft ze niet ineens extreem veel af te vallen. Daarom is 2/3x in de week genoeg. Ik vind het gewoon belangrijk dat ze gezond is en niet last gaat krijgen van haar lichaam omdat ze te zwaar is. En een klein beetje vet in de winter vind ik nooit verkeerd. Ik ga gewoon weer lekker trainen met haar en dan denk ik dat het met alle tips voor voeding en beweging helemaal goed gaat komen! Mocht er na 1 of 2 maand niks veranderd zijn dan ga ik dan weer verder kijken

moni48

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-18 14:32

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Als het uploaden van de fotos goed is gegaan dan zijn dit fotos van vorige week. Dit was de eerste keer weer dat ik erop zat. (Tevens de eerste keer met een barebackpad) Daarvoor had ik haar even gelongeerd.
Misschien niet de beste fotos maar goed.