Ervaringen met hoefverharders gezocht.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mandy_89

Ervaringen met hoefverharders gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-18 22:24

Ik ben op zoek naar ervaringen met hoefverharders, ik kon er eigenlijk weinig over vinden. Alleen op buitenlandse sites, die overigens wel positief waren.

Dus heb je ervaringen met een hoefverharder, hoor ik het graag!
Zoals de Stronghorn verharder spray, Naf pro feet rock hard, Leovet hooflab, wil geen merk die chemisch is gaan gebruiken (zoals Keratex)

Reden dat ik dit wil gebruiken is dat mijn paard vooral nu met t natte en vochtige weer zachte en gevoelige zolen heeft, en ze slijt dan ook heel snel waardoor ze extra gevoelig wordt op stenige zandpaden en stenige bermen(die hebben we nogal veel hier) Verder een al hele geschiedenis van hoefschoenen achter de rug, en dat wordt m niet.

Niekj_Jente

Re: Ervaringen met hoefverharders gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 22:31

Ik lees even mee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 22:33

Ik gebruik Keralit Huffestiger als mijn paard last heeft van gevoelige zolen en dat werkt al na tien minuten. Als hij op eieren loopt smeer ik zijn zolen en de onderste centimeters van de hoefwand ermee in, wacht tien minuten en dan loopt hij vaak vrijwel meteen weer normaal.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 22:46

Hier goede ervaringen met dry feet van cavalor

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-18 22:47

Dat klinkt al goed, onvoorstelbaar dat dat zo snel werkt zeg!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 22:48

xyzutu2 schreef:
Ik gebruik Keralit Huffestiger als mijn paard last heeft van gevoelige zolen en dat werkt al na tien minuten. Als hij op eieren loopt smeer ik zijn zolen en de onderste centimeters van de hoefwand ermee in, wacht tien minuten en dan loopt hij vaak vrijwel meteen weer normaal.

Waar koop je dat en hoe kan het dat dat zo snel werkt?

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 22:50

Ik heb wel Naf Hoef en Zool gebruikt, dat werkte ook mooi. Idd ook constant te zachte voeten en rotstraal die niet weg wilde door aanhoudende nattigheid (en een belabberde weerstand van paardlief), dit goedje werkte mooi om de hoeven wat droger en harder te krijgen waardoor ook eindelijk die rotstraal goed weg te krijgen was.

elbony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 23:28

In een ver verleden heb ik wel Keratex gebruikt om vnl. de witte lijn in de hoeven van mijn toenmalige paard weer een stuk gezonder te krijgen wat goed gelukt is, ook al was het niet ideaal om met formaldehyde te werken voor paard en mens. Methode : korte klappen snel thuis.
Tegenwoordig werk ik met voeding om de voeten sterker te maken. Veel extra zink en koper o.a., in de vorm van een balancer die je toe kunt voegen aan het menu van je paard of eventueel uitsluitend alleen kunt geven naast hooi en/of kuil. Resultaat is ook harde/sterke voeten maar dan van binnenuit in plaats van, van buitenaf. Het duurt wat langer maar het resultaat is natuurlijk en blijvend, in principe.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 23:35

Keralit is zeker een aanrader, zool en evt wand worden heel snel hard na insmeren ermee.

Marti19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 23:48

Ik gebruik natuurazijn voor de hoefzolen.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 00:20

Let op, een hoefverharder kan zeker helpen maar het maakt de hoeven ook "Breekbaarder" de elastisiteit neemt af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 01:03

Dee webwinkel is ze gaan verkopen nadat ik de bekapper vertelde hoe goed het bij [***] werkte en hij vervolgens hetzelfde merkte bij klanten bij wie hij het aanraadde: https://www.boomlooszadelbecidor.nl/a-4 ... rsteviger/
De werking is dat het de hoefbuitenkant direct indroogt en dus verhardt. Vroeger zou er formaldehyde in hebben gezeten (of dat waar is weet ik niet?) maar tegenwoordig is dat vervangen door een ander middel dat net zo goed werkt.

Wat Mrie zegt is wel waar, in elk geval bij Keralit, bij andere merken weet ik dit niet. Je mag het er maximaal eens in de drie dagen op smeren, anders loop je het risico dat de hoef te hard wordt. Als je paard dan met de rand van de hoef op een steentje gaat staan dan krijg je niet meer gewoon een scheurtje zoals normaal, maar breekt meteen een stuk hoefwand af omdat het verharden ook betekent dat je de elasticiteit vermindert. Maar bij gevoelige zolen is juist die te grote elasticiteit zo pijnlijk voor het paard, vandaar dat ze acuut beter lopen met de huffestiger (of een zooltje in een hoefschoen). Maar het helpt ook alleen als de gevoelige zool het probleem is; pijn van een hoefzweer los je er niet mee op, en dan bemoeilijkt de huffestiger ook juist het naar buiten breken via de zool, dus in zo'n geval is het geen goede optie.
Bij mijn shetlander die aan beide voorhoeven hoefbevangen was met sinkers en te dunne zolen zorgde insmeren met huffestiger ervoor dat hij op de grondpaddock weer pijnloos kon stappen/draven/galopperen, want een stevigere zool biedt meer steun aan het hoefbeen daarboven. Het is echter geen wondermiddel, want het genas de hoefbevangenheid niet en op het harde stappen bleef nog maandenlang moeilijk, maar de huffestiger heeft wel iets geholpen. Bij mijn paard gebruik ik het als hij weer met gekneusde voetjes van een te hard opgevroren wei/paddock komt, en direct na het aanbrengen stapt hij dan al direct ruimer op het harde. Maar ook hier is het geen wondermiddel, want de rest van de vorst gaat hij dan wel met hoefschoenen de wei op, want alleen hoefverharder biedt dan toch te weinig bescherming tegen al die opgevroren punten tegen zijn zool.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 12:10

Marti19 schreef:
Ik gebruik natuurazijn voor de hoefzolen.

ik ook, gemengd met olijfolie. Smeert lekker en ik heb het toch in de keukenkast staan. Werkt ook goed tegen brokkelhoeven

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 12:32

Ik smeer duo Protection op de onderkant. Werkt super +:)+

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 12:35

Ik heb dan alleen ervaring met juist wel Keratex
En dat werkte prima voor dat paard toen.

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-18 16:23

Ik ga het dan maar gewoon bestellen en uitproberen. Ze heeft verder nette hoeven die nooit scheuren,alleen die gevoelige zool blijft een dingetje.

Vorig jaar heb ik ze vanaf maart tm september voor op de ijzers gehad ivm de endurance wedstrijden en die gevoeligheid op steentjes.

Dit jaar maar even aankijken hoe het gaat met evt die hoefversteviger, of dat genoeg is.

Ze is sowieso een super gevoelig paard, wat soms heel fijn is maar ook super lastig. Zo accepteert ze bitloos niet (druk op de neus) alleen een flexibel kunststof bitje vind ze fijn. Hoef stoten tegen een balk is 5 passen op 3 benen lopen, en zo kan ik nog wel even doorgaan haha

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 16:37

Na jarenlange ervaring met Formaldehyde in de melkveehouderij zit die geur ongeveer in mijn neus vastgegroeid en kan ik zeggen dat Dry Feet dit ook bevat. Zo'n geur vergeet je nooit meer.
Helaas staat niet op de verpakking welke stoffen er zijn gebruikt, maar ik ga ervan uit dat de blauwe kleur wordt veroorzaakt door kopersulfaat.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 18:22

suffie schreef:
Na jarenlange ervaring met Formaldehyde in de melkveehouderij zit die geur ongeveer in mijn neus vastgegroeid en kan ik zeggen dat Dry Feet dit ook bevat. Zo'n geur vergeet je nooit meer.
Helaas staat niet op de verpakking welke stoffen er zijn gebruikt, maar ik ga ervan uit dat de blauwe kleur wordt veroorzaakt door kopersulfaat.

ja blauw is meestal kopersulfaat....

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-18 18:35

Zoals de stronghorn heeft een spray flacon en de Naf rock hard is weer een smeersel. Wat zou handiger zijn.
Ook valt mij op wat er veel prijsverschil is, naf 250 ml 35 euro en stronghorn 500 ml 25 euro

ziezoziezo22

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 13:20

Ik heb de keralit besteld .
Het is net water en bijna geurloos.
Is dat bij jullie ook zo.
En er staat de eerste 2 a 3 weken 1 keer opsmeren.
Is dat per dag want daarna staat .
Daarna nog 1 keer per week

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 14:15

Het is de eerste week/weken 2 a 3 keer per week opsmeren (er moeten 3 dagen tussen zitten), daarna nog maar 1x per week. Het is inderdaad een kleurloos goedje en het ruikt niet echt sterk ergens naar.

ziezoziezo22

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 16:16

Dank je .in het Duits en Engels staat het er inderdaad anders op dan in het nl zie ik net .

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 16:18

Duo protect.

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-18 17:14

Ik heb de leovet hooflab hoefverharder besteld.
Benieuwd hoeveel verschil het gaat maken

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 16:50

elbony schreef:
In een ver verleden heb ik wel Keratex gebruikt om vnl. de witte lijn in de hoeven van mijn toenmalige paard weer een stuk gezonder te krijgen wat goed gelukt is, ook al was het niet ideaal om met formaldehyde te werken voor paard en mens. Methode : korte klappen snel thuis.
Tegenwoordig werk ik met voeding om de voeten sterker te maken. Veel extra zink en koper o.a., in de vorm van een balancer die je toe kunt voegen aan het menu van je paard of eventueel uitsluitend alleen kunt geven naast hooi en/of kuil. Resultaat is ook harde/sterke voeten maar dan van binnenuit in plaats van, van buitenaf. Het duurt wat langer maar het resultaat is natuurlijk en blijvend, in principe.

Wat voor balancer en waar koop je dat?