Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
GJ9 schreef:Thanks voor jullie reacties.
Weten jullie ook waar het dan aan ligt?
Want als ik ander hooi wil waar ze die mooie mest op hadden, moet ik dan eiwitrijker of eiwitarmer, meer of minder bemest, of beter echt hooi ipv voordroog? Of ligt het aan hoe vezelrijk het is?
Ik sjouw me kapot aan die mest en vind het nog jammer ook van wat ik voer. Lijkt me helemaal niet goed als het zo doorloopt van binnen.
Floortz schreef:Je kunt ook meer vezels gaan bijvoeren. Destijds op de pensionstal voerden ze ook voordroog en gaf ik een zak hooi en stro erbij voor de vezels. Dat gaf minder mestvocht en betere mest.
xyzutu2 schreef:Heb je daar een linkje over?
Ik weet wel dat koolzaadstro ongeschikt is als paardenvoer omdat je daar makkelijk verstopping van krijgt, maar ik zie nergens dat tarwestro meer bespoten zou zijn dan die andere soorten stro, laat staan dat dit teveel zou zijn, maar misschien zoek ik verkeerd?
Koper schreef:Tarwe, haver, gerst enz. wordt verbouwd voor de zaden (= graan). Die zijn voor onder andere menselijke consumptie bestemd. De stengels niet. Dus daarvan maakt het niet uit hoe veel rotzooi je er op spuit. Totdat je het als voedsel wil gaan gebruiken (maar daar denken mensen vaak niet over na).
Ik ga niet verder voor je speuren, dat kun je heel goed zelf.