Andere mest bij andere baal voordroog?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

GJ9

Andere mest bij andere baal voordroog?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-18 20:31

Ha bokkers,

Hopelijk kunnen jullie me helpen met jullie ervaringen.

Heb twee paarden aan huis, die ik zomers op de weide heb en 's winters in het zand en op stal. Ik voer ze met voordroog uit kleine ronde baaltjes.
Vorige winter had ik grote balen.
Toen viel me op dat vooral mijn fokmerrie zo enorm veel mest had. Was ook niet goed verteerd, veel ruwe stukjes er nog in. Omdat ze ook wat gevoelig in de maagstreek was, ben ik wat gaan supplementeren voor maagzweren/spijsvertering. Sinds ze zomer gaat het super goed, mooie stevige mest. Ook nu in het stalseizoen was ik nog steeds erg tevreden over haar mest en de hoeveelheid.
Vorige week heb ik een nieuwe baal open gemaakt, die met het naar binnen rollen erg zwaar was. En net weer zo een. Sinds vorige week heeft ze ook enorm veel mest, echt wel 1,5 keer zoveel als eerder. De mest is lichter van kleur, lijkt wat vettig/kleverig, is wat losser ook. Heb gister om 16 uur de stal leeggehaald, en nu zou ik alweer 2 kruiwagens weg kunnen kruien. Ook mijn pony heeft veel meer en kleverige mest, terwijl die van die keiharde donkere mestballen had.
Ze eten beiden flink, het lijkt wel of het zo doorloopt van binnen, hups er van achter weer uit, zonder dat er veel van opgenomen is.

Kan dit aan het hooi liggen? Zo ja, waar dan aan? Aan de voedingswaarde, of hoeveelheid eiwitten, of vocht? Is het te zwaar bemest?
Het hooi is wel stengelig, je ziet ook blad. Het is wel doorgeschoten, er komt veel zaad vanaf. Het voelt droog aan, het ruikt lekker voedzaam en niet zuur.
Mijn vorige balen waren denk ik iets geler en wat meer van dat 'krakerige' hooi.

Alvast bedankt!

Anoniem

Re: Andere mest bij andere baal voordroog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 20:35

Dat kan zeker. De mijne kreeg toen hij overging op nattere, gelige voordroog ineens ook nattere, gele mest. Geen diarree, maar je ziet dat onder de bovenste keutels de rest van de mest een uiteengevallen, losse massa is in plaats van afzonderlijke ballen. Ik ben daarom een week geleden begonnen met stro door het voordroog te mengen en nu bestaat zijn mest weer uit losse keutels en zijn ze ook donkerder van kleur. Ik ga daar dus maar mee door. :)

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 20:40

Bij elke partij voordroog, Maar ook hooi, kun je veranderingen zien in kleur, hoeveelheid en consistentie. Het ligt vast aan het hooi.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-18 20:43

Thanks voor jullie reacties.

Weten jullie ook waar het dan aan ligt?
Want als ik ander hooi wil waar ze die mooie mest op hadden, moet ik dan eiwitrijker of eiwitarmer, meer of minder bemest, of beter echt hooi ipv voordroog? Of ligt het aan hoe vezelrijk het is?
Ik sjouw me kapot aan die mest en vind het nog jammer ook van wat ik voer. Lijkt me helemaal niet goed als het zo doorloopt van binnen.

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 20:45

Heeft die van mij ook, ze staat nu op voordroog van eerste snede, en haar mest is veel lichter en een klein beetje pappig. Geen diarree maar wel duidelijk zachter.
Ik maak me er niet zoveel zorgen over, ze is verder netjes ontwormd en ze maakt het verder prima :)

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 20:50

Het kan heel goed liggen aan de hoeveelheid vocht, als de balen zwaarder zijn én de mest wat zachter.
Het hoeft niet persé te betekenen dat er meer eiwit oid in zit.
Groffer hooi kan op zich goed zijn, de darmen werken eigenlijk wat harder en er zit normaal gesproken wat minder voedingswaarde in, zo kunnen ze meer eten zonder dat ze teveel krijgen, maar ze gaan dan ook wel meer poepen.
De mest kan wel wat lichter van kleur zijn maar als het echt (te)slap is/blijft lijkt me dat niet goed.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 20:51

Het kan aan het hooi liggen, maar per baal/rol is de fermentatie anders (licht, temperatuur, %droge stof). Daarom kunnen paarden die van eenzelfde maaibeurt maar van een andere rol, andere mest krijgen.
Vaak ligt het aan het 'voorverteren' (fermentatieproces) van de voedingsstoffen en vezels waardoor paarden wat slappere mest krijgen. Als het hooi ook nog te structuurloos is dan kan het als voordroog flinke diarree veroorzaken wegens gebrek aan vezel.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 20:59

GJ9 schreef:
Thanks voor jullie reacties.

Weten jullie ook waar het dan aan ligt?
Want als ik ander hooi wil waar ze die mooie mest op hadden, moet ik dan eiwitrijker of eiwitarmer, meer of minder bemest, of beter echt hooi ipv voordroog? Of ligt het aan hoe vezelrijk het is?
Ik sjouw me kapot aan die mest en vind het nog jammer ook van wat ik voer. Lijkt me helemaal niet goed als het zo doorloopt van binnen.

Kan echt van alles zijn. Paarden kunnen op de meest uiteenlopende manieren reageren op voordroog. Mijn ruin krijgt er slechte zolen van, bij voorbeeld.

Houd in je achterhoofd dat voordroog een fermentatieproces heeft doorgemaakt en dat bij paarden de fermentatie pas in de blindedarm plaatsvindt. En dus niet, zoals bij koeien, in de maag en dunne darm. Paarden die daar gevoelig zijn kunnen dus reageren op voordroog.

En verder kan het liggen aan de soorten gras die er in zitten, de bemesting, het moment van maaien enz enz enz. Het is een beetje een kwestie van proberen wat voor jouw paarden wel en niet goed werkt.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-18 21:10

Thanks voor jullie reactie. Kan dus van alles zijn, maar voedingswaarde vs vezelrijkheid is wel een mogelijkheid. Ik ga aan mn voerleverancier vragen wat het verschil is tussen de partijen en wil dus iets van die eerste kwaliteit en anders ga ik vierkante baaltjes hooi proberen. Scheelt me flink wat kruiwagens per week, ik vind het verschil echt bizar. Vorig jaar had ze ook echt mestvocht erbij, nu gelukkig niet. Maar ben eigenlijk wel blij dat het hooi zoveel verschil kan maken, dat is makkelijk opgelost.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 21:16

De darmbacterien moeten de kans krijgen zich te ontwikkelen om te passen bij het nieuwe menu. Het is niet gezegd dat de mest anders zal blijven. Bij iedere overgang naar ander voer, en dat kan inderdaad al een andere baal zijn, is er tijd nodig voor gewenning!

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-18 21:19

Ja dat kan natuurlijk wel verschil maken. Maar... vorige winter zijn ze er de hele winter niet aan gewend, had toen hele winter van dezelfde partij.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 21:22

Ja, dan zal het nu ook wel niet wennen :)

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-18 23:30

josien_m_ schreef:
Ja, dan zal het nu ook wel niet wennen :)

Denk het niet nee, of iig, laat ik het risico maar niet nemen dat ik weer een tijd lang met die floddermest zit. Ze zijn 20 en 24 dus moet het ze maar niet te moeilijk maken ;-)

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 23:45

Nee als het oude voer goed bevalt en je kan dat gewoon krijgen dan is het makkelijk opgelost natuurlijk!

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-18 23:49

Ik denk het wel. En anders hoop ik dat hij me kan vertellen wat het verschil tussen die twee partijen is qua welke snede, hoeveel mest erop, etc.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 23:50

Je kunt ook meer vezels gaan bijvoeren. Destijds op de pensionstal voerden ze ook voordroog en gaf ik een zak hooi en stro erbij voor de vezels. Dat gaf minder mestvocht en betere mest.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 00:15

De ene baal is de andere niet. Het is een natuur product. In voordroog zit meer eiwit dan in hooi, Er zitten wat meer schimmels en fermentatiezuren in. Sommige paarden reageren altijd op voordroog en kuil en andere alleen bij een specifieke baal. De ijne raakt altijd aan de spinazipoep, dus staat hij op hooi. Het is soms gewoon even zoeken wat goed valt.
Te veel mest wil zeggen dat ze niet voldoende voedingstoffen kan verteren. Tja en dan moet je er dus heeeeel veeeeel in stoppen om haar genoeg te latn opnemen. Das een beetje zonde.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 08:36

Floortz schreef:
Je kunt ook meer vezels gaan bijvoeren. Destijds op de pensionstal voerden ze ook voordroog en gaf ik een zak hooi en stro erbij voor de vezels. Dat gaf minder mestvocht en betere mest.

Dat is natuurlijk een noodgreep. Als TS echt niet aan dat eerdere hooi kan komen dan zou ze dit kunnen gebruiken als lapmiddel.

Let er met stro op dat het vaak nogal zwaar bespoten is. Tarwestro is ook niet zo heel geschikt om te voeren. Je kunt beter haver-, gerste- of erwtenstro pakken. Die zijn geschikt als voederstro.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 14:21

Heb je daar een linkje over?
Ik weet wel dat koolzaadstro ongeschikt is als paardenvoer omdat je daar makkelijk verstopping van krijgt, maar ik zie nergens dat tarwestro meer bespoten zou zijn dan die andere soorten stro, laat staan dat dit teveel zou zijn, maar misschien zoek ik verkeerd?

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 20:36

Gerst en haverstro vinden ze het lekkerst. Ik heb nu speltstro (biologisch) en dat eten ze niet. Het is wel erg geschikt als puzzel. Ze zijn lang bezig om de gevallen sprieten hooi van de hooizak erboven ertussenuit te puzzelen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 22:05

xyzutu2 schreef:
Heb je daar een linkje over?
Ik weet wel dat koolzaadstro ongeschikt is als paardenvoer omdat je daar makkelijk verstopping van krijgt, maar ik zie nergens dat tarwestro meer bespoten zou zijn dan die andere soorten stro, laat staan dat dit teveel zou zijn, maar misschien zoek ik verkeerd?

Je leest verkeerd. Ik zeg niet dat tarwestro zwaarder bespoten wordt. Ik zeg dat stro een restproduct is van gewassen die vaak zwaar bespoten worden, en dat tarwe(stro) minder geschikt is voor een paard om te eten. Los van de pesticiden enz. die er op zitten.

TS, overigens heb ik sinds woensdag nieuw hooi van een andere leverancier en hier is de mest ook wat plakkeriger. Niet los, maar meer boetseerklei en niet meer stuiter. Ze drinken ook veel meer ineens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 22:13

Als ik het goed begrijp zeg je dus dat alle stro als restproduct zwaar bespoten is, en dat binnen die groep tarwestro minder geschikt is als voer en gerste/haver/erwtenstro beter is, ook al is dat net zo zwaar bespoten?
Waarom is tarwestro minder geschikt, is daar onderzoek naar gedaan? En heb je bronnen voor dat stro eigenlijk te zwaar bespoten is om als voer te dienen? Ik vind de opmerkingen op zich interessant, maar ik ben wel benieuwd naar waar ze op gebaseerd zijn.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 22:30

Tarwe, haver, gerst enz. wordt verbouwd voor de zaden (= graan). Die zijn voor onder andere menselijke consumptie bestemd. De stengels niet. Dus daarvan maakt het niet uit hoe veel rotzooi je er op spuit. Totdat je het als voedsel wil gaan gebruiken (maar daar denken mensen vaak niet over na).

Ik ga niet verder voor je speuren, dat kun je heel goed zelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 22:46

Koper schreef:
Tarwe, haver, gerst enz. wordt verbouwd voor de zaden (= graan). Die zijn voor onder andere menselijke consumptie bestemd. De stengels niet. Dus daarvan maakt het niet uit hoe veel rotzooi je er op spuit. Totdat je het als voedsel wil gaan gebruiken (maar daar denken mensen vaak niet over na).

Ik ga niet verder voor je speuren, dat kun je heel goed zelf.

Dat dacht ik al. :j Op die uitspraak waarom tarwestro volgens jou niet goed is en de andere soorten stro wel ga je dan waarschijnlijk ook niet in?
Ik ga het eens vragen aan mensen die er verstand van hebben, want het is absoluut interessante materie, veel te interessant om het alleen maar over te laten aan de hele niet onderbouwde vage internetgeruchtenmachine die het www vaak weer blijkt te zijn..

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 22:56

Grote meid :j Gewoon zelf de informatie zoeken die je wil hebben.