Hoe ver ga je voor je paard?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Stenzotje

Hoe ver ga je voor je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-18 17:07

Hallo allemaal..

Eind september had mijn pony een ongeval.. wat er net gebeurd is weten we niet, we vermoeden dat de nieuwe kudde waar ze net in stond haar door de omheining heeft gejaagd waarachter het materiaal van de tractor stond..
hier heeft ze een ernstige steekwonde opgelopen die haar kogelgewricht rechts achter doorboord heeft. Ze is toen meteen met spoed geopereerd bij equitom, ze heeft daar een maand verbleven en hoewel alles goed leek begon ze te manken en werd er vlak voor vertrek een cyste vastgesteld in haar gewricht.
Deze cyste zou een ontstekingcyste zijn en antibiotica werd meteen terug opgestart .. ondertussen ergens op stal stalrust en na 6 weken opnieuw foto’s.. 6 weken later bleek de cyste er nog steeds te zitten , opnieuw stalrust en 6 weken wachten en opnieuw een foto.
Nu is er gisteren een nieuwe foto gemaakt en de cyste is er nog steeds, ze is zelfs meer dan 50% gegroeid op die 6 weken.. hoe ziet de toekomst eruit? De cyste moet gestabiliseerd worden, anders ziet het er sowieso slecht uit, veel pijn en zware artrose..(in dit geval is mijn keuze al gemaakt, dit doe ik mijn paard niet aan) als de cyste wel gestabiliseerd raakt blijft het ook onzeker, zal ze pijn blijven hebben? Last waarschijnlijk wel altijd..
artrose komt er sowieso, maar in welke vorm? Mischien heeft ze jaren geen last, Mischien kan ze na een jaar nog amper lopen..

Ook de kosten blijven oplopen.. begrijp me niet verkeerd, ik heb alles voor mijn moppie over, maar wanneer is het waardig om te stoppen? Mijn hele spaarboek is bijna leeg.. ik ben 21 jaar en woon alleen .. ik zou graag ook wat geld overhouden voor als er iets gebeurd.. is het waardig mijn paard te laten gaan omdat ik het budget niet heb? Of omdat ik niet alles tot op de laatste cent wil uitgeven? Ik heb alles voor haar over maar wil ook realistisch blijven.. ze is ondertussen 17 en ongeacht hoe of wat we zitten nu al 3,5 maand in onzekerheid en dit lijkt nog niet meteen te veranderen..
Tot hoever ga je als je ziet dat je paard pijn heeft.. maar ze toch nog steeds vrolijk staat te wachten tot je dan weer eindelijk op stal bent.. ik wil niet opgeven als ze mischien nog jaren kan slijten met op de weide te lopen, maar wil ook niet dat ik al mijn hoop en mijn hele spaarboekje opgeef om uiteindelijk geen paard meer te hebben en dan heb ik niets meer..

Sorry voor het lange verhaal maar ik weet echt niet meer wat te doen..

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 17:11

Citaat:
is het waardig mijn paard te laten gaan omdat ik het budget niet heb?

Ja in dit geval vind ik van wel. Het is anders als je paard gezond is.
De toekomst is erg onzeker en in het beste geval kan ze nog wat jaartjes op de wei staan en ben jij blut.

Een paard leeft vandaag, zij denkt niet aan morgen. Je hebt al heel veel geprobeerd.

Linsey1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 17:13

Ik heb de grens altijd gezet op leven met pijn, is stoppen. Dan zou ik de laatste maanden mijn pony nog laten genieten van een lui leventje op het land en daarna een datum kiezen. Ik zou bewust kiezen indien mogelijk om mijn paard elders op het land te zetten, zodat je in kleine stapjes een beetje afstand kan doen.

Nee een paard wat echt pijn heeft laat ik gaan, hoe moeilijk ook. Tenzij er een goede kans op herstel is zou ik er overigens alles aan doen om het op te lappen.

Sterkte voor jou en je paard! :(:)
Laatst bijgewerkt door Linsey1998 op 11-01-18 17:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 17:13

Lastige situatie hoor, maar ik zou het wel begrijpen als je ermee zou stoppen. Niet alleen financieel, maar ook voor het paard, soms moeten we een paard beschermen tegen de pijn waarmee ze lopen, want paarden zullen dat soms niet snel laten zien.

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 17:14

Wat een moeilijke overweging. Ik begrijp beiden kanten. Soms zou het makkelijker zijn als het paard nu ook meteen laat zien dat die niet gelukkig is. Want dan heb je je antwoord. Maar als ze nog vrolijk is, wat dan?

Je kan zoals je zegt moeilijk al je geld eraan uitgeven. Ookal zou je liever natuurlijk alles wat je hebt inruilen voor je paard. Misschien helpt het te realiseren dat ze 17 is en dus waarschijnlijk vanaf hier op de wei moet als alles goed gaat. Het is zo lastig, je moet aan de ene kant je hart volgen zodat je geen spijt krijgt, maar ook tegelijkertijd realistisch blijven. :(:)

Ik kan niet echt een oordeel geven. Misschien een grens voor jezelf stellen? Zodat je straks niet in emotie hoeft te beslissen?

Edit: verkeerd gelezen, leeftijd paard is 17, niet 21.
Laatst bijgewerkt door emilyslaluna op 11-01-18 17:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Mirjam1202

Re: Hoe ver ga je voor je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 17:21

Ik, als buitenstaander, zou het beestje in laten slapen. Ik snap dat het lastig is omdat het jouw beestje is, maar ik denk dat het voor de portemonnee, gemoedsrust en het paard beter is om hem in te laten slapen.
Mocht het, het meest gunstig uitpakken: stabilisatie van de cyste, kan hij waarschijnlijk nog niet leven zonder pijn/last (dit begrijp ik uit je verhaal).

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 17:23

Wat een elende ts. :(:) Ik zou kijken of er idd een leven zonder pijn mogelijk is, is dat niet dan zou ik het dier verlossen want anders is het enkel uitstel van executie. ;(
Is wel heel moeilijk deze situatie maar je hebt dan alles wat in je macht staat gedaan om te helpen, soms mag het niet baten en moeten er moeilijke beslissingen genomen worden.
Het leven kan soms echt K*T zijn -O- ;(

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 17:23

emilyslaluna schreef:
Wat een moeilijke overweging. Ik begrijp beiden kanten. Soms zou het makkelijker zijn als het paard nu ook meteen laat zien dat die niet gelukkig is. Want dan heb je je antwoord. Maar als ze nog vrolijk is, wat dan?

Je kan zoals je zegt moeilijk al je geld eraan uitgeven. Ookal zou je liever natuurlijk alles wat je hebt inruilen voor je paard. Misschien helpt het te realiseren dat ze 21 is en dus waarschijnlijk vanaf hier op de wei moet als alles goed gaat. Het is zo lastig, je moet aan de ene kant je hart volgen zodat je geen spijt krijgt, maar ook tegelijkertijd realistisch blijven. :(:)

Ik kan niet echt een oordeel geven. Misschien een grens voor jezelf stellen? Zodat je straks niet in emotie hoeft te beslissen?

Volgens mij is de pony niet 21, maar zij zelf.

Hele moeilijke keuze TS.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 17:28

Geld vind ik geen rol mogen spelen, dan moet je niet aan dieren beginnen.

Slagingskans, leeftijd, pijn vind ik wel allemaal van belang.
In het geval van ts snap ik inslapen dan zeer zeker wel.

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 17:28

welmoed__ schreef:
emilyslaluna schreef:

Je kan zoals je zegt moeilijk al je geld eraan uitgeven. Ookal zou je liever natuurlijk alles wat je hebt inruilen voor je paard. Misschien helpt het te realiseren dat ze 21 is en dus waarschijnlijk vanaf hier op de wei moet als alles goed gaat. Het is zo lastig, je moet aan de ene kant je hart volgen zodat je geen spijt krijgt, maar ook tegelijkertijd realistisch blijven. :(:)

Volgens mij is de pony niet 21, maar zij zelf.

Hele moeilijke keuze TS.

Oh verkeerd gelezen. Sorry! Een jonger dier is inderdaad moeilijk. Maar inderdaad, als die niet pijn vrij verder kan leven, dan is inslapen de beste oplossing.

Stenzotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-18 17:31

bruintje123 schreef:

Sorry maar je moet wel even beseffen dat dit me inmiddels al meer als 10000 euro heeft gekost! En we nu alweer aan 1000 euro dierenartskosren zitten! Ik heb ook geen miljoenen hoor ..
Laatst bijgewerkt door Stenzotje op 11-01-18 17:36, in het totaal 1 keer bewerkt

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 17:35

Ja tuurlijk, beetje ongeloofwaardig bedrag.
Maar zoals ik al zei, in jou geval bij een 17 jarige zonder goede prognose zou ik ook niet doorgaan.
Maar dat lijk je niet te lezen.

miesnaom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 17:39

bruintje123 schreef:

Vind je dat er echt geen limiet op zit qua kosten? Puur uit interesse.
Persoonlijk denk ik vaak hoe hoger de koster hoe langer /slechter het herstel.
Misschien off topic sorry.

Veel sterkte ts!

Stenzotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-18 17:41

bruintje123 schreef:
Maar zoals ik al zei, in jou geval bij een 17 jarige zonder goede prognose zou ik ook niet doorgaan.

Als dit voor jou een ongeloofwaardig bedrag is heeft jou paard duidelijk nog nooit zen operatie ondergaan, laat staan een maand in een kliniek verbleven..
aan dit soort gedoe heb ik echt geen nood.. het is zo al lastig genoeg

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 17:41

bruintje123 schreef:

.

Ik ken een dierenarts die gewoon was te zeggen " hoedt u voor klanten die zeggen dat geld geen rol speelt, die zijn namelijk niet van plan je te betalen".

Beweren dat geld geen rol speelt is simpelweg absurd. Er zijn grenzen aan de financiele middelen die je hebt ( misschien is Bruintje hier miljardair, maar dat geldt niet voor de rest van ons), en zelfs afgezien daarvan zijn er grenzen aan wat redelijke bedragen zijn voor een medische behandeling.

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 17:43

Mijn ruin is 17 en kan ik al enkele jaren niet meer berijden, hij heeft een medische rugzak en ieder jaar terugkerende problemen die me veel zorg en geld kosten. Hij loopt rond als weidevulling aan huis en is boven alles mijn maatje. Ik ga tot het uiterste voor hem zolang er kans is op verbetering en hij geen chronische pijnen heeft die dus niet meer overgaan of dragelijker worden. Dat is mijn persoonlijke grens, als deze gepasseerd wordt laat ik hem gaan.

Natuurlijk heb je geen miljoenen, maar je hebt wel al heel veel in haar geïnvesteerd. Nu opgeven is misschien zonde en toch echt afhankelijk van de toekomst (en deze kan helaas niemand voorspellen). Wat zeggen de artsen? Wat is de prognose en wat zijn de kansen? Ben je al eens met hun om de tafel gaan zitten om dit duidelijk te krijgen?

(leg opmerkingen zoal van Bruintje maar naast je neer...jij weet wat de gemaakte kosten zijn en jij moet het financieel dragen en jij moet beslissen)
Laatst bijgewerkt door dieseltje op 11-01-18 17:45, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 17:44

Alleen nog verder behandelen als je zeker weet dat ze beter wordt. Heel sneu maar inslapen is denk ik het beste. Zelf ga ik niet zo ver. Natuurlijk speelt geld een rol. Wij doen alles lowbudget en voor ons en voor de paarden. € 10.000 kan ik 2,5 merens van kopen dus dan maar over de mik en janken en in laten slapen ook al zou het mijn hart breken. Sterkte TS dit is heel verdrietig.

Stenzotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-18 17:48

dieseltje schreef:
Mijn ruin is 17 en kan ik al enkele jaren niet meer berijden, hij heeft een medische rugzak en ieder jaar terugkerende problemen die me veel zorg en geld kosten. Hij loopt rond als weidevulling aan huis en is boven alles mijn maatje. Ik ga tot het uiterste voor hem zolang er kans is op verbetering en hij geen chronische pijnen heeft die dus niet meer overgaan of dragelijker worden. Dat is mijn persoonlijke grens, als deze gepasseerd wordt laat ik hem gaan.

Natuurlijk heb je geen miljoenen, maar je hebt wel al heel veel in haar geïnvesteerd. Nu opgeven is misschien zonde en toch echt afhankelijk van de toekomst (en deze kan helaas niemand voorspellen). Wat zeggen de artsen? Wat is de prognose en wat zijn de kansen? Ben je al eens met hun om de tafel gaan zitten om dit duidelijk te krijgen?

(leg opmerkingen zoal van Bruintje maar naast je neer...jij weet wat de gemaakte kosten zijn en jij moet het financieel dragen en jij moet beslissen)

De prognose is blijft onduidelijk.. zij kunnen niets zeggen over de toekomst of hoe het gaat lopen.. heb al vaak gevraagd voor duidelijkheid, maar niemand kan me die geven.. heb al een 2de en 3de opinie laten komen.. het enige wat ik weet is dat het nooit meer zal genezen.. en eigelijk(als ik dit zeg besef ik goed genoeg wat me te doen staat helaas) alles wat we doen is uitstel van het geen dat toch ooit zal komen helaas..
maar zou haar zo graag nog een paar jaartjes pijnvrij op de wei hebben staan.. maar ook dat kunnen ze niet met zekerheid zeggen..

TanteFlavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 17:50

Een heel treurig verhaal....
In mijn geval ... Als mijn dieren blijvend pijn hebben, en er is geen uitzicht op beterschap.... dan laat ik ze inslapen. Volgens wat ik gelezen heb, heb je alles gedaan wat je kon. Voor mij heb je een van de beste dierenartsen erbij gehaald ...
Ook bij mensen loopt het vaak niet zoals "gepland", in uw geval is dit met je paardje...

Heel veel sterkte, TS!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 17:51

bruintje123 schreef:

De meeste operaties starten al bij €3000. Als je dan nog een maand kliniek met medicatie bij rekent, denk ik dat €10.000 nog zo geen ongeloofwaardig bedrag is.

TS, als je nu al langere periode probeert met antibiotica en deze nog altijd niet is aangeslaan, wat is dan de volgende stap volgens de kliniek? Want als ze weer antibiotica zeggen dan klopt er volgens mij iets niets. Als het blijft groeien en antibiotica voor niets van verandering zorgt denk ik dat dit ook niet de juiste weg te begaan is. Hoe staat ze nu? Op de weide, op stal?

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 17:51

Je keuze moet je zelf maken, TS. Weeg af wat het eerlijkst is in deze driehoek van welzijn paard-jouw gevoelens-geld.

Niet makkelijk, veel sterkte! :(:)

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 18:07

bruintje123 schreef:

Jeetje wat is bovenstaand een onwijs onaardige opmerking. Bah, dat er zulke mensen bestaan, ongelofelijk. Kan jij bewijzen waarom dit een ongeloofwaardig bedrag is?? TS heeft het al moeilijk zat en dan insinueer jij dat ze ook nog loopt te liegen. >;)

Mijn grens is zolang mijn paard zonder pijnstillers kan bewegen en leven doe ik er alles aan om haar beter te maken. En ja, daarbij vind ik €10000 echt al heel veel geld. Van alle operaties wordt een lichaam meestal ook niet beter. Sterkte TS Y;(

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 18:13

Oh jeetje, wat een moeilijke beslissing.
Als de prognose zo onduidelijk is en het al langer niet verbeterd zou ik hoe moeilijk ook laten inslapen.
Je hebt al zoveel gedaan, en het is niet paardwaardig om een jaar door te kwakkelen voordat ze eventueel weer fatsoenlijk kunnen rondstrompelen op de weide

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 18:16

Als geld de hoofdrol was, was je wel eerder afgehaakt.
Leg al die opmerkingen maar naast je neer, je hebt alles gedaan wat mogelijk was.
Als het paard geen waardig leven meer heeft, is onnodig rekken alleen voor jezelf, niet voor het paard.
Waarom mag ze nog steeds niet op de wei?
Haar nog even, met pijnstilling, lekker op de wei laten en voor jezelf beslissen wanneer het klaar is?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 18:20

miesnaom schreef:
bruintje123 schreef:

Vind je dat er echt geen limiet op zit qua kosten? Puur uit interesse.
Persoonlijk denk ik vaak hoe hoger de koster hoe langer /slechter het herstel.
Misschien off topic sorry.

Veel sterkte ts!

Nee, als de dierenarts daarmee aangeeft dat de prognose heel goed is niet.
Als de prognose slecht is zou ik er niet aan beginnen, maar dan puur voor het welzijn.

Ja lizzzzy zulke mensen bestaan.
Beetje 2 voetjes op de aarde heet dat.
En ts vraagt meningen, dan krijgt ze die.

En nogmaals ik begrijp dat ts afhaakt. Maar dan wel op het welzijn van haar 17 jarige paard.
Daar zou ik ook niet mee doorgaan.