Warme hoeven na bekapping

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mirriejj

Warme hoeven na bekapping

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-18 16:48

Gistermorgen is mijn pony weer bekapt. Sinds dit jaar hebben we een nieuwe hoefsmid en omdat Jimmy de neiging heeft om wat stijl te komen staan, wordt hij geregeld iets omlaag gezet achter. Dit heeft geen problemen gegeven.
Gisteren liep de pony na bekappen een stuk vlotter door tov normaal, het viel me op en ik gaf dat nog aan dat dat wel fijn was.

Vanmorgen liep hij erg slecht. op eieren en hij lijkt ook kreupel te lopen. Voor had hij 1 warme hoef en achter zijn beide hoeven warmer.

Ik heb de hoefsmid al filmpjes doorgestuurd en ik wacht op een telefoontje van haar.

De reden dat ik mij er iets druk om maak is omdat hij 2 jaar terug, toen hij net bij ons in bezit was, iedere keer gevoelig liep na bekappen. Hierbij had hij echter nooit warme hoeven, dit ging ook om een andere hoefsmid.

Om alles op een rijtje te zetten:
* shetlander/11 jaar.
* staat op een zandpaddock
* krijgt 3kg graszaadhooi gevoerd met dagelijks pavo vital complete.
* eerder gevoelig na bekappen, nooit warme hoeven daarbij gehad.
* liep meteen na het bekappen beter dan normaal, dag erna slechter.

Misschien dat iemand dit eerder voor heeft gehad? Nogmaals, de hoefsmid is op de hoogte gesteld en daarvan wacht ik op een reactie.

BigOne

Re: Warme hoeven na bekapping

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 16:53

Het beter lopen komt zeer waarschijnlijk van de gevoeligheid en nu dus gevoelig aan drie hoeven, koelen is alles wat ik kan adviseren. Duurt een aantal dagen en dan ishet vaak beter, toch te kort bekapt.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 16:56

Hoe is de bodem bij jullie? Hier was alles flink bevroren, dat in combinatie met bekappen zou ik het absoluut niet raar vinden dat ze wat gevoelig er van gaan lopen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 16:57

Hoevaak wordt hij bekapt als hij geregeld laag gezet moet worden vanachter?

Mij lijkt dat namelijk overbodig als je iedere 6-8 weken de smid laat komen. Dan zijn de hoeven namelijk écht niet zo stijl gegroeid. Hoogstens kan er een klein randje af maar dat ze dan ineens stijl staan lijkt me véél meer tijd overheen te gaan.

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-18 17:02

bigone schreef:
Het beter lopen komt zeer waarschijnlijk van de gevoeligheid en nu dus gevoelig aan drie hoeven, koelen is alles wat ik kan adviseren. Duurt een aantal dagen en dan ishet vaak beter, toch te kort bekapt.

Is het daarbij ook normaal dat de hoeven ook warmer aanvoelen?

siskeh schreef:
Hoe is de bodem bij jullie? Hier was alles flink bevroren, dat in combinatie met bekappen zou ik het absoluut niet raar vinden dat ze wat gevoelig er van gaan lopen.

De bodem was vanmorgen gewoon prima, het was wel op de weg dat het mij opviel. In de paddock loopt hij aanzienlijk beter.

Art_Ificious schreef:

Mij lijkt dat namelijk overbodig als je iedere 6-8 weken de smid laat komen. Dan zijn de hoeven namelijk écht niet zo stijl gegroeid. Hoogstens kan er een klein randje af maar dat ze dan ineens stijl staan lijkt me véél meer tijd overheen te gaan.

Dit was 7 weken geleden :) Er is ook niet enorm veel vanaf gegaan. Maar blijkbaar toch genoeg om gevoelig te lopen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 17:05

Ben dan eigenlijk wel benieuwd naar een foto van de hoeven.
Stijl groeien nadat de hoef in het begin al bijgehouden werd lijkt me namelijk enkel mogelijk als de hoef kans heeft om lang door te groeien.
Kan zoals gezegd dat hij nu te kort staat.

Hopelijk kijkt de smid ook naar de voetas als hij hem achter (bij de hielen?) Lager zet.

Ben geen smid maar zeg gewoon wat ik denk.

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-18 17:17

Dat mag. Ik moest even terug zoeken of ik een foto had net voor het bekappen.

Dit is in Juni net voor het bekappen. Daar zat toen 8 weken tussen het bekappen in.
Afbeelding

Dit is gisteren net na het bekappen.
Afbeelding

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 17:35

Dat lijken mij eerder bokhoefjes ipv stijle hoeven. Daar zit een verschil in.

Vind haar op de achterbenen ook niet correct staan, zo ook op je instagram de eerste standfoto van 3 dagen geleden. Ze staat vreemd met de achterbenen.

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-18 17:40

Art_Ificious schreef:
Dat lijken mij eerder bokhoefjes ipv stijle hoeven. Daar zit een verschil in.

Vind haar op de achterbenen ook niet correct staan, zo ook op je instagram de eerste standfoto van 3 dagen geleden. Ze staat vreemd met de achterbenen.

Op die foto staat hij ook gewoon belabberd :') Zo staat hij normaal niet achter.

Ik zal even een filmpje uploaden.

https://www.youtube.com/watch?v=cite1av9jN4

https://www.youtube.com/watch?v=njxb6RsYxdI
Laatst bijgewerkt door mirriejj op 10-01-18 17:47, in het totaal 1 keer bewerkt

DarkCupid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 17:47

Waarschijnlijk teveel gecorrigeerd. Kunnen de spieren ook een klap van krijgen

Jinks

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 18:04

Mijn merrie heeft dit ook gehad. Liep achter heel gevoelig na kappen.
Was niet te kort bekapt.

Conclusie DA en hoefsmid was dat de voetzolen heel dun waren (niet door bekappen). Heb nu een ijzer er onder en ze heeft geen dag meer gevoelig gelopen. We hebben 7 jaar hiermee geworsteld.

Misschien ook een kijken naar de zolen?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 18:04

Bij een ouder paard moet je niet teveel corrigeren aan de natuurlijke stand van de hoeven.Dat gaat dan niet meer.

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-18 20:45

Jinks schreef:
Mijn merrie heeft dit ook gehad. Liep achter heel gevoelig na kappen.
Was niet te kort bekapt.

Conclusie DA en hoefsmid was dat de voetzolen heel dun waren (niet door bekappen). Heb nu een ijzer er onder en ze heeft geen dag meer gevoelig gelopen. We hebben 7 jaar hiermee geworsteld.

Misschien ook een kijken naar de zolen?

Ik heb hem van de zomer 2 keer op ijzers gezet, maar hij was daar zo lastig mee, dat ik hem eraf heb gehaald de vorige keer en nu hoefschoenen voor hem heb.
Zelfs na de ijzers eraf halen was hij niet gevoelig, terwijl er toen wel best een stuk vanaf moest omdat zijn hoeven toen zo enorm hard gegroeid waren.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 20:56

Een paar weken aanzien, en als ze dan weer goed loopt is ze te kort bekapt geweest, of heeft de smid te veel van de zool gehaald. Het is geen duidelijke foto maar het lijkt of ze achter inderdaad wat te kort staat. Heb je foto's van de onderkant van de hoefjes?

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 21:00

Voetjes optillen en rondom in de zool knijpen. Als hij extra gevoelig reageert toch te dunne zool.

Vorig jaar met de onze gehad, gevoelige hoef is toen ook tijdje warmer geweest dan de andere hoeven.

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-18 22:08

Floortz schreef:
Een paar weken aanzien, en als ze dan weer goed loopt is ze te kort bekapt geweest, of heeft de smid te veel van de zool gehaald. Het is geen duidelijke foto maar het lijkt of ze achter inderdaad wat te kort staat. Heb je foto's van de onderkant van de hoefjes?

Ja hoor, ik heb even foto's gemaakt.

LV , warm en gevoelig
Afbeelding

LA, warm en gevoelig
Afbeelding

RV, niet warm of gevoelig
Afbeelding

RA, heel iets warm en gevoelig. Dat was vanavond wel weer weg.
Afbeelding

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-18 23:31

Op aanraden van de hoefsmid gaan we morgen toch even de dierenarts bellen, zij geeft aan dat hij gevoelig door het bekappen kan lopen, maar dat hij niet te kort is gezet. Maar dat hij ook HB kan staan. De hoeven voelen nu alleen nog maar warm aan de bovenkant bij de kroonrand.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 23:49

Bij HB moet je toch ook pols voelen?
HB zo plots na een bekapbeurt lijkt me ook straf. Of kan dit wel? Ken.het namelijk alleen van te dik staan/door gras.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 00:16

Misschien gewoon even een paar dagen afwachten. Is zijn kam hard? Heeft ie gras gehad? Ander voer?
Ribbels in de hoeven? Overigens heeft mijn paard en shet ook nooit koude voeten, gewoon, normale temperatuur, maar als je zelf koude handen hebt kan het warmer aanvoelen.

Wat een enige pony is het trouwens.

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-18 00:17

Floortz schreef:
Misschien gewoon even een paar dagen afwachten. Is zijn kam hard? Heeft ie gras gehad? Ander voer?
Ribbels in de hoeven? Overigens heeft mijn paard en shet ook nooit koude voeten, gewoon, normale temperatuur, maar als je zelf koude handen hebt kan het warmer aanvoelen.

Nee hij staat maar heel af en toe op een onbemeste weide, maar de laatste 2 weken heeft hij daar niet meer opgestaan. Hij is wel een tijdje te dik geweest, maar nu begon hij weer netjes af te vallen, een harde kam heeft hij nooit gehad.
Hij heeft normaal gewoon koude hoeven, nu is er ook een duidelijk verschil merkbaar.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 00:51

En heb je de hoeven nu al gekoeld?? Dat is namelijk iets wat goed helpt en direct verlichting geeft!!

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-18 00:58

bigone schreef:
En heb je de hoeven nu al gekoeld?? Dat is namelijk iets wat goed helpt en direct verlichting geeft!!

Ja ik heb de hoeven meerdere keren gekoeld vandaag :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 01:44

Lastig, de hoeven zien er van onderen namelijk op zich netjes bekapt uit, maar ik vind hem wel heel erg kreupel lopen voor een paard dat alleen maar net iet te kort bekapt is. Toen ik naar je tweede foto keek dacht ik eigenlijk meteen 'oei, hoefbevangen' door de manier waarop hij achterover hangt met de voorbenen. Dit kan puur toeval zijn, maar ook doordat hij op grondbodem goed loopt en op het harde erg slecht. Het hoeft natuurlijk niet zo te zijn, maar ik zou er inderdaad ook zeker een dierenarts naar laten kijken. Met potentiele hoefbevangenheid kun je sowieso niet de boel even aankijken, dan moet je meteen ingrijpen, maar je zit in de winter helaas ook met het weer; nu is de grondpaddock nog mul en dus ondersteunend voor te kort bekapte/hoefbevangen hoeven, maar zodra de bodem opvriest ben je die extra padding kwijt, dus wil je het probleem eigenlijk voor de volgende vorstperiode aangepakt/'opgelost' hebben.

Mocht het inderdaad echt gewoon gevoelige zolen zijn dan zou ik zo snel mogelijk een potje Keralit Huffestiger bestellen en dat elke 3 dagen op de zolen smeren. Mijn paard is ook vaak met gevoelige zolen van een schots en scheef bevroren wei gekomen en dit verlichtte de pijn bij het lopen op het vlakke harde al na 15 minuten. Ook bij onze hoefbevangen shet met dunne zolen heb ik het gebruikt omdat je bij een hoefbevangen paard absoluut wilt dat de zool zo sterk mogelijk is om het hoefbeen te kunnen blijven dragen.

Ik zou hem ook absoluut van het harde weghouden tot de dierenarts is geweest, ook niet voor jezelf proefrondjes stappen/draven op het harde om te kijken of het al beter is. Als hij echt hoefbevangen is dan is dat funest voor de binnenkant van de hoeven, dus tot er iemand naar gekeken heeft echt alleen maar op zachte ondergrond houden.
Ik wil je niet bang maken van misschien is het echt alleen de standverandering of dunne zolen, maar ik zou er zeker bij shetten erg voorzichtig mee zijn omdat dit volgens de dierenartsen echt een rotjaar is geweest qua hoefbevangenheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 01:50

Art_Ificious schreef:

Ik weet niet hoeveel ervaring je met hoeven hebt, maar een paard dat van nature scheef op zijn hoeven leunt kan deze in twee weken tijd al compleet scheef afslijten...

Mijn paard heeft na een peesblessure in de linkerschouder de neiging om teveel op de binnenkant van de hoef te leunen en die kan ik dus elke twee weken aan de buitenkant inkorten omdat hij anders de binnenkant zo ver inkort dat de hoefwand daar aan de zijkant verticaal komt te zijn en zelfs naar binnen onder de hoef door wil kantelen.
Dus ja, als een paard gewend is om op zijn tenen te lopen (en dat is het geval bij steil gekoot staan en bokhoeven) dan kan een paard absoluut weer steil gaan staan binnen een paar weken tijd. En dat is ook logisch, want het is een zichzelf versterkend effect; hoe schever de hoef is, hoe schever het paard die belast en hoe schever hij de hoef weer afslijt.

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-18 12:51

Vanmorgen is de dierenarts langs geweest.

We hadden Jimmy gisteravond voor de zekerheid al een dosis metacam gegeven en vanmorgen waren de warme hoeven al voor 75% minder. Er wel voor gekozen om de dierenarts toch te laten komen, hij liep LV voor nog heel iets onregelmatig op het zachte. Bij de hoeven voelde je nog wel iets verschil, maar de dierenarts vond hem niet bevangen ogen.
Even een stukje over het harde gestapt naar de poetsplaats en dat ging weer prima. Hij reageerde LV en LA wel op de zool. Dierenarts vermoed toch gevoeligheid door het corrigeren en achter kon er nog een zweer zitten, maar daarop wou hij niet al te diep snijden. Voor nu heeft hij metacam gekregen en dit moet hij nog 3 dagen krijgen. Daarna zal hij fors verbeterd moeten zijn en anders moeten we opnieuw contact opnemen.
Iedereen bedankt voor de tips, het was voor mij fijn om even mijn verhaal hier kwijt te kunnen. Ik heb meteen ook even gekeken voor de keralit Huffestiger om te bestellen, bedankt voor de tip Xyzutu2.