Zou ik wel mogen vragen om eerst alles te LEZEN voordat je reageert? Om te voorkomen dat ik dingen 100 keer moet herhalen, zoals in eerdere topics steeds het geval was, is niet zo fijn

Het verhaal:
Ik heb 2 (oudere) pony's die qua bloed niet helemaal ok zijn. Pony 1 weet ik al van 2014 dat hij vitamine E problemen heeft (waarschijnlijk daarvoor ook al, maar nooit bloed laten nemen). Dit probeer ik met een supplement onder controle te houden, met wisselend succes. Bij pony 2 heb ik vorig jaar (2017) eens vitamine-bepalingen laten doen uit nieuwsgierigheid en of er iets te zeggen was over het rantsoen wat ze kregen.
Pony 1
--------
April 2016 is de waarde super goed (1000 μg/dL, normaalwaarden 300 - 2000), in december 2016 super slecht (< 100). Het supplement wat hij op dat moment krijgt wordt na verloop van tijd plakkerig en wordt geel, dus we dachten dat het daaraan lag. Vanaf dan kleinere verpakkingen gekocht en in 2017 zijn er 4 bloednames gebeurt om een beter beeld te krijgen. De resultaten:
- Maart 2017 : 704 μg/dL
- Mei 2017: 969 μg/dL
- Augustus 2017: 478 μg/dL
- December 2017: 130 μg/dL
In Juni is er een verandering van supplement-hoeveelheid gebeurd omwille van een voerverandering en meer vitamine E in het voer. Na de uitslag van Augustus is het supplement terug naar de oorspronkelijke hoeveelheid gegaan.
Pony 2
--------
Voor het beeld in Mei 2017 een bepaling laten doen, 504 μg/dL en ook nu in December zit hij op 140 μg/dL. Hij krijgt geen extra supplement.
Voer
-----
Beide pony's krijgen hetzelfde voer, bestaande uit:
- voldoende hooi (& stro), hooi zit rond de 20 kg per dag voor +- 400 & 500 kg pony.
- 2 kg bietenpulp (ongeweekt gewogen) + 600 gram lijnzaadvlokken
- +- 180-200 gram Vitalbix Daily Complete & 40 gram Your Horse Trace (vitaminesupplementen)
- ze staan NOOIT op gras (hier heb ik voldoende redenen voor en is ook naar de toekomst toe geen optie)
Pony 1 krijgt dan nog een paardendosis Vitamine E + Magnesium bij.
Lichamelijk
-------------
Ze zien er beiden super goed uit en zitten goed in hun vel. Vorige winter/lente hadden ze heel veel bovenlijn-verlies, hierdoor heb ik het voer aangepast naar het huidige rantsoen (met hulp), dit heeft een verandering teweeg gebracht en ze zien er nu nog steeds top uit. Hier wil ik dus eigenlijk ook niks aan veranderen (tenzij nog iets bij ofzo, dat kan altijd natuurlijk). Ze bewegen goed en soepel, zijn natuurlijk op leeftijd maar vooral bij pony 1 in vergelijking met vorige jaren beweegt hij echt super.
Karakter
----------
Daar zit een puntje, ze veranderen namelijk beiden in de winter van karakter. Zie hierover dit topic voor meer info: [OPG] Iemand een idee? Zomer/winter-pony('s) (dan moet ik het niet allemaal opnieuw typen) & deze hoort er misschien ook bij: [MD] Huid/Haarpijn bij paarden?
Mijn vraag is nu of er een link is met het vitamine E tekort. Ik weet dat vitamine E bij veel processen in het lichaam nodig is, maar zou dit zo'n veranderingen teweeg kunnen brengen? Ook als er verder geen spierproblemen zijn en de pony goed beweegt? Pony 2 is wel wat stijver maar met 24 jaar mag je dat wel een beetje zijn in de winter denk ik... (hij mag sowieso alleen nog maar stappen ivm een scheef bekken, hij is ook gewoon op pensioen).
Iemand die ervaring heeft? Of een idee waar ik nog kan zoeken? Mijn ideeën zijn zo'n beetje op.
En ook: wat doe ik met het tekort? Nog meer supplement bij pony 1 erin lijkt me niet echt een optie. Een ander supplement kan, maar dat is dan weer een zoektocht en proberen en geen zekerheden.. Ook mag er geen selenium in zitten want hiervan heeft hij totaal niet te weinig.
Momenteel een beetje met de handen in het haar, en om eerlijk te zijn ook niet de energie om weer een hele zoektocht en pogingen te ondernemen