3-jarige lust niks

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Oakland1990

3-jarige lust niks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-18 18:50

In september heb ik mijn merrie uit de opfok gehaald, ze at daar Pavo Podo Grow, onbeperkt hooi en gras.

Eenmaal bij mij op stal had ze moeite met de overgang van de pavo naar onderhoudsbrokken. Ze at ze wel maar in stukken en na een halve dag was nog niet alles op... Wortels at ze de eerste weken ook niet (krijgen ze standaard als ze terugkomen uit de paddock/weide), die gaan er nu wel in, maar dat is dan ook alles wat ze wil eten. Hooi was ze ook niet heel gek op, maar dat ging nog wel op.

Van snoepjes wil ze slechts 1 soort en anderen probeert ze niet eens. Ze kijkt er nauwelijks naar. Als je geluk hebt gaat er een zoete appel in -O- Ze laat die ook gerust nog een halve dag liggen...

Nu zit ze midden in een groeispurt, staat achter een eind hoger en ze toont niet "rond" genoeg waardoor ik ga twijfelen of ze wel genoeg binnen krijgt. Ik zou bietenpulp/luzerne gaan bijvoeren maar ze komt er niet aan. Pulp ligt 4 dagen in de voerbak en ze vist haar andere brok er uit. Maisvlokken en voordroog idem. Ze lijkt simpelweg niks echt lekker te vinden. Gezien ze wel appels wil, wou ik appelsap onder de pulp mengen, kijken of ze dat wel wil...

Wie kent een lekkere dikmaker voor haar? Ze staat nog niet in het werk, ik wil wachten tot ze echt drie is en ze deze groeispurt voorbij is.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 19:01

Is er geen ander probleem? Een ontsteking bij een tand of op het tandvlees bijvoorbeeld? Of zichzelf pijn gedaan tijdens transport? De structuur van sommige dingen is misschien wat anders waardoor ze dat wel wil eten. Zeker voor hooi moeten ze flink kunnen malen. Ik zou eens een tandarts/dierenarts laten nakijken of dat zeker niet het geval is. Zeker omdat dit een cruciaal moment in de groei is, zoals je zelf al aangeeft.

Renske_W

Re: 3-jarige lust niks

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 19:06

Hoe ben je over gegaan op de nieuwe brokken?
Ineens of heb je ze een tijd gemengd?
Hier ook 2 kieskeurige eters, hoewel het wel steeds minder wordt.
Maar appel en wortel krijg ik er hier ook niet in. :)) en qua snoepjes alleen de smikkels, rest hoeven ze ook niet. :+

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 19:07

Misschien banaan & honing door het eten doen? Is lekker zoet :)

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-18 19:08

Tanden zou inderdaad best kunnen, pijn met transport geloof ik niet, ze is al drie maanden hier... Je mag haar hoofd/wangen/lippen ook gewoon aanraken, het lijkt echt meer kieskeurig.

Overgang van brokken is abrupt gegaan... kan wel eens een zak pavo halen om te kijken of ze die wel lekker vindt of tenminste gretiger eet.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 19:08

Al een tandarts erbij gehad?? Driejarigen zouden al minimaal twee keer door de tandarts gecontroleerd moeten zijn.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 19:09

Is ze al bij de tandarts geweest?

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-18 19:10

Nog geen tandarts/DA bij geweest, ze wordt deze maand ergens gekeurd voor ik haar wil laten beleren, tandarts komt voor mijn andere paard in april, wilde ze dan tegelijk laten doen, in de hoop dat ze dan ook meer in de hand is.

Bietenpulp is trouwens best zacht, zou je net denken dat ze dat liever eet, of tenminste merkt dat dat minder pijn doet.
Laatst bijgewerkt door Oakland1990 op 02-01-18 19:11, in het totaal 1 keer bewerkt

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 19:11

Hmm ik zou ook de tandarts laten komen en controleren op maagproblemen. Echt niks lusten is wel gek

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 19:12

April is nog best ver weg, misschien een goed idee om voor haar al een vroegere afspraak te maken tenzij je natuurlijk zelf sterk het gevoel hebt dat het niet om een gebitsprobleem gaat.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-18 19:13

Ik denk dat het eerder niet lusten is, gezien ze wel wortels eet... die zijn een stuk harder en groter om weg te krijgen dan brok of pulp. Een grote appel (een zoete dan) eet ze ook op, soms in stukken maar soms ook in 1 keer.

Dovahkiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 19:13

Ik had bij mijn merrie precies hetzelfde probleem. Die kwam ook van de opfok, daar had ze drie jaar gestaan.
Daar kregen ze hooi/gras en af en toe Podo Grow.

De eerste tijd kreeg ik er geen snoepje of muesli in. Snoepje pakte ze aan, knikte ze een paar keer met haar hoofd en spuugde het weer uit. :roll: En dat terwijl ik net 10kg aan snoepjes had aangeschaft. (Jonge paarden geef ik sneller een voedselbeloning dan volwassen paarden) Uiteindelijk kwamen wij op stal erachter dat ze de snoepjes van een stalgenoot wel heel erg lekker vond. Van daaruit ben ik begonnen met afwisseling en nu eet ze haar muesli, slobber, brokken met een extra voeding emulsie, en snoepjes zeer gulzig op. Ze moest bij mij even het idee krijgen dat wat ik haar uit de hand gaf extra lekker was.
Kwam er vandaag achter dat een broodje dan weer heel erg vreemd is....Daar liep ze dan weer mee de klooien.

Wel ben ik het ook met Heleenn eens, op die leeftijd kan er sneller wat aan het gebit mankeren. Een controle van het gebit is snel geregeld in het geval dit probleem zich voor blijft doen.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 19:14

Ik zou niet tot april wachten met de tandarts, maar deze eerder laten komen.

Mogelijk bij een boer wat voordroog halen om te zien of ze dat lekker vindt en hier wat op aankomt?

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 19:14

Wellicht inderdaad kijken of ze de pavo podo grow wel weer zo op eet.
En als ze dat doet die langzaam gaan mengen met de andere brok.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-18 19:16

Voordroog ruikt ze een keer aan, neemt drie sprietjes en dan is het klaar... zelfde met geperste luzerneblokken, die zijn pas na een dag weg, gooit ze liefst nog uit haar voerbak :j

Afspraak tandarts is zo gemaakt, gezien ze verder ook niet morst etc wil ik eerst uitzoeken of het niet "gewoon kieskeurig zijn" is.

Maagzuurremmer kan ik wel een keer proberen er in te krijgen, heb ik staan van mijn andere paard, maar of ze dàt gaat vreten :n

Moossie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 19:22

Mijn jaarling was ook niet echt happig op eten. Twee bakken 2 meter naast elkaar gehangen met hetzelfde voer (brok en muesli), mijn oudere vreetzak ernaast geparkeerd en de bak ging leeg.
Nu eet ze eigenlijk alles wel wat ze aangeboden krijgt maar voorheen echt niet.
Laatst bijgewerkt door Moossie90 op 02-01-18 19:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 19:23

Ik had hetzelfde met mijn jonkie. Het enige wat hij na een tijdje lustte was muesli. Toen heb ik zijn brok gemixt met de muesli die hij wel eet, en steeds de muesli wat geminderd en het brok wat meer. Appel of wortel moet hij nu ook steeds meer van hebben sinds ik dat in kleine stukjes door zijn voer gedaan heb :)

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 19:31

Heb je slobber geprobeerd? Je kunt ook altijd nog de pavo gaan mengen met je onderhoudsbrok. Idem met ruwvoer, probeer eens wat anders. Indien ze niet extreem moeilijk(letterlijk) eet, geen proppen maakt en in de opfok goed at zou ik er ook niet direct een tandarts bij halen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 19:33

Ik zou eerst gewoon teruggaan naar Podo grow als ze dat nog wel eet. Het is een prima brok en die extra kcal die het heeft ten opzichte van onderhoudsbrok heeft ze nu gewoon nodig.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 19:38

staat ze alleen als ze eet?
is er een ouder paard die haar maatje is?

hier leren de jonkies dingen eten omdat ze na-eten wat de oudere paarden eten.

bv bieten kennen ze vaak niet als ze aankomen,en willen ze dan bijgevolg niet eten.
de oudere paarden zijn er gek op,en jagen de jonkies ervoor weg.
net daarom beginnen ze dan,als ze de kans hebben,er ook aan te knabbelen en leren het eten.

idem met snoepjes,korrels,.....

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 19:40

Eet ze luzerne? Daar komen ze vaak ook lekker van bij en de eiwitten zijn goed voor spieropbouw

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-18 19:52

Luzerne eet ze wel maar niet van harte. Dat heb ik alleen in wafer-vorm. Slobber nooit geprobeerd, Pavo Cerevit eet ze wel. Als ze me met voer bezig hoort is ze altijd enthousiast, maar het lijkt voor haar een teleurstelling als het eenmaal in haar bak ligt.

Buiten eet ze trouwens beter hooi dan op stal. Staat ze met twee of drie andere oudere merries, die haar ook laten eten.
Ze eet dan aan een normaal tempo. Ze krijgt geen voer in bijzijn van andere paarden, staat dan in een open stal met zicht op andere paarden.

Ezza43

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 19:56

Zeker een tandarts bij laten komen! En voor het dikker worden doet maïs heel veel, slobber is ook goed weg te krijgen en zit meer voeding in en vinden paarden heerlijk!

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 19:58

Als ze enthousiast op het krachtvoer afkomt maar er net boven stopt acht ik de kans op een maagzweer wel aanwezig.

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 20:07

Slobber heeft die van mij 2 maanden aan moeten wennen. Die van mij vind alleen de pavo mueslis lekker, maar de brokjes erin niet. Ik zou het proberen te mengen met podo grow!