Lijnzaadkuur

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

tijger

Lijnzaadkuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-17 01:00

Hallo allemaal,

Gezien er een kans is dat mijn paard met regelmaat wat zand binnen krijgt (ondanks onbeperkt hooi) wil ik hem graag een lijnzaad kuur geven uit voorzorg.

Nu zijn daar best verschillende opvattingen over.
Sommige zeggen alleen na een onderzoek als erin zit (dit is in min ogen niet sluitend want als er zand uit komt zit er dus in de dalen van de darmen al zoveel dat het erlangs gaat)
Andere om de 6 weken 7 dagen geven (op dit moment heb ik het gevoel dat dat het beste is omdat er in 6 weken best veel kan ophopen)
Of misschien toch eens per 3 maanden?

Mijn vraag is dus hoe vaak en hoe lang geven jullie in zo'n geval lijnzaad?

Mungbean

Re: Lijnzaadkuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 01:05

Flozaad bedoel je neem ik aan

tijger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-17 01:09

Haha ja na even zoeken zie ik dat het ook vlozaad genoemd word ja

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 01:15

Is niet hetzelfde hoor.
Vlozaad is niet lijnzaad.

Lijnzaad is rijk in olie en eiwit, Vlozaadhuiden vormen een slijmerig goedje.

tijger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-17 01:21

Hm op google zag ik er wel lijnzaad bij staan.
Denk dat jullie met vlozaad psylium bedoelen? Dat voer ik inderdaad niet omdat meneer zijn neus daarvoor optrekt en met geen hap naar binnen te krijgen is...

Gekookte lijnzaad word ook een slijmerig papje en dat gaat er wel goed in en werkt ook tegen zand.

HarmonieC

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 01:47

Ik heb er geen ervaring mee, maar ik zag bij de paardendrogist ook psyllium brokjes. Misschien dat dit makkelijker zal worden gegeten? Of je hebt gemelasseerde varianten psyllium. Of psyllium door slobber voeren kan nog wel eens een goed idee zijn (wel direct voeren anders is het echt heel plakkerig).

Lijnzaad heeft volgens mij wel een gunstig effect m.b.t. het afvoeren van zand (maar het eten van veel ruwvoer heeft ook een gunstig effect m.b.t. het afvoeren van zand), maar het heeft volgens mij wel echt een ander effect dan een reguliere zandkuur.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 09:19

Ik kook de lijnzaad, doe er wat suiker in, laat het afkoelen en geef het dan met wat brokjes of muesli erdoor. Wordt hier ook door de moeilijke eters gegeten. De eerste keer misschien niet van harte, maar als ze niks anders krijgen, eten ze het wel op en daarna kennen ze de smaak en eten ze het gewoon.
Ik doe het een dag of 5.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 09:30

Bij epplejeck hebben ze lijnzaad in brokvorm. Iedere dag een paar van deze brokjes bij het voer. Hier wordt het goed gegeten.

Lugea

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 10:48

Ik heb bij de Welkoop psylliumslobber gehaald, dit vinden mijn pony’s echt heerlijk. Uit m’n hoofd moest je dit 7 tot 10 dagen lang 1x per dag voeren.

tijger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-17 11:11

Psylium vind hij gewoon echt vies.
Gekookte lijnzaad eet hij goed.

Mijn vraag is dan ook echt om de hoeveel weken een kuur geven van hoeveel dagen?

tijger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-17 11:14

Brokjes voert ik liever niet omdat daar heel veel toevoegingen en suikers in zitten. Zonder doet hij het beter.

Dus echt de gekookte lijnzaad om de hoeveel weken herhalen en hoe lang geven

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 11:19

Wat doen jullie moeilijk over lijnzaad....
Dat koop je gewoon bij Agradi kant en klaar en daarvan schenk je dagelijks een scheutje over het voer.
Zelfde werking als zelfgekookte lijnzaad-drab.

Voor een reiniging op zand in de darmen kun je overigens beter een psylium-kuur doen, lijnzaad is wat zand aangaat 'vrijblijvender'. Lijnzaad is voor onderhoud van de darmen, psylium voor de reiniging.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 11:19

Ik doe het dus 5 dagen en een paar keer in de wintermaanden, dus ik denk misschien 1 x in de 1,5 maand.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 11:20

Lijnzaad kun je gewoon doorvoeren.
Mijn paard krijgt de hele winter (ongekookt) lijnzaad bij als energie en eiwit bron.

Vlozaad week ik nooit, dat is gewoon vies voor de meeste paarden (het is ook echt vies). Ik geef gewoon een schepje door licht bevochtigd voer een paar weken lang. Uiteraard wel zorgen voor voldoende drinkwater.
Met schrokkers is dat eventueel een risico op slokdarmverstopping, maar ik heb tot nu toe eigenlijk altijd trage eters gehad.

tijger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-17 11:35

Dees ik wist niet dat je het kant en klaar kon kopen. Is het dan ook drappig?

Weet dat psylium nog beter werkt w maarja krijg het er met geen mogelijkheid in.

Vur top dank je! dus toch ook ribs de 6 weken.

Sizzle super dank je

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 11:40

Wij voere lijnzaad puur. Door de brokken heen. Op advies van de DA

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 11:43

tijger schreef:
Dees ik wist niet dat je het kant en klaar kon kopen. Is het dan ook drappig?

Weet dat psylium nog beter werkt w maarja krijg het er met geen mogelijkheid in.

Vur top dank je! dus toch ook ribs de 6 weken.

Sizzle super dank je

Doe je de psyllium dan door natgemaakt voer? Dan wordt het inderdaad slijmerig.
Laatst las ik een tip dat je het niet moet mengen met water, maar met olie. Het plakt dan wel, maar zet niet uit. Nog niet uitgeprobeerd, maar dat gaat binnenkort wel gebeuren

Jolene85

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 11:53

Ik voer lijnzaadjes puur, door zn luzerne heeb. De lijnzaad wordt slimy in de darmen en neemt zo het zand mee naar buiten. Ik doe nu elke maand een kuur van 6 dgn omdat ze 24/7 buiten scharrelen en zand binnen krijgen. Praktijk Den Hoek geeft ook aan dat dit net zo goed werkt als vlozaad of iets anders.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 12:06

*deze* kocht ik op advies van de kliniek

tijger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-17 12:19

Hillary psylium eet hij helemaal niet in geen enkele vorm.. vandaar lijnzaad.

Joycexenya bedankt voor de tip

Jolene85 top dank je! Situatie is vergelijkbaar dus ga ik dat aanhouden. Dank je!

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 12:30

Ik stip het topic even aan want ik heb zelf psylliumhulsjes en lijnzaadolie besteld.

Mijn merrie heeft in de week voor kerst in ieder geval 2x koliek gehad waar ik bij was en ik verdenk haar van nog een derde keer koliek te hebben gehad in die week waar ik niet bij was.

Dus ik ben overgeschakeld op zaagsel ipv stro (Behalve dat stro kan verstoppen, at ze veel stro op en dus mogelijkheid op zand/aarde/mest mee naar binnen), hooi niet van de grond eten, hooi uitspoelen om te vermijden dat er zand mee naar binnen gaat.

Ik klop het even af, maar ze is nu door alle maatregelen niet meer koliekerig geweest de afgelopen week.

Wel heb ik dus die vlozaadhulsjes (husk heet dat) besteld en die lijnzaadolie. Die husk dat is een kuur van circa 10 dagen en dat moet op. Langer het achter elkaar te geven schijnt geen zin te hebben. Ik moest erop letten dat ik de hulsjes kocht (zijn duurder is een extra bewerking) want de zaadjes zelf geven minder effect om zand mee te nemen uit de darmen.

Daarnaast heb ik lijnzaadolie gekocht en dat ga ik dan regelmatig geven. Maar hoe vaak weet ik nog niet. Misschien lees ik dat hier in jouw topic.

Edit en in mijn topic raadde men mij aan haar regelmatig en zeker bij koliekerigheid bruin bier te geven. De lage gist daarin is een soort probiotica

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 12:31

Die lijnzaadolie gebruiken wij ook op advies van de kliniek, na een koliekoperatie.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 12:37

Grainey hoe vaak geef jij de lijnzaadolie?

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 12:54

Twee tot drie maal in de week, gewoon op het voer.
We hebben sowieso nu altijd ucosan in huis, voor het geval dat....

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 13:09

Ik geef in de wintermaanden 1 x per 6 weken een week psyllium brokjes van de paardendrogist. Dat wordt hier met smaak gegeten.