hoefbevangen paard heeft overbelaste achterhand

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

darwin

hoefbevangen paard heeft overbelaste achterhand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-17 23:41

Mijn welsh cob is sinds vorige week zwaar hoefbevangen, door de pijn heft hij een aantal dagen op zijn achterhand gehangen om zijn voorhand te ontlasten, maar nu is hij dus megapijnlijk in zijn achterhand.
Hij tilt zijn achterbenen om en om op om te ontlasten en is heel stijf, hij wil ook echt niet lopen.
hebben meer mensen dit meegemaakt en wat hebben jullie hier aan gedaan ?

Anoniem

Re: hoefbevangen paard heeft overbelaste achterhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 00:28

Is ie niet spierbevangen en/of hoefbevangen geraakt achter?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 00:50

Phytomet van steigerwald bestellen en zo spoedig mogelijk mee starten. Tevens dierenarts bellen morgen ook zo spoedig mogelijk want dit paard heeft pijn stilling nodig en vitamine E waarschijnlijk middels injectie. De smid later zul je er ook bij kunnen halen maar eerst moet je paard uit deze acute fase die ontzettend!! pijnlijk is. Dus actie doen.

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-17 00:56

pien_2010 schreef:
Phytomet van steigerwald bestellen en zo spoedig mogelijk mee starten. Tevens dierenarts bellen morgen ook zo spoedig mogelijk want dit paard heeft pijn stilling nodig en vitamine E waarschijnlijk middels injectie. De smid later zul je er ook bij kunnen halen maar eerst moet je paard uit deze acute fase die ontzettend!! pijnlijk is. Dus actie doen.

Hij staat al sinds donderdag op zware pijnstilling en heb vandaag nog andere pijnstillers en bloedverdunners bijgehaald, maar ik krijg hem gewoon niet pijnvrij en hij krijgt 4 zakjes But per dag !
Phytomet ken ik niet, zal zo eens googlen.
Mijn gedachte is idd dat hij spierbevangen is geraakt door overbelasting of hele erge spierpijn heeft.
Bevangen op de achterbenen geloof ik niet, want hij heft geen pulsatie in de hoeven.
Hoefsmid is gelukkig geen problem, want mijn man is hoefsmid, maar op dit moment kun je geen voet oppakken.
edit: heb even gegoogled maar ik kan niks vinden over phytomet
Laatst bijgewerkt door darwin op 26-12-17 01:05, in het totaal 2 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 00:58

Misschien dan dinsdag richting kliniek of mobiele rontgen aan huis en toch even kijken of het te ver is gekanteld. Koel je de voeten ook, dat verlicht de pijn in de hoeven enorm.

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-17 01:01

bigone schreef:
Misschien dan dinsdag richting kliniek of mobiele rontgen aan huis en toch even kijken of het te ver is gekanteld. Koel je de voeten ook, dat verlicht de pijn in de hoeven enorm.

Foto's zijn donderdag gemaakt, en het hoefbeen is niet meer gekanteld dan de laatste keer dat hij hoefbevangen was.
we hebben hem ook meerdere keren in een modderbad gezet om te koelen, maar ik krijg hem nu zijn stal niet uit, hij kan echt niet lopen

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 01:23

darwin schreef:
bigone schreef:

Foto's zijn donderdag gemaakt, en het hoefbeen is niet meer gekanteld dan de laatste keer dat hij hoefbevangen was.
we hebben hem ook meerdere keren in een modderbad gezet om te koelen, maar ik krijg hem nu zijn stal niet uit, hij kan echt niet lopen

Foto’s in de acute fase zijn echt een moment opname. In 24 uur kan een hoefbeen zo ver zakken dat het door de zool komt.
Het herhalen van foto’s kan een goede optie zijn. Is er ook gedacht aan tijdelijk (plak) beslag?

Evt kan je ook icepacks om de voeten maken om te koelen.

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-17 01:37

Hij is vorige week zondag hoefbevangen geworden en donderdag zijn de foto's gemaakt.
Gisteren had hij geen pulsatie meer, dus met de hoefbevangenheid gaat het denk ik wel goed.
Op dit moment kan je geen voet optillen dus een smid kan nu sowieso niks doen, hij staat overigens al op ijzers.
Het probleem zit hem nu volgens mij ook niet in de voeten maar in de spieren, dus daar heeft koelen geen nut .
Heb hem een zweetdeken op liggen om hem droog en warm te houden.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 08:46

Geef je al magnesium? Supplement ter ontspanning van de spieren en tegen spierpijn/stijfheid.

Zal nog even verder denken... veel sterkte in ieder geval!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 09:11

ik denk dat een fysiotherapeut misschien wel kan helpen om de pijnlijke spieren te behandelen?

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 09:14

Wat is de reden geweest van de hoefbevangenheid?

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 09:42

Dierenarts vragen om Neutradex te gaan geven?

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-17 09:54

Wijslander schreef:
Geef je al magnesium? Supplement ter ontspanning van de spieren en tegen spierpijn/stijfheid.

Zal nog even verder denken... veel sterkte in ieder geval!

Krijgt hij idd ook al.

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-17 09:55

ellepel schreef:
ik denk dat een fysiotherapeut misschien wel kan helpen om de pijnlijke spieren te behandelen?
die komt woensdag.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 10:03

Helaas herkenbaar. Dit is de acute fase waar je door heen hoopt te komen.
Door het ontlasten van de voorbenen, is het niet vreemd dat de achterhand overbelast is.

Durft hij wel te liggen? Wat voor bodembedekking heb je?
Ik had tijdens de acute aanval met de kruiwagen een hoek met nat zand gestort in de box. Daarin kon zij zelf gaan staan. De tegendruk van het natte zand is pretiig tegen de zool.

Goed blijven kijken naar je paard. Wat het ene paard prettig vindt, vindt de ander verschrikkelijk.
Mijn paard vond een straal water op haar hoeven te pijnlijk. Maar natte springschoenen voor koelen kon ze wel verdragen.

Mijn idee is het om geen fysio nog aan het lijf. Teveel belasting. . Laat je paard zelf de houding vinden die voor hem het minst pijnlijk is. Eerst alles focussen om door deze acute aanval te komen.
Fysio is voor latere zorg.

Nu samenwerken met hoefsmid en veeaarts. Dit is teamwerk

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-17 11:00

LadyDaily schreef:
Wat is de reden geweest van de hoefbevangenheid?

Hij heeft insul8ne resistentie maar de DA k9n nu geen aanwijsbare oorzaak vinden.

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-17 11:03

janouk schreef:
Helaas herkenbaar. Dit is de acute fase waar je door heen hoopt te komen.
Door het ontlasten van de voorbenen, is het niet vreemd dat de achterhand overbelast is.

Durft hij wel te liggen? Wat voor bodembedekking heb je?
Ik had tijdens de acute aanval met de kruiwagen een hoek met nat zand gestort in de box. Daarin kon zij zelf gaan staan. De tegendruk van het natte zand is pretiig tegen de zool.

Goed blijven kijken naar je paard. Wat het ene paard prettig vindt, vindt de ander verschrikkelijk.
Mijn paard vond een straal water op haar hoeven te pijnlijk. Maar natte springschoenen voor koelen kon ze wel verdragen.

Mijn idee is het om geen fysio nog aan het lijf. Teveel belasting. . Laat je paard zelf de houding vinden die voor hem het minst pijnlijk is. Eerst alles focussen om door deze acute aanval te komen.
Fysio is voor latere zorg.

Nu samenwerken met hoefsmid en veeaarts. Dit is teamwerk

Het probleem zit hem nu niet zo zeer in het hoefbevangennverhaal maar in het spier (bevangen)verhaal.
Hij staat nu gewoon met zijn gewicht op de voorbenen en heeft daar ook geen pulsatie meer, het probleem is dat zijn achterhand zeer pijnlijk is, hij tilt zijn achtwrbenen om en om verkrampt op.
Hij wil niet liggen ook hal heeft hij dik stro in zijn stal, want ik denk dat hij niet meer overeind komt.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 11:46

darwin schreef:
pien_2010 schreef:

Hij staat al sinds donderdag op zware pijnstilling en heb vandaag nog andere pijnstillers en bloedverdunners bijgehaald, maar ik krijg hem gewoon niet pijnvrij en hij krijgt 4 zakjes But per dag !
Mijn gedachte is idd dat hij spierbevangen is geraakt door overbelasting of hele erge spierpijn heeft.
Bevangen op de achterbenen geloof ik niet, want hij heft geen pulsatie in de hoeven.
Hoefsmid is gelukkig geen problem, want mijn man is hoefsmid, maar op dit moment kun je geen voet oppakken.

OK goed bezig dus.

Hier paar links en dan uitleg van mij want haast is geboden en ga bestellen met spoed zo is mijn advies:
https://www.gezondheidaanhuis.nl/nl/pro ... wald-50-ml

https://www.beslist.nl/products/gezond_ ... ve_100_ml/

Ga voor de 100ml en wellicht dat je het vandaag in een grote stad al kunt kopen. Zodra je het binnen hebt begin je met elke 10 minuten 2 ml te geven. Dit doe je een uur. Dan ga je over op 3 x 20 minuten 2 ml. Dan elke uur 2 ml . Kijk hoe het gaat en doe dan 3 of 4 x per dag. Als je paard opknapt ga je over op onderhoudsdosis voor een week van 2x per dag 2 ml.
Je doet nu alles wat je kunt en ik hoop dat je het met dit wondermiddel red. Dit is namelijk goed tegen de hoefbevangenheid maar ook als het gaat om spierbevangenheid. Spuit het als het kan rechtstreeks in de mond van je paard waarna je gelijk een pardje appel er achter aan doet voor de smaak. Als hij dit niet aanneemt probeer het dan op een stukje brood te doen (korstje) en het hem zo te laten eten.

Onze Hercule heb ik zo al twee keer voor de poorten van de hemel weggehaald tot grote verbazing van de dierenarts die het spul voortaan ook in zijn voorraad had zo verbaasd was hij dat dit zo goed hielp. Ook toen hij in Frankrijk woonde hebben we dit naar mijn vriendin opgestuurd en gesmeekt om het hem te geven in plaats van in te laten slapen. Dus later dan normaal kreeg hij het en hij knapte er zo van op en zeer snel. Wij hebben het hier voortaan op voorraad en geven het wel eens op gevoel als hij wat stijf oogt of in het voorjaar 2x dgs 2 ml als onderhoudsbasis. Succes in de hoop dat dit ook voor jouw paard een wondermiddel zal zijn.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 12:36

Is hij niet achter ook hoefbevangen? Ze kunnen aan vier benen hoefbevangen zijn

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-17 16:34

pien_2010 schreef:
darwin schreef:

OK goed bezig dus.

Hier paar links en dan uitleg van mij want haast is geboden en ga bestellen met spoed zo is mijn advies:
https://www.gezondheidaanhuis.nl/nl/pro ... wald-50-ml

https://www.beslist.nl/products/gezond_ ... ve_100_ml/

Ga voor de 100ml en wellicht dat je het vandaag in een grote stad al kunt kopen. Zodra je het binnen hebt begin je met elke 10 minuten 2 ml te geven. Dit doe je een uur. Dan ga je over op 3 x 20 minuten 2 ml. Dan elke uur 2 ml . Kijk hoe het gaat en doe dan 3 of 4 x per dag. Als je paard opknapt ga je over op onderhoudsdosis voor een week van 2x per dag 2 ml.
Je doet nu alles wat je kunt en ik hoop dat je het met dit wondermiddel red. Dit is namelijk goed tegen de hoefbevangenheid maar ook als het gaat om spierbevangenheid. Spuit het als het kan rechtstreeks in de mond van je paard waarna je gelijk een pardje appel er achter aan doet voor de smaak. Als hij dit niet aanneemt probeer het dan op een stukje brood te doen (korstje) en het hem zo te laten eten.

Onze Hercule heb ik zo al twee keer voor de poorten van de hemel weggehaald tot grote verbazing van de dierenarts die het spul voortaan ook in zijn voorraad had zo verbaasd was hij dat dit zo goed hielp. Ook toen hij in Frankrijk woonde hebben we dit naar mijn vriendin opgestuurd en gesmeekt om het hem te geven in plaats van in te laten slapen. Dus later dan normaal kreeg hij het en hij knapte er zo van op en zeer snel. Wij hebben het hier voortaan op voorraad en geven het wel eens op gevoel als hij wat stijf oogt of in het voorjaar 2x dgs 2 ml als onderhoudsbasis. Succes in de hoop dat dit ook voor jouw paard een wondermiddel zal zijn.

Hij krijgt ook sinds zaterdag Detox Comp en Podo Comp van Phytonics bij, en daarbij 4 zakjes but ensinds gisteren 2 x daags een pilletje previcox en 2 x daags 50 ml Clear strong van Gold medics en bloedverdunners, ik weet niet of het verstandig is om nog meer verschillende dingen erin te gooien, want het is al zo'n waslijst wat er iedere dag in moet.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 16:41

Fytomed is een natuurlijk geneesmiddel. De middelen die jij noemt ken ik niet. Hoe dan ook ik wens je veel sterkte.

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-17 16:55

pien_2010 schreef:
Fytomed is een natuurlijk geneesmiddel. De middelen die jij noemt ken ik niet. Hoe dan ook ik wens je veel sterkte.

De middelen van Phytonics zijn ook op natuurlijke basis, het is voor een betere doorbloeding in de voeten en de afvoer van afvalstoffen, kan goed iets gelijksoortings zijn, zal het eens vergelijken met elkaar.
In ieder geval bedankt voor de tip.
Vanmiddag komt de DA weer, want zelfs met al die middelen verbetert hij niks.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 17:06

Vind heb heel erg voor je!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 22:40

Geen ervaring of tips, maar wil je veel sterkte wensen. Wat een narigheid dat hij zon pijn blijft hebben. Hopelijk heeft de da nog wat kunnen betekenen vanmiddag.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 22:49

Zijn de Phytonics producten op advies van Den Hoek geweest? Ik zou ook glucobalance bijgeven; mijn hb-gevoelige merrie (niet IR, wel licht PPID) kreeg dat twee zomers geleden. Andere optie, maar meer voor PPID'ers meen ik, is hypobalance (verkrijgbaar bij Den Hoek).

Hoe voer je?