Straal bekapt i.v.m. rotstraal, nu kreupel..?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

NietBekend

Straal bekapt i.v.m. rotstraal, nu kreupel..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-17 16:03

Hoihoi allemaal!

Ik heb een paard gekocht met rotstraal, die was 4 maanden niet bekapt en stond de laatste maanden in de blubber. Eergisteren is de hoefsmid geweest. Hij had eventjes gekeken en zei dat het allemaal best wel mee viel. Linksachter had hij wat beginnende rotstraal, maar rechtsachter was wel een stukje erger. Toen hij de straal bekapte, begon het te bloeden. Mijn hoefsmid heeft geholpen met schoonmaken en behandelen met Leovet Straalsan Spray. Hij adviseerde het eventjes te laten drogen en het paard dan weer naar buiten te doen. Volgens hem was het geen probleem dat deze paddock nat en modderig is.

Mijn paard was na het bekappen meteen kreupel. Ik heb zijn hoef nu elke dag 's ochtends en 's avonds even in wat biotex laten weken, daarna de hoef goed gedroogd en laten drogen en behandeld met Leovet. Ik probeer het wondje zoveel mogelijk te ontwijken. Helaas is mijn paard nu na 2 dagen nog steeds stokkreupel, misschien wel erger dan eerst. Bij de straal zit een sneetje en een blauw plekje, verder is het een beetje warm en als ik er op druk is mijn paard er ook wat gevoelig op, maar niet extreem.

Ik twijfel of ik hem elke dag wel in die natte modderige paddock moet zetten. Er zitten wel droge stukken in, maar de ingang is heel slecht vanwege de regen. Aan de andere kant heb ik geen andere opties om hem buiten te doen en als hij binnen moet blijven, breekt hij gelijk de hele box af.

Is het normaal dat hij nog steeds kreupel is? Wat zouden jullie doen aan de wond in de straal? Moet ik het afdekken? En hoe dan?

Misschien ben ik gewoon te spastisch over zo'n klein wondje haha :o

Jaime_

Re: Straal bekapt i.v.m. rotstraal, nu kreupel..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 16:09

Heb je foto's ?

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 16:10

Dat er een wond is in de straal vind ik eerlijk gezegd behoorlijk kwalijk...

Maar goed- schade is gedaan.

Ik zou goed weken in biotex/badedas, schoon spuiten met een injectiespuit zonder naald, en ontsmettingsmiddel op doen.

Daarna hoefzin in de straalgroeves en dan heel goed afdekken, 'hoefschoen' maken van ducttape en dan zo naar buiten.

Overigens; veel plezier met je nieuwe paard! Gefeliciteerd :D

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 16:22

Op stal laten staan doet rotstraal meer slecht dan in een modderige paddock.

Zeker niet gaan afsluiten met een hoefschoen ofzo, de straal heeft lucht nodig om te helen.

Ik zou ook niet elke dag weken of wassen, je maakt de hoef dan elke dag weer week. Hij moet juist uitharden. Dat hij zo gevoelig is, is waarschijnlijk juist de weekheid.

En als de kreupelheid je te lang duurt, eerst hoefsmid bellen. En geeft die aan dat hij er niets aan kan doen, dan de dierenarts.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 16:32

Elke dag zou ik inderdaad ook niet doen ;)

Annemeik, denk je niet dat de hoef juist week blijft door de modder? Wij zien vaak dat ze om wat te ontlasten en vanwege de koelte vaak graag in het natte gaan staan, ik zou dan denken dat een ducttape-schoen juist helpt het droog te houden?

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 16:42

Je houdt hem nooit helemaal droog.

En de straal heeft lucht nodig, rotstraal bacteriën zijn anaeroob, dus doen het juist goed als je de boel gaat afsluiten.

Na de paddock hoogstens de straal uitspuiten om het zand weg te krijgen en dan behandelen met een spray. Goed op laten drogen voor je hem weer op stal zet.

En de stal goed schoon houden, niet in de urine laten staan.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 16:58

Ok, goed punt, had ik helemaal niet bij stilgestaan!

Wat Annemeik zegt dus :+

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 17:00

Ik zou het ook niet meer gaan afplakken nu, had misschien voor de 1e paar dagen wel gekund.
Bij paarden met een abses in de hoef word het namelijk ook afgeplakt omdat het een open wond is, daar wil je hem niet mee in de blub zetten.

Ik zou het persoonlijk wel iedere dag even in de bio-tex zetten om het even goed schoon te houden, aangezien je nu ook een soort van open wond hebt. Hou het goed in de gaten en dan niet meer schoonmaken. En probeer hem zo droog mogelijk te houden, en inderdaad de stal ook goed droog houden. Je zou ook nog CTC spray kunnen halen, dat werkte bij de meeste paarden altijd best goed!

Corientjuh94

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 17:12

Ik vind het wel een overdreven reactie van een paard om stok kreupel te lopen op een zachte bodem, dit zou je niet gelijk verwachten bij een wondje door het uitsnijden. Zie je enige verbetering? Ik zou eerder verwachten dat hij er een hoefzweer bij ontwikkeld heeft.

NietBekend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-17 17:25

Jaime_ schreef:
Heb je foto's ?

Nee helaas niet, het is erg donker in die stal en de camera van mijn telefoon wil niet goed scherpstellen met flits.

khirshanta schreef:
Dat er een wond is in de straal vind ik eerlijk gezegd behoorlijk kwalijk...

Maar goed- schade is gedaan.

Ik zou goed weken in biotex/badedas, schoon spuiten met een injectiespuit zonder naald, en ontsmettingsmiddel op doen.

Daarna hoefzin in de straalgroeves en dan heel goed afdekken, 'hoefschoen' maken van ducttape en dan zo naar buiten.

Overigens; veel plezier met je nieuwe paard! Gefeliciteerd :D

Ik was ook niet heel blij, toen ik het bloed op de grond zag druppelen. Ik probeer het inderdaad goed schoon te houden, d.m.v. biotex. Over de hoefschoen van ductape twijfelde ik, maar nu ik de reacties hier allemaal heb gelezen, is het misschien toch geen goed idee.

En dankjewel! Het is zo'n leukerd, blij met hem!! <3 *\o/*

Annemeik schreef:
Zeker niet gaan afsluiten met een hoefschoen ofzo, de straal heeft lucht nodig om te helen.

Ik zou ook niet elke dag weken of wassen, je maakt de hoef dan elke dag weer week. Hij moet juist uitharden. Dat hij zo gevoelig is, is waarschijnlijk juist de weekheid.

En als de kreupelheid je te lang duurt, eerst hoefsmid bellen. En geeft die aan dat hij er niets aan kan doen, dan de dierenarts.

Geen goed plan dus, zo'n hoefschoen. Dankje voor de uitleg!

Ik was het maximaal 5 minuutjes uit met biotex in een emmer. Ze zijn aan het verbouwen, waardoor de waterleiding afgesloten is en ik eventjes de waterslang niet kan gebruiken. Ik heb echt een varkentje gekocht, want niet alleen in de paddock ploetert en rolt hij graag door de modder, ook in de box maakt hij er een bende van. Er zit 's ochtends altijd poep in al zijn hoeven. Is het dan ook niet handig om dit even schoon te maken? En kan ik het dan beter zonder biotex doen?

Ik kijk het dit weekend nog eventjes aan, daarna zou het toch wel over moeten zijn neem ik aan. Ik heb meerdere paarden gezien met wondjes in de straal, maar deze loopt wel heel kreupel. Nu is het wel een man, misschien dat het daaraan ligt, hij kan zich wel goed aanstellen.

CharmingS schreef:
Ik zou het ook niet meer gaan afplakken nu, had misschien voor de 1e paar dagen wel gekund.
Bij paarden met een abses in de hoef word het namelijk ook afgeplakt omdat het een open wond is, daar wil je hem niet mee in de blub zetten.

Ik zou het persoonlijk wel iedere dag even in de bio-tex zetten om het even goed schoon te houden, aangezien je nu ook een soort van open wond hebt. Hou het goed in de gaten en dan niet meer schoonmaken. En probeer hem zo droog mogelijk te houden, en inderdaad de stal ook goed droog houden. Je zou ook nog CTC spray kunnen halen, dat werkte bij de meeste paarden altijd best goed!

Dankje voor de tips! Ik probeer het wel zo goed mogelijk schoon te maken en te behandelen. Ik ga eventjes kijken naar de spray, misschien dat ik dat kan gaan halen morgen!

Corientjuh94 schreef:
Ik vind het wel een overdreven reactie van een paard om stok kreupel te lopen op een zachte bodem, dit zou je niet gelijk verwachten bij een wondje door het uitsnijden. Zie je enige verbetering? Ik zou eerder verwachten dat hij er een hoefzweer bij ontwikkeld heeft.

Meteen na het bekappen wou hij er eigenlijk al niet meer op staan. Terwijl hij wel meteen zijn deur er bijna uit beukte, omdat hij weer naar buiten wou (zijn voet moest nog even drogen en de rest stond al buiten). In de paddock heeft hij wel gerold in de modder, maar daarna de hele middag een beetje met zijn voet op rust bij de hooiton gestaan. Gister was dat volgens mij hetzelfde, toen was ik er niet bij toen ze naar buiten gingen. Ook op stal of op de poetsplaats staat hij steeds op rust. Ik zie nu nog niet verbetering eigenlijk, maar heel veel slechter gaat het ook niet.

DarkCupid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 17:29

Misschien dagelijks wat acederm er op spuiten om het genezen te bevorderen?

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 17:31

Het is inderdaad handig om de hoeven uit te krabben voor het naar buiten gaan. ammonia en mest is wat je er niet in wil hebben.
En dan zorgen dat de stal goed uitgemest is voordat hij weer naar binnen gaat.

Staat hij op stro?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 17:46

Wat erg voor je paard. Ik heb ook eens een smid gehad die uitschoot bij het doen van de straal,zodat het begon te bloeden.Die pony werd toen zo bang van die smid dat ik een andere heb genomen.Die was beter.Maar dat was niet wegens het wegsnijden van rotstraal, maar gewoon er naast gesneden.Dat is verder weer gewoon dichtgegroeid.

N4N4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 21:06

Weet je zeker dat het rotstraal is ?
Mijn paard heeft ook wel eens rotstraal gehad wat door de smid is weggesneden ( opengelegd om er zo lucht bij te krijgen voor de genezing ) echter heb ik nog nooit bloed gezien..
Ik wil je niet bang of ongerust maken maar bij straalkanker bloed het wel meteen bij wegsnijden en hebben ze er erg veel pijn aan ..
Niet alle smeden zien het verschil tussen rotstraal en straalkanker..

Iig erg veel beterschap !

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 21:08

Ik heb het wel vaker gezien hoor. Soms is door de rotstraal de straal zo dun geworden dat je er zo doorheen gaat.

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 21:17

Gezien de straal zover weggehaald is dat het is gaan bloeden raakt de straal bij een harde ondergrond de grond waarschijnlijk niet meer. Je zou dan kunnen kijken of ze op het harde ook extreem kreupel is. Is ze hier ook extreem kreupel, dan kan ze natuurlijk ook een hoefzweertje hebben.

NietBekend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-17 21:39

DarkCupid schreef:
Misschien dagelijks wat acederm er op spuiten om het genezen te bevorderen?

Is dat goed voor de wond?

LoveBodin schreef:
Het is inderdaad handig om de hoeven uit te krabben voor het naar buiten gaan. ammonia en mest is wat je er niet in wil hebben.
En dan zorgen dat de stal goed uitgemest is voordat hij weer naar binnen gaat.

Staat hij op stro?

Dankje voor de tip! Hij staat op stro en heb afgesproken dat ik in de ochtend uitmest (na de nacht) en dat de pensioneigenaar laat in de avond (bij de laatste ronde) ook nog even de stal uitmest. Hij krijgt ook elke dag een lekker dik schoon strobed.

anjali schreef:
Wat erg voor je paard. Ik heb ook eens een smid gehad die uitschoot bij het doen van de straal,zodat het begon te bloeden.Die pony werd toen zo bang van die smid dat ik een andere heb genomen.Die was beter.Maar dat was niet wegens het wegsnijden van rotstraal, maar gewoon er naast gesneden.Dat is verder weer gewoon dichtgegroeid.

Dank je wel. Hij is nu niet echt bang geworden volgens mij gelukkig! Fijn dat het bij die van jou wel weer helemaal over is gegaan!

N4N4 schreef:
Weet je zeker dat het rotstraal is ?
Mijn paard heeft ook wel eens rotstraal gehad wat door de smid is weggesneden ( opengelegd om er zo lucht bij te krijgen voor de genezing ) echter heb ik nog nooit bloed gezien..
Ik wil je niet bang of ongerust maken maar bij straalkanker bloed het wel meteen bij wegsnijden en hebben ze er erg veel pijn aan ..
Niet alle smeden zien het verschil tussen rotstraal en straalkanker..

Iig erg veel beterschap !

Ik hoop niet dat het straalkanker is. Deze hoefsmid heeft vroeger bij de paardenkliniek in Wolvega gewerkt, dus ik neem aan dat hij wel weet hoe straalkanker eruit ziet! Ik ga dus gewoon uit van rotstraal. Ik neem aan dat hij gewoon iets te ver heeft bekapt of uitschoot..?

Annemeik schreef:
Ik heb het wel vaker gezien hoor. Soms is door de rotstraal de straal zo dun geworden dat je er zo doorheen gaat.

Zijn hoef stonk ook heel erg en het was heel erg zacht en zwart. De hoefsmid gaf na het bekappen ook meteen aan dat de straal heel erg zacht was.

quickie schreef:
Gezien de straal zover weggehaald is dat het is gaan bloeden raakt de straal bij een harde ondergrond de grond waarschijnlijk niet meer. Je zou dan kunnen kijken of ze op het harde ook extreem kreupel is. Is ze hier ook extreem kreupel, dan kan ze natuurlijk ook een hoefzweertje hebben.

Hij heeft vrij korte hoeven achter, ze hebben een poosje op een betonpad gestaan, dus zijn hoeven zijn daar erg gesleten en de onderkant was helemaal aan het brokkelen. Er is dus best nog een stuk van zijn hoeven afgehaald, om die weer gezond te krijgen. De hoefsmid vond het niet nodig om hoefijzers onder te slaan, omdat ik ook voorlopig niet van plan ben om op harde ondergrond met hem te wandelen. Dus de hoeven hebben dan wel tijd om weer een beetje aan te groeien. Ik ben dus wel een beetje bang, dat hij toch op de straal staat. Hij is juist extreem kreupel op een harde ondergrond en in de paddock valt het wel heel erg mee. Het stukje van zijn box naar de paddock (of andersom) is een ware tocht voor hem.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 22:23

Het helpt je niet meteen, maar je zou biotine met selenium kunnen geven- dat ondersteunt o.a. De groei van hoefwand.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 22:29

Haha ik weet precies welke smid jij hebt. Ik heb dezelfde :D

Is normaal hoor , dat ze de rotstraal eruit snijden. Soms bloed dat ja. Anders meneer W even bellen , is niet erg.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 22:43

Rotstraal kan je deels van binnenuit aanpakken ook, zien of zijn immuniteit op en top is. Verder qua stal hij is een enorme smeerkees schrijf je, heb er hier ook die overal mesten waar het hun uitkomt maar al eens geprobeerd of het scheelt s'nachts als die in een grotere stal staat? Weet niet hoe groot die is maar als die op 3x3 staat eens in een merrie + veulen boks houden een eind als je stal eigenaar er voor open staat tenminste en dit ter beschikking heeft. Voor sommige kan dat veel schelen.

Gisteren was de hoefsmid hier en hadden het nog over rotstraal dat het erg moeilijk is het onder controle te krijgen bij zo een nat weer eenmaal ze het hebben. Enkel dat die er kreupel van is, misschien zit het dan al erg diep. Hier vroeger iets van blauw spul gehad maar weet de naam nu helaas niet direct, werkte echt top dat spul ondertussen heeft die pony in kwestie dat niet meer snel was er in het begin dat die hier was vooral gevoelig voor.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 22:46

Hypozin bedoelde ik- ik zei eerst hoefzin...(niet echt helder...)

Dat is blauw, verkrijgbaar bij de meeste zaken en werkt goed.

Tandpasta werkt echter ook uitdrogend

NietBekend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-17 23:05

khirshanta schreef:
Het helpt je niet meteen, maar je zou biotine met selenium kunnen geven- dat ondersteunt o.a. De groei van hoefwand.

Dankje voor de tip!

Kabayo schreef:
Haha ik weet precies welke smid jij hebt. Ik heb dezelfde :D

Is normaal hoor , dat ze de rotstraal eruit snijden. Soms bloed dat ja. Anders meneer W even bellen , is niet erg.

Haha, erger nog... Hij staat bij jou in de stal! :o Ik zag je profiel haha, met je Fries! Ik weet niet of je hem al hebt zien lopen, maar toen ik zo net even bij hem was, wou hij de box niet eens meer uit komen. Ik hoop dat het morgen beter is, maar anders denk ik dat ie geen eens zin heeft om naar buiten te gaan. Ik ga morgen meneer W weer bellen, want het wordt nu toch echt wel erger.
Ik heb vanavond zijn box nog eventjes extra uitgemest, zodat hij daar niet in kan gaan staan!

Lori schreef:
Rotstraal kan je deels van binnenuit aanpakken ook, zien of zijn immuniteit op en top is. Verder qua stal hij is een enorme smeerkees schrijf je, heb er hier ook die overal mesten waar het hun uitkomt maar al eens geprobeerd of het scheelt s'nachts als die in een grotere stal staat? Weet niet hoe groot die is maar als die op 3x3 staat eens in een merrie + veulen boks houden een eind als je stal eigenaar er voor open staat tenminste en dit ter beschikking heeft. Voor sommige kan dat veel schelen.

Gisteren was de hoefsmid hier en hadden het nog over rotstraal dat het erg moeilijk is het onder controle te krijgen bij zo een nat weer eenmaal ze het hebben. Enkel dat die er kreupel van is, misschien zit het dan al erg diep. Hier vroeger iets van blauw spul gehad maar weet de naam nu helaas niet direct, werkte echt top dat spul ondertussen heeft die pony in kwestie dat niet meer snel was er in het begin dat die hier was vooral gevoelig voor.

Ja, als het steeds nat wordt, is het super lastig te behandelen. Nu heeft ie wel een hele nette stal, moet ik zeggen, ik denk dat hij er even geen zin in heeft om er een bende van te maken. En hij heeft natuurlijk 4 maanden geen hoefverzorging gehad, dus ik weet ook niet precies hoelang dit al speelt. Hij had er eigenlijk helemaal geen last van, toen ik hem op ging halen. Niet kreupel en toen ik op de straal drukte gaf hij eigenlijk ook geen kick, terwijl ik best veel kracht uitoefende. Ik had allang wel gezien dat de bovenste laag aan het loslaten was en dat het heel erg stond en heel zacht en diep zwart was. Daarom is het voor mij nu ook een raadsel waarom hij steeds meer kreupel wordt! Toch een ontsteking? Of komt nu pas naar boven dat het veel erger is dan het in het begin leek?

Update van vanavond:
Hij wou de box niet meer uit lopen, wil niet meer op zijn voet staan. Stond als een zielig vogeltje achterin de box en kwam niet eens voor een wortel naar de staldeur. Zijn hoef was nog redelijk schoon en de straal was mooi hard, behalve op de plek van het wondje. Ook aan de zijkant van de straal is het zacht, als ik er een beetje aan zit trekt hij zijn voet meteen terug. Ik zie nu een soort scheur of inkeping aan de zijkant zitten, waar wat vocht ofzo uit komt. Morgen de hoefsmid bellen, want zo gaat het naar mijn idee niet meer.

Bedankt voor al jullie hulp, ik heb dit echt nog niet eerder meegemaakt en ik heb veel dravers gezien met rotstraal en hoefzweren..

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 23:13

Hahahaha ow dat is wel heel toevallig! Nee ben vandaag niet meer bij mijn ouders geweest . Inderdaad wel balen dat onze paddocks zo zeikensnat zijn :( heeft vandaag ook hele dag geregend helaas.

Ik zal het dit weekend extra in de gaten houden!

NietBekend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-17 23:16

Kabayo schreef:
Hahahaha ow dat is wel heel toevallig! Nee ben vandaag niet meer bij mijn ouders geweest . Inderdaad wel balen dat onze paddocks zo zeikensnat zijn :( heeft vandaag ook hele dag geregend helaas.

Ik zal het dit weekend extra in de gaten houden!

Haha, vond ik ook al!

Na al dat water ook wel logisch, het is nergens meer droog in de omgeving. Bij onze dravers op stal ook niet, grote blubber bende. Gelukkig heeft ie het verder wel heel erg goed bij jullie :) En dank je, stel ik op prijs!!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 11:59

Als het zo erg is,zou je de veearts dan niet laten kijken?