Wortelen bewaren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

marlefeenstr

Wortelen bewaren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-17 19:57

Het is weer winter, dus ik kan mijn paard weer wortelen voeren.
Maar er is een probleem, muizen....
Ik bewaar mijn wortelen op het rooster van de gierput in het oranje net waarin ze worden verkocht.
De muizen knagen het net stuk en stelen complete wortelen, ook maken ze er een zooitje van. Ik heb het idee dat ze er elk jaar een grotere bende van maken. Daarom wil ik nu graag een andere opberg manier proberen.
De wortelen wil ik niet op een ton bewaren, dan komt er te weinig zuurstof bij en gaan ze rotten.

Hoe bewaren jullie je wortelen?
Heeft iemand misschien tips?

siskeh

Re: Wortelen bewaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 19:59

Een plastic kist op pootjes zetten?

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 20:00

Mijn wortelen bewaar ik in een goede dichte kast (flightcase) in een bed van stro.

nannyrana7

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 20:01

Ik heb een wasmand bij de action vandaan daar zitten kleine gaatjes in maar niet zo groot dat er een muis in kan maar het wel kan luchten

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 20:03

In de grond ? Werd hier vroeger zo gedaan, samen met de voederbieten.
Maar of dat handig is voor zakjes van 25kg ? Misschien niet echt. Maar is wel een super manier, nooit bevroren, hele winter houdbaar en geen ongedierte.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 20:04

Ik heb een flexibele wasmand van de action met gaten erin. Wortels krijgen zo van alle kanten lucht en ik kan er makkelijk aan. Bij ons geen last van muizen(erg handige katten), maar je zou deze mand met wortels ook nog wel ergens in een kast oid kunnen zetten, zodat ze er niet bij kunnen. Hier staan ze gewoon open en bloot.

marlefeenstr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-17 20:10

Ik had al gehoord over inkuilen, maar we voeren ze redelijk snel. Daar ben ik nog iets te lui voor denk ik.
Ik had eerst als opties een kist van kippengaas of een wasmand van de action. De eerste optie leek me te onstabiel. De tweede optie werd afgekeurd door mijn vader omdat muizen er doorheen zoude kunnen eten, hebben jullie daar last van?

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 20:32

je kan ze in een (was) mand doen en ophangen aan bijv. een balk van de stal. dan kunnen er geen muizen en ratten aan.
dat doe ik altijd met wortels.
( want zolang jij op deze manier muizen aan voer helpt , heb je straks een flinke muizen of ratten plaag.)

WAKO

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 21:28

ik heb muizenlijm en lijmvallen gekocht bij de lijmvalshop deze rondom mijn voorraad wortelen gezet {:} misschien verboden maar dat is het stelen van mijn wortelen ook +:)+

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 21:30

Mijn schaftkeet is onverwarmd en daar blijven ze tot nu toe goed, wel in een jute zak trouwens, dat plastic ademt ook niet echt ook al is het een net. Inkuilen kan ook in vochtig zand in een grote bak (specikuip bv). Wel iets overheen doen waar muis/rat niet doorkan, anders graven ze ze gewoon op (of maken er een nest tussen).

Maar als jij een ton hebt die je kan "slopen" en dus er met bv een 4-6mm boor flink wat gaatjes in boort, dan heb je ook een stevig(er) opslag waar de muizen niet in kunnen maar wel zuurstof bij kan en vocht uit.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 21:32

WAKO schreef:
ik heb muizenlijm en lijmvallen gekocht bij de lijmvalshop deze rondom mijn voorraad wortelen gezet {:} misschien verboden maar dat is het stelen van mijn wortelen ook +:)+

Je kunt ook vallen kopen waar ze gewoon dood in gaan?

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 21:33

Heb ooit gelezen dat ze in water langer houdbaar blijven. Maar of t werkt....

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 21:40

Nicje87 schreef:
Heb ooit gelezen dat ze in water langer houdbaar blijven. Maar of t werkt....

Ook ooit geprobeerd, toen lustte paardlief ze niet meer. ... 8)7

Ik heb ze al jaren in een wasmand met een laagje stro onderin. Stro elke week keren (blijft het lekker droog) en eens in de 4-6 wkn vervangen.

Ik heb een wasmand van de Blokker, met grote gaten, maar geen muizen die ze op eten. Kleine gaatjeswasmand van de Action werkt ook goed. Muis zal er niet snel doorheen gaan, ratten zijn daarin meestal sneller.

Edit: verkeerde smiley

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 21:48

Voerton en dan gewoon de deksel niet dichtschroeven, werkt hier prima.

deb_tink

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 22:33

Onder water, kan geen muis erbij en ook door het volledig afsluiten van lucht rotten ze veel minder snel

miesnaom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 22:37

Vjestagirl schreef:
WAKO schreef:

Je kunt ook vallen kopen waar ze gewoon dood in gaan?

Nou idd wat een wagelijke manier weer. Die muisjes proberen ook alleen maar te overleven. Waarom dan een pijnlijke langzame dood? Doe ze dan in een keer tenminste....

JMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 23:05

Onder water blijven ze lang goed, eens per week water verversen dan blijven ze ook smakelijk

marlefeenstr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-17 07:42

Bedankt voor alle reacties
Opzich heb ik niks tegen de muizen. Sterker nog, de uil die in onze stal woont heeft ze nodig. Ik denk dat de natuur veel zelf op kan lossen, zolang ik geen extra muizen aantrek door ze te voeren.
Ik ga de wortelen niet in water bewaren, we hebben geen probleem met het bewaren van wortelen (3 tot 4 weken).

Een voerton met gaten er in vind ik ook een goed idee, maar wel zonde als ik er een nieuwe voerton voor moet kopen, dan kan ik toch beter voor de wasmand gaan.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 08:27

Heb je een kelder?

Loonwerker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 08:31

Je hebt ook muizengaas met kleinere mazen. Misschien kun je daar een mandje van maken?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 13:33

in een voerton met wat stro onderaan en dan het deksel eraf laten. hoewel het eenmaal het koud genoeg is, geen probleem meer is

Atalja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 13:40

Ik had ze altijd in een ton met water staan, dan rotten ze niet, en niets dat erbij komt :j

marlefeenstr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-17 23:37

Ik heb vandaag een wasmand gekocht. Volgens de boer en mijn stal genoot zijn heb geen muizen maar ratten waar we last van hebben. Al zag Ik vandaag twee keer een muis lopen.
Ik hoop dat de wasmand goed genoeg is, ik ben benieuwd

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 23:45

Ik bewaar mijn wortelen in een wasmand met klep. Met van die kleine gaatjes en een dichte onderkant. Hoe bewaar ik ze in de zomer ook in en dat gaat prima.

eldora1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 00:00

dingogirl schreef:
je kan ze in een (was) mand doen en ophangen aan bijv. een balk van de stal. dan kunnen er geen muizen en ratten aan.
dat doe ik altijd met wortels.
( want zolang jij op deze manier muizen aan voer helpt , heb je straks een flinke muizen of ratten plaag.)

En jij denkt serieus dat dat echt werkt :’)
Die beesten blijven echt niet op de grond hoor