Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
damian23 schreef:Je paard kan prima hoog in de sport lopen zonder granen. Je kan, indien nodig, energie uit bv olie of pulp geven.Er is ooit een onderzoek gedaan bij een groep renpaarden (dacht dravers). De groep die alleen ruwvoer kreeg had even de tijd nodig om zich aan te passen maar presteerde daarna niet minder dan de groep die wel krachtvoer kreeg.
Sclimpre schreef:Misschien een domme vraag, maar waarom zou je persé je paard graanvrij willen voeren? Uiteraard is de basis het ruwvoer, maar wat is het nadeel (bij een gezond paard) van bijvoeren met een muesli waar graan in zit?
Festeropre schreef:Vroeg mij af wie zijn paard graanvrij heeft in de sport of in het zware werk/niveau.
Voer zelf graanvrij en paard presteert goed in oefeningen Grand Prix.
Festeropre schreef:Granen zijn van oorsprong geen geschikte voeding voor een paard ( spijsvertering is hier niet op ingesteld ). Granen zijn, zeker in grotere mate belastend voor het spijsverteringssysteem.
BigBen schreef:Festeropre schreef:Vroeg mij af wie zijn paard graanvrij heeft in de sport of in het zware werk/niveau.
Voer zelf graanvrij en paard presteert goed in oefeningen Grand Prix.
Alle respect, maar er is een wereld van verschil tussen goed GP oefeningen doen en competitief GP rijden.Festeropre schreef:Granen zijn van oorsprong geen geschikte voeding voor een paard ( spijsvertering is hier niet op ingesteld ). Granen zijn, zeker in grotere mate belastend voor het spijsverteringssysteem.
Dit klopt niet.
Er niets verkeerd met granen voor een paard,
zolang je maar geen grote hoeveelheden in één keer voert.
Meer nog, een paard kan granen veel beter verteren dan bijvoorbeeld lijnzaadolie.
En zoals Ruitje al zei, een paard dat reëel in de topsport loopt heeft krachtvoer en/of granen nodig.
Tenminste, ik ben er nog niet één tegengekomen die het alleen op hooi en water deed.
ruitje schreef:Ja, dat heeft een ander energie verbruik. Wedstrijden kosten een paard sowieso veel meer dan thuis oefenen. En daarnaast balanceer je bij topsport meer tegen de rand van het ' kunnen' van het lichaam.
Ik denk dat jij je ook vergist in wat wij juust wel proberen aan voermabagment.
Bijv. Bij ons kan een paard wat beter in zijn vel zit zomaar harder lopen en dat maakt uit. Hetzelfde geld voor topsporters in andere disciplines.
Juist wij denken enorm over voer na, houden alle ontwikkelingen bij, doen mee met onderzoeken van klinieken en kijken naar de kleinste verschillen bij een paard.
Dat zie ik de recreatieve ruiter dan juist weer minder snel doen
Punz schreef:Mmm.... pony t/m het Z2 (tussen de paarden) graanvrij gevoerd. ( Graanvrije muesli, schraal hooi voor de vulling, rijk(er) hooi voor de voedingstoffen, zomer en winter dagelijks royaal weidegang ( vanaf het moment dat het licht is, tot het moment dat het donker is) in weides die zijn ingezaaid met paardengras
Echter het werd duidelijk dat hij op dit niveau nu ( Z2 dus) wel wat meer energie kon gebruiken. Het eea geprobeerd, maar uiteindelijk blijkt hij het nu toch het best te doen op een kg haver per dag er bij..
Dus tja...
Zoals elke discussie over dergelijke onderwerpen denk ik ook hier weer dat er eigenlijk maar slecht te veralgemeniseren is ( met uitzondering dan van het feit dat de basis altijd royaal ruwvoer moet zijn, van een kwaliteit die past bij het dier ( rijk of schraal).
Uiteindelijk denk ik dat je steeds toch weer uit moet gaan van dit individuele dier en per dier moet uitzoeken wat het beste werkt... ( en tja... dan denk ik dat er juist in de topsport meer individueel, meer op maat gekeken wordt dan bij de gemiddelde recreatie ruiter...)