Wie paard graanvrij in de sport?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Clasical

Wie paard graanvrij in de sport?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-17 17:47

Vroeg mij af wie zijn paard graanvrij heeft in de sport of in het zware werk/niveau.
Voer zelf graanvrij en paard presteert goed in oefeningen Grand Prix.
Ik ben hier in omgeving schijnbaar een unicum maar ik kan toch niet de enige zijn?
Dus wie nog meer?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 17:56

Ik ben ze hier jaren geleden alle 3 droog hooi en een balancer van jgef gaan voeren
Dit omwille van hoefbevangenheid en cushing bij gepensioneerd wedstrijdpaard en dan hoefde ik niet aan te klooien met verschillende soorten voer :+
De PRE schuurt inmiddels niet meer en loopt als een trein.

In de sport lopen als in wedstrijden rijden, doe ik niet meer. Maar hij verricht wel flinke arbeid.

Dorine92

Re: Wie paard graanvrij in de sport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 18:06

Ik geef het grootste gedeelte van het jaar helemaal geen krachtvoer. Maarja ik doe alles een beetje raar. Ook op zware Tour niveau aan het trainen, maar ik rij maar 2 a 3 keer per week waarvan soms ook nog 1 keer buiten is. Paard staat in de zomer 24/7 buiten. En we doen niet aan peesbeschermers, bandages en transportbeschermers. Anders dan anderen dus. Maar het werkt prima tot nu toe

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-17 18:10

Leuk te horen!
Al eerder wat reacties dan verwacht, erg leuk!

Frannelieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 18:17

Wij rijden b/l Sgw en ook graanvrij. Pulp, luzerne en een balancer. Af en toe twijfel ik of ik het wel goed doe maar paard doet het goed en ziet er prima uit dus doe ik maar gewoon voort. Het felle in het begin is er af maar als het moet, staat hij er wel. En ja hij is van nature lui dus dan denk je snel, ik moet hem toch wat granen geven...tot na de galop dan denk ik weer...neen geen granen. :+

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 20:28

jaren geleden kregen mijn paarden al alleen goed hooi en gras. en ik sprong klasse z. en ze liepen flinke ritten voor de wagen.
nu heb ik grote shetlanders die in het seizoen min. 3 menritten per maand rijden van 35-40km per rit. en natuurlijk trainen door de week.
dit alles op hooi en vitalbix vitaminebrok.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 20:35

Je paard kan prima hoog in de sport lopen zonder granen. Je kan, indien nodig, energie uit bv olie of pulp geven.Er is ooit een onderzoek gedaan bij een groep renpaarden (dacht dravers). De groep die alleen ruwvoer kreeg had even de tijd nodig om zich aan te passen maar presteerde daarna niet minder dan de groep die wel krachtvoer kreeg.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 13:34

Ja inderdaad ik gooi wel eens een scheut olie over de lucerne

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 23:12

Her nog eentje, ook luzerne vrij, laag in suikers en zetmeel (9%), pure feed en dan de condition.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 23:22

Hier op melasse , graan en glutenvrij voer. Zit ook maar 8% suiker + zetmeel in. In principe gaan geven wegens een blessure. Maar we kijken gewoon hoelang het er goed op blijft gaan. Paard liep oorspronkelijk Z1.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 23:42

damian23 schreef:
Je paard kan prima hoog in de sport lopen zonder granen. Je kan, indien nodig, energie uit bv olie of pulp geven.Er is ooit een onderzoek gedaan bij een groep renpaarden (dacht dravers). De groep die alleen ruwvoer kreeg had even de tijd nodig om zich aan te passen maar presteerde daarna niet minder dan de groep die wel krachtvoer kreeg.

Bedoel je dit onderzoek:

https://www.google.nl/url?sa=t&source=w ... be41spHpXW

Of deze:

[VN] Training verbetert verteerbaarheid voedingsstoffen

Want in beiden onderzoeken staat iets heel anders dan jij stelt.

Nog even een persoonlijke aanvulling, graanvrij hebben we onze koerspaarden wel eens gehad, dit kan je vervangen.

Krachtvoervrij is op topniveau onmogelijk in onze sport. Daar staat tegenover dat alle koersdravers op onbeperkt ruwvoer staan. Zonder heel veel ruwvoer kun je namelijk niet zoveel krachtvoer voeren :)

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 09:47

Ruitje, die onderzoeken bedoel ik niet. Het onderzoek was gedaan op een proefbedrijf in Lelystad of daar in de buurt.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 09:51

Op het paardenproefbedrijf in Lelystad zijn twee groepen paarden onderzocht die lichte tot middelzware arbeid moesten verrichten. De ene groep kreeg relatief veel ruwvoer (tot 11 kg), de andere relatief weinig ruwvoer en meer krachtvoer. De conclusies die hieruit voort kwamen was, dat het uithoudingsvermogen van de ruwvoergroep niet onderdeed voor de andere groep. De groep met relatief weinig ruwvoer en meer krachtvoer was veel onrustiger en vertoonde meer gedragsafwijkingen.

Ik kan alleen een citaat uit het onderzoek op internet vinden. Ik denk dat het wel belangrijk is dat je je ruwvoer laat analyseren. Het ruwvoer wat ik nu heb, is niet voldoende om prestaties mee te leveren. Ik voer nu dus pulp en olie bij. En een goede vitaminekorrel.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 10:24

Dit citaat zegt mij echt te weinig. Uithoudingsvermogen op lichte tot middelzware arbeid meten is iets anders dan de prestaties op zware arbeid. Jammer dat het hele onderzoek er niet is, boeiende materie :)

Het is bijna een kunst om de balans te vinden tussen ruwvoer en krachtvoer inderdaad, er zit zoveel verschil in.

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 14:44

Ik volg even. Ik heb 1 paard geheel graanvrij, deze ben ik aan het opbouwen na een blessure van bijna 16 maanden. Ik ben met hem overgestapt op vitalbix toen hij geblesseerd raakte. Hij krijgt nu
480 gram vitalbix daily complete, 600 gram pavo daily plus ruwvoermix, 300 gram vitalbix nutrimash met supplementen (magnesium, vitamine e en biotine) en sinds kort 100 gram marstall faser light.

Hij ziet er super uit en is in bespiering helemaal niks verandert. Ik zal hem niet snel weer terug op graan zetten. Wel denk ik dat ik de vitalbix iets terug ga brengen, hij krijgt nu de hoge dosering.

Mijn andere paard is nog een beetje puzzelen. Ik heb hem nog niet zo lang op stal. Hij is 6,5 en ik werk hem 4 dagen per week (dressuur/longe).
Hij krijgt nu 100 gram marstall force, 600 gram pavo daily plus ruwvoermix,300 gram vitalbix nutrimash met supplementen (magnesium, vitamine e en biotine) en wisselend naar arbeid max 1,5 kilo cornmuesli.

Hij lust nu echter de force niet echt graag meer, dus ik ga de vitalbix bij hem ook proberen. Ook twijfel ik om de cornmuesli te gaan vervangen voor de faser light en een ander energie bron, maar welke dan?

Daarnaast krijgen beide paarden onbeperkt ruwvoer, lang grofstengelig hooi en lijnzaadolie.

Hoe geven jullie extra energie? Geven jullie nog losse supplementen? Ik ga na deze emmer stoppen met extra biotine. Magnesium wil ik wel graag blijven voeren. Vitamine E twijfel ik nog over.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 14:59

Misschien een domme vraag, maar waarom zou je persé je paard graanvrij willen voeren? Uiteraard is de basis het ruwvoer, maar wat is het nadeel (bij een gezond paard) van bijvoeren met een muesli waar graan in zit?

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-17 15:00

Ik geef onbewerkt hooi en een mineralenbrok van Metazoa en een goede liksteen.
Ik voer wat curcuma en lijnzaadolie en dat was het wel.
Hij is mooi stabiel in zijn energie.
Met het werk zweet hij bijna niet ondanks wintervacht.
Ook met intensieve training.
Hij heeft een goede conditie voor het hoge dressuurwerk.
Begrijp dat een draver of renpaard heel wat anders is.

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-17 15:01

Sclimpre schreef:
Misschien een domme vraag, maar waarom zou je persé je paard graanvrij willen voeren? Uiteraard is de basis het ruwvoer, maar wat is het nadeel (bij een gezond paard) van bijvoeren met een muesli waar graan in zit?

Granen zijn van oorsprong geen geschikte voeding voor een paard ( spijsvertering is hier niet op ingesteld ).
Granen zijn, zeker in grotere mate belastend voor het spijsverteringssysteem

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 21:02

Festeropre schreef:
Vroeg mij af wie zijn paard graanvrij heeft in de sport of in het zware werk/niveau.

Alle respect, maar er is een wereld van verschil tussen goed GP oefeningen doen en competitief GP rijden.

Festeropre schreef:
Granen zijn van oorsprong geen geschikte voeding voor een paard ( spijsvertering is hier niet op ingesteld ). Granen zijn, zeker in grotere mate belastend voor het spijsverteringssysteem.

Dit klopt niet.
Er niets verkeerd met granen voor een paard,
zolang je maar geen grote hoeveelheden in één keer voert.
Meer nog, een paard kan granen veel beter verteren dan bijvoorbeeld lijnzaadolie.

En zoals Ruitje al zei, een paard dat reëel in de topsport loopt heeft krachtvoer en/of granen nodig.
Tenminste, ik ben er nog niet één tegengekomen die het alleen op hooi en water deed.

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-17 21:45

BigBen schreef:
Festeropre schreef:

Alle respect, maar er is een wereld van verschil tussen goed GP oefeningen doen en competitief GP rijden.

Festeropre schreef:
Granen zijn van oorsprong geen geschikte voeding voor een paard ( spijsvertering is hier niet op ingesteld ). Granen zijn, zeker in grotere mate belastend voor het spijsverteringssysteem.

Dit klopt niet.
Er niets verkeerd met granen voor een paard,
zolang je maar geen grote hoeveelheden in één keer voert.
Meer nog, een paard kan granen veel beter verteren dan bijvoorbeeld lijnzaadolie.

En zoals Ruitje al zei, een paard dat reëel in de topsport loopt heeft krachtvoer en/of granen nodig.
Tenminste, ik ben er nog niet één tegengekomen die het alleen op hooi en water deed.

Granen zijn opzich Mischien nog niet zo’n probleem, maar wel in de hedendaagse vorm.
Gekweekt met maximale voedingscapaciteit, niet te vergelijken met de oervorm.
Dit is ook de reden dat spelt momenteel een hype is, niet omdat spelt nou zoveel beter is dan andere granen maar omdat het een oergraan is en nog alle eigenschappen bezit van de oorsprong. ( wat inmiddels ook al niet meer zo is met de massa gekweekte spelt )
Granen zijn feitelijk veredelde zaden van veredelde grassen.
En competitief Grand Prix rijden, ben ik eens, is wat anders dan thuis de oefeningen beheersen en rijden, maar in feite niet in energie verbruik.
Het zal een ander moment van opbouw en ‘pieken’ hebben maar of dat nou echt een ander voermanagement verlangt dat vraag ik mij af...
Overigens is het een vrij traditionele manier van voeren, het gros in de aanloop naar het hogere niveau zou het al niet zonder proberen

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 22:37

Ja, dat heeft een ander energie verbruik. Wedstrijden kosten een paard sowieso veel meer dan thuis oefenen. En daarnaast balanceer je bij topsport meer tegen de rand van het ' kunnen' van het lichaam.

Ik denk dat jij je ook vergist in wat wij juust wel proberen aan voermabagment.

Bijv. Bij ons kan een paard wat beter in zijn vel zit zomaar harder lopen en dat maakt uit. Hetzelfde geld voor topsporters in andere disciplines.

Juist wij denken enorm over voer na, houden alle ontwikkelingen bij, doen mee met onderzoeken van klinieken en kijken naar de kleinste verschillen bij een paard :) .

Dat zie ik de recreatieve ruiter dan juist weer minder snel doen :)

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 22:41

hier alleen super kwaliteit hooi en beetje mineralen brok, oh en gras. en lopen allemaal super in de sport. ( mijn vader zegt ........ vroeger in de oorlog kregen ze haver en verder niks, en t werkt nog )

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-17 22:52

ruitje schreef:
Ja, dat heeft een ander energie verbruik. Wedstrijden kosten een paard sowieso veel meer dan thuis oefenen. En daarnaast balanceer je bij topsport meer tegen de rand van het ' kunnen' van het lichaam.

Ik denk dat jij je ook vergist in wat wij juust wel proberen aan voermabagment.

Bijv. Bij ons kan een paard wat beter in zijn vel zit zomaar harder lopen en dat maakt uit. Hetzelfde geld voor topsporters in andere disciplines.

Juist wij denken enorm over voer na, houden alle ontwikkelingen bij, doen mee met onderzoeken van klinieken en kijken naar de kleinste verschillen bij een paard :) .

Dat zie ik de recreatieve ruiter dan juist weer minder snel doen :)

Ik de sport zijn ze zeker bezig met prestatie en het verleggen van fysieke grenzen, maar of de toegepaste visie nou de juiste management opleverd vraag ik mij af.
Wel het meest efficiënte management, alles op een vierkante meter in zo weinig mogelijk tijd.
Want ruimte en tijd kost nou eenmaal geld.
Als die 2 factoren geen rol zouden spelen was er ruimte voor een hele andere visie en aanpak

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 23:11

Mmm.... pony t/m het Z2 (tussen de paarden) graanvrij gevoerd. ( Graanvrije muesli, schraal hooi voor de vulling, rijk(er) hooi voor de voedingstoffen, zomer en winter dagelijks royaal weidegang ( vanaf het moment dat het licht is, tot het moment dat het donker is) in weides die zijn ingezaaid met paardengras

Echter het werd duidelijk dat hij op dit niveau nu ( Z2 dus) wel wat meer energie kon gebruiken. Het eea geprobeerd, maar uiteindelijk blijkt hij het nu toch het best te doen op een kg haver per dag er bij..

Dus tja...
Zoals elke discussie over dergelijke onderwerpen denk ik ook hier weer dat er eigenlijk maar slecht te veralgemeniseren is ( met uitzondering dan van het feit dat de basis altijd royaal ruwvoer moet zijn, van een kwaliteit die past bij het dier ( rijk of schraal).

Uiteindelijk denk ik dat je steeds toch weer uit moet gaan van dit individuele dier en per dier moet uitzoeken wat het beste werkt... ( en tja... dan denk ik dat er juist in de topsport meer individueel, meer op maat gekeken wordt dan bij de gemiddelde recreatie ruiter...)

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-17 23:17

Punz schreef:
Mmm.... pony t/m het Z2 (tussen de paarden) graanvrij gevoerd. ( Graanvrije muesli, schraal hooi voor de vulling, rijk(er) hooi voor de voedingstoffen, zomer en winter dagelijks royaal weidegang ( vanaf het moment dat het licht is, tot het moment dat het donker is) in weides die zijn ingezaaid met paardengras

Echter het werd duidelijk dat hij op dit niveau nu ( Z2 dus) wel wat meer energie kon gebruiken. Het eea geprobeerd, maar uiteindelijk blijkt hij het nu toch het best te doen op een kg haver per dag er bij..

Dus tja...
Zoals elke discussie over dergelijke onderwerpen denk ik ook hier weer dat er eigenlijk maar slecht te veralgemeniseren is ( met uitzondering dan van het feit dat de basis altijd royaal ruwvoer moet zijn, van een kwaliteit die past bij het dier ( rijk of schraal).

Uiteindelijk denk ik dat je steeds toch weer uit moet gaan van dit individuele dier en per dier moet uitzoeken wat het beste werkt... ( en tja... dan denk ik dat er juist in de topsport meer individueel, meer op maat gekeken wordt dan bij de gemiddelde recreatie ruiter...)

De gemiddelde leeftijd van een sportpaard in Nederland is momenteel 7 jaar.
Ik vraag mij af of er werkelijk gekeken word naar de individuele behoefte van ieder paard.