Pony 'door natuur laten genezen ' Dilemma

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

IngridM

Pony 'door natuur laten genezen ' Dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-17 16:36

Mijn shet van 1 meter heeft een dubbele peesblessure opgelopen. We lopen bij de Raaphorst een van de betere klinieken op pezengebied dus.

Hij heeft nu paar keer shockwave gehad en zijn al een tijd aan het stappen. Bij de laatste controle was Franklin niet geweldig enthousiast over zijn vorderingen en zei "hij moet over 6 weken wel beter zijn"
Op mijn vraag of het anders voorbij zou zijn antwoordde hij met "Dan gaat het wel heel erg lastig worden"

Ik ben toen gaan denken aan wat dan te doen en kwam op het idee om hem dan een goede lange tijd weg te gaan zetten. Op een plek waar hij het liefste wat moet bewegen met niet teveel gras. Hij wordt makkelijk dik en dat geeft dan snel weer andere problemen die je niet wilt hebben.

Anyway, aangezien ik in de randstad woon is dat niet het meest makkelijke en zit ik heel erg in tweestrijd

- het aller,allerbesteplekje voor hem zoeken. Niet alleen een grote paddock maar ook echt een track oid waar hij wel wat moet bewegen. Dit zal dan over het algemeen wat verder weg zijn zodat ik nog maar 1 a 2 x per week naar hem toe kan

Of

- een plekje waar het ook fijn is met veel buiten met vriendjes maar bv wel alleen een paddock. Waar ze dus niet gedwongen worden tot bewegen. Maar..... wel aardig in de buurt zodat ik er gewoon 4-5 x per week heen kan.

Ik ben bang dat ik achteraf zeg (Als ik hem dicht bij me houd en hij blijkt niet verbeterd) "Had ik hem nou toch maar het allerbeste van het beste gegeven zodat hij alle kansen had"

Of overdrijf ik dan? Wat maakt dat de natuur nog kan genezen? Is daar perse veel beweging voor nodig of is juist rust veel beter?

Dilemma's dilemma's

Hebben jullie tips?

anjali

Re: Pony 'door natuur laten genezen ' Dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 16:56

Het paard moet wel kunnen bewegen als hij wil,maar mag beslist niet opgejaagd worden. voor een Shetlander moet er toch ergens een klein plekje te vinden zijn.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-17 16:59

Jawel hoor maar dat is mijn dilemma niet. Een jaar op een paddock zetten zonder dat ze hoeven te bewegen voor hun eten of drinken: zou dat voldoende zijn.... dat is meer mijn vraag.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 17:01

Lastige vraag ... wanneer je voor het ene kiest, zal je nooit weten wat het andere als resultaat had gegeven ... dus kwel jezelf niet met "wat als" of "had ik maar". Je kiest voor wat jij denkt dat het best is om je paardje te helpen. Dat kan nooit een verkeerde keuze zijn.

Ik zou persoonlijk voor een plekje kiezen waar hij geaccepteerd wordt in de groep. Wordt hij constant opgejaagd en achterna gezeten, gaat dat voor zijn peesblessure niet gunstig zijn. En de ondergrond lijkt me ook belangrijk. Zware grond zoals bv mul zand of kleigrond die aanzuigt, zijn te belastend. Dat lijken me dingetjes om in het achterhoofd te houden.

Bij een zware peesblessure blijft de prognose onzeker maar de optie waar jij nu aan denkt, de pony lange tijd rust gunnen, lijkt me een goede keuze.

Heel erg naar dit. Ik duim mee dat je pony toch goed herstelt !

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 17:04

IngridM schreef:
Jawel hoor maar dat is mijn dilemma niet. Een jaar op een paddock zetten zonder dat ze hoeven te bewegen voor hun eten of drinken: zou dat voldoende zijn.... dat is meer mijn vraag.

Een half jaar is voldoende voor een peesblessure.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 17:15

Lichte beweging zonde opgejaagd te worden is het beste. Bij mijn paard betekende dat dat hij alleen stond. Als ze samen staan zitten ze altijd weleens achter elkaar aan waardoor het geforceerd wordt. Ik zou kiezen voor alleen ergens op een lichte paddock want mul zand of de klei, wat beide al genoemd werd, zijn erg slecht voor zn pezen. Ik zou dat voor een half jaar doen, dan nogmaals scannen en kijken hoe het eruit ziet.
1-2x per week naar hem toe moet voldoende zijn als ie gewoon zn verzorging krijgt.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 17:47

Je zegt shockwave, maar heeft de Raaphorst ook de mogelijkheid voor High Power Laser therapie? Dat wil in hardnekkige gevallen (en minder hardnekkige gevallen) wel eens goed werken.

Ik zou daarvoor gaan (in eerste instantie wekelijks), aangevuld met 2x daags op het harde stappen (wat min of meer hetzelfde doet als shockwave), en dus je Shet bij je in de buurt houden zodat je dat stappen idd consequent kunt doen.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-17 17:56

Raaphorst heeft ook HPL en we hebben het daar ook over gehad maar hij ziet er geen meerwaarde in om dat te proberen bij deze blessure.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-17 20:52

Lukasje: goede opmerking dat je nooit zal weten wat als......maar dat vind ik er nu juist zo moeilijk aan. Maar moet ik inderdaad los gaan laten.

De grond is inderdaad wel "een dingetje" Zeker hier in het westen.
Zwaar zand komt hij inderdaad niet op.

Denken jullie dat alleen een verhard stuk of zandstuk dat fijn gedraineerd is voldoende zou zijn? Zou rust meer doen dan het verplichte bewegen waar ik maar mee in mijn hoofd zit?

lochsong

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 21:08

Heeft je pony ook speciaal beslag? Is aqua training en optie? Onze pony heeft ook een ernstige peesblessure. We moeten nu 5 weken twee maal daags op lichte verende bodem stappen en dan koelen. Het moet een zachte verende bodem zijn, omdat het speciale beslag anders niet werkt. Ze heeft tot nu toe 1x shock wave therapie gehad en we doen twee keer per week aqua training. Over 2.5 weken moet er weer een echo gemaakt worden (Raaphorst).

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 21:15

Ik heb het steeds gehouden bij gecontroleerd bewegen: een beperkt stuk wei (gelijke, harde ondergrond) naast de paddock waar de andere paarden in stonden. Ik hou niet van de verplichte boxrust die sommige DA's voorschrijven. Mijn paarden zijn dat niet gewend. Die zouden op stal onrustig worden en op zo'n beperkte ruimte heen en weer bewegen is al helemaal nefast. Dus: overdag buiten maar met beperkte ruimte zodat ze geen snelheid konden halen, en gescheiden van de andere zodat ze zeker niet opgejaagd werden. Vermits ze op een stukje wei stonden, waren ze regelmatig in beweging, tijdens het grazen wandelen ze immers. Op die manier heb ik het telkens aangepakt...

HMM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 21:44

Ik heb ook goede ervaringen met herstel door weidegang en shockwave.

Mijn merrie heeft een jaar op een hoog gelegen wei gelopen (relatief harde bodem) Inderdaad wel met maatjes, maar hieronder wat jong spul wat elkaar opzocht om te 'dollen' en een hele oude merrie.
Ik heb gekozen om haar te dekken tijdens genezing.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-17 21:50

lochsong schreef:
Heeft je pony ook speciaal beslag? Is aqua training en optie? Onze pony heeft ook een ernstige peesblessure. We moeten nu 5 weken twee maal daags op lichte verende bodem stappen en dan koelen. Het moet een zachte verende bodem zijn, omdat het speciale beslag anders niet werkt. Ze heeft tot nu toe 1x shock wave therapie gehad en we doen twee keer per week aqua training. Over 2.5 weken moet er weer een echo gemaakt worden (Raaphorst).

Ik heb hetzelfde regime incl aangepast beslag ook bij Raaphorst.

Maar mijn vraag gaat niet zo zeer over wat ik nu moet doen maar wat goed is als hij hiervan niet opknapt:-) Geen andere therapieën maar nou ja zie mijn post :-)

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 21:57

Ook die vraag kan je aan Franklin stellen.

Vorig jaar heb ik met 2 geblesseerde paarden "gelopen" bij de Raaphorst en ik heb Franklin leren kennen als een prettig, meedenkend persoon. Hij is niet zo van het maar "aan blijven dokteren". Hij wil zeker wel met je meedenken.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-17 22:01

Eigenlijk komt mijn vraag hier op neer:

Als je als laatste optie gaat proberen of je je pony zijn peesblessures nog beter kunt laten worden wat de geneeskunde niet lukt wat is dan beter:

- verharde paddock/ goede zachte bodem/ stukje land waar geen ruimte is om lekker de benen te strekken en om lekker pony te kunnen zijn maar waar hij wel lekker altijd buiten staat.

- wel dat alles mits goede bodem.

Dus het stadium na therapieën, shockwaves en gecontroleerde beweging :-)

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-17 22:04

Dat kan zeker Maflinger en dat ga ik zeker ook doen maar ik ben me vast aan het orienteren en hoor graag ervaringen van anderen die hun paard een tijd "op het land hebben gegooid" :-)

Franklin is zeker fijn persoon en denkt inderdaad goed met je mee. Smeert me ook geen therapieën aan waarvan hij nu al weet dat die niet veel meerwaarde zullen hebben en dat waardeer ik ook echt.
Dus ik ga het zeker met hem overleggen maar wilde mezelf eerst graag oriënteren.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 22:08

IngridM schreef:
Eigenlijk komt mijn vraag hier op neer:

Als je als laatste optie gaat proberen of je je pony zijn peesblessures nog beter kunt laten worden wat de geneeskunde niet lukt wat is dan beter:

- verharde paddock/ goede zachte bodem/ stukje land waar geen ruimte is om lekker de benen te strekken en om lekker pony te kunnen zijn maar waar hij wel lekker altijd buiten staat.

- wel dat alles mits goede bodem.

Dus het stadium na therapieën, shockwaves en gecontroleerde beweging :-)

Optie 3: De plek waar jouw pony het meest gelukkig is. Ik denk dat het voor de heling van de pees niet heel veel uit maakt, ze lopen altijd wel wat, dus ga voor het geluk van je pony. Ook dat verhoogt de veerkracht van het lichaam om te herstellen, en mocht het vooruitzicht na dat (halve) jaar niet beter zijn, weet je in ieder geval dat je hem blij hebt gemaakt.

Succes met je keuze!

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 22:48

2 jaar terug heeft mijn shetlander in de schrikdraad gehangen en had ze ook een peesblessure + lymfevaten die waren beschadigd. Ik heb haar ook 7-8 maanden echt stil gezet (wel af en toe beetje wandelen en vrijheidsdressuur, maar niet meer voor de sulky of naast de fiets) en ben er toen weer rustig mee aan de slag gegaan.. tot op de dag van vandaag niet meer kreupel geweest :)

Te snel opbouwen is volgensmij echt de misstap die mensen maken bij peesblessures. Mijn pony liep na een tijdje ook weer gewoon goed op het oog maar ik ben blij dat ik haar die rust heb gegeven. Mijn dierenarts dacht dat ze niet meer voor de sulky kon omdat ze een beschadiging had aan de pees en vocht niet meer zou kunnen afvoeren ivm het kapotte lymfevat.

Bij mij stond mijn pony wel gewoon in de paddock/weide, geen speciale track. Gewoon af en toe lekker een stukje er mee wandelen, en als ze in gezelschap staan houden de weidemaatjes elkaar ook wel bezig hoor :) Doen wat voor jou gevoel het beste is. Een nieuwe plek kan ook weer de nodige stress veroorzaken. Maar als je pony nu niet helemaal happy is waar hij/zij nu staat dan zou ik het wel overwegen.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-17 23:02

Nirvana: mooi thanks!!

XHeidi; zijn huidige stal is geweldig ook voor nu (postzegel paddockje, alles wordt geregeld, goede bak om in te stappen etc) maar is niet geschikt om hem een jaar in weg te zetten met volledig rust. Te zware paddocks voor pezen (nu staat hij netjes op matten) en wat andere zaken dus vandaar mijn keuze

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 00:27

Ohja dan begrijp ik het meteen :)
Succes, hopelijk kunnen jullie wanneer het weer lekker warm wordt buiten weer aan de slag samen!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 14:05

IngridM schreef:

XHeidi; zijn huidige stal is geweldig ook voor nu (postzegel paddockje, alles wordt geregeld, goede bak om in te stappen etc) maar is niet geschikt om hem een jaar in weg te zetten met volledig rust. Te zware paddocks voor pezen (nu staat hij netjes op matten) en wat andere zaken dus vandaar mijn keuze

Een half jaar is echt genoeg.zeker voor een pony die toch niet echt meer aan het werk hoeft.Beter dan na een half jaar rust wordt hij niet meer denk ik.Maar kan als gezelschapspaard nog een prettig leventje hebben. sommige peesblessures genezen ook volledig,maar het blijft wel een zwakke plek. Wat ik wel zie is dat een paardmet peesblessure een half jaar op de wei wordt gegooid,dan is hij weer rad en wordt verkocht zonder die blessure te vermelden! Als de kopers er dan nietsvermoedend mee aan het werk gaan is hij zo weer kreupel natuurlijk!Want je moet er wel rekening mee houden als een paard zoiets heeft gehad.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-17 14:29

anjali schreef:
IngridM schreef:

Een half jaar is echt genoeg.zeker voor een pony die toch niet echt meer aan het werk hoef.

Hoe kom je erbij dat hij niét meer aan het werk hoeft?

Overigens wordt hij niét verkocht. Maar inderdaad zijn dat nogal aso praktijken

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 14:48

Mijn paard had een zware blessure aan de oppervlakkige pees (rechter voorbeen). Eigenlijk was het volledige peesweefsel weg. Hij had een vreselijk dikke banaan op zijn been. Hij kon maar op 3 benen staan. Advies DA: je hebt alle reden om hem in te laten slapen, maar ik zou hem een kans geven. Je hebt wel wat geduld nodig.
Ik heb hem een half jaar op een verharde paddock gehad. Heb de icevibes gekocht, ik dacht: baat het niet dan schaadt het ook niet. Op een zandgrond, ook al was deze hard, zakte hij toch te veel in de grond, het was duidelijk te zien dat een harde ondergrond het beste was.
Hij had ijzers (kon niet zonder) en daar heb ik bij beide voorbenen 1cm wigjes onder laten zetten (in overleg met de smid) zodat zijn pezen enigszins ontlast werden. Naarmate hij beter ging lopen hebben we de hoogte van de wigjes verminderd en na 3-4 kapbeurten (dus zo'n 21-28 weken) konden ze eronderuit.
Na ong. 3 maanden liep hij niet meer kreupel en zijn we gaan wandelen, op het harde, 2x/dag wanneer mogelijk. Eerst korte stukjes, daarna wat verder, uitgebouwd tot 45-60min wandelen met op de helft een stop om te grazen. Iets waar hij erg naar uit keek altijd. Heb altijd goed mijn paard in de gaten gehouden om te zien wat hij wel of niet aan kon. Als je je paarde een beetje kent is dat duidelijk te zien.
Na een klein half jaar de verharde paddock uitgebreid met een stukje weide. Heb gelukkig alle medewerking van de pensionstal hierin gehad. Weer wat later nog wat weide erbij en zijn vriendje.
Dat ging heel goed. Wel altijd gezord voor hooi, zodat ze elkaar niet gaan vervelen (ook toen hij alleen stond trouwens).
We zijn stukjes aan de hand gaan draven, steeds wat langer. De banaan was bijna geheel verdwenen. Diverse malen echo's laten maken. Peesweefsel herstelde niet, maar de andere twee pezen waren zo sterk dat deze het overnamen. Na dik een half jaar 1e stapritje onder het zadel buiten (alleen op het harde). Hij was zo gek als een deur. Altijd een harde werker geweest, maar ik heb hem tegen zichzelf moeten beschermen.
Uiteindelijk kon hij weer op de wei, maar niet meer met anderen samen, want een onverwachte beweging/draai zou funest zijn. Hij kreeg een aparte strook wei tussen de andere weides in, naast zijn eigen groep. Ik heb uiteindelijk nog ruim 2 jaar met hem kunnen rijden, bosritten gemaakt, gedraafd, gegaloppeerd. Hij is 25 jaar geworden.

nouklime

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 14:52

Lastige keuze! Ik heb voor dezelfde keuze gestaan vorig jaar en toen mijn paard na 6 weken geen verbetering of verslechtering liet zien heb ik er meteen voor gekozen om hem een jaar weg te zetten. Overigens is hij nog steeds niet goed maar mogen we wel onder het zadel stappen en hij zal de rest van mijn leven recreatief door het leven gaan oh en als grasmaaier!

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 19:43

IngridM schreef:
Raaphorst heeft ook HPL en we hebben het daar ook over gehad maar hij ziet er geen meerwaarde in om dat te proberen bij deze blessure.

De ene laser is alleen de andere niet. Ik kan me ook voorstellen dat lasertherapie bij De Raaphorst behoorlijk kostbaar is.

99% van de gevallen komt goed met onze laser.

Dit is een gat van 7cm in het checkligament en die zit na 10 weken weer helemaal dicht met gezond weefsel. Het moet natuurlijk nog wel sterker worden.
Afbeelding

Het originele bericht kun je zien op de FB pagina van dierenartsenpraktijk Dokkum.

P.S. ik ben wel benieuwd wat voor een blessure jouw pony dan precies heeft?