Ik heb toch maar besloten om een topic te openen. Ik ben bang dat het een ontzettend lang verhaal word maar ik zou het heel erg fijn vinden als jullie me kunnen helpen.
Nou daar gaan we dan maar,
sinds 8 september ben ik de trotse eigenaar van mijn allereerste paard, een Haflinger, ze is op 8 september gekeurd bij Gelre dierenartsen en kwam daar zonder aanmerkingen doorheen (enkel dat ze wel wat gewicht kwijt mocht raken

In het begin heb ik vooral erg veel gelongeerd, omdat ik nog geen goed zadel had, daarin viel me volgens mij vanaf het begin wel op dat ze soms wat op rechtsvoor viel, niks achter gezocht het was namelijk niet heel erg dus als het me al echt opviel ging ik uit van de zware/onregelmatige bak of misschien haar onbalans (ze heeft ook met rijden erg weinig balans). Uiteindelijk ging het me wel steeds meer opvallen en ik weet niet of dit nu komt doordat het erger is geworden of doordat ik er steeds meer op ben gaan letten. Toen moest ik een dag stage lopen van school en toen heb ik een dierfysiotherapeute gevraagd en meteen een afspraak gemaakt voor April (mijn haflinger dus) omdat het me en heel interessant leek om te kijken wat er allemaal vast zat omdat ze natuurlijk recreatief is bereden en een beetje een heethoofd dus dr hals natuurlijk steeds in standje kip. Ook kreeg ik steeds meer twijfels over de onregelmatigheid. Nou eerst dus heen en weer stappen en draven over het harde en het zachte, beide kanten om gelongeerd in stap en draf en zij kwam ook tot de conclusie dat het inderdaad wel duidelijk is dat ze op rechtsvoor valt.
Ik heb zelf al vanaf toen het me steeds meer opviel af en toe voor en na het rijden/longeren de benen gecheckt op warmte of zwellingen maar hier was niks te voelen, dit heeft de fysio ook gedaan en ook die kon niks voelen. Op zich wel een opluchting want ik dacht dan kan het nooit iets heel ergs zijn. Toen is ze haar dus overal gaan controleren waarna ze tot de conclusie kwam dat haar hals ontzettend vast zat en haar bilspieren, hiervoor hebben we een aantal afspraken gehad waarbij ze elke keer de hals en de bilspieren heeft losgemasseerd maar de rechterkant van haar hals blijft vastzitten terwijl links juist erg goed is verbeterd. Ze bleef dan ook eigenlijk net zo slecht lopen aan de longeerlijn. Toen uiteindelijk heb ik 1 weekje rustig aan moeten doen (veel stappen, niet in de bak, lekker rustig wandelen of kleine buitenritjes) en daarna 1 week van 20 minuten tot 30 minuten opbouwen in de bak waarin het grootste deel stappen en de draf steeds uitbouwen. Hierbij moet de hals in een neutrale positie blijven. Nu moet ik zeggen dat ik onder het zadel niet echt onregelmatigheid voel, heel af en toe voel ik dat ze wat opzij valt maar niet dat ik echt denk ik moet afstappen.
Nu had ik laatst bedacht dat het misschien wel ligt aan dat ze van nature natuurlijk ook nog ontzettend scheef is, dus ik dacht misschien moet ik rustig aan beginnen aan het rechtrichten en daarbij haar hals dan nog wel zoveel mogelijk ontzien want als de fysio elke keer die hals helemaal los masseerd maar ze hem net zo snel weer vastzet omdat ze zo scheef is komen we helemaal niks vooruit. Maar dit rechtrichten is wel lastig als ik niet te veel van de hals kan vragen.
Wat ik nu doe is veel binnenhoefslagen rijden waarbij ik me op een punt focus en daar recht op af rij, tussen 2 benen en 2 teugels, ik krijg les en ben nu op zoek naar nog een extra priveles om de week zodat ik van diegene echt begeleiding kan gaan krijgen om haar zo goed mogelijk op te leiden.
Nu ben ik erg benieuwd wat jullie van dit verhaal vinden, of jullie dit herkennen en of jullie tips hebben. Ik heb de keuringsarts trouwens ook al gebeld en hij zei dat hij geen overdreven scheefheid en al helemaal geen onregelmatigheid heeft gezien. Ik ben dus een beetje ten einde raad omdat het gewoon niet verbeterd.
Ze geeft (afgezien van het op rechtsvoor vallen om dus waarschijnlijk haar linkervoorbeen te ontlasten) geen tekenen van pijn, ze loopt nog steeds graag en trekt zodra ze de kans ziet nog graag een sprintje.
ik heb hier nog even 3 video's geupload zodat jullie er een beetje een beeld bij hebben, al vind ik dat er op deze filmpjes heel weinig te zien is.
dit was redelijk in het begin, had ze zin om even te showen, dit was voordat de fysio is geweest:
https://youtu.be/fcJ8_H5KT7Q
dit was nadat de fysio voor de 1e keer is geweest waarbij de opdracht was om even niet te longeren omdat je daarbij met het touw nog te veel van de hals kan vragen, gelukkig is April ook te longeren zonder touw. Dit was voor mij een hele vooruitgang omdat ze hier haar hals deed strekken en dat deed ze eerst nooit
https://youtu.be/DX0v-BTwN28
dit was voor het eerst weer in de bak na de 3e behandeling
https://youtu.be/bKF3ElPbJJ8
Ook nog belangrijk is dat me in het begin heel erg opviel dat ze nooit bokte uit vreugde ofzo (ook niet uit protest maar daar was ook geen rede toe naar mijn idee). Dit viel me op omdat tot nu toe alle paarden die even losgooide in de wei of de bak en er een keer achteraan zat ze dan toch wel een paar leuke vreugdebokjes zouden laten, dit doet ze na de behandelingen wel en niet zo'n beetje ook dus effect heeft het wel.
Ik ben benieuwd naar jullie reacties en vragen stellen mag altijd!
groetjes, Faith