Koper schreef:Aha, dat is wel een logische oorzaak voor een hoefzweer ja.
Wat voor gras, hooi en stro krijgt ze? Welke soorten, waarmee/hoe zwaar bemest en wanneer geoogst?
Uhm geen idee wat voor soorten. Wat de staleigenaar bij de fouragehandel haalt. En dat verschilt per pak wat we krijgen.
Dit jaar zijn de weilanden niet bemest. Vorig jaar ging er wel wat kunstmest op.
orion456 schreef:Apart dat jij precies hetzelfde hebt als ik. Ik laat mijn paard door sinds vorig jaar nov bekappen door een natuurlijk bekapper. Toen stond mijn paard ook op zaagsel, nu op stro in de winter, waar de rotstraal begonnen is. Sinds juni dag en nacht buiten in een mooie droge wei en het hele jaar al een gevecht tegen rotstraal aan het houden. Ik moet zeggen dat sinds de weerstand beter is van mijn paard hij ook wat minder last heeft van rotstraal, maar helemaal weg gaat het niet.
Mijn natuurlijk bekapper doet vaak vrij weinig aan de straal. Ze snijdt hem niet open zeg maar (alleen losse stukjes snijdt ze weg), maar echt open leggen ook niet (de diepere groeven niet en kloven laat ze zo zitten). En ze heeft hem minder stijl op de hoeven gezet (alle 4), waardoor de verzenen meer naar de grond zijn gezakt. Kan het daar ook mee te maken hebben? Dat dus de diepere straalgroeve in het midden dichter bij de grond staat dan eerst? en dus meer bacteriën of troep in kan komen?
Het kan ook komen door de verhuizing van stal in febr dit jaar. Maar ik vind het wel raar dat hij dan rotstraal blijft houden, zelfs nu nog en na een droge zomer en alle behandelingen. Hij krijgt in de wei nu alleen maar gras. Geen ruwvoer erbij. In krachtvoer is niks veranderd sinds vorig jaar. Bij mijn vorige smid had hij nooit rotstraal.
Muts heeft er van de zomer geen last van gehad. Einde winter vorig jaar waren we er van af.
Maar met de natte periode van paar weken geleden begon het weer.
Hopelijk is je paardje er snel vanaf.
Ik schrijf natuurlijk bekappen niet af. Maar denk wel dat het niet bij ieder paard werkt.
De fjord werd als eerste door deze smid behandelt en haar hoefjes waren echt slecht en mede door hoefbevangenheid liep ze erg slecht.
De 'normale' smid die we toen hadden had in onze ogen rare adviezen voor dat paardje daarom is ze toen naar de natuurlijk bekapper gegaan.
En door alle ijzer problemen die ik heb gehad met Mutsje ook de overstap gemaakt. En haar voetjes zien er op de rotstraal na mooi uit, en ze loopt ook goed blootvoets.
Kwa kunde van de hoefsmid denk ik dat ze er zeker verstand van heeft.
Maar dit is onze vierde smid en allemaal vertelden ze dingen die logisch klonken maar wel tegenstrijdig waren met de voorganger die kwam zeg maar.
Op de rotstraal na heb ik ook echt geen klagen over de smid.
Maar omdat dit ineens de tweede winter is die we met rotstraal ingaan vroeg ik het me af of het samen kon hangen.
Ook speelt het mee dat mijn beste vriendin en haar paardje aan het vechten zijn tegen straalkanker. Dat is iets waar ik zo bang voor ben dat het ineens bij Mutsje ook hierin eindigt. Door zoiets ga je toch iets dieper nadenken erover.
Dat het geen beschermd beroep is vind ik ook jammer. Zo jammer dat je ten koste van je paard erachter moet komen of iemand er wel verstand van heeft of niet.
De smid hiervoor kon ik op internet ook alleen maar goede verhalen over vinden, maar toch waren op het einde heel haar voetjes verpest en ik vind niet dat er in 4 weken tijd 3 ijzers af mogen liggen met hele stukken hoef.