rotstraal door natuurlijk bekappen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

tinker_sally

rotstraal door natuurlijk bekappen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-17 20:37

Wist even geen andere titel te bedenken :o
Ik heb mijn paard in januari 5 jaar.
Toen ze kwam stond ze op voorijzers deze zijn na de proefperiode verwijdert. En heb ik hoefschoenen gekocht om de overgang met blootvoets fijner voor haar te maken.
Ze is toen een jaar bekapt door hoefsmid 1.
Het 2de jaar dat ik haar had is ze beleerd voor de kar en is ze door hoefsmid 2 zomers rondom op ijzers gezet.
Uiteindelijk overgestapt naar hoefsmid 3 die haar een zomer beslagen heeft. Maar door slechte ervaringen met deze smid (in 4 weken tijd 3 ijzers verliezen en hele stukken hoef) overgestapt naar onze huidige smid. Zij is een natuurlijk bekapper en naar mijn idee doet mijn paard het hier heel goed bij.
Ze deed altijd flink sloffen met haar achtervoeten en dat is nu bijna over. Ook stond ze hier scheef op en dat is bijna helemaal gecorrigeerd.

Maar vorige jaar september is de natuurlijk bekapper voor het eerst gekomen en die winter hebben we voor het eerst te maken gekregen met rotstraal. Hele winter behandelt en toen het droger weer werd ging de rotstraal over, maar met dat natte weer vorige maand is het weer prijs. Weer flink rotstraal.

Nu vind ik het wel heel frappant dat we 3 jaar er nooit last van hebben gehad. En vraag me af of dit samen kan hangen?

Bij een stalgenootje precies hetzelfde verhaal. Ook naar deze smid gegaan vorig jaar en rotstraal, en dit jaar weer.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 20:40

Ik zou eigenlijk toch eerst er aan denken dat de dieren niet op schone ondergrond staan?
staan ze ook op stal ,is de bodem wel droog en schoon?
Hoe is de wei of paddock?

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 20:45

Is er niet iets in het voer veranderd rond dezelfde tijd toevallig?
Hebben er hier een lopen die toen hij nog op stal stond eigenlijk bijna altijd rotstraal had maar sinds hij hier 24/7 buiten staat, zomer en winter, heeft hij er zelden tot geen last meer van (soms heel klein beetje maar dat is in een paar dagen weg).

Bekappen doe ik zelf en eigenlijk alleen als het echt nodig is. Als er bijvoorbeeld een stukje afgebroken is of de straal een beetje onderhoud nodig heeft.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 20:50

Mijn paard heeft ook rotstraal gehad. Maanden lang, en ook tijdens een hittegolf en op wit zand. Mijn paard wordt sinds 7,5 jaar natuurlijk bekapt.

Bekapper legde uit dat het door het voer kwam. Paard verhuisd naar een plek waar hij fatsoenlijk hooi kreeg en binnen een paar weken was het over. Hij heeft nooit meer rotstraal gehad. Dezelfde bekapper heeft 'm daarna nog jaren bekapt (en inmiddels doet zijn collega dat).

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 20:53

volgens mij is de kans groter dat het aan het materiaal van de smit ligt dan aan de manier van bekappen.

als die een paard kapt en straal uitsnijdt met zijn renette of eender welk snijdend werktuig,dit paard rotstraal of beginnende rotstraal heeft,zijn materiaal vervolgens niet deftig en goed ontsmet,dan besmet hij de straal van het volgende paard door met het niet-ontsmette materiaal het volgende paard te gaan kappen.

neem eens een foto van je paard zijn hoef als die net bekapt is.

de straal moet bv aan de zijkanten mooi open zijn,mag niet smal en donker en klein zijn,dat is een broeihaard voor rotstraal bacterien.

een andere optie is de stal.
staat je paard en het paard van die vriendin op dezelfde stal?

als het daar drassig is,en een paard heeft rotstraal,zitten die rotstraal bacterieen in de blub waar dat paard met rotstraal loopt,al de rest kan het zo ook overkrijgen.

door natte bodem alleen krijg je geen rotstraal.
je moet en de rotstraal-bacterieen hebben,en een straal die donker,diep en vocht is (dus niet open en luchtig,daar houden ze niet van en overleven niet).

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 21:01

tengeltje11 schreef:
volgens mij is de kans groter dat het aan het materiaal van de smit ligt dan aan de manier van bekappen.

als die een paard kapt en straal uitsnijdt met zijn renette of eender welk snijdend werktuig,dit paard rotstraal of beginnende rotstraal heeft,zijn materiaal vervolgens niet deftig en goed ontsmet,dan besmet hij de straal van het volgende paard door met het niet-ontsmette materiaal het volgende paard te gaan kappen.

neem eens een foto van je paard zijn hoef als die net bekapt is.

de straal moet bv aan de zijkanten mooi open zijn,mag niet smal en donker en klein zijn,dat is een broeihaard voor rotstraal bacterien.

een andere optie is de stal.
staat je paard en het paard van die vriendin op dezelfde stal?

als het daar drassig is,en een paard heeft rotstraal,zitten die rotstraal bacterieen in de blub waar dat paard met rotstraal loopt,al de rest kan het zo ook overkrijgen.

door natte bodem alleen krijg je geen rotstraal.
je moet en de rotstraal-bacterieen hebben,en een straal die donker,diep en vocht is (dus niet open en luchtig,daar houden ze niet van en overleven niet).

Ehh... nee niet helemaal.

Rotstraal wordt veroorzaakt door een bacterie die altijd op je paard leeft. Meestal heeft een paard daar geen last van. Maar op het moment dat de weerstand van het paard te laag is (bij voorbeeld door verkeerd voer) kan het paard nét dat tikje krijgen waardoor de bacterie toe kan slaan. En dan krijgt het paard rotstraal.

tinker_sally

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-17 21:46

Afgezien van andere manier bekappen en smid wordt paard al die jaren op zelfde manier gehouden.
Zelfde weides, zelfde stal, zelfde manier van uitmesten.

Vorig jaar heeft ze wel een gescheurde knieband opgelopen door een ongelukje. En in die tijd is de eerste keer rotstraal ook begonnen.
Maar dit jaar was ze kwa gezondheid goed, maar zo gauw het die natte week was einde zomer was het meteen weer raak.
Sinds vorige week heeft ze last van een hoefzweer die behandelt wordt, maar de rotstraal speelt al weer paar weken langer op. Dus dat lijkt me niet van invloed op elkaar.

Enige in al die jaren wat er verandert is manier bekappen/smid, daarom de gedachte of het daardoor kon komen.

Ze lopen meestal samen op de wei. Maar met regelmaat ook bij een fjordje en ezel. En die hebben geen last van hun hoefjes. Maar wel de zelfde smid voor hun.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 21:59

Als het andere paard en de ezel nergens last van hebben lijkt me toch dat het aan het paard ligt.

Je geeft al aan dat er wat andere problemen zijn. Een hoefzweer is ook een uiting dat er ergens in het systeem van je paard iets niet goed zit. Een bandblessure KAN (let op: kán) een indicatie zijn dat de lever niet helemaal optimaal functioneert.

Ik zou het daar zoeken. Bloed laten trekken, lever van je paard doorlichten. Als dat het niet is de maag/darmen/nieren/milt. Ergens gaat er zo te lezen iets niet goed.

Wat geef je ze te eten?

tinker_sally

Re: rotstraal door natuurlijk bekappen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-17 22:09

Begin dit jaar is ze helemaal door de malle molen gegaan, omdat we er niet achter kwamen wat ze mankeerde wat achteraf een gescheurde knieband was.

Ze staat overdag op de wei, snachts op stal met hooi en stro. En krijgt een handje luzerne.

Op de plek van de hoefzweer had ze eerder een steentje diep in haar hoef gelopen. Naar de ene wei toe moeten we helaas over een pad met echt nare steentjes.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 22:12

Aha, dat is wel een logische oorzaak voor een hoefzweer ja.

Wat voor gras, hooi en stro krijgt ze? Welke soorten, waarmee/hoe zwaar bemest en wanneer geoogst?

Als je een goede bekapper bent kan die je met dit soort dingen ook helpen :)

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 22:17

Ik heb hier hetzelfde meegemaakt..
Paard werd bij zijn vorige eigenaar altijd zelf bekapt, nergens last van.

Bij mij gekomen overgegaan op natuurlijk bekapper op aanraden van vorige eigenaar.
Dat is een jaar 'goed' gegaan, daarna kwam de rotstraal opzetten, en ook mok kwam er steeds vaker bij kijken.
De rotstraal was behoorlijk hardnekkig ondanks allerlei zalfjes, sprays en druppels voor in de hoef.
Daarnaast bleef mijn paard gevoelig en kort.

Sinds 3 jaar heb ik de natuurlijk bekapper gedag gezegd en heb ik hem vierkant laten beslaan.

Ik weet nog steeds niet of het nou echt een oorzaak-gevolg kwestie is geweest, maar de rotstraal is weg, de mok ook. Nooit meer last van gehad, toch een beetje frappant.
Voor mijn paard werkte het in ieder geval niet.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 22:30

Nachtlampje ik weet welke bekapper jij had. En dat is iemand die mijn paarden niet eens mag aaien.

Niet meteen natuurlijk bekappen afschrijven als "voor mijn paard werkt het niet". Je moet natuurlijk wel een kundig iemand inschakelen en niet die prutser.

Athosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 22:32

Jammer dat hoefsmid geen beschermd beroep is ;-)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 22:32

Inderdaad.

orion456

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 22:47

Apart dat jij precies hetzelfde hebt als ik. Ik laat mijn paard door sinds vorig jaar nov bekappen door een natuurlijk bekapper. Toen stond mijn paard ook op zaagsel, nu op stro in de winter, waar de rotstraal begonnen is. Sinds juni dag en nacht buiten in een mooie droge wei en het hele jaar al een gevecht tegen rotstraal aan het houden. Ik moet zeggen dat sinds de weerstand beter is van mijn paard hij ook wat minder last heeft van rotstraal, maar helemaal weg gaat het niet.
Mijn natuurlijk bekapper doet vaak vrij weinig aan de straal. Ze snijdt hem niet open zeg maar (alleen losse stukjes snijdt ze weg), maar echt open leggen ook niet (de diepere groeven niet en kloven laat ze zo zitten). En ze heeft hem minder stijl op de hoeven gezet (alle 4), waardoor de verzenen meer naar de grond zijn gezakt. Kan het daar ook mee te maken hebben? Dat dus de diepere straalgroeve in het midden dichter bij de grond staat dan eerst? en dus meer bacteriën of troep in kan komen?

Het kan ook komen door de verhuizing van stal in febr dit jaar. Maar ik vind het wel raar dat hij dan rotstraal blijft houden, zelfs nu nog en na een droge zomer en alle behandelingen. Hij krijgt in de wei nu alleen maar gras. Geen ruwvoer erbij. In krachtvoer is niks veranderd sinds vorig jaar. Bij mijn vorige smid had hij nooit rotstraal.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 22:51

Rotstraal is van zoveel factoren afhankelijk ( vorm vd voet, bewegen, stalmanagment) en soms kun je de vinger er niet opleggen!
Er werd door iemand geopperd slecht ruwvoer maar dan zou je ruwvoer toch wel heel slecht moeten zijn..lijkt me onwaarschijnlijk! Elke dag behandelen met betadine oplossing zou je paard toch wel moeten helpen..goed schoonhouden!

tinker_sally

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-17 22:59

Koper schreef:
Aha, dat is wel een logische oorzaak voor een hoefzweer ja.

Wat voor gras, hooi en stro krijgt ze? Welke soorten, waarmee/hoe zwaar bemest en wanneer geoogst?

Uhm geen idee wat voor soorten. Wat de staleigenaar bij de fouragehandel haalt. En dat verschilt per pak wat we krijgen.
Dit jaar zijn de weilanden niet bemest. Vorig jaar ging er wel wat kunstmest op.

orion456 schreef:
Apart dat jij precies hetzelfde hebt als ik. Ik laat mijn paard door sinds vorig jaar nov bekappen door een natuurlijk bekapper. Toen stond mijn paard ook op zaagsel, nu op stro in de winter, waar de rotstraal begonnen is. Sinds juni dag en nacht buiten in een mooie droge wei en het hele jaar al een gevecht tegen rotstraal aan het houden. Ik moet zeggen dat sinds de weerstand beter is van mijn paard hij ook wat minder last heeft van rotstraal, maar helemaal weg gaat het niet.
Mijn natuurlijk bekapper doet vaak vrij weinig aan de straal. Ze snijdt hem niet open zeg maar (alleen losse stukjes snijdt ze weg), maar echt open leggen ook niet (de diepere groeven niet en kloven laat ze zo zitten). En ze heeft hem minder stijl op de hoeven gezet (alle 4), waardoor de verzenen meer naar de grond zijn gezakt. Kan het daar ook mee te maken hebben? Dat dus de diepere straalgroeve in het midden dichter bij de grond staat dan eerst? en dus meer bacteriën of troep in kan komen?

Het kan ook komen door de verhuizing van stal in febr dit jaar. Maar ik vind het wel raar dat hij dan rotstraal blijft houden, zelfs nu nog en na een droge zomer en alle behandelingen. Hij krijgt in de wei nu alleen maar gras. Geen ruwvoer erbij. In krachtvoer is niks veranderd sinds vorig jaar. Bij mijn vorige smid had hij nooit rotstraal.

Muts heeft er van de zomer geen last van gehad. Einde winter vorig jaar waren we er van af.
Maar met de natte periode van paar weken geleden begon het weer.
Hopelijk is je paardje er snel vanaf.

Ik schrijf natuurlijk bekappen niet af. Maar denk wel dat het niet bij ieder paard werkt.
De fjord werd als eerste door deze smid behandelt en haar hoefjes waren echt slecht en mede door hoefbevangenheid liep ze erg slecht.
De 'normale' smid die we toen hadden had in onze ogen rare adviezen voor dat paardje daarom is ze toen naar de natuurlijk bekapper gegaan.
En door alle ijzer problemen die ik heb gehad met Mutsje ook de overstap gemaakt. En haar voetjes zien er op de rotstraal na mooi uit, en ze loopt ook goed blootvoets.

Kwa kunde van de hoefsmid denk ik dat ze er zeker verstand van heeft.
Maar dit is onze vierde smid en allemaal vertelden ze dingen die logisch klonken maar wel tegenstrijdig waren met de voorganger die kwam zeg maar.
Op de rotstraal na heb ik ook echt geen klagen over de smid.
Maar omdat dit ineens de tweede winter is die we met rotstraal ingaan vroeg ik het me af of het samen kon hangen.
Ook speelt het mee dat mijn beste vriendin en haar paardje aan het vechten zijn tegen straalkanker. Dat is iets waar ik zo bang voor ben dat het ineens bij Mutsje ook hierin eindigt. Door zoiets ga je toch iets dieper nadenken erover.

Dat het geen beschermd beroep is vind ik ook jammer. Zo jammer dat je ten koste van je paard erachter moet komen of iemand er wel verstand van heeft of niet.
De smid hiervoor kon ik op internet ook alleen maar goede verhalen over vinden, maar toch waren op het einde heel haar voetjes verpest en ik vind niet dat er in 4 weken tijd 3 ijzers af mogen liggen met hele stukken hoef.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 22:59

pol1 schreef:
Rotstraal is van zoveel factoren afhankelijk ( vorm vd voet, bewegen, stalmanagment) en soms kun je de vinger er niet opleggen!
Er werd door iemand geopperd slecht ruwvoer maar dan zou je ruwvoer toch wel heel slecht moeten zijn..lijkt me onwaarschijnlijk! Elke dag behandelen met betadine oplossing zou je paard toch wel moeten helpen..goed schoonhouden!

Nee hoor. Hij kreeg al rotstraal van voordroog. Fatsoenlijk hooi d'r in en het was zo over.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 23:09

Wat vervelend zeg.. mijn fjord had ik eerst 24/7 buiten lopen. Nooit geen rotstraal. Daarna kwam hij snachts op stal en begonnen de problemen. Hij heeft ècht heel erg rotstraal gehad.
Op een gegevenmoment weer 24/7 naar buiten gedaan en toen was het zo weg. Veel bewegen was voor hem waarschijnlijk het middel en niet meer de stalbacterien.
Draagt de straal wel?

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 06:52

Koper schreef:
pol1 schreef:

Nee hoor. Hij kreeg al rotstraal van voordroog. Fatsoenlijk hooi d'r in en het was zo over.

Uitzonderingen daargelaten maar het lijkt me vrij uitzonderlijk!

Slecht wegsnijden door de smid lijkt mij veel meer veroorzaker. Je kunt er pas goed bij als de straal goed schoon is gesneden! Ik ken meer natuurlijk bekappers die 0,0 vd straal afhalen dit omdat zij denk ik van mening zijn dat de straal zoveel mogelijk moet meedragen..punt is alleen dat een infectie dus makkelijk blijft zitten en jij er als eigenaar niet goed genoeg bij kan met alle gevolgen van dien! Gewoon een normale smid erbij doe fatsoenlijk uitsnijdt en elke dag behandelen..straal insprayen met betadine en gleuf/ gat opvullen met watje.

git

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 07:21

Waar behandelen jullie je paard mee als er eenmaal rotstraal is?
Rotstraal is toch iets waar ik angstig voor geworden ben. Het paardje wat ik begin dit jaar terug kon kopen na 10 jaar zoeken(en dus ongezien terug gekocht heb) had op twee voeten straalkanker is vergevorderd stadium. Al onder de zool door. Volgens de kliniek een gevolg van jaren slecht bekappen en rotstraal. Mijn nieuwe paardje(een projectje) heeft ook wat rotstraal en volgens mijn hoefsmid kan ik dit het best schoonhouden en insprayen met blauwspray. Niet die spray die je gewoon in de winkel kunt kopen,maar die je bij de dierenarts koopt omdat daar ook antibiotica in zit.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 08:00

Koper schreef:
Als het andere paard en de ezel nergens last van hebben lijkt me toch dat het aan het paard ligt.

Je geeft al aan dat er wat andere problemen zijn. Een hoefzweer is ook een uiting dat er ergens in het systeem van je paard iets niet goed zit. Een bandblessure KAN (let op: kán) een indicatie zijn dat de lever niet helemaal optimaal functioneert.

Ik zou het daar zoeken. Bloed laten trekken, lever van je paard doorlichten. Als dat het niet is de maag/darmen/nieren/milt. Ergens gaat er zo te lezen iets niet goed.

Wat geef je ze te eten?

Ik moest ook denken aan lever/lever energie. Maar dan ook aan bijvoorbeeld teveel ijzer. Dat wordt dan weer opgeslagen in de lever en kan vage hoef klachten geven. Denk aan zweren, bevangenheid, dunne zolen etc. Tenminste dat las ik laatst omdat door een teveel aan ijzer de opname van oa koper en zink veranderd en dat zijn essentiële stoffen voor de hoeven. Soms kun je het zien in het bloed maar vaak ook pas van een lever biopt. Echter misschien beter nagaan wat het paard eet, wat het paard drinkt en wat de behoeftes zijn.
Een tekort of overschot zie je vaak niet meteen maar pas na een tijdje.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 08:20

Nachtlampje schreef:
Ik heb hier hetzelfde meegemaakt..
Paard werd bij zijn vorige eigenaar altijd zelf bekapt, nergens last van.

Bij mij gekomen overgegaan op natuurlijk bekapper op aanraden van vorige eigenaar.
Dat is een jaar 'goed' gegaan, daarna kwam de rotstraal opzetten, en ook mok kwam er steeds vaker bij kijken.
De rotstraal was behoorlijk hardnekkig ondanks allerlei zalfjes, sprays en druppels voor in de hoef.
Daarnaast bleef mijn paard gevoelig en kort.

Sinds 3 jaar heb ik de natuurlijk bekapper gedag gezegd en heb ik hem vierkant laten beslaan.

Ik weet nog steeds niet of het nou echt een oorzaak-gevolg kwestie is geweest, maar de rotstraal is weg, de mok ook. Nooit meer last van gehad, toch een beetje frappant.
Voor mijn paard werkte het in ieder geval niet.

Is je paard genezen of is die comfortabeler. Ik heb hier een oude. Als ze weer gevoelig wordt en slechte stralen krijgt, kan ik haar laten beslaan maar aangezien het ook goed kan gaan zoek ik het in voeding. Nu na een paar weken groene leem en gluco balance (en hoeven 3x in badje imaverol Voor wld) is ze niet meer gevoelig en krijgt ook weer een witte lijn. Het was bij jaar ontstaan door 2 weken lang 2x per dag een handje graan door 7.5 kg wiesen fasern om pony uit te nodigen wat beter te eten. Pony kon niet meer lopen van de zere voeten. Enkel met de natuurlijke pijnstiller van groene oss en haar schoentjes aan. De eerste weken op stal hele barre stal steeds. Denk dat regenwater en ook in komt. Heeft er geen slechtere hoeven door gekregen maar wel betere door denk ik voeding (zelfde periode). Nu dan een drogere stal.gemaakt door onder het stro een dikke laag hout krullen te strooien maar de natte stal heeft dus geen invloed gehad. Wel toen uitgezocht van de mineralen en achter ijzer verhaal gekomen. Ons bronwater bevat redelijk wat ijzer dus zij krijgt dat in ieder geval niet meer sinds begin deze week. Sommige gevallen is slootwater ook teveel ijzer bevatten.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 08:46

Mijn paard heeft ook jaren rotstraal gehad bij drie verschillende traditionele smeden. Maar daar liep hij ook altijd de eerste week na bekappen op eieren en het brokkelde altijd enorm.
Mijn paard zijn hoefproblemen zijn juist als sneeuw voor de zon verdwenen toen ik mijn paard natuurlijk liet bekappen.
Maar ook natuurlijk bekappen kan volgens verschillende methodieken en daar moet je wel het kaf van het koren kunnen scheiden.

Mijn paard heeft ook al jaren een stofwisselingsprobleem, als er qua eten iets niet goed gaat, zie je dat gelijk in de voeten terug.
Nu we dat stofwisselingsprobleem aanpakken, ga ik er vanuit dat hij ook minder gevoelig wordt.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 09:27

Ik bekap mijn paarden zelf op de natuurlijke manier.

Houtsneden snijden vaak de halve straal weg. Terwijl dat ding er niet voor niets zit.

Zelf heb ik er ook eens mee te maken gehad. Stoppen met snijden en veel over het harde stappen was de oplossing. Dit leid uiteindelijk tot een gezondere straal.