Pijnstilling en HKO ervaringen/meningen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

happyshadow

Pijnstilling en HKO ervaringen/meningen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-17 14:18

Hoi allemaal,

Ik heb al vele topics gelezen over HKO en de ervaringen hiervan.
Elke situatie is natuurlijk weer anders en daarom open ik ook dit topic waar ik om jullie ervaringen/meningen vraag.

De situatie van mijn pony zit zo:
Augustes 2015 kreeg Shadow een hoefzweer. Nadat de hoefzweer weer is weggegaan bleef Shadow onregelmatig lopen. DA er bijgehaald en vermoedde een peesblessure. Lang verhaal kort, na een poos rust liep Shadow nog niet goed en zijn we naar de kliniek geweest voor röntgenfoto’s. Hieruit bleek HKO klasse 3-4. Hiervoor heeft hij speciale ijzers gekregen en liep hij over het algemeen goed en was hij vrolijk! We reden voornamelijk alleen nog buitenritten met zo nu en dan nog licht bakwerk.

Maart 2017 begon shadow vreemd met zijn achterbenen te lopen, fysio is erbij geweest en hij liep na de behandeling weer goed, al was dit van korte duur. 6 weken later begon Shadow weer zo vreemd/niet goed met zijn achterbenen te lopen en is de fysio nogmaals langs geweest. Die vermoedde dat Shadow compenseerde met zijn lichaam door zijn hko en daarom niet goed met zijn achterbenen liep. Wel liep Shadow na de behandeling weer goed, ditmaal voor 2 weken. Ik wilde er graag zeker van zijn dat het daadwerkelijk door het compenseren kwam en heb de DA laten komen. Ook die zei dat het kwam door compensatie. Vervolgens besloten om een hoefpad/leertje tussen zijn ijzers te doen. Inmiddels maakten we nog 1 a 2 keer per week een rustig buitenritje. Gewoon wat Shadow op dat moment aan kon.

Halverwege oktober viel het mij op dat Shadow meer begon te struikelen met lopen en kortere passen maakte. Ook begon hij weer slechter met zijn achterbenen te lopen. ‘Rijden’ ben ik dan ook meteen mee gestopt (voor zover we dat nog deden), wel gingen we stukjes te wandelen. Ik vond Shadow steeds minder goed lopen, ook was Shadow Shadow niet meer.. Hij keek dof uit zijn ogen en slenterde wat achter mij aan tijdens het wandelen. Draven deed hij liever ook niet meer. Dit was totaal niet de Shadow die hij altijd was geweest.. Ik vermoedde dan ook dat hij pijn had. In overleg met de DA is er dan ook besloten om Shadow op pijnstilling te zetten.

Inmiddels staat shadow nu bijna een week op pijnstilling. In het begin merkte ik niet veel verschil. Maar na 2 dagen kan ik toch wel zeggen dat de oude Shadow weer terug is. Hij is weer vrolijk en tijdens het wandelen wil hij ook weer graag draven, dit doet hij zelfs nu weer uit zichzelf. Hij loopt alleen nog steeds niet helemaal goed met zijn achterbenen. Ik kan dus nu wel zeggen dat Shadow pijn heeft wanneer hij niet op pijnstilling staat..

Maar hoe nu verder? Wat zouden jullie in dit geval doen? En wat zijn jullie eigen ervaringen?
Shadow zijn verdere leven op pijnstilling zetten zie ik niet zitten. Ook komt de winter eraan en dus zal Shadow nog meer last van hko krijgen.

Zenuwsnede(al zie ik dit ook niet echt zitten) en inspuiten heb ik ook over na gedacht. Wat zijn jullie ervaringen hiermee? En is dit niet meer uitstel van executie?

Ik ben van plan om nu eerst de pijnstilling die ik heb meegekregen op te maken. En als hij zonder pijnstilling weer zo slecht gaat lopen dan is het overduidelijk dat Shadow echt veel pijn heeft. Wel wil ik dan nog een keer röntgenfoto’s laten maken ter vergelijking van 2 jaar geleden.

Of Is het dan niet beter om hem voor de winter nog te laten gaan? Zelf heb ik namelijk nog weinig hoop.. begrijp mij niet verkeerd! Ik hou zielsveel van Shadow en wil het allerbeste voor hem! Maar ik wil absoluut niet dat hij een hoopje ellende wordt.... dat verdiend hij niet. maar het is zo ontzettend moeilijk...

Graag zou ik jullie mening en ervaringen horen! Hoewel het uiteindelijk mijn eigen beslissing zal zijn, wat ik dan ook mag beslissen (natuurlijk in overleg met de DA). Dit is een onderwerp met vele verschillende meningen, hiervan ben ik mij bewust. Wel zou ik graag willen dat iedereen respect heeft voor elkaars mening!

Bedankt voor het lezen! Het is uiteindelijk nog al een lang verhaal geworden :P

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 14:35

aller eerst heel veel sterkte gewenst!

mijn eigen paard had HKO gehad, ik heb na haar 1ste en laatste röntchenfotos haar in laten slapen. ze kon nooit Meer pijnvrij leven.

ik vind dat als een paard geen normaal pijnvrij leven kan hebben in zijn/haar wei, dan laat het gaan.
doordat een paard of Pony op pijnstiller weer op gaat bloeien maakt het zijn benen nog Meer kapot.

sorry voor mijn half verwilderde Nederlands, ik woon al lange tijd in Duitsland.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 14:38

Ja dit is een lastige situatie.
Ik heb exact in het zelfde schuitje gezeten.

Mijn pony had ook HKO.
Maar anders dan jouw paard had die van mij op de weide en met rustige buitenritjes geen probleem.
Maar natuurlijk heb ik mij afgevraagd wat als die tijd wel komt.
Ik denk dat jij dat het beste weet.
Jij kent je paard.

Wel moet je er rekening mee houden dat je paard misschien ook wat rustiger en anders is omdat hij niet getraind wordt.
Mijn paard was ook veel stuiteriger toen die vol in de training zat.
Daarnaast train je het hele lijf dus ze hebben vaak een soepeler lijf dan als ze niet getraind worden.

Ik heb de keuze niet hoeven te maken. Mijn pony overleed aan een hersenbloeding voordat ik zelf een keuze kon maken

happyshadow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-17 15:50

Bedankt voor jullie reacties!

Dat ben ik met je eens Arashah, het is alleen zoveel lastiger als het je eigen paard betreft.. je wilt het beste voor hem, maar je wilt hem natuurlijk liever niet kwijt!

daantjuhhh schreef:
Wel moet je er rekening mee houden dat je paard misschien ook wat rustiger en anders is omdat hij niet getraind wordt.
Mijn paard was ook veel stuiteriger toen die vol in de training zat.
Daarnaast train je het hele lijf dus ze hebben vaak een soepeler lijf dan als ze niet getraind worden.

Hier had ik nog niet aan gedacht! Dat zou inderdaad heel goed kunnen. Bedankt voor het meedenken!

Wiske2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 17:47

Uit je verhaal blijkt dat je al veel hebt gedaan en het antwoord diep in je hart al weet. Rustig aan doen heb je geprobeerd en bijv alleen in de wei of stappen oke, maar als dat ook niet meer gaat.
Jij kent je paard het beste, hoe moeilijk het ook word.
Het is een proces van afscheid nemen en beslissingen maken maar uiteindelijk weet jij wat voor jou paard het beste is. Vertrouw op je eigen gevoel.

Elisa2

Re: Pijnstilling en HKO ervaringen/meningen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 18:20

Ik sluit me bij bovenstaande aan..als een paard geen paardwaardig leven meer kan leiden zonder pijnstilling dan heb je je antwoord denk ik zo.

En depressief worden ze ook van continu pijn en ellende, dus alleen maar fijn als je hem dat verder kan besparen.

Heel veel sterkte in ieder geval!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 18:23

Wanneer een paard na het geven van pijnstilling(en in je achterhoofd houdend dat ze pijn pas op het laatst laten zien) weer veranderd dan is het, wanneer er alleen maar rigoureuze maatregelen kunnen worden toegepast om het dier pijnvrij te houden, bij mij einde verhaal. Als eigenaar moet je je eigen gevoel opzij zetten om het beste voor het dier te doen.

happyshadow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-17 19:03

Bedankt voor jullie eerlijke reacties! Heb vanaf het begin al gezegd dat wanneer Shadow niet meer pijnvrij kan leven ik hem zal laten gaan. Hier ben ik het dan ook met jullie eens! Maar nu komt het toch wel erg snel dichtbij... Denk dat ik alleen nog wat bevestiging zocht..

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 19:17

Lastig hoor :(
Die van mij heeft ook hko en speciaal beslag, op het momebt krijgt ze dagelijks een kleine hoeveelheid buut en leeft ze enorm op! Ik heb echt mijn kleine donderstraal weer terug zegmaar.
Een zenuwsnede wil ik echt niet omdat dat ook gevaarlijk is voor haar en voor mij.
Op het moment kijk ik gewoon per dag wat we kunnen en hoe ze loopt, als ze het op deze manier nog lang volhoudt is het prima maar meer wil ik niet echt meer doen omdat het dan echt symptoom bestrijding word.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 19:25

Je kent je paard het best en ik denk dat je het eigenlijk wel weet.......

Voor mij is het duidelijk genoeg als ik het zo lees.

Zelf ben ik ook van even op de pijnstilling zetten en kijken naar het verschil.
Maar geen pijnstillers om het zo lang mogelijk in leven te houden.....het moet echt zonder pijnstilling pijnvrij kunnen zijn en anders houdt het voor mij op, dit in het belang en welzijn voor het dier.

Jouw paard heeft duidelijk echt pijn......en ongemak ervan en niet een beetje maar, want het laat pas zien als het echt niet meer kan verbergen.......dan is het eigenlijk al erg.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 19:34

Even een andere mening: HKO is hoefkatrolontsteking toch? Ontsteking kan je tegengaan met ontstekingsremmers. Previcox is een sterke, maar toch onschadelijke pijnstiller/ontstekingsremmer, eigenlijk voor honden. Is veel onschuldiger dan bijv. buut of metacam of zo, aangezien het van een tweede generatie pijnstillers is, die enkel op de pijn- en onstekingsfactoren inwerkt, en niet op maag en zo. Als dit werkt, kan je pony misschien toch weer pijnvrij leven, zal de compensatie ook verdwijnen - want geen pijn meer - en kan je er toch nog even van genieten.

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 19:38

happyshadow schreef:
Bedankt voor jullie eerlijke reacties! Heb vanaf het begin al gezegd dat wanneer Shadow niet meer pijnvrij kan leven ik hem zal laten gaan. Hier ben ik het dan ook met jullie eens! Maar nu komt het toch wel erg snel dichtbij... Denk dat ik alleen nog wat bevestiging zocht..

luister naar jou hart, jij kent jou paard natuurlijk als beste.

het is heel zwaar.. ik heb helaas 2 in moeten laten slapen, 1 HKO en 1 longkanker.. het is heel hard.. Maar ik ben blij dat beide geen pijn Meer hebben.

het komt altijd te snel dichtbij, daar is nooit een goed tijdpunt.

ik wens jou nogmaals heel veel sterkte :)

happyshadow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-17 19:44

kitlover schreef:
Lastig hoor :(
Die van mij heeft ook hko en speciaal beslag, op het momebt krijgt ze dagelijks een kleine hoeveelheid buut en leeft ze enorm op! Ik heb echt mijn kleine donderstraal weer terug zegmaar.
Een zenuwsnede wil ik echt niet omdat dat ook gevaarlijk is voor haar en voor mij.
Op het moment kijk ik gewoon per dag wat we kunnen en hoe ze loopt, als ze het op deze manier nog lang volhoudt is het prima maar meer wil ik niet echt meer doen omdat het dan echt symptoom bestrijding word.

Ja ik snap je helemaal! Shadow is nu weer helemaal opgeleefd! Omdat Shadow nu weer zo vrolijk is blijft het toch heel lastig om een goede beslissing te maken, hoewel ik zelf heel goed weet wanneer hij geen pijnstilling heeft weer slecht gaat lopen en dat voor mij genoeg zegt. Ik zie het zelf dan ook niet zitten om hem voor langere tijd op buut te houden. Zenuwsnede ben ik ook niet voor!

@hwn, hko is hoefkatrolontsteking inderdaad. Maar zover ik weet hoeft er niet perse al een ontsteking te zitten. Ik vind het alleen lastig om Shadow op pijnstilling te zetten, omdat ik zo graag wil dat hij blijft leven.. maar ik zal er wel naar gaan kijken! Bedankt!

happyshadow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-17 19:49

Arashah schreef:
happyshadow schreef:

luister naar jou hart, jij kent jou paard natuurlijk als beste.

het is heel zwaar.. ik heb helaas 2 in moeten laten slapen, 1 HKO en 1 longkanker.. het is heel hard.. Maar ik ben blij dat beide geen pijn Meer hebben.

het komt altijd te snel dichtbij, daar is nooit een goed tijdpunt.

ik wens jou nogmaals heel veel sterkte :)

Ik denk dat ik het diep van binnen inmiddels nu ook wel weet.. zal natuurlijk ook nog met de DA gaan overleggen wat het beste is. En over dat het altijd te snel komt heb je helemaal gelijk! Er is eigenlijk nooit een goed moment voor...

HippoNatura

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 19:52

Nu het gaat een lang verhaal worden... Ik heb namelijk twee verhalen van mijn eigen paarden. Namelijk het verhaal van Quinto en het verhaal van Shawnee. Eén verhaal is goed gekomen, het andere helaas niet.

Maar alvast veel sterkte, met welke beslissing je ook maakt! Het is niet makkelijk om op het punt te komen dat je afscheid van je paardje moet nemen.

Quinto:
Quinto is op 11-jarige leeftijd bij mij gekomen. Op zijn 15 jaar is HKO gediagnostiseerd. Met verschillende DA ben ik aan het werk geweest. Om een lang verhaal kort te maken. Ik heb daar heel veel miserie mee gehad, maar met Quinto is het goed gekomen. Ben uiteindelijk bij een goed DA en bekappen uitgekomen die hier heel erg in hebben bij gedragen.
Ze hadden hem eerst op orthopedische ijzers gezet. Probleem, mijn maatje ging alleen maar erger manken, lag de hele dag neer, wou niet meer gaan. Kortom hij had héél veel pijn. Zware pijnstillers erop gezet, en zijn gewrichten in gespoten met cortisone. Nu daarna liep hij weer lekker te crossen en te bokken door de wei. En de pijnstillers waren terug stopgezet .Maar aan alle mooie dingen komt een einde... Quinto begon na 3-4 maanden opnieuw te manken. Nu de DA had mij verteld dat hij met die cortisone zeker een jaar zoet zou zijn. Ik was in alle staten, had de beslissing gemaakt om hem in te slapen.
Maar toen heb ik Marion Alblas ontmoet. Zij vertelde mij, ijzers eronder uit en stoppen met inspuitingen. Dus ijzers er onder uit en terug blootsvoets... En toen is hij in revalidatie training gegaan. Namelijk rechtrichten, veel beweging, gewicht naar achterhand verplaatsen... Stilletjes aan ging hij steeds beter lopen. Na een jaar was hij weer helemaal de oude, nam ook geen korte passen meer, struikelde niet meer, ging terug lekker draven aan de longe enz... Kon zelfs nog een galopje af. Ik begon hem één keer in de week terug te rijden en we waren weer vertrokken. Ik heb hem tot zijn dood, 4 keer per week getraind in het rechtrichten (grond- en handwerk en logeren). Hij kon uiteindelijk SBW en travers ook.
Helaas is mijn maatje dit jaar gestorven aan de gevolgen van acute myopathie en koliek op 23-jarige leeftijd.

Nu, ben ervan bewust... Dat dit positieve verhaal niet voor alle paarden geldt. Er kroop zeer veel tijd in.

Nu het verhaal van Shawnee
Shawnee is op 14 jarige leeftijd, 1,5 jaar geleden bij mij gekomen. Ze was wat onderkomen toen ik haar kocht, maar ze liep wel zuiver toen we haar keurden. 3 dagen nadat ik haar gekocht had, begon ze te manken. Duidelijk dus dat ze ingespoten was geweest met een zware pijnstilling. Helaas konden we dit niet meer natrekken in het bloed, want dan had de vorige eigenaar wel een dikke rekening gekregen! Het manken werd er alleen maar erger op. Het manken was sporadisch, dus uiteindelijk haar eerst op ontstekingsremmer gezet en pijnstilling. Dat ging beter, uiteindeljk overgeschakeld op duivelsklauw (dat is een natuurlijke pijnstilling) en articoplus want we hadden ook vermoeden van artrose bij haar. Maar helaas bleef ze manken. Dus besloten om foto's te nemen van haar voorbenen. De schade van de HKO aan haar hoefbeen was best wel erg (heb de foto's gezien en vergeleken met die van Quinto) Het was veel erger dan bij Quinto. Terug op zware pijnstilling en overlegd met mijn DA. Hij was hier heel realistisch in en ik ook. Shawnee is ten allen tijden blootsvoets gebleven trouwens. Geen ijzers bij mij! We konden niet veel meer voor haar betekenen. Shawnee mankte heel zwaar door de pijnstilling en de suplimenten heen en ik heb haar laten inslapen. Shawnee heeft maar een paar maanden bij mij doorgebracht. Ook zij is dit jaar overleden.

Was een zware klap... 2 van mijn paarden op een jaar. Maar uiteindelijk was het voor Shawnee de beste beslissing. Ze wou ook niet meer!

Dus...
Het is bij elk paard een individueel verhaal. Hoe erg is de schade in de gewrichten, kunnen ze de ontsteking nog bestrijden die erbij komt kijken, en wat geeft jou paard aan? Dat zijn allemaal dingen waar je moet naar kijken.

In ieder geval, welke beslissing je ook neemt... Heel veel sterkte ermee!!!

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 19:53

Is je paard al ingespoten? Voordat de zenuwsnede ook maar ter sprake komt is dit toch stap 1 bij de DA! Niet elk paard komt ook in aanmerking voor een zenuwsnede.. een DA moet daarover oordelen!

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 19:58

Mijn zus haar paard heeft ook al jaren hko, staat al tijden stil. Bedoel wordt niet meer gereden en gewoon in de kudde
Ons land wordt met strookbegrazing verzet en is een lang land. Einde van de land merkte we dat ie daar moeite mee had. Had ook pijn.
Met dierenarts overlegt en hij zou pijnstiller krijgen voor als ie te ver naar achteren moet en als ie weer voorop land staat eraf.
Ging goed maar ineens erg kreupel achter. Dus dachten echt dit was het.
Bleek ook vast te zitten in rug enz.
Dus behandeld maar ging nog slecht.
Dus mijn zus nog tijdje aan pijnstiller gehad om afscheid te kunnen nemen.
Toch besloten om hem af te bouwen en kijken hoe het gaat en als ie dan nog slecht was dan was het genoeg geweest.
Wonder boven wonder een tijdje op pijnstiller te hebben gestaan heeft hem blijkbaar goed gedaan. Want hij staat nu al weer drie maanden zonder pijnstiller.
Moet wel zeggen is een tinker die niet gauw als een gek doet als ie geen pijn heeft dus niet veel gekke dingen gedaan.

In de winter doet Indy het altijd beter omdat ie dan in een paddock met open stal staat. Dus kan ie kiezen. Loopt dan altijd wel maar lang niet lange stukken en veel. Dat nekt hem. Door vele lopen heeft ie meer pijn.

Zal zeggen je kent je paard het beste. Kunt altijd kijken hoe het gaat na tijdje zonder pijnstiller gaat niet maar je wilt nog niet gelijk de volgende dag afscheid nemen kun je altijd nog even hem aan de pijnstiller zetten en rustig afscheid van hem nemen.
Veel sterkte met deze moeilijke beslissing

HippoNatura

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 19:58

hwn schreef:
Even een andere mening: HKO is hoefkatrolontsteking toch? Ontsteking kan je tegengaan met ontstekingsremmers. Previcox is een sterke, maar toch onschadelijke pijnstiller/ontstekingsremmer, eigenlijk voor honden. Is veel onschuldiger dan bijv. buut of metacam of zo, aangezien het van een tweede generatie pijnstillers is, die enkel op de pijn- en onstekingsfactoren inwerkt, en niet op maag en zo. Als dit werkt, kan je pony misschien toch weer pijnvrij leven, zal de compensatie ook verdwijnen - want geen pijn meer - en kan je er toch nog even van genieten.

Ja klopt is hoefkatrolontsteking. Helaas is het niet zo simpel... Er komt wel een ontsteking bij kijken, maar die is vaak van chronsiche aard.

Wat gebeurt er namelijk bij HKO:
In het kootgewricht zit een bepaald botje, dat ze ook wel de hoefkatrol noemen. (nu de naam van het botje ben ik even kwijt, sorry) Daarover loopt een pees. Normaal zit er tussen dat botje en die pees een substantie die ervoor zorgt dat die pees niet rechtstreeks over dat botje gaat lopen, ter bescherming namelijk. Nu bij HKO is die substantie aangetast of helemaal weg, waardoor de pees rechtstreeks over dat beentje loopt. Dit beschadigd de pees en dat botje. Uiteindelijk ontstaat er ook schade aan het hoefbeen enz... Waardoor de ontsteking chronisch blijft...

happyshadow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-17 20:01

Hipponatura schreef:
Nu het gaat een lang verhaal worden... Ik heb namelijk twee verhalen van mijn eigen paarden. Namelijk het verhaal van Quinto en het verhaal van Shawnee. Eén verhaal is goed gekomen, het andere helaas niet.

Maar alvast veel sterkte, met welke beslissing je ook maakt! Het is niet makkelijk om op het punt te komen dat je afscheid van je paardje moet nemen.

Quinto:
Quinto is op 11-jarige leeftijd bij mij gekomen. Op zijn 15 jaar is HKO gediagnostiseerd. Met verschillende DA ben ik aan het werk geweest. Om een lang verhaal kort te maken. Ik heb daar heel veel miserie mee gehad, maar met Quinto is het goed gekomen. Ben uiteindelijk bij een goed DA en bekappen uitgekomen die hier heel erg in hebben bij gedragen.
Ze hadden hem eerst op orthopedische ijzers gezet. Probleem, mijn maatje ging alleen maar erger manken, lag de hele dag neer, wou niet meer gaan. Kortom hij had héél veel pijn. Zware pijnstillers erop gezet, en zijn gewrichten in gespoten met cortisone. Nu daarna liep hij weer lekker te crossen en te bokken door de wei. En de pijnstillers waren terug stopgezet .Maar aan alle mooie dingen komt een einde... Quinto begon na 3-4 maanden opnieuw te manken. Nu de DA had mij verteld dat hij met die cortisone zeker een jaar zoet zou zijn. Ik was in alle staten, had de beslissing gemaakt om hem in te slapen.
Maar toen heb ik Marion Alblas ontmoet. Zij vertelde mij, ijzers eronder uit en stoppen met inspuitingen. Dus ijzers er onder uit en terug blootsvoets... En toen is hij in revalidatie training gegaan. Namelijk rechtrichten, veel beweging, gewicht naar achterhand verplaatsen... Stilletjes aan ging hij steeds beter lopen. Na een jaar was hij weer helemaal de oude, nam ook geen korte passen meer, struikelde niet meer, ging terug lekker draven aan de longe enz... Kon zelfs nog een galopje af. Ik begon hem één keer in de week terug te rijden en we waren weer vertrokken. Ik heb hem tot zijn dood, 4 keer per week getraind in het rechtrichten (grond- en handwerk en logeren). Hij kon uiteindelijk SBW en travers ook.
Helaas is mijn maatje dit jaar gestorven aan de gevolgen van acute myopathie en koliek op 23-jarige leeftijd.

Nu, ben ervan bewust... Dat dit positieve verhaal niet voor alle paarden geldt. Er kroop zeer veel tijd in.

Shawnee is op 14 jarige leeftijd, 1,5 jaar geleden bij mij gekomen. Ze was wat onderkomen toen ik haar kocht, maar ze liep wel zuiver toen we haar keurden. 3 dagen nadat ik haar gekocht had, begon ze te manken. Duidelijk dus dat ze ingespoten was geweest met een zware pijnstilling. Helaas konden we dit niet meer natrekken in het bloed, want dan had de vorige eigenaar wel een dikke rekening gekregen! Het manken werd er alleen maar erger op. Het manken was sporadisch, dus uiteindelijk haar eerst op ontstekingsremmer gezet en pijnstilling. Dat ging beter, uiteindeljk overgeschakeld op duivelsklauw (dat is een natuurlijke pijnstilling) en articoplus want we hadden ook vermoeden van artrose bij haar. Maar helaas bleef ze manken. Dus besloten om foto's te nemen van haar voorbenen. De schade van de HKO aan haar hoefbeen was best wel erg (heb de foto's gezien en vergeleken met die van Quinto) Het was veel erger dan bij Quinto. Terug op zware pijnstilling en overlegd met mijn DA. Hij was hier heel realistisch in en ik ook. Shawnee is ten allen tijden blootsvoets gebleven trouwens. Geen ijzers bij mij! We konden niet veel meer voor haar betekenen. Shawnee mankte heel zwaar door de pijnstilling en de suplimenten heen en ik heb haar laten inslapen. Shawnee heeft maar een paar maanden bij mij doorgebracht. Ook zij is dit jaar overleden.

Was een zware klap... 2 van mijn paarden op een jaar. Maar uiteindelijk was het voor Shawnee de beste beslissing. Ze wou ook niet meer!

Dus...
Het is bij elk paard een individueel verhaal. Hoe erg is de schade in de gewrichten, kunnen ze de ontsteking nog bestrijden die erbij komt kijken, en wat geeft jou paard aan? Dat zijn allemaal dingen waar je moet naar kijken.

Bedankt voor jouw verhaal! Rechtrichten heb ik ook veel overgelezen! Maar ik denk dat Shadow daar geen baat meer bij zal hebben. Ik wil ook niet meer dat Shadow bereden wordt! Shadow heeft zelf wel veel voordeel bij zijn ijzers, zonder loopt hij erg kort.

@pol1 shadow is nog niet ingespoten, maar ik ben zelf niet een voorstander van een zenuwsnede en heb besloten dat ik dat niet (meer) als een optie zie.

@tinkersjakie wat fijn om te horen dat het bij jullie pony wel weer beter gaat! Ik zit er alleen mee dat de winter er aankomt en uit ervaring van voorgaande jaren weet ik dat hij dan (nog) meer last zal krijgen van zijn HKO..

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 20:05

De tinker waar ik het over heb heeft ook tijd lang Lessen gehad met rechttichten. Ging heel goed, ook voor de kar.
Hij is toen wel heel erg opgeknapt. Mijn zus had alleen de pech nog twee paarden te hebben die ook elke dag getraind moest worden door problemen en met Indy toen maar gestopt en hem als graspaard gehouden. Dit is denk ik al 6 jaar geleden ofzo.

HippoNatura

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 20:06

happyshadow schreef:
Hipponatura schreef:

Quinto:

Dus...

Bedankt voor jouw verhaal! Rechtrichten heb ik ook veel overgelezen! Maar ik denk dat Shadow daar geen baat meer bij zal hebben. Ik wil ook niet meer dat Shadow bereden wordt! Shadow heeft zelf wel veel voordeel bij zijn ijzers, zonder loopt hij erg kort.

@pol1 shadow is nog niet ingespoten, maar ik ben zelf niet een voorstander van een zenuwsnede en heb besloten dat ik dat niet (meer) als een optie zie.

@tinkersjakkie wat fijn om te horen dat het bij jullie pony wel weer beter gaat! Ik zit er alleen mee dat de winter er aankomt en uit ervaring van voorgaande jaren weet ik dat hij dan (nog) meer last zal krijgen van zijn HKO..

Graag gedaan. Ik denk dat je eigenlijk al een beetje een beslissing gemaakt hebt, niet? Als je er verder over wil praten kan je altijd bij me terecht!

happyshadow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-17 20:10

Ik heb inderdaad niet heel veel hoop meer dat Shadow pijnvrij zou kunnen blijven leven.. ik ga volgende week nadat zijn pijnstilling op is weer contact opnemen met de da over wat nu het beste is.

HippoNatura

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 20:10

happyshadow schreef:
Ik heb inderdaad niet heel veel hoop meer dat Shadow pijnvrij zou kunnen blijven leven.. ik ga volgende week nadat zijn pijnstilling op is weer contact opnemen met de da over wat nu het beste is.

Veel sterkte ermee...

happyshadow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-17 20:11

Hipponatura schreef:
happyshadow schreef:

Veel sterkte ermee...

Dankjewel!!

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 21:59

Maar zo te horen ben je er dan al uit! Geen inspuiting of zenuwsnee ( als je paard daarvoor al in aanmerking komt)..
Sterkte!