Mijn shetlander heeft nu een aantal keren lichte koliek gehad. Het zijn geen heftige aanvallen en ook niet altijd als koliek aangewezen kunnen worden door de DA, maar duidelijk is wel dat ze niet lekker is. Het is stiekem al heel lang geleden begonnen, ik gok wel 7 jaar terug heb ik er een DA bij gehad omdat ze zo opgetrokken en knijpend buikje had in de winter. Niets kunnen vinden, maar mogelijk was het te weinig drinken.
Hier een topic van 2015, met filmpjes van 2012 geloof ik. [MD] Wat zou dit kunnen zijn? (opgetrokken buikje)
Het is dus al een langer probleem, maar de afgelopen winters blijkt het niet bij knijpen maar voelt ze zich ook zichtbaar niet lekker en goed. Denk nu 1.5, 2 jaar dat het zich een aantal keer heeft geuit in vagere en hefigere klachten, dat we koliek hebben genoemd. Een keer dat ze enkel maar wilde liggen (DA kon toen niets vinden, maar ze heeft een hele nacht geslapen....), vorig jaar een moment dat ik na wandelen (met een heel blije pony) muesli gaf, ze daar opeens mee stopte, ging rollen op de tegels en rillend als een hoopje ging staan. 10 minuten later weer helemaal zichzelf, om later weer in elkaar te donderen, te gaan liggen en te rillen. Ook heeft zee een keer gehad dat ze steeds in de plashouding ging staan afwisselend met liggen. Een keer heeft een DA geconstateerd dat aan 1 kant de darmen wat minder werkte dan de andere kant, een andere keer was er niet echt iets noemenswaardig te horen. Van de prikken en eventueel colosan knapt ze wel zichtbaar op. Maar de reden? Dat is heel lastig te achterhalen. Het is nu voorgekomen in november/december en in maart/april. In die periode staat ze op de paddock en niet op het land. Dit jaar heeft ze ook niet echt op het land gelopen, maar stond ze op een postzegel met hooi.
Gisteren was het weer raak. Middags merkte ik al op dat ze wat knijpend ademende weer
Dit kan ook zijn omdat ze te weinig had gegeten. Maar toen ze na even op het land te hebben gestaan binnen 5 minuten 2 natte hopen neergooide en wat timide oogde vertrouwde ik het niet. S'avonds stond ze idd te knijpen en snel te ademen alsof ze een marathon had gelopen en had ze amper gegeten. Ik moest haar naar stal slepen, terwijl ze normaal heel makkelijk meedribbeld. Ook wat verhoging aanwezig. Van de colosan knapte ze aanzienlijk op, en vanmorgen was ze ook zichzelf. Nu weer langszaam porties aan het geven. Ze ademt rustiger, maar knijpt wel, al kan dat nu ook door een lege buik kunnen komen.
Edit; in alle gevallen blijft ze mesten. Ze mest sowieso best veel. Qua hoeveelheid hopen veel meer dan mijn grote merrie.
Hoe ze wordt gehouden? 24/7 buiten op de paddock, onbeperkt hooi in een net dat in een bak vast zit, op een hoek waar rubberen matten liggen. Dus geen hooi in het zand. Nu dacht ik vorige winter dat ze niet lekker was doordat ze op arm, gedorsen hooi stond. Ze at steeds slechter en niet veel, maar wat was daar het kip en ei verhaal? Ging ze veel minder eten omdat ze last had, of heeft ze last gekregen omdat ze minder at? (het is wel een shet die vies eten links laat liggen en zich laat uithongeren). Anyway, om die reden ben ik haar gewoon weidehooi gaan voeren. Maar ook daarop was het een keer raak. Nu had ik haar bij de grote lopen en deelden ze samen kuil. Maar blijkbaar krijgt ze daar dus ook klachten mee. Waar het nu precies van komt? Geen idee.
Ik weet wel dat ze slecht drinkt met vorst, dat probeer ik te ondervangen met zeer dunne slobber. Maar of dat nu ook meespeelde?? Verder is zand ook geopperd. Begin dit jaar heeft ze na een eerste koliekje een intensieve kuur gekregen op aanraden van de DA, maar toen die kuur afgelopen was had ze 1.5 week daarna ook weer last. Kon het dan nog wel zand zijn? Ik dacht begin dit jaar ook dat het haar kies zou zijn, maar die is eruit gehaald en de DA gaf aan dat zo iets eigenlijk niet die koliek heeft kunnen veroorzaken...
Hoe dit proberen te voorkomen voor een volgende keer?? Iemand meer tips?
Kan ik dat eventueel met een DA overleggen. Ik moet nu ook voorzichtig zijn met teveel verschillende dingen erin te gooien, ze moet eerst even weer rustig opknappen. Maar ik zou dit graag beter willen ondervangen.
Oh ja, naast onbeperkt ruwvoer krijgt ze een handje metazoa met wat muesli erdoor.