Wanneer stop je met alle onderzoeken?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Madebo

Wanneer stop je met alle onderzoeken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-17 19:20

Beste bokkers ,

Jammer genoeg kom ik met een topic waar ik eigenlijk niet echt weet hoe te beginnen door zoveel emoties. Ik zal proberen van in begin een beetje uitleg te geven een jaar geleden mocht ik beginnen met een prachtige 8jarige (in de fleur van haar leven dus) merrie (en andere paarden ook) te rijden van iemand. Hier kwam al snel verandering in ivm het rijden.. eerst had ze last van wolfstanden en nu loopt ze dus kreupel.. Je zou denken de eigenaar zal daar dan direct iets aan doen toch? Nee toch niet.. ik laat myn emoties niet meeslepen als ik dit zeg maar hij zorgt voor geen enkel paard dat hy heeft staan ik ben ook niet de enige dat dit zegt en ik overdrijf niet als ik zeg dat hy met moeite een keer per week eens komt kijken naar zijn paarden. Zijn stalhulp en ik doen daar alles ivm de paarden.

Maar terug naar de reden van de topic we zijn dus met haar vandaag op onze eigen kosten naar een kliniek gegaan omdat ik ze graag zou gekocht hebben als het probleem niet gigantisch was. Maar hier kregen we niet het antwoord te horen dat we wouden.. ze hebben dus testen gedaan en verdovendespuiten gegeven tot wanneer ze niet meer mank loopt. Dit was rap gevonden het probleem zat rond de hoefzool en een paar cm erboven maar waar in deze paar cm precies wist hy niet. Fotos genomen niks op te zien maar we weten de oorzaak nog steeds niet en daarvoor zou verder onderzoek moeten gedaan worden. Er wordt onder andere gesproken over een MRI etc dit gaat dan niet meer over enkele 100de euros... zij is mij natuurlijk meer waard dan hoeveel geld dan ook maar zoals de dierenarts in de kliniek zei er bestaan grenzen..

Hij zei zelf dat hij ook niet kan garanderen als ze het vinden dat ze terug geneest.. dus natuurlijk moet ik ook realistisch blijven maar een paard geef je niet graag op natuurlijk. Zelf zal de eigenaar zijn verantwoordelijkheid niet nemen jammer genoeg.. dus nu sta ik met mijn handen in het haar.. ik weet absoluut niet wat doen maar myn hart doet moeilijk natuurlijk door de liefde voor haar. Hoever ga je om te helpen met een paard dat eigenlijk niet van jou is? Iemand die kan helpen? Ik wil hier ook niet zoals een gek overkomen dat geld uitgeeft aan een paard dat niet van mij is maar ik wil hier overkomen als iemand die een paard doodgraag ziet en er alles voor zou doen maar die wel moet begrijpen wanneer het genoeg is..

Ik hoop dat jullie paardenmensen mij een beetje kunnen helpen wat jullie zouden doen.

troi

Re: Wanneer stop je met alle onderzoeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 19:44

Tja, als je erg dol op haar bent zou ik eerst met de eigenaar overleggen dat je haar overneemt voor een (erg) laag bedrag en dan gaan uitzoeken wat er loos is. Mocht het te erg zijn dan kan je haar altijd nog laten inslapen. Veel geld investeren in een paard dat niet eens van mij is zou ik niet doen.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 19:54

Als je haar goedkoop over kan nemen. En feitelijk wel het risico loopt leeg te lopen... zou ik dat doen

En anders toch afstand nemen. Je trekt aan het korste eind. Jij veel energie en geld steken in de merrie en de eigenaar het genot ervan. Er is een kans dat je alsnog vaarwel moet zeggen. Had je beter geld kunnen steken in een eigen dier.

Hoe sneu ook voor dit paard. Zolang het niet van jou is... meng er dan niet teveel mee

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 20:06

Hoe lang loopt ze kreupel? Hoe voelt de hoef en het been? Heeft de hoefsmid gecheckt op hoefzweer?

Voor paard van een ander, hoe hard ook, leg ik niets in. Dit is geld wat je aan je eigen dieren zou kunnen besteden... Voor overkopen: biedt niet meer dan slachtprijs. Wanneer je haar voor dat bedrag koopt heb je iets meer financiële ruimte over voor verder onderzoek mocht je dat willen. Risico is ook dat de oorzaak van kreupelheid dermate groot is dat dit paard geen pijnvrij leven kan hebben...

Madebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-17 21:15

Juut schreef:
Hoe lang loopt ze kreupel? Hoe voelt de hoef en het been? Heeft de hoefsmid gecheckt op hoefzweer?

Voor paard van een ander, hoe hard ook, leg ik niets in. Dit is geld wat je aan je eigen dieren zou kunnen besteden... Voor overkopen: biedt niet meer dan slachtprijs. Wanneer je haar voor dat bedrag koopt heb je iets meer financiële ruimte over voor verder onderzoek mocht je dat willen. Risico is ook dat de oorzaak van kreupelheid dermate groot is dat dit paard geen pijnvrij leven kan hebben...

Zeker al 3 maand & van hoefzweer is er geen sprake want dit is nagekeken..

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 22:10

Hoe ernstig loopt ze kreupel? Is het paardwaardig om haar een jaar op rust te zetten en het dus te behandelen alsof het een peesblessure zou zijn. Of is ze dusdanig kreupel dat ook gewoon weidegang niet mogelijk is. Hoe actief is ze dus buiten in wei/paddock als ze daar de hele dag+nacht rond kan wandelen. Veel in de box spaart altijd bewegingsdrang op en dan moet het wel heel veel pijn doen willen ze niet actief zijn bij het naar buiten mogen. Dat zal dus altijd een vertekend beeld geven.

Foster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 22:20

Wat gebeurd er met het paard als jij je handen er vanaf trekt? Of wat gebeurd er met het paard als jij het blijft verzorgen zonder te rijden? Als het paard gewoon kan blijven zonder dat het belast hoeft te worden, dan zou je het ook nog een winter aan kunnen kijken. Of heeft ze veel pijn denk je?

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 22:37

Klinkt misschien heel erg hard en niet te vergelijken maar ik zou met mijn pony's ook die kosten niet gaan maken. Ik heb ze al jaren en al die tijd met veel plezier gewerkt maar wegens persoonlijke omstandigheden staan ze al een paar jaar nagenoeg niks te doen in de wei, dit zijn dan wel oudere pony's maar nog prima mee te werken. Ik kom zeker niet alle dagen, lang niet, ze worden goed verzorgd en als ik er wel ben geniet ik echt maar ik kan écht niet vaker heen.
Als er een niet rad is en ze kunnen pijnvrij in het land dan doe ik dat maar ik ga geen honderden euro's investeren in onderzoek, ook niet voor een verzorger.

Ik zou kijken of je het dier kan overnemen of zoals eerder geopperd het dier een poos stil te zetten.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 23:15

Ik zou geen kosten maken voor een paard van een ander.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 23:19

Sizzle schreef:
Ik zou geen kosten maken voor een paard van een ander.

Ik ook niet.
Heel kortgezegd zou ik mijn handen er vanaf trekken. Die eigenaar lacht zich kapot dat het dier op jouw kosten onderzocht wordt natuurlijk.
Laat het hem/haar zelf oplossen.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 00:20

Hebben ze specifiek uitverdoofd in het hoefgewricht? Anders dit nog eens laten doen, indien rad, hoefgewricht laten inspuiten en kijken of het verbetert. Mri zou ik vanwege kosten sowieso niet laten doen in dit geval.

vivian_ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 07:41

Waar ik me zelf zorgen om zou maken is dat als jij alle kosten betaald en het paardje loopt weer zuiver dat de eigenaar dan besluit haar niet aan jou te verkopen. Dan heb je geen poot om op te staan.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 09:52

Hoe staat de eigenaar er verder in? Wil hij het paard verkopen, vindt hij het goed dat er onderzoeken zijn (gedaan)?
Als hij het paard wil verkopen zou ik inderdaad de slachtprijs bieden en daarna pas verder onderzoek laten doen.

Madebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-17 08:58

Ik ben gaan spreken met de eigenaar maar ik ga vandaag terug om deftige afspraken te maken. Diegene dat dachten dat hij ze dan nog steeds aan iemand anders kan verkopen dit is niet het geval er zijn duidelijke afspraken gemaakt voor we de eerste keer naar de kliniek gingen. Bedankt iedereen voor de reacties!

N4N4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 10:00

Spannend !
Hoop dat het goed komt voor jullie .. hou je ons op de hoogte ?

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 10:53

Ik zou die afspraken wel even op papier zetten.

Madebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-17 19:32

Er is duidelijk en op papier afgesproken ze mag naar de kliniek opnieuw en hij betaald!

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 18:56

Super, succes!

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 10:28

Fijn dat jullie hier afspraken over hebben gemaakt. Succes met alle onderzoeken en hopelijk krijgen jullie zo goed mogelijk nieuws.

Madebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-17 19:33

Vandaag is dus eindelijk duidelijkheid gekomen ze heeft dus een ontsteking op het hoefgewricht ze hebben dit dan ook meteen ingespoten over een maandje rij ik terug met haar! :o en ondertussen aangezien ik jarig ben heb ik ze dan ook als verjaardagscadeau gekregen :):) ik ben alleszins ontzettend gelukkig!!

N4N4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 19:37

WoW .. gefeliciteerd *\o/*

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 22:38

Tessebes schreef:
Hebben ze specifiek uitverdoofd in het hoefgewricht? Anders dit nog eens laten doen, indien rad, hoefgewricht laten inspuiten en kijken of het verbetert.

Ik kan wel dierenarts worden! :D
Maar fijn dat er wat geconstateerd is en behandeld.

Madebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-17 07:16

@tessebel idd! :) ik heb er juist geen ervaring mee met inspuiten dus weet ook niet of het goed helpt hooelijk van wel!

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 07:32

Kwam er vloeistof uit het hoefgewricht toen ze de naald erin staken?
Doe ajb rustig aan met de opbouw van arbeid, als er een ontsteking zit, heeft het tijd nodig om te genezen. Ik lees nig wel eens een weekje rust, maar dat lijkt me echt te kort om te herstellen.

Madebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-17 22:10

Nee alleen bloed natuurlijk maar niets dat de dierenarts speciaal zei het zal zeker rustig gaan aangezien ik zalf met een gebroken sleutelbeen zit dus het zal alles behalve te snel gaan :P