Vreemde symptomen bij elkaar? Help..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xApple

Vreemde symptomen bij elkaar? Help..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-17 21:57

Ik hoop wat ervaringen te vinden want ik heb geen idee wat er met mijn pony’s aan de hand is.. -O-

Het gaat om 2 Shetlanders van 4 jaar oud. 1 van de 2 had sinds gisteren diarree.. echt dun. Heel sneu dus gestart met darm compositum (heb ik goede ervaringen mee) en zandweg kuurtje. Ze at verder goed, en was vrolijk. Even getempt (36,9 dus wel wat fris en even dekentje opgelegd voor de zekerheid). Omdat ze goed at en goed oogde gister verder niets meer aan gedaan behalve of beperkt hooi gegeven (ze krijgen meestal 4x per dag een portie).

2e Shet loopt voor de wagen maar had wat minder gelopen deze week ivm het weer. Vandaag weer voor de sulky gezet en halfuurtje rustig gereden. Ze was niet vooruit te branden dus ben snel weer omgekeerd en naar huis gegaan. Dacht dat ze ook last van haar buik had dus lekker thuis dekentje op en hooi gegeven. Ook getempt voor de zekerheid maar gewoon 37,5 en ze at goed.

Vanmiddag wilde ik ze uit de bak halen en terug hun uitloop stal in zetten maar ze liepen enorm moeilijk en stram. Ik schrok me rot want het werd per stap erger.. Kreeg ze amper hun uitloop in. :(:)

Omdat ik zelf direct dacht aan iets met de spieren heb ik ze op stal gezet, met een lekker dekentje op en hooi. Weer getempt en gewoon 37,5.

Ze bewegen dus heel moeizaam. Hoefjes niet warm, kam niet hard. Ze zijn gisteren naar de smid geweest en die heeft niets gezegd over iets afkwijkends. Ze staan niet op het gras, krijgen dagelijks een portie Marstall force met een handje muesli van Marstall ook met lijnzaadolie. Ze staan 24/7 buiten. 1 geschoren 1 niet.

Ik bel sowieso morgen even de kliniek hoor want ik denk zelf aan spierbevangenheid maar hoe kan dat nou?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 22:02

Als ze er allebei nu ineens last van hebben moet het haast wel een omgevingsfactor zijn. Iets veranderd aan je ruwvoer bij voorbeeld? Of het weer, dat kan natuurlijk ook. Ligt je weide zodanig dat voorbijgangers iets gevoerd zouden kunnen hebben? Heb je esdoorns in de buurt?
En kun je zien waar de stramheid zit? Schouder/borst/ondervoeten/voor/achter/rug? Beide op de zelfde plek stram? Reageren ze gevoelig als je aan hun lijven voelt?

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-17 22:07

Bedankt voor je reactie!

Ik heb een esdoorn in de tuin.. Is dat gevaarlijk?

Geen ander ruwvoer, ze krijgen hooi (van een baaltje niet ingekuild). Niemand kan bij de ponys behalve ik. Het weer is natuuurlijk niet zo lekker geweest maar ze hebben een goede schuilstal die aan 3 kanten dicht is, geen natte bodem. 1 met een flinke vacht en 1 met een goede warme deken.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 22:09

Of dat gevaarlijk is? Geintje zeker? Door het eten van de bladeren of zaden van -een bepaald type- esdoorn kunnen ze atypische myopathie krijgen. Myo = spieren. Atypische myopathie is een zeer ernstige aandoening die in veel gevallen fataal is.

Ik vind het klinken als vergiftiging en ik zou als ik jou was als de donder je veearts bellen. Als het inderdaad AM is moet je zo gauw mogelijk ingrijpen en de behandeling starten.
Laatst bijgewerkt door Koper op 08-10-17 22:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 22:11

Eerste waar ik aan dacht was atypische myopathie. Daar is het nu weer de tijd voor. Zou daarvoor iig snel een dierenarts inschakelen.

Edit: zeker nu ik lees dat je een esdoorn hebt staan is dat een reeële mogelijkheid.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 22:12

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-17 22:13

Ja maar die boom staat in mijn tuin. Daar lopen de pony’s niet. De kans dat ze dit beide gegeten hebben is echt nihil.. En bij een voedselvergiftiging zouden ze toch echt ziek moeten ogen? Ze zijn verder heel vrolijk en eten goed.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 22:14

Mijn ruin met vergiftigingsverschijnselen vreet ook alsof er niets aan de hand is.

Waait het bij jou nooit? Blaadjes en zaden kunnen zomaar ergens anders heen waaien dan in je tuin. Er zijn mensen die radeloos zijn omdat ze last hebben van esdoorns die honderden meters verderop staan.

Cowgirl

Re: Vreemde symptomen bij elkaar? Help..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 22:15

Lees mijn link even.

jaimy10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 22:18

Kon niet op de naam komen, even Googlen maar zag dat er al mensen voor waren :))

Zou ook zekere voor 't onzekere nemen in dit geval... Heeft het flink gewaaid van de week, weet niet bij jou, maar zit wel een kans in.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 22:20

Als ik de TS was zou ik even uitzoeken welke soort esdoorn er zo giftig is en of ze die toevallig heeft staan (of iemand anders in de omgeving). Voor het zelfde geld is het iets anders maar als ik de symptomen bij elkaar optel kom ik nog steeds op een vergifitiging uit.

En uiteraard met acute spoed de boom kappen als hij van de giftige soort blijkt te zijn.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-17 22:21

Cowgirl schreef:
Esdoorn is kans op Atypische myopatie )of hoe je dat dan ook schrijft.

Dat is wel een serieus probleem.

https://www.paardenarts.nl/kennisbank/a ... myopathie/

Ik hoop het niet voor je. -O-

Ja ik heb het net gelezen dankje.

De kans is echt heel klein maarja het kán wel. Er staat 1 klein boompje met om de tuin heen nog een hele rij andere bomen, dan de stallen en daarachter lopen die pony’s. Ze lopen er ook al 3 jaar.

Ik ga nu even de tuin in. Is het een boom met van die ‘helikoptertjes?’
Laatst bijgewerkt door xApple op 08-10-17 22:44, in het totaal 2 keer bewerkt

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 22:22

Goed dat je morgen hulp inschakelt, een kan pech zijn maar bij beide kan er zomaar meer aan de hand zijn... Niet toevallig een nieuwe lading baaltjes gehad? En staan je paarden aan huis ivm jou tuin?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 22:22

Door de wind kan het makkelijk in de wei komen, en het heeft flink gewaaid. Mijn paard stond in een boomloze wei en had toch regelmatig de esdoornbladeren van de buren van 75 meter verderop in de wei liggen.

TS, eikenbomen in de buurt?

Dancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 22:23

Ik zou niet tot morgen wachten maar vandaag de dierenarts nog laten komen

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-17 22:24

Rytir schreef:
Goed dat je morgen hulp inschakelt, een kan pech zijn maar bij beide kan er zomaar meer aan de hand zijn... Niet toevallig een nieuwe lading baaltjes gehad? En staan je paarden aan huis ivm jou tuin?

Ja ze staan thuis. Ja er is vorige week een nieuwe lading hooi gekomen maar dat is in principe hetzelfde als de vorige keer. Misschien is dit van een andere maand maar niet veel verschil.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 22:24

Het ligt vast aan mij en ik zal wel weer een zure azijnzeiker zijn maar ik kan er niet goed bij met m'n verstand dat mensen met paarden zo'n kreng van een boom in de buurt van hun dieren zetten als ze er niet 100% zeker van zijn dat dat geen kwaad kan. Oftewel dat het een niet-giftige soort betreft.

Edit: wat bedoel je met "in principe" het zelfde? Het is het zelfde of het is niet het zelfde, toch?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 22:25

Ja, esdoorns is met van die helikoptertjes. Die zo lekker ver kunnen vliegen.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-17 22:31

Aan deze boom groeien in ieder geval niet van die helikoptertjes. En die balen komen van dezelfde boer, van hetzelfde land.. Tsja dan ga ik er vanuit dat het hetzelfde is.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-17 22:36

Nouja ik heb er toch geen goed gevoel bij ik bel nu wel anders kan ik toch niet slapen.

Dancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 22:39

Beter safe then sorry TS. Ik denk dat het verstandig is de dierenarts te bellen

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 22:40

hoe is de kwaliteit van je hooi? hier hadden de shets kuil, flink aan de diarree. boer heeft toen wat hooi gehaald en hier raakte nog maar 1 van aan de diarree, die heeft nu super goede kwaliteit hooi en is er ook van af. die van mij was in die periode ook vreselijk sloom (andere ken ik nog niet goed genoeg om veranderingen te zien)

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-17 22:42

Kwaliteit hooi is echt prima. Heb ik eens laten testen. De dierenarts is onderweg.

_clau_1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 23:01

Heeft de smid niet per ongeluk ze wat te kort op de hoeven gezet? Omdat ze na het bezoek van de smid allebei beduidend veel slechter lopen? Ik heb het zelf ook weleens gehad met mijn paard toen hij te kort bekapt was. Het leek wel alsof hij hoefbevangen was maar dat was gelukkig niet zo! Nu heeft het te kort bekappen natuurlijk geen relatie met de diarree van je andere pony maar wellicht is het wel een trigger waardoor ze allebei opeens zo stram en moeilijker lopen?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 23:02

xZiva_ schreef:
hoe is de kwaliteit van je hooi? hier hadden de shets kuil, flink aan de diarree. boer heeft toen wat hooi gehaald en hier raakte nog maar 1 van aan de diarree, die heeft nu super goede kwaliteit hooi en is er ook van af. die van mij was in die periode ook vreselijk sloom (andere ken ik nog niet goed genoeg om veranderingen te zien)

Andere kwaliteit hooi kan wel de diarree verklaren maar ik zie niet helemaal hoe een paard er stram van kan worden of een lagere lichaamstemperatuur kan krijgen.