Knie banden te slap door verwaarlozing

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Paard291119

Knie banden te slap door verwaarlozing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-17 14:00

Ik had vorige week me friese Merie moeten laten in slapen van de dieren politie en van een veearts deze beslissing nam de veearts binnen 5 min het ging om een verwaarloosde friese Merie van net 2 jaar ze had 0 bespiering dit dier kon 6 weken der voor niet op staan nu 6 weken later stond ze zonder problemen op en liep ze en ad ze zeer goed dus volgens mijn op de goede weg dieren arts zij ik zie dat ze der beter uit ziet maar ze moet gewoon dood ik had niks te vertellen meer ze stond af en toe met haar voet om hoog veder niks maar dat ging steeds beter wat kan ik hier nog mee vind dit niet normaal p s ik had het dier zwaar verwaarloost gekocht om haar te helpen graag meningen hier over

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 14:07

Mijn mening is (en dat vraag je zelf); is dat je zelf te laks hebt gehandeld naar je veearts toe. Als jij verbetering ziet en hij niet, had je een second opinion aan kunnen vragen. Maar dood is dood nu en je kan er niks meer aan doen. Je had je voet bij stuk kunnen houden en even off topic: let op je (ontbrekende) leestekens van je stukje schrift. Het leest heel rommelig en mensen kunnen iets verkeerd interpreteren.

Paard291119

Re: Knie banden te slap door verwaarlozing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-17 14:25

Ik moch niks meer beslissen en zeggen het paard was veder gezond en was 6 weken daar voor een veearts bij geweest en er zat vooruitgang in het paard dat zagen hun ook en sorry voor mijn schrijf kunst daar ben ik geen ster in maar het was geen laks heid over de dierenarts want het ging veel beter

Paard291119

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-17 14:26

Het was trouwens niet mijn eigen veearts en moch geen anders laten komen dit werd binnen 10 min beslist

Nymbous

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 14:29

.
Laatst bijgewerkt door Nymbous op 16-02-25 01:52, in het totaal 1 keer bewerkt

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 14:34

Ik vind het ook een bijzonder verhaal..
Speelt dit zich af in Nederland?
Zijn ze eerder langs geweest?

En idd... punten en enters is maakt een tekst al veel prettiger om te lezen!

elinedeau95

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 14:36

Ik snap echt niks van je tekst. Gebruik leestekens om het duidelijk te maken, want nu is het een vage boel.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 14:38

Idd een apart verhaal.
Volgens mij als je kan aantonen (in Nederland) dat je onder begeleiding van een da aan het herstel werkt van een paard dan hoeft vaak het dier echt niet ala minuut dood tenzij die onnodig aan het lijden is.

Maar wat wil je met dit topic bereiken? Het paard ga je er niet meer mee terug krijgen.

Mensen van de dierenpolitie zijn zelf geen da, dus die hebben een da ter plekke moeten laten komen. Dat betekend dat jij tegelijkertijd ook je eigen da had kunnen bellen om ze te informeren.

Wat is de reden dat je een dier in zo'n slechte staat hebt overgenomen?

Als je zo'n paard in slechte staat op je erf hebt, zorg dan altijd dat je duidelijke documentatie van je eigen da hebt waarin staat dat het dier dus niet door jou verwaarloost is en wat het behandelplan is. Dat maakt voor de dieren politie makkelijker om te evalueren hoe het dier nu verzorgt wordt en wat de vooruitzichten zijn.
Laatst bijgewerkt door cobiie op 08-10-17 14:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Paard291119

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-17 14:40

Dit was in Nederland in de kwakel een dierenarts die kwam uit uithoorn hij had het dier nog nooit eerder gezien alleen foto s en een film van 6 weken daar voor en ze zagen dat ik er goed me best op had gedaan en zagen inderdaad iets vooruitgang er in maar niet voldoende en dat was het stond met me rug tegen de muur kon en moch niks zeggen ik wil er mee berijken dat de dieren arts het fout heeft en dat hij daar op gewezen word want zo ga je niet met dieren om en mensen ik kan niet goed schrijven dat weet ik nu wel maar zit daar hier niet voor

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 14:41

Je kan geen ster zijn in schrijfkunst maar je kan wel gewoon punten gebruiken aan het einde van je zin. Dat ten eerste.
Ten tweede; raar verhaal. Ik geloof nooit dat een dierenarts jou letterlijk zal zeggen 'je paard moet gewoon dood'.

Paard291119

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-17 14:42

Paard stond 70 km veder op in een goede wei nu dus te ver voor mijn eigen dierenarts

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 14:43

Dus je was niet bezig met een revalidatieplan onder toezicht van je eigen da. Kan mij voorstellen dat daar zeker over gevallen is door de instanties.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 14:45

Paard291119 schreef:
Ik heb vorige week mijn friese Merrie moeten laten in slapen van de dieren politie en van een veearts
Deze beslissing nam de veearts binnen 5 min
Het ging om een verwaarloosde friese Merrie van net 2 jaar
Ze had geen bespiering, dit dier kon 6 weken ervoor niet op staan
Nu 6 weken later stond ze zonder problemen op en liep ze en at ze zeer goed dus volgens mij op de goede weg
Dierenarts zei: ik zie dat ze der beter uit ziet maar ze moet gewoon dood
Ik had niks te vertellen meer
Ze stond af en toe met haar voet omhoog, verder niks maar dat ging steeds beter
Wat kan ik hier nog mee vind dit niet normaal
p s ik had het dier zwaar verwaarloost gekocht om haar te helpen
graag meningen hier over

Hier een leesbare OP

Paard291119 schreef:
Ik mocht niks meer beslissen en zeggen
Het paard was verder gezond
Was 6 weken daar voor een veearts bij geweest en er zat vooruitgang in het paard
Dat zagen hun ook
sorry voor mijn schrijf kunst daar ben ik geen ster in
maar het was geen laks heid over de dierenarts want het ging veel beter

Paard291119 schreef:
Dit was in Nederland
in de kwakel
Een dierenarts die kwam uit uithoorn
Hij had het dier nog nooit eerder gezien alleen foto s en een film van 6 weken daar voor
En ze zagen dat ik er goed mijn best op had gedaan en zagen inderdaad iets vooruitgang er in maar niet voldoende
En dat was het stond met mijn rug tegen de muur kon en mocht niks zeggen
Ik wil er mee bereiken dat de dieren arts het fout heeft en dat hij daar op gewezen word
want zo ga je niet met dieren om en mensen
ik kan niet goed schrijven dat weet ik nu wel maar zit daar hier niet voor
Laatst bijgewerkt door fleurtjeuh op 08-10-17 14:50, in het totaal 2 keer bewerkt

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 14:47

Als je zo'n verwaarloost dier koopt om op te knappen dan zet je hem niet uren verder weg. Dan snapt een dieren politie en een veearts ook wel dat je niet intensief met revalideren bezig bent.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 14:50

Ik ben toch wel heel benieuwd naar de andere kant van het verhaal.

Sorry dat ik het zeg maar het stinkt gewoon. DA en Dierenpolitie laten echt niet zomaar een paard inslapen. En al helemaal niet als er vooruitgang inzit.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 14:51

Zo fijn dat het even vertaald wordt. Naast het grammaticaal verschrikkelijke Nederlands is het zonder leestekens niet te lezen. Maar goed.
Ik heb echt nog nooit gehoord dat een dierenarts een paard zomaar laat inslapen tegen de wil van de eigenaar in. Tenzij inderdaad de dierenpolitie er al meerdere keren bij is geweest en er te weinig verbetering in de leefomgeving en gezondheid te zien is. Maar dan is dit niet van 1 keer.
Als jij een verwaarloosd paard koopt en je hebt deze een paar weken dan zijn ze vaak echt al wel wat opgeknapt, ik spreek uit ervaring. Alleen als er uitzicht is op ondraaglijk lijden dan laat de dierenpolitie een dier inslapen. Nooit zomaar. Dus ik vermoed dat we maar de helft van het verhaal horen hier.

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 14:55

Paard291119 schreef:
Dit was in Nederland in de kwakel een dierenarts die kwam uit uithoorn hij had het dier nog nooit eerder gezien alleen foto s en een film van 6 weken daar voor en ze zagen dat ik er goed me best op had gedaan en zagen inderdaad iets vooruitgang er in maar niet voldoende en dat was het stond met me rug tegen de muur kon en moch niks zeggen ik wil er mee berijken dat de dieren arts het fout heeft en dat hij daar op gewezen word want zo ga je niet met dieren om en mensen ik kan niet goed schrijven dat weet ik nu wel maar zit daar hier niet voor

Ben nou toch wel heel benieuwd welke DA dat was, aangezien ik ook uit deze regio kom en ik zo 1-2-3 geen DA kan aanwijzen die makkelijk inslaapt hier.

Vreemd verhaal blijf ik het wel vinden. Stond het dier bij jou op het erf/op een stal in de buurt? Kwam je dagelijks, had je veel contact met je DA hierover? Is er een rapport opgesteld over het dier en een plan hoe je haar beter kon krijgen?

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 14:57

Paard291119 schreef:

Zo te lezen (voor zover ik het kan begrijpen) hebben ze geoordeeld dat het leven van dit paard een lijden was en dat de vooruitgang te minimaal was om te rechtvaardigen dat dit paard nog in leven gelaten zou worden.

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 15:19

Ik vind het een vaag verhaal.
De dierenpolitie zal niet bij de eerste keer kijken meteen beslissen om ze in te laten slapen . ( tenzij het paard meer dood dan levend is op dat moment)
Je merrie kon staan zoals ik begreep, en ze hadden op de video gezien dat ze vooruit ging. Normaal zouden ze je dan een tijdslimiet geven met waneer ze terug komen en dan moet je merrie onder begleiding van een dierenarts in gewicht toenemen en gezonder worden.

Maar de merrie staat 70 km verderop, maar wie verzorgd haar dan? Ze heeft veel zorg nodig na grote verwaarlozing en dat kan niet als ze zo ver weg staat lijkt me.

Nogmaals raar verhaal.

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 16:25

Beste TS,

Uit je verhaal kan ik begrijpen dat je op dat moment compleet overrompelt bent geweest. Ik begrijp dat je je op dit moment afvraagt of hun beslissing wel correct was en dat je graag de mening van anderen wilt horen. Om een mening te kunnen vormen hebben we veel meer informatie nodig. Hieronder zal ik een voorbeeldje maken hoe je ons kunt vertellen wat er gebeurt is en welke ontwikkelingen plaats hebben gevonden. Op die manier kunnen wij ons een goed beeld vormen en een mening vormen.

Bijvoorbeeld:
10 juni ging ik met een handelaar mee paarden ophalen. Helemaal weggedrukt in de achterste box lag een klein hoopje paard. Nadat ik informeerde over dat paard gaf de eigenaar aan daar kun je niks mee die laat ik inslapen. Ik kon dit niet begrijpen. Het paard was slechts 2 jaar oud. Na een goed gesprek mocht ik het paard gratis meenemen. Helaas kon het paard zelf niet meer in de benen komen. Ik heb mijn vader gebeld die contacten heeft met de brandweer. Hij kon een tuig regelen zodat we het paard in de benen konden krijgen. Heel voorzichtig hebben wij hem vervoerd naar zijn nieuwe huisje. Het tuig hebben we om gelaten, op deze manier kunnen we hem de komende tijd makkelijker in de benen krijgen. (foto hoe paard eruit ziet)

11 juni
De dierenarts is geweest. Hij heeft spuiten met vitamines gehad en een goede wormkuur. De dierenarts heeft hoop, maar wel aangegeven dat de hoefsmid snel langs moet komen. Vermoedelijk zijn de spieren en pezen te zwak.

12 juni
De hoefsmid is langs geweest. Dit was geen makkelijke klus omdat het paard erg veel moeite had om op 3 benen te staan. Over 4 weken moet de hoefsmid weer langs komen. Helemaal corrigeren lukte niet in 1 keer. (foto hoeven) De komende tijd ga ik proberen 8 keer per dag een paar minuten met hem te wandelen.

17 juni
Yippeee vandaag is pim voor het eerst zelf gaan staan. Nu kan hij eindelijk ook zelf naar buiten en het tuig kan af.

28 juni
Het gaat zo goed en zijn gewicht neemt langzaam toe (foto, filmpje)

8 juli
Ik heb besloten pim te verplaatsen naar een andere stal. Deze stal is helaas niet in de buurt, maar deze stal kan hem veel ruimte bieden om zelf de spieren weer langzaam op te bouwen. Gezellig in de opfok met 2 andere vriendjes. 10 juli wordt hij verplaatst dus morgen komt de hoefsmid nog langs (foto hoeven na bekappen)

2 oktober
Het gaat super, hij is er natuurlijk nog niet maar hij heeft zijn plekje helemaal gevonden met de andere paarden (filmpje hoe hij nu loopt)

7 oktober
Vandaag stond opeens de dierenbescherming bij de stalling op de stoep. Toen ik dat telefoontje kreeg ben ik meteen in de auto gesprongen. We hadden een goed gesprek en ik heb ook de filmpjes laten zien van de vooruitgang die hij geboekt heeft. Helaas leek zij haar mening al klaar te hebben. Een paar minuten later stond er een dierenarts op de stoep. Hij stelde zich kort voor en gaf aan geen hoop meer te hebben. Volgens hem zijn de pezen te slecht om te genezen. Ja hij mocht vooruit gegaan zijn, maar hij vond het lijden. Tegen mijn keus is heeft hij toen besloten het paard in te laten slapen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 16:31

Ik val vooral over de zin: ze stond af en toe met de voet omhoog.
Ofwel patella fixatie waarschijnlijk en dan ook nog eens niet onder direct toezicht als het 70 km verder is.
Dat is een vreselijk pijnlijke sitatie voor het paard als ze zich niet zelf kunnen 'onblokkeren'.

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 17:50

Raar verhaal hoor. Een dierenpolitie geeft bij mishandeling toch een waarschuwing dat je binnen zoveel tijd verbetering moet laten zien en daarna gaan ze toch pas handelen? Ze gaan echt niet zomaar een paard 'gewoon' afmaken. En wat de rest al zegt inderdaad, een 2 jarig ernstig mishandeld paard welke voor 6 weken niet fatsoenlijk kon opstaan 70 km verderop zetten? Wat heb je dan gedaan aan revalidatie, op de wei gooien en klaar? Dan vind ik het logisch dat ze stappen hebben ondernomen :o

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 17:53

Sizzle schreef:
Ik val vooral over de zin: ze stond af en toe met de voet omhoog.
Ofwel patella fixatie waarschijnlijk en dan ook nog eens niet onder direct toezicht als het 70 km verder is.
Dat is een vreselijk pijnlijke sitatie voor het paard als ze zich niet zelf kunnen 'onblokkeren'.

Idd, als ze bijv uren zo vast staat en niet van haar plek komt is dat oa zeer slecht voor de lymfenstelsel en de algehele doorbloeding, dat zal een da echt niet afdoen als een klein ongemak.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 18:03

Ts, ik zou zeggen wacht het rapport af, want neem aan dat je zoiets wel toegestuurd krijgt.

Geen idee of je ook nog een boete krijgt of iets dergelijks.
Mocht je idd een boete of zo krijgen kan je vragen of je eigen da een verklaring wil opstellen die de punten verwerpt die in hun rapport naar voren zullen komen.
Maar geen idee of dat een da wil doen als die 6 weken lang het dier niet gezien heeft voorafgaand aan deze gebeurtenis.

Paard291119

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-17 20:49

[quote="quickie"]
Dank je voor je bericht maar zo is het bij mijn ook echt gebeurt en mijn excuus voor de slechte uit leg dit is ook voor mijn nieuw op deze pagina