gez: dikmakersbrok voor snel spierbevangen paard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lottegold

gez: dikmakersbrok voor snel spierbevangen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-17 21:27

Hallo allemaal,
De winter komt eraan en dat betekent ( eigenlijk elk jaar weer) dat mijn paard ontzettend gaat afvallen.
In de zomer staat hij 24/7 op veel gras en voer ik niets bij. Dat is echt genoeg. Hij heeft genoeg energie en is dan ook lekker aan de maat.
In de winter krijgt hij wel gewoon brok en hooi.
Hij krijgt max schep 1 bix (pavo basisbrok) en 1 schep meusli (havens cool mix) per dag en hij krijgt ongeveer een kruiwagen hooi/voordroogkuil per dag.

3 jaar geleden heb ik hem maismeel gegeven omdat hij zo afvalt. Helaas is hij toen erg spierbevangen geworden en ben ik gestopt met het maismeel.
2 jaar geleden heb ik hem bietenpulp gegeven helaas ook toen weer erg spierbevangen. en dus ook gestopt met bietenpulp. (Dit was allebei rond nov/dec)
vorig jaar niets bijgevoerd. Dit ging goed en niet spierbevangen geweest.
Ik heb dus wel degelijk het idee dat het door de suikers komt. Ik geef daarbij Neutradex en vitamine E + Selenium.

Nu vroeg ik mij af of iemand nog ideeën heeft van voer waar weinig/ geen suikers in zit, waar het paard geen energie van krijgt maar wel lekker van aankomt.
Eind van de winter is mijn paard echt aan de schrale kant en hoop dat dit jaar te voorkomen.
sorry voor het lange verhaal maar wie weet heeft iemand hier DE gouden tip!

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 09:21

Als eerste de hoeveelheid hooi verhogen, liefst onbeperkt aanbieden ipv een kruiwagen per dag. Hoeveel kg zit er in die kruiwagen, weet je dat?

En daarnaast als verhogen hooi niet voldoende effect heeft toch bietenpulp, maar zorgen dat je een variant hebt met suikergehalte onder de 10% (bijv Pavo SpeediBeet) en plantaardige olie (lijnzaad-/zonnebloemolie).

fjordjes

Re: gez: dikmakersbrok voor snel spierbevangen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 09:26

Ik heb goede ervaring met mais-lijnzaadbrok

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 09:31

Onbeperkt goed hooi idd en gemicroniseerd lijnzaad door het voer (het makkelijkst te voeren door nat voer, bv Wiesencobs ). Dat zet super aan en is geschikt voor paarden die niet tegen suikers kunnen.

maflingerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 09:32

mijn haflinger was eerder ook spierbevangen (moest toen 3 maanden rust)
hij krijgt in de winter (onbeperkt) hooi en alleen na het rijden een 3/4 schep pavo condition brok met (vitaminne E en magnesium ) :Y)

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 09:33

Heb je een foto van het hooi wat je voert?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 09:35

Ik geef mijn oude merrie Body Builder van Hippalgo ( via Mijten ). Ze heeft een verleden met hb en heeft cushing, dus ook weinig suikers en zetmeel vereist :+
Bevalt super. Hoef je max 500gr van te geven en zet mooi aan. Is voornamelijk op basis van rijstzemelen.
Misschien is dit wat voor je paardje ?

Wiske2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 09:39

Is het een stresskip, krijgt hij maagzweren door het op stal staan? Daar hebben ze namelijk vooral in de zomer op gras geen last van.

lisselotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 09:53

weeg hoeveel hooi je geeft, want een kruiwagen zegt niets...stop je hooi in een net, koop een kofferweegschaaltje bij de action, 50 cent, en je weet het :-)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 11:21

Als gras hem zo goed doet zou ik grasbrok gaan bijvoeren

Lottegold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-17 21:13

Bedankt voor de tips. Het is bij ons helaas niet mogelijk om hem op onbeperkt hooi te zetten. Al hoewel hij echt wel lang zoet is met het hooi wat hij nu krijgt. en als ik meer ga geven eet hij t ook niet op.

Dat grasbrok is misschien wel wat. Heb je daar meer info over een merk ofzo?

Lijnzaad heb ik al eens gegeven. ( gekookt) maar wat een troep geeft dat zeg.
Lijnzaadolie zou ook goed zijn lees ik?

Bedankt voor de tips iig.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 21:22

Rangeela

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 21:26

SaraB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 21:32

Ik ben met Djilan mee eens met de bietenpulp.
Omdat hij ook spierbevangen is zou ik de krachtvoer weg halen en andere energie en eiwit rijke voedings bronnen zoeken bijvoorbeeld:
Lijnzaad olie of lijnzaad meel (e.g. Pure Lijnzaad)
Luzerne brok (tenminste je weet wat de suiker/zetmeel gehaalte is.
Build & Glow (Dodson & Horrell)

Ook een goed krachtvoer zoeken die laag in in suiker en zetmeel. Zoals Conditioning Cubes van The Pure Feed Company (ook in NL te koop) - 6% zetmeel. Dit is zeker een goed alternatieve, en is ook goed uitgebalanceerd met de nodig vitaminen en mineralen. Goed uitkijken met het kiezen van een krachtvoer, ik heb een zien langskomen dat wordt aangeprijsed omdat het laag in suiker is, geen melasse bevaat en heeft een zetmeel gehalte van bijna 37% zetmeel (prima voor renpaarden maar niet een paard die gevoelig voor hoefbevangenheid is!).

Als je kiest geen krachtvoer meer te voeren, maar wel de energie rijke voedingsbronnen, is het belangrijk de rantsoen uit te balanceren met vitaminen en mineralen. Dit kan je doen met een ruwvoer balancer (e.g. Equilin Balancer, Pavo Vital, Pure Balancer van Pure Feed, VitalBix enz).

sabineG

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 21:34

Hoezo onmogelijk om onbeperkt hooi te geven.? Of staat ie op de dag de hele dag buiten in een groep? Als het niet genoeg is wat het paard nodig heeft dan kun je dat toch verhogen?

Een goeie tip... Koop een mega groot hooinet met fijne mazen... Ik heb er drie voor mijn drie paarden. Deze stop ik propvol en ze doen en 24 uur mee... Ze zijn dan ook niet te tillen maar ze hebben wel onbeperkt hooi... Ze staan nooit zonder eten en zijn veel langer bezig met hun eten wat weer goed is voor de spijsvertering. en de verspilling is nihil...

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 21:37

Je hebt ook lijnzaad brokjes he, die geven niet zo'n knoeizooi.maar heb je van subli de seniores al eens geprobeerd?je moet alleen een stal hebben die het wilt weken of zelf geweekt klaar zetten.

Yadano78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 21:49

fjordjes schreef:
Ik heb goede ervaring met mais-lijnzaadbrok

Ik ook werkt als een trein, wel met kleine hoeveelheid beginnen.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 21:51

Lottegold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-17 23:08

sabineG schreef:
Hoezo onmogelijk om onbeperkt hooi te geven.? Of staat ie op de dag de hele dag buiten in een groep? Als het niet genoeg is wat het paard nodig heeft dan kun je dat toch verhogen?

Een goeie tip... Koop een mega groot hooinet met fijne mazen... Ik heb er drie voor mijn drie paarden. Deze stop ik propvol en ze doen en 24 uur mee... Ze zijn dan ook niet te tillen maar ze hebben wel onbeperkt hooi... Ze staan nooit zonder eten en zijn veel langer bezig met hun eten wat weer goed is voor de spijsvertering. en de verspilling is nihil...

Omdat ik op een stal sta, waar regels zijn en ik mijn paard niet op onbeperkt hooi mag zetten of hooi in hooinet mag geven.
daarbij gaat hij ook 4 uur per dag naar buiten in een groep dus hij dan zowiezo even niet kan eten.

@fjordjes.. je zegt maislijnzaadbrok zit daar niet veel suikers in? Ivm het mais?

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 23:27

Ik gaf mijn superslanke merrie altijd een combinatie van marshall vito, subli omega 369 en een beetje pavo nature's best voor de smaak. Zij was erg gevoelig voor spierbevangenheid, maar deed het goed op bovenstaande. Daarbij heb ik altijd haar voer afgewogen en een schema opgesteld hoeveel voer zij extra mocht krijgen nav de arbeid die zij leverde.

annemiekje40

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 23:57

Ik geef mn haf in de winter speedibeet bij. Dit is ook speciaal voor paarden die gevoelig zijn voor bevangheid. Gewone pulp werd mij door de dierenarts afgeraden.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 08:45

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 08:52

Ts, ik vind het raar dat je paard bevangen is geraakt door de pulp. In pulp zit bijna geen suiker. In die kilo pavo die je geeft zit veel meer suiker. Of had je bietenpulp van de boer van voederbieten?
Mijn pony raakte spierbevangen door kou. Is het bij jou paard niet een andere rede geweest? Hoe suikerrijk was het hooi wat hij toen kreeg samen met de brok? Kou? Te weinig bewegen en te veel suiker?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 10:18

Hoeveel kilo is een kruiwagen vol hooi??

Je moet echt gaan wegen om te kijken hoeveel er in gaat.
Dan tel de kwaliteit van het hooi ook nog mee.
Als je weet hoeveel kilo hooi er in gaat kun je gaan kijken wat je dus moet aanvullen in krachtvoer of supplement om aan de juiste hoeveelheid voedingsstoffen te komen

sabineG

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 11:57

golddigger08 schreef:
sabineG schreef:

Omdat ik op een stal sta, waar regels zijn en ik mijn paard niet op onbeperkt hooi mag zetten of hooi in hooinet mag geven.
daarbij gaat hij ook 4 uur per dag naar buiten in een groep dus hij dan zowiezo even niet kan.

Dat het de regels zijn vind ik persoonlijk onvoorstelbaar! T gaat om het welzijn van je paard. goed en voldoende ruwvoer is de basis. Een paard eet in de natuur de hele dag. Dat er nog stallen zijn die dit soort regels hebben... gelukkig zie je steeds meer dat er aan de welzijn van het paard wordt gedacht.