Wat had mijn paard ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Fiorini

Wat had mijn paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-17 19:37

Toen ik daarnet mijn paard ging eten geven, was alles oke met haar. Ik doe eten in haar voederbak, ze komt de stal in en begint te eten. Ondertussen ga ik hooi halen. Wanneer ik terug kom, ongeveer 1 minuut later, ligt ze voor haar stal in de modder en beweegt nog amper. Ik maan haar aan recht te staan, ze doet dit en stormt de stal in. Eens in de stal staat ze te trillen op haar benen en zwijmelt van hier naar daar in haar stal, echt niet oké. Ze loopt terug naar buiten en valt als een blok op de grond.
Ik heb haar halster aangedaan en heb met haar een half uurtje rondgewandeld. De eerste paar minuten leek ze wat suf, daarna kikkerde ze weer op.

Bij haar eten zaten ook wortels. De wortels lagen niet meer in haar eetbak. Ik denk dat ze te gulzig geweest is en dat er een wortel in haar slokdarm of misschien in haar luchtpijp terecht is gekomen en even vast zat. Zou dit kunnen?

Ik heb haar eten weggedaan en alleen maar hooi gegeven. Hier begon ze meteen van te eten. Ondertussen zijn we een uurtje later en lijkt er niets meer aan de hand. We gaan wel om het half uur kijken nu of alles nog oke is.

Iemand dit nog meegemaakt of een idee wat dit zou kunnen geweest zijn?

BigOne

Re: Wat had mijn paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 19:40

Inderdaad kan er een stuk wortel in de luchtpijp hebben gezeten, wortels gaf(nu niet meer ivm suikers) ik altijd wanneer ze al hooi hadden gegeten. Dan aten ze minder gulzig.

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 19:42

Ik had onmiddellijk de dierenarts gebeld.
Stukje wortel in de luchtpijp kan, maar er zijn nog veel meer redenen waarom een paard zich zo kan gedragen, en de meesten daarvan zijn niet mis en levensgevaarlijk.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 19:45

Ik zou gelijk de dierenarts bellen. Meerdere keren vallen en dat trillen door een slokdarmverstopping heb ik nog niet eerder gehoord.
Laatst bijgewerkt door Marvel op 30-09-17 19:53, in het totaal 1 keer bewerkt

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 19:46

Ik had toch ook meteen de da gebeld.
Hoe gaat het nu?

Lijkt me niet goed als een paard zo omvalt en daarna staat te trillen.

Fiorini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-17 19:48

ze is 2x zo op de grond gaan liggen/vallen. Nu gaat het goed. Ze heeft hooi gegeten en staat bij de andere paarden. Mijn 1e reactie was ook DA bellen, maar na enkele minuten zag het er allemaal al veel beter uit en na het stappen was ze terug vrolijk en riep ze terug wanneer de andere paarden riepen.
Het is de allereerste keer dat ze dit doet, heel gek.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 19:55

Ik zou ook de da bellen omdat die misschien wel weet wat het was en of je kan verwachten of dit op korte termijn weer gaat gebeuren.
Wellicht ben ik overbezorgd, maar ik zou niet zo fijn slapen. En ik weet ook niet of bokt je op zaterdagavond nog een antwoord kan geven.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 19:55

Slokdarmverstopping doet ontzettend pijn, ze gaan dan vaak juist proberen te kotsen (wat niet kan) en verkrampen heel erg. Laten vallen, rennen en weer laten vallen past naar mijn idee totaal niet in dit beeld. Heeft ze nu wel gemest? Misschien koliek? Klinkt heel eng!

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 19:58

Hoe oud is het paard ?

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 19:59

zelfs al doet ze weer 'normaal', had ik alsnog de DA gebeld. dit gedrag is niet normaal en kan zo weer terugkomen als jij weg bent. daarnaast kan je DA je ook vertellen wat het geweest is in plaats van bokt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 20:07

Hoe oud is je paard?
Bij een dier op leeftijd kun je ook aan een kleine tia denken.

En hoe is de temperatuur?
Kijk ook of je de hartslag kunt meten of die normaal is.
Heeft je paard ook al gemest?

01San

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 20:16

Mijn paarden stonden laatst nog 24/7 buiten , en toen ik ze in stal had , aten ze wat hooi,
Droog hooi, na sappig gras,
M'n merrie stond ook ineens heel raar , rare bewegingen,
Slokdarm verstopping, dierenarts gebeld ( was zondag 8-) fijn )
Maar dierenarts kwam, ze had de slang in d'r neus,,
Alles gelukkig snel goed,,
Maar het ziet er zo akelig uit !!

Maar denk wel dat jouw merrie wat anders heeft,,
Ik zou dierenarts bellen, is fijn om zekerheid te hebben, en kan je zelf ook beter slapen snachts
Laatst bijgewerkt door 01San op 30-09-17 20:17, in het totaal 1 keer bewerkt

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 20:17

Ik dacht ook direct aan een tia. Ik zou toch even je dierenarts bellen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 20:20

Bij slokdarmverstopping gaan ze niet liggen heb het zelf meegemaakt door een stuk wortel bij mijn vorige pony.

Ik zou ook eerder neigen naar een kleine tia of ander soort aanval

Fiorini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-17 20:31

tia staat voor ??? Sorry ben van België, is een woord dat wij niet gebruiken.

Ze is 24 jaar. Temperatuur is oké en ademhaling lijkt me oké. Haar buik staat niet gespannen en hoor ook geen gerommel in haar buik. Ondertussen heeft ze ook gemest in haar stal. Ze staat bij mijn ouders op de weide, papa gaat om het half uur kijken.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 20:32

Fiorini schreef:
tia staat voor ??? Sorry ben van België, is een woord dat wij niet gebruiken.

Ze is 24 jaar. Temperatuur is oké en ademhaling lijkt me oké. Haar buik staat niet gespannen en hoor ook geen gerommel in haar buik. Ondertussen heeft ze ook gemest in haar stal. Ze staat bij mijn ouders op de weide, papa gaat om het half uur kijken.

https://www.uzleuven.be/nl/tia

:)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 20:33

Bij 24 jaar is het meest waarschijnlijke Cushing. 1 op de 8 Cushing paarden heeft dit soort aanvallen. De PPID (Cushing) test is nu nog gratis (betaal je alleen voorrijkosten en bloedafname).

Mijn pony had het ook, in totaal vier aanvallen gehad in enkele maanden tijd. Hierbij raakte ze soms erg beschadigd omdat ze tegen de omheining viel bijv. Sinds ze op de medicatie staat nooit meer een aanval gehad.

Een TIA herstelt over het algemeen niet in minuten maar eerder in uren (tot 24-48 uur).

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 20:35

Tia is een kortsluiting/infarct in de hersenen bij mensen herstellen verschijnselen vaak spontaan.

Epilepsie kan ook, heeft mijn merrie ook. Hoef je geen dierenarts voor te bellen, kunnen ze alleen constateren aan de hand van symptomen, niet te zien in het bloed oid achteraf.

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 20:48

Anders toch even je dierenarts bellen, en je verhaal doen en overleggen. Kan geen kwaad lijkt mij?

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 20:56

Ik zou voor de zekerheid alsnog even de dierenarts bellen.

Fiorini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-17 21:52

Gaan we doen. Hij kwam normaal binnen een maand langs voor inentingen en dergelijke, toch maar even bellen of hij maandag al eens kan komen en dit ook eens kan bekijken.

01San

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 21:58

Opzich dat ze eet is denk ik wel een goed teken,,
Maar kun je niet nu bellen en dan gewoon uitleggen en advies vragen?
Dan zegt de dierenarts vanzelf wel of hij nu wilt komen of maandag

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 21:59

Art_Ificious schreef:
Bij slokdarmverstopping gaan ze niet liggen heb het zelf meegemaakt door een stuk wortel bij mijn vorige pony.

Ik zou ook eerder neigen naar een kleine tia of ander soort aanval

Dat Zou ik niet zo stellig beweren. Mijn paard ging wel liggen met een slokdarm verstopping

01San

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 22:10

Goed dat je verteld Rocamor , ik wist dat niet

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 22:16

Ik zou de da bellen en voorleggen wat er gebeurd is. Dan kan hij (beter dan heel bokt) bekijken of hij nu of maandag moet komen. Hij weet wat het evt kan zijn geweest.

En je vader kan wel om het half uur kijken, maar zal dit waarschijnlijk/misschien niet de hele nacht willen doen. Wat als het vannacht toch weer misgaat.