Het gaat dus om een gemiddelde berekening voor een groep van bijvoorbeeld 15 paarden.
Ik heb het volgende geteld:
- anderhalve plak hooi van een grote baal/dag, uiteraard verdeeld over 2-3 voerbeurten. Komt overeen met ongeveer 22kg per dag.
- een halve plak stro van een grote baal/dag. Stallen worden in de zomer 1x per dag uitgemest en de paarden staan dan van sochtends tot savonds buiten, in de winter zouden ze ook dagelijks enkele uren buitengaan tenzij het stortregent. Omdat ze dan langer binnenstaan haal ik savonds de mest nog een keer extra uit de stallen.
- anderhalve kg/dag basismengeling of basis onderhoudsbrok, ook verdeeld over 2 voederbeurten.
- halve kg/dag sportbrok. Dit zal niet voor elk paard van toepassing zijn maar ik reken het liever wel mee, omdat ik de berekening graag ruim maak. Ik laat me sowieso nog adviseren ivm welk voer er gegeven zou worden.
- 50 liter water per paard/dag.
- in de winter tel ik 1 zak van 25kg bietenpulp per paard per maand.
Klopt dit een beetje, of zit ik er echt volledig naast met iets? De ene zal best wat meer nodig hebben, en de andere weer wat minder.
Als dit niet klopt, gelieve me dan te verbeteren

Degene die zich echt afvragen waarom ik dit wil weten, kan me een pb sturen want dat hoort niet thuis in dit topic.