Vraag ivm hoeveelheden hooi, stro,...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

BYS

Vraag ivm hoeveelheden hooi, stro,...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-17 16:07

Ik vroeg me af of volgende berekeningen voor een GEMIDDELD paard kloppen. Ik ben me ervan bewust dat bijvoorbeeld een bpony minder eet dan bijvoorbeeld een recreatief gereden klein paard, en dat recreatiepaard dan weer minder eet dan een paard dat elk weekend concours loopt.
Het gaat dus om een gemiddelde berekening voor een groep van bijvoorbeeld 15 paarden.

Ik heb het volgende geteld:
- anderhalve plak hooi van een grote baal/dag, uiteraard verdeeld over 2-3 voerbeurten. Komt overeen met ongeveer 22kg per dag.

- een halve plak stro van een grote baal/dag. Stallen worden in de zomer 1x per dag uitgemest en de paarden staan dan van sochtends tot savonds buiten, in de winter zouden ze ook dagelijks enkele uren buitengaan tenzij het stortregent. Omdat ze dan langer binnenstaan haal ik savonds de mest nog een keer extra uit de stallen.

- anderhalve kg/dag basismengeling of basis onderhoudsbrok, ook verdeeld over 2 voederbeurten.

- halve kg/dag sportbrok. Dit zal niet voor elk paard van toepassing zijn maar ik reken het liever wel mee, omdat ik de berekening graag ruim maak. Ik laat me sowieso nog adviseren ivm welk voer er gegeven zou worden.

- 50 liter water per paard/dag.

- in de winter tel ik 1 zak van 25kg bietenpulp per paard per maand.

Klopt dit een beetje, of zit ik er echt volledig naast met iets? De ene zal best wat meer nodig hebben, en de andere weer wat minder.
Als dit niet klopt, gelieve me dan te verbeteren :)

Degene die zich echt afvragen waarom ik dit wil weten, kan me een pb sturen want dat hoort niet thuis in dit topic.

Anoniem

Re: Vraag ivm hoeveelheden hooi, stro,...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 16:17

Fijn om te zien dat er rekening wordt gehouden met zeker voldoende ruwvoer te geven :j Stro reken je te weinig. Je bent toch wel een plak per stal kwijt dagelijks. En dan mag je nog hopen dat het propere paarden zijn :D

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 16:27

Maar is die 22 kg hooi per paard of voor15 paarden want dan is het veel te weinig

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 16:28

callum schreef:
Maar is die 22 kg hooi per paard of voor15 paarden want dan is het veel te weinig

Citaat:
Ik vroeg me af of volgende berekeningen voor een GEMIDDELD paard kloppen.

1 paard dus. :)

Verder lijkt de schatting vrij goed. Inderdaad rekening houden met iets meer stro. Halve plak kan zeker genoeg zijn voor sommige, maar smeerkezen hebben vaak nood aan meer :D

chantalboes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 16:34

Ik denk dat zomers je met het stro wel goed zit hoor, tenzij je echt een stel smeerkezen hebt. Maar omdat ze alleen snachts binnen staan hoef je niet veel vies stro uit de stal te halen en kan je om de dag het stro aanvullen met een hele plak. In de winter zul je inderdaad wel wat meer stro nodig hebben.

Voroderest een prima berekening!

BYS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-17 16:40

DeMolenhoek schreef:
Fijn om te zien dat er rekening wordt gehouden met zeker voldoende ruwvoer te geven :j Stro reken je te weinig. Je bent toch wel een plak per stal kwijt dagelijks. En dan mag je nog hopen dat het propere paarden zijn :D

Oke dus stro extra tellen, klopt de rest wel ongeveer? Als ik ergens veel te ruim tel, mag het ook gezegd worden hoor :)

BYS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-17 16:40

callum schreef:

Is inderdaad per paard per dag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 16:51

arsiana_x schreef:
DeMolenhoek schreef:

Oke dus stro extra tellen, klopt de rest wel ongeveer? Als ik ergens veel te ruim tel, mag het ook gezegd worden hoor :)

Nee, ik denk dat je een realistisch beeld hebt :j Krachtvoer zal soms wel minder kunnen maar net zoals het hooi is dat ook seizoensgebonden

BYS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-17 17:15

Ja voer heb ik zeker ruim geteld denk ik. Maar beter te ruim dan voor verrassingen komen te staan :)

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 17:20

Ik vind persoonlijk 22 kilo hooi per paard

BYS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-17 17:23

xApple schreef:

Je bent vergeten om er 'te veel' of 'te weinig' achter te zetten :P

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 17:36

Mooie berekening hoor het kan dan meevallen. Vind je krachtvoer idd wat aan de hoge kant. 1 kg per dag lijkt me genoeg afhankelijk van werk. Maar dat vang je al op met de sportbrok.
22kg hooi per paard zal niet elke dag op gaan ook afhankelijk van warm of koud.

Ziet er goed uit

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 17:39

22kg per paard is denk ik ook vrij veel, ik dacht dat de richtlijn hooguit 2% van het gewicht van het paard was?

Maar wel mooi ruim gerekend, minderen kan altijd :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 17:50

Mijn paarden hebben onbeperkt hooi staan. De warmbloeden vreten er 15 per dag door. De koudbloeden toch rond de 20/25.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 18:43

De richtlijnen zijn 1% lichaamsgewicht aan droge stof ruwvoer als absolute minimum. Dat komt neer op 1.2kg hooi of 1.5kg voordroog per 100kg paard. Een paard van 600kg krijgt dan 7.2kg hooi of 9kg voordroog.

De minimale advieshoeveelheid is 1.5%. Dus 10.8kg hooi of 13.5kg voordroog.

De meeste warmbloeden eten bij onbeperkt zo'n 2-2.5%. Dus 14.5-18kg hooi of 18-22.5kg voordroog

De maximale opname lijkt te liggen bij ongeveer 3%, koudbloeden willen dit nog wel eens wegkauwen bij onbeperkt (en dan vaak dichtgroeien). Ds 21.6kg hooi of 27kg voordroog.

Bij 2% krijgen de meeste paarden voldoende energie (ewpa/kcal) binnen om op gewicht te blijven als het ruwvoer gemiddeld is van energie. Bij heel schraal ruwvoer zie je dat de meeste paarden ondanks onbeperkt ruwvoer toch krachtvoer nodig hebben om op gewicht te blijven. Bij rijk ruwvoer zie je dat de meeste paarden bij 1.5% lichaamsgewicht nog steeds te dik worden/zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 19:35

Ondanks de ruime hoeveelheid die ze hier krijgen wordt er geen enkele dik. Nu moet ik er ook wel bij zeggen dat de dekenloos 24/7 buiten lopen. Hierdoor hebben ze dus ook meer behoefte aan kwaliteitsvol en veel ruwvoer. Ze moeten namelijk warm blijven :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 30-09-17 19:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 19:36

Lijkt mij inderdaad ook paard afhankelijk :) Mijne werd moddervet op voordroog (een gewone portie +- 10kg), terwijl ze op hooi veel mooier op gewicht blijft :)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 19:48

Het is ook ontzettend ruwvoerafhankelijk. Omdat onze paarden vrijwel allemaal vermagerden ondanks onbeperkt voordroog hebben we vorig jaar het ruwvoer laten testen via de pavo quickscan. Daaruit bleek dat het zeer weinig energie bevatte (< 0.51 /kg DS, is de laagste score). Daarop is besloten de volgende ronde van een andere partij te kopen en toen trokken ze weer wat bij, maar er was in onze buurt voornamelijk zeer arm spul te koop als het in grote balen zat (500kg-balen), alleen de kleinere, veel duurdere, balen zat wat energierijker spul in (althans, daar kon je voor kiezen. Die hooiboer kon van alles leveren).

Dit jaar hebben we deels van eigen land en deels op stam gekocht (werd wel ingepakt en thuisbezorgd, maar afname verplicht als het in grote pakken moest). Daar doen de paarden het duidelijk beter op.

Voor de shetten, die hebben eigen hooi omdat 1 van de 2 geen voordroog verdraagd, hebben we een ewpa van 0.58 (op droge stof-basis), dat is iets onder gemiddeld (gemdiddeld is 0.62-0.75). Het eiwitgehalte is 61 vrep, wat aan de lage kant is.

BYS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-17 19:55

Laurievc schreef:
Lijkt mij inderdaad ook paard afhankelijk :) Mijne werd moddervet op voordroog (een gewone portie +- 10kg), terwijl ze op hooi veel mooier op gewicht blijft :)

Uiteraard is dat paardafhankelijk, maar dat is uiteindelijk alles. Water, stro, voer,... zal allemaal aangepast moeten worden per paard en dat weet ik wel. Vandaar dat ik ook aangeef dat mijn berekening om een gemiddeld paard gaat. Waar een reus van 1.80 die op Z2 niveau loopt meer nodig zal hebben dan mijn berekening, zal een Dpony weer minder nodig hebben en uiteindelijk compenseert het ene het andere.

BYS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-17 19:56

Mizora schreef:
De richtlijnen zijn 1% lichaamsgewicht aan droge stof ruwvoer als absolute minimum. Dat komt neer op 1.2kg hooi of 1.5kg voordroog per 100kg paard. Een paard van 600kg krijgt dan 7.2kg hooi of 9kg voordroog.

De minimale advieshoeveelheid is 1.5%. Dus 10.8kg hooi of 13.5kg voordroog.

De meeste warmbloeden eten bij onbeperkt zo'n 2-2.5%. Dus 14.5-18kg hooi of 18-22.5kg voordroog

De maximale opname lijkt te liggen bij ongeveer 3%, koudbloeden willen dit nog wel eens wegkauwen bij onbeperkt (en dan vaak dichtgroeien). Ds 21.6kg hooi of 27kg voordroog.

Bij 2% krijgen de meeste paarden voldoende energie (ewpa/kcal) binnen om op gewicht te blijven als het ruwvoer gemiddeld is van energie. Bij heel schraal ruwvoer zie je dat de meeste paarden ondanks onbeperkt ruwvoer toch krachtvoer nodig hebben om op gewicht te blijven. Bij rijk ruwvoer zie je dat de meeste paarden bij 1.5% lichaamsgewicht nog steeds te dik worden/zijn.

Bedankt voor je uitleg, hier heb ik wat aan!
Dus conclusie is dat ik het hooi wel erg ruim gerekend heb.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 19:59

Ja en nee, want 10-20% verlies door het door de stal lopen, schimmelproblemen en andere ongelukjes is niet ongebruikelijk. En als je hooi een periode weegt zul je zien dat er verbazingwekkend veel verschil in gewicht bij een vast volume zit.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 20:08

arsiana_x schreef:
xApple schreef:

Je bent vergeten om er 'te veel' of 'te weinig' achter te zetten :P

Hahah oeps iets te snel op enter gedrukt en daarna niet meer naar gekeken :')

Ik vind het inderdaad wel heel ruim.

01San

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 20:12

Mijn merrie is echt een viezerik en m'n ruin is O zo schoon!!!
M'n merrie gebruikt meer stro dan m'n ruin,,
Hooi doe ik echt op gevoel,,,, ik weeg niks eigenlijk..

BYS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-17 20:28

01San schreef:
Mijn merrie is echt een viezerik en m'n ruin is O zo schoon!!!
M'n merrie gebruikt meer stro dan m'n ruin,,
Hooi doe ik echt op gevoel,,,, ik weeg niks eigenlijk..

Uiteindelijk zal het hier ook op gevoel gebeuren, en bekijk ik elk paard apart hoe ze het erop doen en indien nodig wirdt het dan aangepast. Maar deze berekening is vooral om de kosten te berekenen, om daar een idee van te hebben :)

01San

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 21:42

Snap ik!
Ik heb ze ook nog maar net aan huis, dus ik kan inderdaad ook nog geen hoeveelheden vertellen