Esparcette

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Roos_M

Esparcette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-17 20:58

Wat zijn de jullie ervaringen met het voeren van dit gewas?

Welke merk?
Ik kan vinden Metazoa, Equifyt en Pure Paardenvoeding.
Equifyt is alleen slecht te verkrijgen in mijn omgeving.

Ik ben heel benieuwd!

Sanniej_

Re: Esparcette

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 21:07

Ik heb het een tijd gevoerd van metazoa.
Was erg stoffig spul mengde het wel altijd met wat water verder deed het ze werk.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 00:55

Wij hebben Equifyt Sainfoin hay nu al een tijdje en op papier vind ik het mooi spul en het wordt wel goed gegeten. Het spul zelf ziet er ook goed uit. Eerst werd het bezorgd, maar die hield ermee op. Daarna bij UHT gehaald, maar die zijn nog verder weg verhuisd. Zij hebben wel bezorg route's en bezorgen het nu bij mijn man op zijn werk in Amersfoort. Ik vind het fijn dat het een mengeling is, maar ben er nog niet 100% over uit of ik dit blijf geven op lange termijn.

Bij Pure Paardenvoeding hebben we wel Vitalbix gehaald en heb ik naar de enkele esparcette gekeken, maar op papier vind ik de Equifyt Sainfoin hay nog steeds een fijne mengeling, dus hou die nog even.

Bij alle droge ruwvoeren vind ik het richting de bodem wel stoffig. Deze vind ik niet stoffig, maar ik geef het buiten en we hebben het de afgelopen tijd nat gegeven vanwege eerst medicijnen en nu al een tijdje coolstanca copra.

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 05:41

Op het moment geeft ik de Equifyt Sainfoin & Timothee, hier ben ik erg tevreden over. Absoluut niet stoffig en mijn paard vind het lekker :Y)
De Metazoa heb ik ook een tijdje gevoerd, maar deze is echt enorm stoffig en gruizig helaas.
Pure Paardenvoeding heb ik geen ervaring mee, maar zijn dat niet brokjes die je moet weken toevallig?

nanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 06:58

Ik heb die van metazoa, wel stoffig, maar ik voer het nat. Paarden vinden het lekker. Ik voer het niet elke dag.
Ze hebben het nu ook in brok vorm bij metazoa, moet je wel weken. Die zal dus niet zo stoffig zijn.
Ik weet niet of ik weer een zak zal kopen, had het nu gewonnen :D ik merk namelijk niet echt verschil met de lucerne.

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-17 10:22

Equifyt Sainfoin & Timothee staat mij ook erg aan. Ik wil dit af en toe gaan voeren ter variatie.
Alleen wat een drama qua verkrijgbaarheid.

Ik zag iemand op stal met Equifyt zakken dus misschien maar eens vragen hoe die het doen.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 10:30

Ik voer het van metazoa en die zeggen dat stoffig hoort te zijn, want dat zijn de verpulverde blaadjes van de plant die ze erin laten zitten, omdat daar meer eiwit in zit. Mijn pony's doen het er prima op, ben overgeschakeld toen de jongste geen Luzerne meer hoefde.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 12:12

Roos_M schreef:
Equifyt Sainfoin & Timothee staat mij ook erg aan. Ik wil dit af en toe gaan voeren ter variatie.

Ik zag iemand op stal met Equifyt zakken dus misschien maar eens vragen hoe die het doen.

Bij UHT bezorgen ze als je op hun route zit. Wij zitten niet op hun route, maar nu bezorgen ze dus bij mijn man op zijn werk in Amersfoort voor 1 euro. Ze denken echt heel erg mee.

Met die Sainfoin hay doe je voor 1 paard best wel eventjes denk ik, maar het blijft ook wel goed als je bijv 2 pakken besteld. Het is een plastic baaltje, maar niet zo strak geperst als bijv compact gras.

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 12:18

Ik voel me een beetje dom hoor :o, maar wat is esparcette? Zoiets als lucerne of is het iets nieuws? Wat zijn de voor en nadelen (afgezien van het nauwelijks verkrijgbaar zijn zie ik)?

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 16:02

Roos_M schreef:

Bij mij is het gewoon thuisbezorgd (een zak pre active en een baaltje esparcette).
Anders even een mailtje sturen? Geloof dat deze service er nog niet zo lang is.

Fennadev schreef:
Ik voer het van metazoa en die zeggen dat stoffig hoort te zijn, want dat zijn de verpulverde blaadjes van de plant die ze erin laten zitten, omdat daar meer eiwit in zit. Mijn pony's doen het er prima op, ben overgeschakeld toen de jongste geen Luzerne meer hoefde.

Dat geloof ik best, maar ik zit niet te wachten op een hoestend paard. Haar voer kan ik helaas niet nat maken, want dan eet ze het niet meer :+

Minimus schreef:
Ik voel me een beetje dom hoor :o, maar wat is esparcette? Zoiets als lucerne of is het iets nieuws? Wat zijn de voor en nadelen (afgezien van het nauwelijks verkrijgbaar zijn zie ik)?

In dit topic meer uitleg gevonden: [VS] Maridil® Esparcette

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-17 09:01

Oh dat klinkt positief! Was dat bij Equifyt zelf?
Hun website is nog wel een aandachtspuntje.

Ik heb ook geen zin om het nat te moeten maken vanwege de stof.
Vorig jaar met de wiesencobs van Marstall moest ze t niet als t nat was.

Voordelen van Esparcette van wat ik nu weet:
- Wormafdrijvend vanwege goede looizuren
- Afwisseling in gewassen die je voert
- Bevat eiwitten
De Saindoin van Equifyt bevat daarnaast oom timothee en vele kruiden.

Met een baaltje van 15 kg doe ik inderdaad heel lang! Ik heb Mn baaltje Havens Mix sinds half juli en is voor n kwart nu op.
Omdat ze niet meer op de wei komt zal ik wel wat meer ervan geven maar anders zit ik op 2 handjes per dag. Dan kun je wel een jaar doen met 15 kg :')

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 11:30

Zover ik weet moet je bij Equifyt zelf een pallet bestellen of je betaald belachelijk veel bezorgkosten. De pallet mag wel gemengd zijn qua voeren, dus voor ieder wat wils. Als je dat samen doet en de bezorgkosten kan delen, is het weer redelijk.
Het komt dan ook uit Belgie.

Wij doen met 1 baaltje voor 4 ongeveer 3 weken, maar voeren het als basis met de Vitalbix. Ongeveer een schep per paard, maar los erin, dus niet aangedrukt.

Ik voer het ook vanwege de mengeling, ik hou niet van eenzijdig en met lucerne geen goede ervaringen.

Het is echt niet stoffig, maar wij voeren het wel nat vanwege de coolstanca copra die er nat op komt.

Wiesencobs voer ik de afgelopen jaren in de winter en geef ik zo, niet nat.Ons jonge paard liet nat gemaakt eten ook snel staan en dat gaat toch ook wel snel ruiken vind ik, dus snap het wel.

Het is jammer dat paardenvoer.eu geen Equifyt meer heeft en slecht bereikbaar was steeds. Maar UHT denkt erg mee qua bezorgen, dus opgelost zo. Misschien heeft Rene Wielens het?? Daar heb ik nog niet gekeken eigenlijk.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 14:04

Ik geef ook esparcette, gemengd met pulp en geextrudeerd lijnzaad, maar heb een uitgebreid verslag gekregen waarom het niet onafgebroken en voor lange tijd mag gegeven worden.
Ik geef het dus als een kuur, om luzerne te vervangen voor een maand, daarna schakel ik over naar Hayster Herbs brok met de juiste kruiden voor paarden die geen invloed hebben op hormonenhuishouding van het paard.
Dit om het systeem niet gans het jaar door uit balans te brengen.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 14:17

Cambiar schreef:
Ik geef ook esparcette, gemengd met pulp en geextrudeerd lijnzaad, maar heb een uitgebreid verslag gekregen waarom het niet onafgebroken en voor lange tijd mag gegeven worden.
Ik geef het dus als een kuur, om luzerne te vervangen voor een maand, daarna schakel ik over naar Hayster Herbs brok met de juiste kruiden voor paarden die geen invloed hebben op hormonenhuishouding van het paard.

Kun je hier wat meer over vertellen? Ik voer het ook en mijn pony doet het er heel goed op. Ik heb die van Herbal Friends en hij krijgt 1/3 schep die ik week door zijn pulp.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 15:42

Ik week het ook in pulp, geef het nog maar 7 maand, maar niet veel, max 1/2 schepje per paard.
Heb super interessante info gekregen en stuur je pb ;-). Was voor mij een eye opener om toch niet constant te geven!

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 15:43

_Reneee schreef:
Cambiar schreef:

Kun je hier wat meer over vertellen? Ik voer het ook en mijn pony doet het er heel goed op. Ik heb die van Herbal Friends en hij krijgt 1/3 schep die ik week door zijn pulp.

Hoi, mag ik even je email adres aub? Zou je de PDF doorsturen ;-)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 15:44

Wat is volgens die bron dan de periode dat je het wel mag geven? Geef het nu al een aantal maanden.

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-17 15:46

Ben wel benieuwd ook!

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 16:13

Oei, bovenste post wou ik pb-en ipv openbaar posten. Nu ja, stuur maar jullie emailadres, is best interessant om te lezen, je kan dan nog altijd kiezen wat je wil doen.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 16:16

superpony schreef:
Wat is volgens die bron dan de periode dat je het wel mag geven? Geef het nu al een aantal maanden.

Ik geef het al 7 maanden, maar niet constant zo een maandje en dan even niet meer...zo van buitenaf gezien niets mis mee...
Staat gewoon in dat het periodiek mag gegeven worden in kleine hoeveelheden, maar niet constant, nu ja, dit wist ik al , is met elk kruid zo...wil het je doorsturen hoor...

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 16:27

Wij ook zoiets, maar wel aaneengesloten. Geen grote hoeveelheden. Ik vind juist dat ze veel slechter reageren op Lucerne en dat heb ik voorheen met vorige paarden ook weleens gehad dat lucerne niet goed beviel.

Ik ben er van overtuigd dat er veel gevarieerder gevoerd zou moeten worden, maar dat is gewoon heel lastig in Nederland als je bijv alleen al naar het ruwvoer kijkt.

Voor alles wat je bij gaat voeren is wel wat goeds en slechts te zeggen. Ik stuur je een pb met mn email.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 17:01

Cambiar schreef:
Hoi, mag ik even je email adres aub? Zou je de PDF doorsturen ;-)

Hoi,
ik ben ook erg nieuwsgierig naar de onderbouwing. Zou je het mij ook door kunnen sturen?

Mijn emailadres is: domor.verbeuk@gmail.com

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 17:08

Ik voer dit constant vanaf maart al, omdat de jongste geen Luzerne meer blieft. Ik ben er nu bijna doorheen, wat is dan een goed alternatief?

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 18:01

Verdorie, net gezien, staat in dat ik het niet mag doorsturen. Ik mag het dus niet doen. Anders zenden jullie eens een mailtje naar Hayster Herbs? Wil niets doen die niet mag...sorry...

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 18:21