heter/feller maken

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Faitherr

heter/feller maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-17 12:45

Hallo bokkers!

Ik heb een hele lieve haflinger merrie van 6 jaar, ik heb haar nog niet zo lang en ze is hiervoor alleen maar recreatief bereden dus ze kan dressuurmatig niks. Het is een ontzettend braaf paard maar net iets té braaf. Ik rijdt ongeveer 4 x per week intensief en verder heb doe ik nog buitenritjes, longeren of wandelen etc. ze is eigenlijk elke dag wel in beweging. Ze staat in een 24/7 weide met schuilstal en in de zomer krijgen ze telkens een strook gras erbij en in de winter steeds een extra weitje en zo goed als onbeperkt hooi. Ruwvoer is dus ruim aanwezig. Maar nu vind ik dat ze wel iets meer pit mag hebben dus ietsjes feller, hebben jullie misschien ideeën voor een bepaalt voer wat ik zou kunnen geven waardoor ze wat meer energie krijgt?
Ik moet erbij vermelden dat ze nu wat aan de dikke kant is doordat ze bij de oude eigenaar een tijd heeft stilgestaan en dat ze eiwitgevoelig is (jeuk)
ik ben benieuwd naar jullie ideeën.

edit: mijn vraag is: wat is een goed voer voor een eiwitgevoelig paard waarvan ze net dat extra beetje pit krijgt.
Laatst bijgewerkt door Faitherr op 03-09-17 13:16, in het totaal 1 keer bewerkt

lailapri

Re: heter/feller maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 12:52

Met deze manier van trainen zal die snel stuk zijn...

Paard heeft rust nodig minimaal 1x per 2 weken 3 aaneen gesloten dagen weide rust zodat alle weefsels die je traint (en dus licht beschadigd, dat is trainen) kunnen herstellen. Dan kijken wat paard nodig voor energie en opbouw spieren ed.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 13:03

Ze is 6 dus nog niet uitgegroeid.
Daarnaast heb je haar nog niet zo lang. Jullie moeten elkaar dus nog goed leren kennen en meestal kan het gedrag van een paard nog wel veranderen.
Ook zeg je dat ze nu nog aan de dikke kant is.

Ik zou zeggen,rustig aan samen aan het werk met voldoende rust zoals hierboven ook al gereageerd is.
Daarna als ze goed op gewicht is, pas gaan kijken hoe en wat betreft voeding en wat ze nodig heeft.

Faitherr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-17 13:13

lailapri schreef:
Met deze manier van trainen zal die snel stuk zijn...

Paard heeft rust nodig minimaal 1x per 2 weken 3 aaneen gesloten dagen weide rust zodat alle weefsels die je traint (en dus licht beschadigd, dat is trainen) kunnen herstellen. Dan kijken wat paard nodig voor energie en opbouw spieren ed.

ik weet dit en ik geef ook voldoende rust, ik zei ook 4 dagen rijden en tussendoor longeren wandelen etc. dit zie ik als actieve rust. Ik merk dat ze er niet gelukkig van word als ze een hele dag in de weide staat, ze krijgt meestal 1 dagje vrij per week

Faitherr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-17 13:14

Lous schreef:
Daarnaast heb je haar nog niet zo lang. Jullie moeten elkaar dus nog goed leren kennen en meestal kan het gedrag van een paard nog wel veranderen.

Ik zou zeggen,rustig aan samen aan het werk met voldoende rust zoals hierboven ook al gereageerd is.
Daarna als ze goed op gewicht is, pas gaan kijken hoe en wat betreft voeding en wat ze nodig heeft.

En dan nu haar helemaal niks voeren?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 13:18

Actieve rust is geen rust. Dat is lichte belasting en dus krijg je een aflopende grafiek op naar blessures

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 13:19

Eerst maar eens afvallen en enkel een vitamine brokje bijgeven en trainen met een specifiek doel.
Als ze het vet omgezet heeft in spieren wordt ze vanzelf fitter.
Dat gaat niet in een paar weken, reken maar met 6-12 maanden.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 13:45

Faitherr schreef:
Lous schreef:

En dan nu haar helemaal niks voeren?

Dat bedoel ik niet, maar als ze op gewicht is dan kan je haar voeding verder aan gaan passen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 13:56

Vermoedelijk is ze sloom omdat ze te dik is.
Omdat ze ook jeuk heeft kan het zijn dat ze insuline resistent is. Sloomheid, jeuk, te dik, harde manenkam (ten zien aan de verticale rimpels op de manenkam, vetbultjes bij de staart zijn allemaal symptomen daarvan.
Meer voer zal haar alleen maar slomer maken.
Ze moet afvallen door minder eten en dan is 24/7 wei eigenlijk ook niet heel handig. Ik weet niet hoeveel er nu nog op de wei staat maar indien nodig kun je haar een graasmasker opzetten.
Je kunt wel een vitaminebrokje geven als aanvulling. Glucobalance is ook een mooi supplement voor de suikerbalans

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 13:57

Vit./min brokje geven, van tekorten kunnen ze ook jeuk/stijf en sloom worden. En pas je training aan, je doet teveel, waardoor de spieren niet kunnen herstellen. Dat is overtrainen en daar worden ze naast mogelijke blessures ook sloom van.
3x per week trainen. Rest poetsen en of kort wandelingetje aan de hand naar leuk plekje voor hapje gras en weer terug. Goed longeren is 2x zo zwaar als rijden en dus zeker geen herstel rust periode in je training.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 14:07

Naast trainen vooral ook lekker veel aan de hand gaan wandelen om pezen en botten te sterken.
Goed voor conditie en gestel.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 14:35

TS doet er echt niet teveel mee. "Intensief" trainen is natuurlijk heel subjectief. De TS is 15 dus dat intensief trainen zal echt wel meevallen. Lekker flink laten bewegen. Liefst nog elke dag.

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 14:51

En wellicht is het gewoon haar karakter....

Edit: ik kan in die van mij net zoveel biks stoppen als ik wil, daar wordt ze alleen maar klierig van in de omgang maar gaat werkelijk geen stap harder lopen, ze heeft gewoon maar 1 draf tempo.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 14:59

Dit lijkt voor een 6-jarige geen waanzinnig zwaar schema, maar wat vind jij intensief, heeft ze dan ook echt spierpijn de volgende dag? Wat gebeurt er als je haar vaker stilzet? Dus na 2 dagen rust, is ze dan pittiger?

Faitherr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-17 15:51

Babootje schreef:
TS doet er echt niet teveel mee. "Intensief" trainen is natuurlijk heel subjectief. De TS is 15 dus dat intensief trainen zal echt wel meevallen. Lekker flink laten bewegen. Liefst nog elke dag.

Ik rijdt wel degelijk intensief, dit kun je zeker niet beoordelen van een leeftijd maar afgezien van dat kan ik je verzekeren dat ze lekker aan het werk gezet word.

@babootje, te dik is ook een mogelijkheid voor de sloomheid maar ze is niet echt dik, ze is op dit moment gewoon wat meer gezet. op dit moment is het gras op de 24/7 weide ontzettend droog en dus erg arm, hier zal ze niet veel dikker van worden, ze krijgen ook maar een klein strookje per dag.

Verder is ze niet sloom maar ze mag wat meer pit krijgen, sloom is iets heel ander imo. Vitamine brokjes geef ik ook.

ik weet ook dat een paard rustig moet herstellen en daar tijd voor moet krijgen en dat gebeurd ook zeker.

@kendra Spierpijn probeer ik natuurlijk te voorkomen, we nemen flink de tijd voor in en uit stappen en ik zorg dat ze weer goed op adem is en zo droog mogelijk voor ik haar terugzet. Als ik haar stil zet word ze niet heel pittig, wel wat actiever maar nog niet wat ik bedoel.

Maar ik vraag niet om training ideeën en manieren om af te vallen, dit overleg ik samen met mijn instructrice en dierenarts. Ik vraag of jullie een eiwitarm (en zetmeel + suiker) voer kennen waar ze iets meer pit van zou kunnen krijgen.

nogmaals ze is absoluut niet sloom en ze word ook redelijk actief als ik haar aan het werk zit maar ik mis dat kleine stukje pit. Ik hoop dat jullie begrijpen wat ik vraag.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 15:53

Hoe scherp is ze aan de hulpen en is ze qua karakter "heet". Beide zijn belangrijk, maar alleen aan de eerste moet je wat willen doen. Karakter veranderen door voer geeft ongelukken en is niet leuk rijden meer.

Elsje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 16:01

Ons paardje (kwpnxarabier) kon ook net een klein beetje meer energie gebruiken tijdens het rijden. Wij gebruiken nu sinds een maand ofzo Vitalbix Active+. Dat is voor extra energie, zonder dat je paard heet wordt. Het lijkt voor ons paard te werken: hij ziet er strak uit en met rijden gaat het ook heel fijn. Weet natuurlijk niet of het wat voor jou is, maar wij zijn iig tevreden!

Faitherr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-17 16:05

tamary schreef:
Hoe scherp is ze aan de hulpen en is ze qua karakter "heet". Beide zijn belangrijk, maar alleen aan de eerste moet je wat willen doen. Karakter veranderen door voer geeft ongelukken en is niet leuk rijden meer.

Ze is redelijk actief aan de hulpen maar hier ben ik nog wel flink aan aan het werken. Ik ga er ook van uit dat ze dan ook wat meer 'wakker' zal zijn en dat ook al een stukje gaat helpen. In haar karakter aan de hand is ze redelijk wisselend, kan soms heet zijn in vreemde situaties maar rent niet zomaar weg bijvoorbeeld.

ze is trouwens ook een stuk pittiger als ze hengstig is.

Elsje123 schreef:
Ons paardje (kwpnxarabier) kon ook net een klein beetje meer energie gebruiken tijdens het rijden. Wij gebruiken nu sinds een maand ofzo Vitalbix Active+. Dat is voor extra energie, zonder dat je paard heet wordt. Het lijkt voor ons paard te werken: hij ziet er strak uit en met rijden gaat het ook heel fijn. Weet natuurlijk niet of het wat voor jou is, maar wij zijn iig tevreden!

dit vind ik heel fijn advies! Ik ga zeker even kijken! Dankjewel.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 16:20

Gewoon niet in het voer gaan zoeken.
Je hebt een jong dier en ook nog een koudbloed.
Als deze dadelijk op sportgewicht is en beter aan de hulp staat dan is grootste probleem waarschijnlijk al weg.
Heetheid krijg je met koolhydraten en dat is gewoon niet verstandig in dit stadium.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 16:36

mijn aap is laatst naar de keuring geweest. dat betekende dat ik een dunne, actieve pony wou.

haar voer had ik opgeschort naar 2 bakjes van haar anti jeuk voer en onbeperkt hooi (natuur/lichtbemest)

qua beweging trainden we 6 dagen per week actief, en dan echt een uur omdat je anders niet aan conditie+gewichtsverlies komt. na de keuring heb ik het afgebouwt en kreeg ze een week lekker rust met weidegang :-)

ik zou dus ook adviseren om een vitaminebrokje bij te geven zodat je pony voldoende binnenkrijgt, en onbeperkt ruwvoer, dat stengelige hooi. bij het trainen ook mininaal 50/60 minuten actief zijn, zodat de vetverbranding ook bezig is!

Faitherr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-17 16:54

pimaude schreef:
mijn aap is laatst naar de keuring geweest. dat betekende dat ik een dunne, actieve pony wou.

haar voer had ik opgeschort naar 2 bakjes van haar anti jeuk voer en onbeperkt hooi (natuur/lichtbemest)

qua beweging trainden we 6 dagen per week actief, en dan echt een uur omdat je anders niet aan conditie+gewichtsverlies komt. na de keuring heb ik het afgebouwt en kreeg ze een week lekker rust met weidegang :-)

ik zou dus ook adviseren om een vitaminebrokje bij te geven zodat je pony voldoende binnenkrijgt, en onbeperkt ruwvoer, dat stengelige hooi. bij het trainen ook mininaal 50/60 minuten actief zijn, zodat de vetverbranding ook bezig is!

En welke vitaminebrok geef jij?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 17:29

https://www.pharmahorse.nl/kracht-condi ... ij-paarden

Een paard heeft meer hersteltijd nodig dan een mens om in overcompensatie van de spier te komen.
1 dag intensief trainen, 2 dagen lichte training/rust, niet boven de 120 hartslagen per minuut, dat is bij gem. Paard onder zadel ca. 11 km per uur in draf.
Zeker galoptraining in interval is een intensieve training voor "jong" paard dat het nog aan balans ontbreekt.
Daar verkijk je je erg op.

Verder ontwikkelen spieren zich sneller, dan de banden en pezen. Als paard moe wordt, minder balans, minder coordinatie, meer kans op blessures.

Vraag eens in jouw omgeving of iemend een hartslagmeter heeft voor paard, dan kan je kijken waar bij jouw paard het punt ligt voor lichte training en intensieve training.

Je paard groeit meer in kracht als je om de dag traint dan dat je elke dag traint.

Het is zoekennaar een trainingsschema dat past bij jouw paard en het doel waar je heen traint. Wat voor het ene pard werkt, werkt niet voor andere paard.

Ik train mijn haflingers in wedstrijdseizoen om de dag en zeker niet elke dag.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 17:42

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 17:47

Bij mijn paard heeft het voeren van geplette haver wonderen gedaan!
Is lekker fris en heeft veel meer go tijdens het werk.
Eitwitten kan je ook uit kuil halen, ik voer mijn paard gemengd kuil en hooi, 2 x per dag
Verder 1 schep haver en 1,5 schep sportbrok. Let wel, het is een kwpn-er van 12, vrij intensief in training, en halve dagen weidegang. Voor elk paard is het weer anders wat ze aan voer nodig hebben

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 18:58

Toch denk ik niet dat voer hou probleem is. Het zou het probleem wel kunnen verleggen maar zal de oorzaak niet wegnemen, misschien zelf wel verergeren. Wat de oorzaak is, beetje moeilijk om daarover te oordelen zo vanachter de pc echter wat je schrijft over training is echt allang van bewezen dat dit niet de juiste manier is om weefsels te verbeteren.

Een grafiek als voorbeeld
Afbeelding
Training geeft schade, daardoor krijg je herstel en supercompensatie dit duurt 2 a 3 dagen (spierweefsel, peesweefsel, botweefsel, bindweefsel, etc alles heeft eigen hersteltijd) en dan heb je een periode van dat de supercompensatie weer afneemt. Die periode zou je weer kunnen trainen.

Natuurlijk kun je ook enkele dagen achter elkaar trainen maar wees er dan van bewust dat paard nog niet volledig hersteld is en je ook niet in de periode van supercompensatie aan het trainen bent maar juist een meer schade brengt aan weefsels.
Afbeelding