Tips fries z paard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kasty

Tips fries z paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-17 22:32

Hallo,

Door al het voer wat er bestaat en ik daar niet zo thuis in ben, hoop ik dat iemand misschien hier weet wat ik goed zou kunnen voeren..

Ik heb een 11 jarige friese merrie die in het Z1 dressuur loopt. We trainen ongeveer 4 keer in de week redelijk intensief. 1x keer in de 3 weken hebben we meestal een wedstrijd.
Ze krijgt 2 maal daags ruwvoer, een redelijke hoeveelheid aangezien mijn merrie wat aanleg heeft om niet echt te groeien.
Ze krijgt 2 maal daags een kilo Havens recreatie/sportbrok, daar doorheen kruidenmuesli van hippostar.
Ook krijgt ze tussendoor van mij nog een halve kilo kruidenmuesli en rond de wedstrijden wordt die vervangen door triple p van Pavo..
Verder staat ze zomers van sochtends 10 tot savonds 8 in de wei.. Winters alleen een dagdeel..

Nu denk ik dat ik qua brok misschien nog wel meer moet voeren.. of over gaan naar een ander brok.
Ze hoeft er absoluut niet pittiger van te worden.. dus liefst iets zonder haver...
Ze heeft aanleg om niet te groeien..dus het mag wel iets zijn waar wat in zit... Waar ze misschien wat meer kracht uit haalt..

Wat voeren jullie?? Tips?

Zo staat ze er momenteel voor;

Afbeelding

faytjefay

Re: Tips fries z paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 22:34

Ik voer Fryske Hynder brok, is mijn fries heel erg van opgeknapt en hij doet t er nog steeds goed op...

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 07:59

Wat is je doel met het voeren? Wil je dat ze aanzet?

waarom voeg je de muesli toe? Is dat puur voor de lekker?

Kasty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-17 08:23

troi schreef:
Wat is je doel met het voeren? Wil je dat ze aanzet?

waarom voeg je de muesli toe? Is dat puur voor de lekker?

Het doel is dat ze idd door de hoeveelheid en zwaarte van het werk op gewicht blijft. En iets meer uithoudingsvermogen.

De muesli is idd voor de lekker.. De triple P voor iets meer felheid in de proef

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 08:36

Senioren slobber van Subli, ze zetten er gemakkelijk op aan, vinden het heerlijk en worden er niet heter op.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 11:01

Vind je paard er niet slecht uit zien hoor! Merrie brok zet wel lekker aan zonder haver etc

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 11:04

Lifeforce Elite is een aanrader!
Ze worden er niet heet van maar krijgen wel meer power en uithoudingsvermogen.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 11:12

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 13:35

Is het mogelijk om meer ruwvoer te geven? Als ze op gewicht moet blijven zou ik altijd beginnen met meer ruwvoer en pas daarna gaan kijken naar andere of meer brok.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 13:39

Ik zou zorgen voor 3 keer ruwvoer liefst onbeperkt. Qua krachtvoer kan ik je weinig advies geven behalve dat pavo vaak jeuk veroorzaakt of wat heet maakt. Je zou bij je brok fibra kunnen geven. Of eventueel lucerne alleen weet ik dan niet of je op mineralen in onbalans komt

justdjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 13:53

Ik zou ook eerst véél meer ruwvoer geven! Onbeperkt zelfs. Daarna maar eens kijken naar meer of andere brok..

nouklime

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 13:55

Ik zou ook beginnen met onbeperkt ruwvoer dit is super belangrijk voor een paard.

Kasty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-17 15:41

loulou schreef:
Is het mogelijk om meer ruwvoer te geven? Als ze op gewicht moet blijven zou ik altijd beginnen met meer ruwvoer en pas daarna gaan kijken naar andere of meer brok.

Ze staat de hele dag in de wei.. En 2 keer ruwvoer is meer dan genoeg, want de helft blijft nog liggen ook. In de winter wordt er 3 keer gevoerd, dus denk niet dat daar meerwaarde in te halen is..

Het is ook niet dat ze dun wordt...alleen ik wil goed voeren met het werk wat ze doet..

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 16:32

Waarom twijfel je of je goed voert? Mag ze feller zijn, of gaat het verder allemaal goed?

Mijn paard loopt op hetzelfde niveau als die van jouw, wordt 5 a 6 keer in de week getraind en krijgt in de zomer eigenlijk alleen gras en hooi. Daar doet ze het prima op.
In de winter voer ik wel wat brok bij, maar ook niet veel. Z niveau is zo zwaar nog niet voor een paard. Dus als ze het verder goed doet zou ik niet teveel bij gaan voeren.

Kasty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-17 16:36

Het gaat allemaal wel opzicht wel goed, maar het mag net iets meer. Vooral wat uithoudingsvermogen...

Ik twijfel omdat de staleigenaar vind dat ik te weinig voer.. Die zegt ze wordt wat ouder, ze moet harder werken..en ze kleed toch wel wat af.. Mmm dus ja vandaar..

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 16:46

Ik denk dat je uithoudingsvermogen toch vooral moet halen uit training, niet uit voer.
Van vroeger uit is het ook veel normaler om er maar veel brokken in te gooien, tegenwoordig komen de meeste daar op terug.

Als ze al onbeperkt ruwvoer krijgt dan kan je kijken wat voor effect meer brok heeft. Maar normaal zou 2 x daags een kilo voldoende moeten zijn. :j

ik heb verder geen ervaring met verschillende brokken merken, dus daar kan ik je niet in adviseren.
Laatst bijgewerkt door loulou op 31-08-17 16:55, in het totaal 1 keer bewerkt

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 16:50

Als het vooral om uithoudingsvermogen gaat dan zou ik het in de vetten zoeken, (voor langdurige energie en niet zozeer voor kortdurende explosieve energie) en voldoende eiwitten. Al eens aan pavo 18+ gedacht? Redelijk gemiddeld qua suiker/koolhydraten en vrij hoog in vet en eiwit. Zet vaak mooi aan ook.

justdjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 11:00

Wat voor hooi heb je? Misschien kun je daar eens naar kijken? Wanneer je natuurhooi hebt, zou je eens kunnen kijken naar iets "pittiger" hooi. Of wellicht anders van structuur, langer/korter hooi. En het weiland? Staat hier nog genoeg gras?
Misschien een hele andere invalshoek, haar gebit?

Mijn "good old" liep ZZZ en had ook moeite om op gewicht te blijven maar had ook een ingewikkeld gebit, doordat we langer hooi (lees; geen messen meer in de hooipers) kon hij het beter eten. En zo lang mogelijk in het gras laten lopen, dat was voor hem het allerbeste.

SuperZodiaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 11:41

Mijn paard loopt op Z2/zz licht niveau en krijgt momenteel maar 0,5 schep brok per dag. Hij heeft gewoon echt niet meer nodig. Als je merrie goed op gewicht is dan zou ik haar gewoon op dit voer houden. Uithoudingsvermogen is ook trainbaar. 1 x per week intervaltraining buiten heeft al veel effect. En zorgen dat je korte stukken krachttraining doet in de dressuurtrainingen. Niet te lang door blijven gaan, dan verzuren de spieren. Steeds tussendoor even stappen. Je langeduurconditie train je los daarvan met intervaltraining buiten.
Als je daarna nog het idee hebt dat ze iets mist, dan kan je kijken naar een specifiek supplement wat daarbij zou kunnen helpen

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 11:54

Ik zou niet meer brok gaan geven, dat zorgt er juist voor dat ze meer moeite hebben met training omdat ze dan aan het verteren zijn. Voer dan liever wat luzerne bij, eiwit ipv suikers en zetmelen :)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 12:21

Een 11 jarige die 'wat ouder' word? Mijn ervaring is dat hun beste tijd nog moet komen dan!

Ik zou eerder voor wat extra vitamientjes met eventueel wat Lucerne of bietenpulp er bij kiezen.
Mijn dikkies(M/Z nivo) hebben meer uithoudings vermogen op hun vitamine brokje dan op scheppen (sport)brok.
En om wat aan te zetten zou ik eerder Lucerne of pulp gebruiken dan meer brok.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 12:45

dresjoepie schreef:
Vind je paard er niet slecht uit zien hoor! Merrie brok zet wel lekker aan zonder haver etc

Idd, ik zie een mooi gelijk gespierd paard. Ik denk dat het ook gewoon haar bouw is dat ze niet super gespierd is. Wanneer rij je? Vlak nadat ze voeder heeft gehad? Als je wat wilt bijgeven zou ik gaan voor olie. Lijnzaad of een omega olie. Eventueel lijnzaadvlokken kan ook nog een toevoeging zijn. Maar ik denk niet dat de oplossing direct in meer brok zit.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 12:57

Je zou ipv extra brok een scheut lijnzaadolie kunnen proberen, lijnzaadolie is een energieleverancier die zijn energie geleidelijk afgeeft. Dus geen energie piek en daarna een dal.

Je zou als aanvulling op het ruwvoer luzerne van Vitalbix kunnen proberen.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 13:13

Misschien wat zonnebloemolie over de brokken. Met een scheutje beginnen en dan uitbouwen naar 200ml.
Dit heeft echt wonderen gedaan voor mijn Fries, ik bied hooi onbeperkt aan en ze krijgt ongeveer 2,5 kilo basis brok verdeeld over de dag. 's avonds zit er dan olie overheen. Paard heeft meer energie is zit weer wat vlees aan.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 13:48

In zonnebloemolie zit voedingsstoffen die een paard slecht kunnen verteren, betere optie is lijnzaadolie