Paardenvacht heel bleek/licht geworden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Dispar_Vulgo

Paardenvacht heel bleek/licht geworden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-17 09:42

De vacht van mijn paard is 's winters gewoon bruin, maar deze zomer is zijn vacht heel erg bleek geworden. Hij lijkt haast blond geworden, over het hele lijf. Ook zijn manen en staart hebben blonde punten gekregen.
Vorige zomer was hij niet zo extreem licht geworden.

Zou dit een andere oorzaak dan (alleen) de zon kunnen hebben?

_Melanietje_

Re: Paardenvacht heel bleek/licht geworden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 10:03

Kopertekort misschien...

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 10:45

Een mineralentekort is dan niet ongebruikeijk. Wat voer je naast ruwvoer?

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 10:48

hoe oud is hij?en mss een foto?

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 11:39

Zweten? Mijn zwarte pony word ook bruin op de plekken waar hij veel zweet en de zon op staat

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 12:05

Ik denk ook als 1e aan koper tekort. Even bloed laten onderzoeken.

ilse_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 12:18

Ben benieuwd naar een foto en de leeftijd van je paard

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-17 12:21

Zweten is het in ieder geval niet, het zit over zijn hele lijf. En hij werkt nog weinig en zweet bovendien niet snel.

Paard is 4,5 jaar oud en staat nu 24/7 op de wei. Hij krijgt 3x per week wat vitaminebrokjes na het 'werk', maar verder niet, aangezien hij behoorlijk dik is van het gras.

Koper te kort ga ik me is in verdiepen, bedankt!

edit:
Als ik de symptomen van de vacht en manen lees, dan lijkt het er inderdaad op. Verder lichamelijke klachten (lusteloosheid, loom, slecht door de vacht heen komen) heeft hij (nog) geen last van. Dus ik ga er zeker achteraan.
Laatst bijgewerkt door Dispar_Vulgo op 28-08-17 12:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 12:26

Waarom geef je de vit. brokjes niet elke dag?

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 12:28

Een schimmel misschien.

ilse_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 12:38

opala schreef:
Een schimmel misschien.

Of een roan of sabino..
Daarom ben ik zo benieuwd naar een foto van het paard

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 12:40

Kopertekort zou goed kunnen. Dat had mijn oude merrie ook. Ben toen lifeforce gaan voeren en toen kwam er binnen een paar weken weer kleur op. Op de foto's hieronder zie je dat de kleur op haar rug en buik na drie weken al donkerder begint te worden.

Afbeelding

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-17 15:44

Olympia96, wat een lichte voorpluk had ze ook! Is dat nu helemaal weg?

ilse_89, ik stuur je even foto's van de winter en van nu per PB

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 15:56

Haha nee die had ze altijd, die groeide ook niet echt. Mooie coupe soleil haha. Ze is overleden, maar heeft de laatste twee jaar op Lifeforce gestaan en ook in de zomer haar vachtkleur behouden.

ilse_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 15:58

Dispar_Vulgo schreef:
Olympia96, wat een lichte voorpluk had ze ook! Is dat nu helemaal weg?

ilse_89, ik stuur je even foto's van de winter en van nu per PB

Ik heb je foto's gezien.
Je paard is "gewoon" bruin. Alleen in de winter heeft je paard een dikkere vacht en is daardoor donkerder als in de zomer met zijn/haar zomervacht.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 15:59

Mijn zwartje is ook helemaal oranje aan het worden. Trekt vanaf zijn buik op naar boven, wordt ieder jaar een beetje meer. Ik lees even mee, want misschien heeft hij ook wel een koper tekort..
Hij wordt wel echt oranje. Verder niet lusteloos of loom, gewoon een oranje liefhebber... ofzo...

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-17 16:10

Pluttersput schreef:
Mijn zwartje is ook helemaal oranje aan het worden. Trekt vanaf zijn buik op naar boven, wordt ieder jaar een beetje meer. Ik lees even mee, want misschien heeft hij ook wel een koper tekort..
Hij wordt wel echt oranje. Verder niet lusteloos of loom, gewoon een oranje liefhebber... ofzo...

Die van mij heeft inderdaad ook best wel een blond/oranje gloed, bijna voskleurig (behalve de manen natuurlijk).
Maar in de winter is hij wel echt gewoon (donker) bruin. Is het dan wel 'normaal' dat zijn zomervacht zo veel lichter is?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 16:23

Dispar_Vulgo schreef:
Zweten is het in ieder geval niet, het zit over zijn hele lijf. En hij werkt nog weinig en zweet bovendien niet snel.

Paard is 4,5 jaar oud en staat nu 24/7 op de wei. Hij krijgt 3x per week wat vitaminebrokjes na het 'werk', maar verder niet, aangezien hij behoorlijk dik is van het gras.

Koper te kort ga ik me is in verdiepen, bedankt!

edit:
Als ik de symptomen van de vacht en manen lees, dan lijkt het er inderdaad op. Verder lichamelijke klachten (lusteloosheid, loom, slecht door de vacht heen komen) heeft hij (nog) geen last van. Dus ik ga er zeker achteraan.

Vitamine/meneralenbrokjes voer je niet om je paard dik te krijgen maar om ervoor te zorgen dat hij geen tekorten krijgt. Nederlands ruwvoer (gras en hooi) is hopeloos eenzijdig. Het lijkt me echt geen overbodige luxe om dit paard elke dag een goede vitamine/mineralenbalancer te geven. En hem in het begin wat meer te geven dan aanbevolen. Kijk eens naar Vitalbix. Heb ik destijds uitgezocht vanwege de goede koper/zink/ijzerverhoudingen.

Als je paard dik wordt van gras dan klopt je gras niet. Welke grassoorten staan er, is het gras dat hij krijgt volwassen en hoe/waarmee/hoe zwaar is het bemest?

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 16:35

De mijne bleekt ook helemaal in de zomer en staat ook 24/7 buiten. Maar mijn paard wordt niet dik van het gras, is mooi in conditie. Ik zou gewoon eens bloed trekken en kijken wat eruit komt.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 17:00

Komt gewoon door het UV licht. Mijn zwarte mini shet is nu ook bruin met blond in haar manen

Individu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 17:08

Popstra schreef:
Komt gewoon door het UV licht. Mijn zwarte mini shet is nu ook bruin met blond in haar manen

Moest ik ook aan denken. Met mijn haar gebeurt hetzelfde in de zon.

Dakkapel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 18:27

Dispar_Vulgo schreef:
Maar in de winter is hij wel echt gewoon (donker) bruin. Is het dan wel 'normaal' dat zijn zomervacht zo veel lichter is?

Of het voor jouw paard normaal is weet ik niet, dan zou hij dat elk jaar hebben. Bij mijn paard is het in ieder geval wel normaal. In de winter met wintervacht is hij echt heel donkerbruin, in de zomer is de zomervacht juist heel licht bruin. Lijken echt twee verschillende paarden te zijn qua kleur, maar het is echt dezelfde :D

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 18:54

Gewoon verkleurd door de zon, als hij verhaart is hij weer donker.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 18:54

Popstra schreef:

Nou inderdaad.
Al mijn paarden waren qua kleur echt een verschil van dag en nacht in de zomer en winter. Mijn donkere koffievos was in de zomer een heel licht vosblondje en mijn donkerbruinen/ bijna zwarten waren in de zomer ook gewoon normale bruinen.
Nooit iets achter gezocht, heel de dag in de zon doet zijn werk wel.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 19:00

Voordat het arme dier allerlei ziektes wordt aangepraat, heel veel paarden zijn in de zomer vele tinten lichter door het UV licht.
Zo is mijn zwarte nu ook bruin.. moet zeggen wordt momenteel weer donkerder, want zijn nieuwe vacht is aan het doorkomen.

Heb jouw foto's niet gezien, maar naast tekorten of wat dan ook, zeker als paard het verder prima doet en gewoon goed in zijn glanzende maar lichter gekleurdere velletje zit, zijn niet altijd aan de orde, gelukkig vaak zelfs niet.