Dees schreef:Wat is er tegen op reguliere brok met de normale hoeveelheid 'suikers'?
Er zitten geen echte suikerklontjes in die brok verwerkt hoor.
Een drie jarige hoort standaard paardenbrok probleemloos te kunnen verteren. Dat suikerarme voeren is voor paarden met problemen, zoals obesitas en glucose-intolerantie. Daar heeft jouw magere 3 jarige toch geen last van?
Ik zou het advies van de DA gewoon opvolgen en merriebrok gaan voeren.
Mijn eigen 3 jarige is ook niet al te dik, die voer ik naast 2kg lichte sportbrok nog een emmer lucerne van Hartog, onbeperkt hooi en overdag ruim voldoende gras. Die van mij (1.72m.) heeft het voer echt nodig, hij is nog lang niet klaar met uitgroeien.
Kribenbijter = mogelijk maagzweer = zetmeel is dan pijnlijk. Komt bij dat DA en voerkennis een dingetje is en dat paard om zetmeel te verteren amylase genoeg moet aanmaken. Paard is ontworpen op het verteren van vluchtige vetzuren uit cellulose (die vezels uit ruwvoer die wij als mens niet kunnen verteren) in de dikke darm en dat de aanmaak van amylase in de dunne darm moet gebeuren en beperkt is. In veel grote sportstallen begint men inmiddels al langer terug te komen van graan als energiebron en voert veel meer ruwvoer (soms samen met vet), omschakeling duurt zo 6 weken tot 3 maanden, maar ze halen er dan zeker genoeg uit.
En geen enkele 3 jarige is klaar met groeien, dat is op zijn minst 6 (hoogte) en dan nog 2 jaar uitzwaren. Hoewel die daar niet een scharminkel door hoeft te worden en er zeker genoeg vit./min. in moeten, is het er een volwassen uiterlijk aan voeren nu ook niet de bedoeling. Sommige dingen kosten tijd, hoe het er ook uitziet van buiten.